LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Misschien het overwegen waard om in Nederland het QWERTZ toetsenbord wat massaler aan de man te brengen. Voor mij is het een uitkomst, daar er veel meer tekens op voorkomen, zonder veel handelingen te moeten plegen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Iedereen moet gewoon het toetsenbord dat ze het fijnst vinden gebruiken.
AZERTY Querty qwertz..., Het maakt niet uit. Zoveel mensen, zoveel wensen

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Gegrand »

Nagenoeg iedereen die met een desktop werkt gebruikt hier de Alt-codes toch voor?
Bij Ipad en iPhone hou je de letter even ingedrukt en dan komen de speciale letters ook bovendrijven.

Om daar dan een ander toetsenbord voor aan te schaffen gaat mij te ver
Hoeveel van die speciale tekens en letters gebruik je bij een normaal computergebruik?
Ergens ver achter de komma schat ik zo in.....

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door newmikey »

Gewoon je computer instellen op toetsenbord taal "US internationaal met dode toetsen". Zo krijg je door vervolgens indrukken van de volgende toetsen vanzelf de accenten:

Een ' met een a, e, i, o, u, y of c geeft respectievelijk een á, é, í, ó, ú, ý of ç.
Een " met een a, e, i, o, u, of y, geeft respectievelijk een ä, ë, ï, ö, ü, of ÿ.
Een ` met een a, e, i, o of u, geeft respectievelijk een à , è, ì, ò, of ù.
Een ^ met een a, e, i, o of u, geeft respectievelijk een â, ê, î, ô, of û.
Een ~ met een a, o of n, geeft respectievelijk een ã, õ, of ñ.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij is komt dat overeen met de standaardinstellingen van Windows in de NL-versie. Dan is het, dacht ik Toetsenbord VS internationaal, Taal Nederlands (of iets dergelijks).
Dat is bij een nieuwe installatie altijd een van de eerste dingen die ik terug zet naar een gewoon toetsenbord. Als ik " aansla, wil ik " zien en niet moeten afwachten wat Windows ervan maakt.

Methusalah
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Als iedereen over moet naar QWERTZ dan moet iedereen opnieuw leren typen want die blinde aanslagen zitten er gewoon ingebakken. Zullen we dat gewoon even niet doen?

'Hoe maak je van jouw probleem een probleem voor iedereen.' :shock:

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Niet eens. Ik gebruik die speciale letters zelden, net zoals zovelen in Nederland.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik gebruik ze regelmatig. Vandaag nog tijdens een zoekrondje op www.aukro.cz. Leuk hoor, die ý.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik kan met mijn Oppo Reno telefoon (zeer tevreden) alle toetsenborden (6 stuks) instellen. Daarnaast kan ik kiezen om netjes onderaan te hebben, of zwevend over de beeldscherm, wel of geen tekens als ik een letter lang ingedrukt houdt (a wordt @ of æ of à) en kiezen uit diverse achtergronden of zelf een achtergrond maken of downloaden van internet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ook zonder het benoemen van de telefoon: GBoard is aan te passen naar je eigen wensen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Speciale tekens typen: hoe doe je dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat de meeste mensen heel ver komen met het standaard US international toetsenbord. Als je echt vaak 'vreemde' tekens wilt die je niet op de eenvoudige manier met dat toetsenbord kunt krijgen, dan kun je vrij eenvoudig tijdelijk een andere indeling instellen. Maar ook dan zul je alsnog misschien tekens hebben die niet in de standaard indeling zitten.

Ik kan me wel herinneren dat ik een tijd op een Frans AZERTY toetsenbord heb moeten typen. Grote ergernis dat dan de bovenste rij toetsen niet standaard de nummers zijn, maar dat je voor de nummers dan juist shift moet gebruiken. Ik ben blij dat dat nu niet meer hoeft en ik zou dat nooit weer naartoe willen.

Gesloten