Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Miepje1

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Miepje1 » 13 jun 2019 12:41

Toen ik jong was, in de jaren zestig, kwam de melkboer aan huis: glazen flessen. Die werden hergebruikt. Brood werd in een broodmandje gebracht door de bakker, groente in een mandje door de groenteman, en de schillen gingen mee met de schillenboer. We hadden met 6 personen 1 kleine vuilnisemmer en die hoefde maar 2 keer per week geleegd te worden.
Toen moest ineens alles uit de winkel gehaald worden, en in plastic verpakt.
Nu moeten we weer met onze eigen mandjes naar de winkel...

Dat noemen ze dan 'vooruitgang' en 'duurzaam'.

Hou toch op. Ik heb een compostbak, scheidt mijn afval en breng oude spullen naar de kringloop. Ik douche soms kort, soms lang. Ik heb LED-lampen maar rij wel auto. Ik eet (bio)vlees maar ook vaak vegetarisch. Ik maak dus mijn eigen keuzes over wat ik goed/lekker vind, en de ervaringen uit mijn jeugd helpen daar wel bij want die latere plasticgekte en zo vind ik ook doorgeschoten.

Wat ik érg vind is dat je nu al kinderen op de lagere school ziet die helemaal depressief worden van hun zorgen om het klimaat. Dat wordt er ingeramd tijdens de lessen. Ze mogen geen kind meer zijn maar moeten brave modelburgertjes worden die gehuld in bio-katoen onbespoten groente eten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 13 jun 2019 12:55

Wat heeft wel of geen bio katoen en wel of geen onbespoten groente nou weer te maken met kind kunnen zijn? Helemaal niets.

En in iedere generatie zijn er kinderen die zich zorgen maken. Of het nou gaat om het klimaat of om Irak of Iran of om IS of om het doodknuppelen van zeehonden of om de atoombom of om de Russen of om apartheid of noem maar op... Is dat erg?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 jun 2019 13:01

Even wat verder terug in de tijd. Onze melkboer had gewoon grote melkbussen in zijn wagen staan waar hij melk uit tapte in een maatbeker en die melk deed hij daarna in je eigen pan.

Hartje zomer maakte je dus van het eventuele restant de volgende dag hangop.

Maar persoonlijk prefereer ik nu de kartonnen pakken die ik zelf haal, met mijn auto. :lol:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 13 jun 2019 16:08

breien schreef:
12 jun 2019 19:03
Seizoensgroenten en - fruit kopen. Niet iedere dag vlees eten. Voor korte afstanden de auto laten staan. In plaats van frisdrank kraanwater drinken. De tuin weinig sproeien met drinkwater. De verwarming niet hoog zetten, maar een lekkere warme eigengebreide trui of vest aantrekken.
Eigen tassen meenemen voor de boodschappen.
Mamma's tips
En nog wat moeders tips : :wink:
- de was niet in een droger maar op de lijn of op rekjes
- met de hand afwassen
- goed afval scheiden
- openbaar vervoer gratis maken
- de auto zo min mogelijk gebruiken
- investeren in een goede fiets, hoeft geen ebike te zijn
- zo min mogelijk high tech apparaten aanschaffen
- zuinig met energie omgaan
- meer aanplant van bomen en struiken

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 jun 2019 16:33

Inderdaad, koffie met de hand zetten, dus water in de waterkoker, en dan opgieten op een filter op de koffiekan of koffiemok. Scheelt meer elektra dan je denkt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 jun 2019 16:36

Dan kan je beter een cafetiere nemen. Lekkerder koffie en niet teutebellen met opgieten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 jun 2019 17:04

Maar in cafetiere-koffie zitten bepaalde schadelijke stoffen (althans het is er maar één) die niet in filterkoffie zit.

fred-

Ongelezen bericht door fred- » 13 jun 2019 17:11

Fons, ik heb weer een tip om te checken: dubbelzijdig printen met het lettertype Times New Roman dat kost de minste inkt, dus duurzaam.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 jun 2019 17:23

witte angora schreef:
13 jun 2019 17:04
Maar in cafetiere-koffie zitten bepaalde schadelijke stoffen (althans het is er maar één) die niet in filterkoffie zit.
Werkelijk waar? Maar het is wel lekkerder koffie. En duurzamer hè. :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 13 jun 2019 17:24

witte angora schreef:
13 jun 2019 16:33
Inderdaad, koffie met de hand zetten, dus water in de waterkoker, en dan opgieten op een filter op de koffiekan of koffiemok. Scheelt meer elektra dan je denkt.
Dat valt wel tegen. Een volautomaat verbruikt nauwelijks tussen de kopjes door en verwarmt alleen het water dat voor je kopje koffie nodig is. Het jaarlijkse electriciteitsverbruik voor vier kopjes per dag uit een volautomaat is ongeveer gelijk aan één keer de waterkoker per dag gebruiken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 jun 2019 17:27

