LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door tham »

Mijn zoon had 4 jaar een huurwoning en is onlangs verhuisd naar een andere Gemeente. Toen hij de woning 4 jaar geleden betrok mankeerde er het een en ander aan de woning zoals: de intercom zat niet helemaal vast aan de muur en de wasbakkraan in de slaapkamer zat los en de leidingen van warm en koud water waren omgedraaid. Mijn zoon maakte zich indertijd daar niet druk om, valt mee te leven, vond hij.
Echter, toen hij onlangs de woning verliet moesten deze zaken door hem zelf worden gerepareerd. Gelukkig had hij een serviceabonnement dus kon hij het op kosten van de woningbouwvereniging laten repareren. Had hij dit abonnement niet gehad dan zouden de kosten, in totaal € 80,00, voor zijn rekening zijn gekomen. Ook werden er bij de voorcontrole voor de eindoplevering diverse schades door de opzichter genoteerd zoals een gat in een deur, keukenblad beschadigd, overmatige kalkaanslag in de badkamer, enz. Maar gelukkig hadden wij 4 jaar geleden foto's er van gemaakt en konden zodoende bewijzen dat deze schades al aanwezig waren.
Dus ik wil iedereen de tip geven om bij het betrekken van een huurwoning van elk mankement, elk gat in de muur, elke oneffenheid, elke beschadiging foto's van te maken zodat je het bewijs hebt dat betreffende mankementen er al zaten bij het betrekken van de woning. Wanneer je deze foto's hebt opgeslagen kun je bij ""eigenschappen"" (re muisklik) zien wanneer de foto is gemaakt.Doordat wij deze bewijsstukken hadden hoefde mijn zoon bij de eindoplevering gelukkig helemaal niets te betalen.

Dozo
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 nov 2015 17:32

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door Dozo »

tham schreef:Maar gelukkig hadden wij 4 jaar geleden foto's er van gemaakt en konden zodoende bewijzen dat deze schades al aanwezig waren.
Dus ik wil iedereen de tip geven om bij het betrekken van een huurwoning van elk mankement, elk gat in de muur, elke oneffenheid, elke beschadiging foto's van te maken zodat je het bewijs hebt dat betreffende mankementen er al zaten bij het betrekken van de woning.
Om er dan vervolgens 4 jaar mee te blijven zitten? :roll:

Ik wil iedereen de tip geven er direct dan iets aan te laten doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door moederslink »

tham schreef:Mijn zoon maakte zich indertijd daar niet druk om, valt mee te leven, vond hij
Zoonlief had er dus kennelijk 4 jaar lang geen probleem mee ;
foto.s maken vind ik trouwens een prima tip en ik zou er wel gelijk actie op ondernemen, maar we zijn nu eenmaal niet gelijk :wink:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door tijger1 »

Grappig, overmatige kalkaanslag in de badkamer. Maakte uw zoon niet schoon, of hield hij de bestaande aanslag in stand?:-)

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of laat een deurwaarder een proces-verbaal van constatering (met foto's) opmaken. Dan sta je nog veel sterker.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door tham »

Toen mijn zoon 4 jaar geleden de woning betrok was het "take it or leave it en je krijgt wat je ziet". B.v. dat gat in een deur heeft hij nog per mail gevraagd te repareren maar daar is nooit een antwoord op gekomen.

Wat de overmatige kalkaanslag betreft...niet zo snel oordelen...hij heeft er toendertijd een hele flacon HG antikalk op gedaan en gepoetst en gepoetst maar niets hielp.

Tsja...de ene woningbouwvereniging is niet de andere....

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dan is het natuurlijk geen kalkaanslag, maar goed, hij is verhuisd. Mooi toch.:-)

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door kokka »

tham schreef: Tsja...de ene woningbouwvereniging is niet de andere....
en de ene huurder ook de andere niet. Ik zou mooi geen 4 jaar met vieze tegels, losse wasbak en al die andere dingen leven. Dat zegt ook heel veel over de huurder.

yveys
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2016 10:57
Contacteer:

Re: Maak foto's als je een huurwoning betrekt

Ongelezen bericht door yveys »

Heel oud topic, maar niet minder relevant antwoord:

een VERhuurder dient een plaatsbeschrijving te maken, waar de huurder voor mag tekenen als hij het er mee eens is. Als er geen intredende plaatsbeschrijving is, dan schrijft de jurisprudentie dat er vanuit wordt gegaan dat de huurder de woning heeft gekregen, zoals deze is verlaten. Dus als er gevraagd wordt iets te repareren, maar er is geen plaatsbeschrijving, of foto's, of wat dan ook, waar huurder en verhuurder beide over eens waren dat dat de staat van de woning was op het moment dat de huurder zijn intrek nam, dan heeft de verhuurder geen poot om op te staan. Kan hij eisen wat hij wil, maar dan mag je hem vriendelijk verzoeken het zelf te repareren. Wil hij dat niet, dan kun je hem nog veel succes wensen bij de kantonrechter. En vervolgens vriendelijk het pand verlaten. Met één uitzondering: als hij kan bewijzen dat je het toch zelf helpt "gesloopt" (bewijslast is wel veel zwaarder) dan kun je alsnog voor de kosten opdraaien.

Gesloten