Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
21 apr 2021 08:57
Misschien heeft TS wel een warmtepomp (lucht/water) of verwarmt elektrisch. Dan kan het in een winter enorm hard gaan.
Dat is niet bepaald logisch, kijkend naar de OP. Er is sprake van een onverwacht hoger gebruik dan normaal, zonder dat er iets veranderd is.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Want? In de OP staat niets over de manier van verwarming.
Als je alleen een contract afsluit in 2 wintermaanden en je gaat uit van je normale voorschot, dan moet die over die 2 maanden in de winter veel ( veel ) hoger zijn dan als je die over een heel jaar zou uitsmeren. Zeker als je elektrisch verwarmt.

De OP bevat dusdanig weinig informatie ( zoals zo vaak ), dat het werkelijk van alles zou kunnen zijn. Zeker bij zulke summiere informatie ( als je weet waar je over praat zou je echt wel meer info meegeven zodat je ook een zinvol antwoord krijgt ), ga ik er vanuit dat men eigenlijk niet weet waar men het over heeft. Heel veel mensen praten over verbruik als ze het over voorschotbedragen hebben en over m3 bij electra ( waarbij ze eigenlijk gas bedoelen ).

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
21 apr 2021 10:48
Want? In de OP staat niets over de manier van verwarming.
Nee, maar wel dat er niets is veranderd ten opzichte van normaal. Als TS een stroomvretende verwarming heeft, dan was die er dus in de periode die nu aangeduid was als "normaal" ook al. Ik ga er dan vanuit dat iemand die een dergelijke verschil aan het uitzoeken is en de meterstanden allemaal al gecheckt heeft, geen wintermaand met een zomermaand of een jaargemiddelde aan het vergelijken is.

Tegelijk heb je gelijk: mensen gaan van de meest idiote redeneringen uit als het gaat om energieverbruik. Dus wie weet is jouw aanname wel de juiste :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door scontra »

Met de door TS verstrekte gegevens kan alleen maar een gok worden gedaan hoe de rekening van Eneco over de genoemde twee maanden zo hoog kan zijn opgelopen in vergelijk met de andere verbruiksmaanden.
Over de meterstanden vanaf 1 januari jl. geeft Ts geen inzicht.
Mogelijk kan Ts, een afdruk/foto van de rekening kunnen plaatsen waarmee de verbruikscijfers en alle andere componenten van de rekening duidelijk worden, waarvan wel de persoons- en adresgegevens moeten zijn verwijdert, om enig inzicht te kunnen krijgen.

Hopelijk geeft Ts nog een reactie !

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

Ik had een paar jaar vooraf in een vlaag van verstandsverbijstering een zakelijk contract bij Eneco afgesloten, omdat dat goedkoper zou zijn. Ik was dit helemaal vergeten en toen het eenmaal zover was was ik totaal verrast. Ik wilde het niet temeer daar zij mij meteen veel hogere vaste maandbedragen lieten betalen. Ik heb toen onderhandeld om weer terug te keren naar Budget Energie. Dat is gelukt. Mijn boete was slechts 50 euro.
De meterstanden kloppen inderdaad. Er blijkt uit dat ik veel meer elektriciteit gebruikt heb, dus juist niet meer gas. Het is volkomen onverklaarbaar voor mij omdat er niets in mijn verbruik gewijzigd is. Ik heb Budget Energie gevraagd hoe het met mijn elektriciteitsverbruik voor deze twee maanden en daarna was, en die was normaal. Dus ik zou juist die 2 maanden bij Eneco veel meer stroom gebruikt hebben dan de periode ervoor en erna. Het komt neer op een totaalbedrag van 1000 euro extra dat ik moet betalen voor die 2 maanden. (afgezien van de boete, die slechts 50 euro was).
Mijn vraag is kan ik hiertegen bezwaar maken?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe staat het met de standen op die afrekening?

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Mk »

Als de meterstanden kloppen dan geef ik je weinig kans. De energieleverancier is ook niet de partij die de meter beheert.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

Hoe verhoudt zich die 500,- wat je extra moet betalen tov je normale maandelijks verbruik en wat heb je (zakelijk) dat zo'n extra verbruik door omstandigheden wel kan verklaren? 1000,- extra zijn bij mij ongeveer het 20-voud nl van het maandverbruik in nov/dec.
Heb je slimme meter, historie zichtbaar?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het zou wel helpen als je de gestelde vragen ook gewoon beantwoord.
brampol schreef:
21 apr 2021 23:49
Ik heb Budget Energie gevraagd hoe het met mijn elektriciteitsverbruik voor deze twee maanden en daarna was, en die was normaal. Dus ik zou juist die 2 maanden bij Eneco veel meer stroom gebruikt hebben dan de periode ervoor en erna.
je vergelijkt dus met de maanden voor en na de duurste maanden. Maar hoe ziet het eruit als je vergelijkt met de wintermaanden van de voorgaande jaren? Dat is het enige logische vergelijk natuurlijk.

Los daarvan vergelijk je consumentencontracten met een zakelijk contract. Heb je ook al eens gekeken naar de opbouw van de totale tarieven? Wellicht heb je gewoon ook een veel duurder contract gehad bij Eneco.