Ik had een gewone koffiezetter met een warmhoudplaatje. Juist daar zat het verschil in. Plus dat ik altijd aan één mok genoeg heb, en met zo'n ding moet je er 2 zetten.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 » 13 jun 2019 17:33

Miepje1 schreef:
13 jun 2019 12:41
Toen ik jong was, in de jaren zestig, kwam de melkboer aan huis: glazen flessen. Die werden hergebruikt. Brood werd in een broodmandje gebracht door de bakker, groente in een mandje door de groenteman, en de schillen gingen mee met de schillenboer. We hadden met 6 personen 1 kleine vuilnisemmer en die hoefde maar 2 keer per week geleegd te worden.
Toen moest ineens alles uit de winkel gehaald worden, en in plastic verpakt.
Nu moeten we weer met onze eigen mandjes naar de winkel...

Dat noemen ze dan 'vooruitgang' en 'duurzaam'.

Hou toch op. Ik heb een compostbak, scheidt mijn afval en breng oude spullen naar de kringloop. Ik douche soms kort, soms lang. Ik heb LED-lampen maar rij wel auto. Ik eet (bio)vlees maar ook vaak vegetarisch. Ik maak dus mijn eigen keuzes over wat ik goed/lekker vind, en de ervaringen uit mijn jeugd helpen daar wel bij want die latere plasticgekte en zo vind ik ook doorgeschoten.

Wat ik érg vind is dat je nu al kinderen op de lagere school ziet die helemaal depressief worden van hun zorgen om het klimaat. Dat wordt er ingeramd tijdens de lessen. Ze mogen geen kind meer zijn maar moeten brave modelburgertjes worden die gehuld in bio-katoen onbespoten groente eten.

Helemaal met je eens!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 13 jun 2019 17:46

En eenjaar gaan spijbelen voor het milieu. Ja, ja.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 13 jun 2019 19:05

scontra schreef:
12 jun 2019 11:39
Gelukkig lopen daar dan van mij geen nakomelingen bij en dat maakt het e.e.a. voor mij persoonlijk al veel minder zorgelijk !
Dus tegen de nakomelingen van mensen die ervoor zorgen dat jij je AOW en verzorging kunt krijgen zeg je: krijg de [tekst verwijderd] maar! Met een omhooggestoken middelvinger. Zolang jij maar niets hoeft te veranderen....Egoistisch gedrag.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jun 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Grof taalgebruik

breien

Ongelezen bericht door breien » 13 jun 2019 19:09

Thee in plaats van koffie.

riddert

Ongelezen bericht door riddert » 13 jun 2019 19:51

Plassen onder de douche, spaart een spoelbeurt, én lekker warme voeten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 jun 2019 21:47

Wacht je dan met plassen tot je gaat douchen, of wacht je met douchen tot je moet plassen?

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 13 jun 2019 22:03

Riddert probeerde blijkbaar ons alle in de z.e.i.k. te nemen blijkbaar.

breien

Ongelezen bericht door breien » 14 jun 2019 13:25

Vliegveld Lelystad zou een zeer duurzame keuze zijn. De reizigers uit noord en oost Nederland maken naar Lelystad minder auto- of treinkilometers dan naar Schiphol als ze met het vliegtuig op vakantie gaan.

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 14 jun 2019 13:59

renewouters schreef:
    13 jun 2019 19:05
    scontra schreef:
    12 jun 2019 11:39
    Gelukkig lopen daar dan van mij geen nakomelingen bij en dat maakt het e.e.a. voor mij persoonlijk al veel minder zorgelijk !
    Dus tegen de nakomelingen van mensen die ervoor zorgen dat jij je AOW en verzorging kunt krijgen zeg je: krijg de [tekst verwijderd] maar! Met een omhooggestoken middelvinger. Zolang jij maar niets hoeft te veranderen....Egoistisch gedrag.
    @renewouters,

Helaas en jammer dat u de essentie van mij opmerking mist nl. dat iedereen die wel kroost op deze aardkloot heeft rondlopen zich zorgen maakt over hoe het hun kroost in de toekomst zal vergaan en aangezien ik geen koter heb rondhuppelen hoef ik mij daar in ieder geval geen zorgen om te maken.
    De AOW uitkering of welke andere gulle gave dan ook is daarbij in het geheel niet bij mij opgekomen.
    Oh en ehhh, zeg maar jij tegen mij, want ik heb de p... aan 'u' ** !

** let wel op welke klemtoon u op 'u' plaatst, anders wordt dat ook nog verkeerd geïnterpreteerd ;-)

Vr.gr. scontra

Plaats reactie