LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidshinder van warmtepomp

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Geluidshinder van warmtepomp

Ongelezen bericht door tree3 »

In het TV programma Kassa was te zien dat we van het gas af willen gaan. Zo had iemand een warmtepomp laten installeren. Dit zorgt bij de buren voor veel geluidsoverlast. De NSG (Nederlandse Stichting Geluidshinder) gaf aan dat er geen wettelijke normen zijn voor geluidsoverlast. Maar hoe zit het dan in tv programma's als de Rijdende Rechter? Daarin zie je dat er geen geluidsmeting wordt gedaan bij bijvoorbeeld van een haan, hoe hard die kakelt en tot een bepaalde geluidsbelasting doet komen?

GertCapri
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 aug 2018 12:38

Re: Geluidshinder van warmtepomp

Ongelezen bericht door GertCapri »

tree3 schreef:In het TV programma Kassa was te zien dat we van het gas af willen gaan. Zo had iemand een warmtepomp laten installeren. Dit zorgt bij de buren voor veel geluidsoverlast. De NSG (Nederlandse Stichting Geluidshinder) gaf aan dat er geen wettelijke normen zijn voor geluidsoverlast. Maar hoe zit het dan in tv programma's als de Rijdende Rechter? Daarin zie je dat er geen geluidsmeting wordt gedaan bij bijvoorbeeld van een haan, hoe hard die kakelt en tot een bepaalde geluidsbelasting doet komen?
Zelf ben ik juridisch niet enorm onderlegd, maar hoe rechtsgeldig is een uitspraak van de rijdende rechter?
Wel weet ik dat er bij nieuwbouw eisen zijn ten aanzien van installatiegeluid in verblijfsruimtes, om dit binnen de wettelijke normen te houden worden er bijvoorbeeld kasten om installaties gebouwd of worden er geluidswerende deuren toegepast.

Over het algemeen kan wel gesteld worden dat installaties niet een dusdanig lawaai maken dat je hier doof van wordt, persoonlijk denk ik meer dat de geïnstalleerde warmtepomp trillingen overbrengt via de constructie en dat dit is wat de buren horen. In nieuwbouw wordt een warmtepomp namelijk vaak geplaatst in de trapkast welke vaak uitmond in de woonkamer. Dit valt binnen de wettelijk gestelde normen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geluidshinder van warmtepomp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn hier al uitgebreide topics geweest over het geluid van warmtepompen. Gebruik de zoekfunctie.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geluidshinder van warmtepomp

Ongelezen bericht door crazyme »

Lady1234 schreef:Er zijn hier al uitgebreide topics geweest over het geluid van warmtepompen. Gebruik de zoekfunctie.
Volgens mij doelt de ts meer op de regelgeving over maximaal toegestaan geluid in een woonomgeving.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Geluidshinder van warmtepomp

Ongelezen bericht door luna01 »

Beetje kortaf om te zeggen dat hier al meer topics over zijn geplaatst en de zoekfunctie maar te moeten gebruiken. Dit is namelijk voor ieder mens een andere beleving. De een heeft er totaal geen last van en de ander wordt er doodziek van. Ja, helaas ik zelf ook en wel door trillingsoverdracht. Het RIVM had hier nog een onderzoek over, heb een gesprek met ze gehad. Volgens die info hebben 8 % van de bevolking hier in Nederland mee te vechten. Dit speelt bij mij nu al sinds 2015, maar na zoveel jaren heb ik toch wel alles gehad. Loodgieters, politie ook, want dacht dat het gebouw instort, antibiotica vanwege die druk op de oren steeds weer, natuurlijk ook verdere onderzoeken, want was bang dat het me zelf in de kop geslagen was. Melding GGD en ging naar een nieuwe andere huisarts op advies van het GGD. Dat was wel heel goed, deze vrouw nu herkent mijn probleem. De gemeente doet er niets aan, de verhuurder ook niet, eigenlijk niemand niet ondanks beloftes. Heb geluk dat ik de UT achter me heb staan, in de winter nog eens metingen. In de zomer waren het lichte trillingen en t/m 380 Hz, maar in de winter wordt dat natuurlijk wel een beetje heftiger, nu al. Laagfrequent is het niet en juist daar bestaan geen wetten of normen voor. Me valt ook op dat die dingen maar in het wilde weg geplaatst worden, denk zelfs zonder vergunning. Waarom ? Omdat ze tegen elkaar aan botsen qua geluid en druk, waardoor je niet alleen gek van het botsende geluid kan worden, maar ook nog eens bloot wordt gesteld aan elektromagnetische zones.

Sorry voor mijn lange lap tekst zonder alinea's, hopelijk maken de komma's het iets leesbaarder.

Groet, Luna

Gesloten