Bottom line: als de meterstanden kloppen, moet je uiteraard gewoon betalen. Waarom zou dat niet hoeven?

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

Mk schreef:
20 apr 2021 15:14
Ik neem aan dat je begin- en eindstanden hebt van die periode? En is het alleen electra of ook gas?
Ja, zeker

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

Mk schreef:
20 apr 2021 15:16
Want als de standen kloppen dan vraag ik me af waar je bezwaar tegen maakt.
Het verbruik is onverklaarbaar hoog, precies deze 2 maanden dat ik bij Eneco was heb ik per maand 500 euro meer aan energie gebruikt, en wel aan elektra, terwijl ik niets anders gedaan heb dan normaal.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

brampol schreef:
22 apr 2021 10:27
Mk schreef:
20 apr 2021 15:14
Ik neem aan dat je begin- en eindstanden hebt van die periode? En is het alleen electra of ook gas?
Ja, zeker

Duidelijk antwoord....

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

kweenie schreef:
21 apr 2021 09:41
Tsja, 500 euro kan die van alles komen. Komt overeen met ongeveer 2500 kWh. Als er electrisch wordt verwarmd, dan is dat het equivalent van ongeveer 250 kuub gas (cop 1). Dat lijkt mij geen extreem meerverbruik voor de wintermaanden. Ook niet als er met warmtepomp wordt verwarmd en de cop hoger ligt.
Ik heb centrale verwarming op gas.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar klopten de eindstanden van Budget energie en begin en eindstand van Eneco?

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

Lady1234 schreef:
21 apr 2021 23:51
En hoe staat het met de standen op die afrekening?
De meterstanden zijn correct. Het probleem is dat ik volgens Eneco en de meterstanden in november en december veel meer gebruikt zou hebben, wat voor mij onmogelijk is, althans 500 euro extra per maand!! Maar Eneco baseert zich op deze meterstanden en wil er verder niet over nadenken dat het bedrag onwaarschijnlijk hoog is.

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

jonis schreef:
22 apr 2021 06:17
Hoe verhoudt zich die 500,- wat je extra moet betalen tov je normale maandelijks verbruik en wat heb je (zakelijk) dat zo'n extra verbruik door omstandigheden wel kan verklaren? 1000,- extra zijn bij mij ongeveer het 20-voud nl van het maandverbruik in nov/dec.
Heb je slimme meter, historie zichtbaar?
Lady1234 schreef:
22 apr 2021 10:36
Maar klopten de eindstanden van Budget energie en begin en eindstand van Eneco?
Ja

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

brampol schreef:
22 apr 2021 10:29
Mk schreef:
20 apr 2021 15:16
Want als de standen kloppen dan vraag ik me af waar je bezwaar tegen maakt.
Het verbruik is onverklaarbaar hoog, precies deze 2 maanden dat ik bij Eneco was heb ik per maand 500 euro meer aan energie gebruikt, en wel aan elektra, terwijl ik niets anders gedaan heb dan normaal.
Is het verbruik hoger....of is "alleen" het bedrag hoger?
Is er ook daadwerkelijk bijv 2000 kwh per maand verbruikt?

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

Moneyman schreef:
22 apr 2021 09:38
Het zou wel helpen als je de gestelde vragen ook gewoon beantwoord.
brampol schreef:
21 apr 2021 23:49
Ik heb Budget Energie gevraagd hoe het met mijn elektriciteitsverbruik voor deze twee maanden en daarna was, en die was normaal. Dus ik zou juist die 2 maanden bij Eneco veel meer stroom gebruikt hebben dan de periode ervoor en erna.
je vergelijkt dus met de maanden voor en na de duurste maanden. Maar hoe ziet het eruit als je vergelijkt met de wintermaanden van de voorgaande jaren? Dat is het enige logische vergelijk natuurlijk.

Los daarvan vergelijk je consumentencontracten met een zakelijk contract. Heb je ook al eens gekeken naar de opbouw van de totale tarieven? Wellicht heb je gewoon ook een veel duurder contract gehad bij Eneco.

Bottom line: als de meterstanden kloppen, moet je uiteraard gewoon betalen. Waarom zou dat niet hoeven?
De meterstanden kloppen, die zijn alleen voor de maanden november en december extreem hoog, ook in vergelijking met voorgaande jaren. Bovendien is juist de elektra veel te hoog, niet het gas, terwijl ik op gas stook. Er moet gewoon ergens een fout zitten, maar waar. Mijn normale maandbedrag ligt op 350 euro per maand, wat op zich al veel is, maar nu is het dus rium 800 euro voor de maanden november en december, in januari was het weer normaal.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het probleem is dat ik volgens Eneco en de meterstanden in november en december veel meer gebruikt zou hebben, wat voor mij onmogelijk is, althans 500 euro extra per maand!!
Wat ik dus bedoelde ;)

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door marnix »

brampol, wat bedoelt u met dat de standen correct zijn?
dat ze voor u idd zo afleesbaar waren?

Plaats reactie