LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door tham »

Deze week zal iedereen die een sociale huurwoning heeft een brief hebben ontvangen van de Belastingdienst betreffende de ""huishoudverklaring"" i.v.m. de komende huurverhoging.
In deze brief staat dat de Belastingdienst aan jouw woningbouwvereniging heeft doorgegeven of je wel of niet in 2017 (peiljaar) boven de grens van € 42436,00 zit. Want alléén als het gezamenlijk inkomen méér is dan mag de verhuurder de extra inkomensafhankelijke huurverhoging voorstellen.
Echter, wanneer iemand in het huishouden de AOW leeftijd had in 2017 dan mag de verhuurder deze extra inkomensafhankelijke huurverhoging niet rekenen. Als er iemand op uw adres de AOW leeftijd had in 2017 dan heeft de Belastingdienst ook dít doorgegeven aan uw verhuurder, staat in de brief.
Ik vind dit een inbreuk op mijn privacy door de Belastingdienst want bij een AOW-huishouden is het niet ter zake doende dat óók die inkomens-indicatie aan de verhuurder wordt doorgegeven. Alleen doorgeven dat er een AOWer in dat huishouden zit moet al genoeg zijn. Ik heb dit inmiddels als klacht bij de Belastingdienst gedeponeerd dus het is even afwachten.
M.i. zou de Belastingdienst dus bij geen enkele AOW-huishouden óók een inkomensindicatie aan de woningbouwvereniging mogen doorgeven.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door gosewijn »

eventuele pensioen is toch ook inkomen?.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door Costnix »

Gewoon een klacht indienen bij onze privacy waakhond:
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... -bij-de-ap

Of dat helpt? Ik betwijfel dit.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door tham »

Autoriteit Persoonsgegevens had ik reeds gebeld en zij gaven het advies om eerst te wachten hoe de Belastingdienst op mijn klacht zal reageren en dat duurt minstens 8 weken.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huisbazen kunnen een huishoudverklaring opvragen, maar ook zij zullen de leeftijden van hun bewoners weten. Dus waarom zouden ze dan van AOW-ers gegevens opvragen? Daar mag al sowieso geen extra huurverhoging aan gerekend worden.

https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en ... ingen.html

Maar u wordt dus boos omdat uw huisbaas eventueel weet dat uw inkomen boven of inder een grens zit?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Uitzonderingsgroepen inkomensafhankelijke huurverhoging
Vanaf 2017 geldt de inkomensafhankelijke (extra) huurverhoging niet voor:

huishoudens met 1 of meer bewoners die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt;
huishoudens van meer dan 3 personen.
De Belastingdienst geeft daarom ook geen informatie meer over de inkomenscategorie van deze uitzonderingsgroepen.“

Dit is wat de Rijksoverheid hierover zegt.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door witte angora »

tham schreef:
02 apr 2019 16:29
Deze week zal iedereen die een sociale huurwoning heeft een brief hebben ontvangen
Die brief heb ik (nog) niet gehad. Misschien komt het nog, en misschien ook niet. Maar het is toch al een aantal jaren zo dat de BD bij de wbv aangeeft of het inkomen van huurders al dan niet boven een bepaalde grens zit? Dat heeft de privacytoets allang doorstaan.

En in jouw geval gaat het over het gegeven dat je voortaan AOW ontvangt, dus een extra huurverhoging is niet aan de orde. Wat is er mis mee als de wbv dat weet?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/ ... rverhoging

De Woonbond is hier al een tijd mee bezig.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door tham »

Pensioen is ook inkomen, dat klopt maar gepensioneerden zouden door zo'n extra huurverhoging elk jaar al gauw boven de sociale huurgrens komen en die jaarlijkse extra huurverhoging blijft óók daarna nog doorgaan terwijl zij tegelijkertijd geen hypotheek meer kunnen krijgen van een bank om te kunnen verhuizen naar een goedkopere koopwoning dus wonen zodoende in een veel te dure woning. Daar komt ook bij dat de kans dat een van de partners overlijdt groter bij gepensioneerden is dan bij anderen en dan blijft de nog levende partner achter in een huurwoning die niet meer te betalen is met 1 inkomen dus dan moet diegene op z'n ouwe dag ook nog eens gaan verhuizen.
Lady123 >> ik ben niet boos maar vindt het een aantasting van mijn privacy dat een woningbouwver. op de hoogte is of mijn inkomen boven of onder die grens zit terwijl dat niet ter zake doende is omdat ik AOWer ben.
Lowieze >> De belastingdienst geeft aan de woningbouwver. door in welke inkomenscategorie ik zit én ook dat ik een AOWer ben. Ik had hierover al kontakt gehad met de Belastingdienst en 2 verschillende medewerkers gaven mij al gelijk dat die inkomenscheck niet nodig is.
Witte angora >> Een woningbouwvereniging vertel je toch ook niet wat je pincode is, of jij wel? M.a.w. privacy bescherming.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door mahadma »

Voorbeeld van gegevens uitwisselen: Bij een kwijtscheldigsaanvraag worden er aan o.a. je bank gevraagd wat je saldi van je rekening is, bij de RDW wordt ook gevraagd welke auto's/motoren op je naam staan, bij de huurverhoging geeft de belastingdienst door in welke catagorie inkomen u valt, dit voor het percentage verhoging van de huur. U verliest uw klacht.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door tham »

Mahadma >> Een overheidsorganisatie is iets anders dan een woningbouwvereniging. Daarbij een inkomenscheck door de woningbouwver. is niet ter zake doende omdat AOWers géén extra huurverhoging krijgen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door witte angora »

tham schreef:
02 apr 2019 18:17
Witte angora >> Een woningbouwvereniging vertel je toch ook niet wat je pincode is, of jij wel? M.a.w. privacy bescherming.
Nou tham, met dit antwoord weet ik wel weer voldoende. Veel succes met je 'strijd'.

ZeerPrivé
Berichten: 5431
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@tham Wat is nou het probleem? Heb je het antwoord van @lowieze wel gelezen? Als je AOW hebt, wordt je inkomen namelijk NIET doorgegeven. De wbv zal dus nooit weten dat je een scheefwoner bent. :wink:

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En de woningbouw komt ook niet te weten dat u alleen maar AOW hebt en toch een Porsche voor de deur hebt staan.

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door tham »

Lowieze heeft geen gelijk want bij AOWers wordt weldegelijk óók de inkomenscategorie doorgegeven door de Belastingdienst aan de Woningbouwver. Dit is ook bevestigd tijdens een telefoongesprek met de Belastingdienst.

En inderdaad mijn woningbouwvereniging weet natuurlijk hoe oud ik ben en tóch vragen zij de categorie inkomensgegevens bij de Belastingdienst op en de Belastingdienst geeft deze standaard ondanks dat de Belastingdienst ook kan zien dat ik al jaren een AOWer ben en dus waarvoor vraagt mijn woningbouwvereniging deze gegevens op en waarvoor gééft de Belastingdienst deze gegevens?

Overigens, er wordt gesuggereerd dat ik een scheefwoner met een Porsche ben maar dat is niet zo en dat is trouwens ook niet ter zake doende want het gaat hier om privacygevoelige gegevens die onterecht aan derden worden verstrekt.

ZeerPrivé
Berichten: 5431
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat @lowieze heeft neer gezet KLOPT. Ik ben er klaar mee. Gegroet.

Edit, toch maar even zwart op wit bewijs gezocht, lees bij codes huishoudverklaring
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werkt-dat

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door gosewijn »

Toen u de woning aangeboden kreeg van verhuurder, heeft u toch ook uw inkomsten aan moeten toen met een loonstrookje .

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u huurbevriexing of huurverlaging wil vragen, wat nu ook door de Woonbond wordt geadviseerd, moet u ook inkomensgegevens overleggen. Dus wat is de ramp dat die wbv weet of u boven of onder een grens inkomen hebt?

tham
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 mar 2006 14:49

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door tham »

Zeer Prive >> Ja ik heb het óók gelezen en met die verschillende codes zou het ook moeten zijn maar volgens de Belastingdienst wordt bij een AOWer wél óók de inkomenscategorie doorgegeven, werd er gezegd in het telefoongesprek welke ik vandaag had. Morgen zal ik de afd. Klachten van de Belastingdienst opnieuw bellen en vragen waarvoor zij zich niet aan die codes houden. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.
Gosewijn >> Maar dat is de discussie niet. Natuurlijk heb ik 30 jaar geleden mijn inkomen moeten laten zien. Maar de discussie gaat er om dat een AOWer géén éxtra huursverhoging krijgt en die extra verhoging is inkomensafhankelijk voor anderen die géén AOWer zijn. Dus een woningbouwvereniging hoeft in geval van AOWers niet te weten in welke inkomensgroep ze zitten omdat dat niet ter zake doende is maar tóch krijgen zij deze gegevens van de Belastingdienst.
Lady123 > Ik wil geen huurbevriezing of huurverlaging aanvragen en dat is ook niet de discussie. Het gaat er om dat de Belastingdienst privacygevoelige gegevens aan derden verstrekt die niet ter zake doende zijn.

Grappig eigenlijk als ik zo alle reacties lees >> Nederlanders staan er om bekend dat als iemand ze vraagt ""hoeveel verdien jij?"" dat de meesten dat niet willen zeggen maar als de woningbouwvereniging daar om vraagt terwijl daar géén reden voor is dan geven blijkbaar mensen gewoon door wat zij verdienen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belastingdienst geeft onterecht privacygegevens aan derden

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het is wel zo dat de peildatum niet gelijk hoeft te liggen met de kalenderleeftijd. De BD levert in 2019 de gegevens van 2017. Als je toen nog geen AOW had, worden je gegevens kennelijk vrolijk doorgebriefd. En hoe het zit als je halverwege het peiljaar je eerste AOW krijgt weet ik ook niet.

Overigens wordt er alleen een code doorgegeven, niet het werkelijke inkomen. Zoveel privacy wordt er ook weer niet geschonden.

Gesloten