Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door angel1978 »

brampol schreef:
22 apr 2021 10:44
Moneyman schreef:
22 apr 2021 09:38
Het zou wel helpen als je de gestelde vragen ook gewoon beantwoord.
brampol schreef:
21 apr 2021 23:49
Ik heb Budget Energie gevraagd hoe het met mijn elektriciteitsverbruik voor deze twee maanden en daarna was, en die was normaal. Dus ik zou juist die 2 maanden bij Eneco veel meer stroom gebruikt hebben dan de periode ervoor en erna.
je vergelijkt dus met de maanden voor en na de duurste maanden. Maar hoe ziet het eruit als je vergelijkt met de wintermaanden van de voorgaande jaren? Dat is het enige logische vergelijk natuurlijk.

Los daarvan vergelijk je consumentencontracten met een zakelijk contract. Heb je ook al eens gekeken naar de opbouw van de totale tarieven? Wellicht heb je gewoon ook een veel duurder contract gehad bij Eneco.

Bottom line: als de meterstanden kloppen, moet je uiteraard gewoon betalen. Waarom zou dat niet hoeven?
De meterstanden kloppen, die zijn alleen voor de maanden november en december extreem hoog, ook in vergelijking met voorgaande jaren. Bovendien is juist de elektra veel te hoog, niet het gas, terwijl ik op gas stook. Er moet gewoon ergens een fout zitten, maar waar. Mijn normale maandbedrag ligt op 350 euro per maand, wat op zich al veel is, maar nu is het dus rium 800 euro voor de maanden november en december, in januari was het weer normaal.
Noem nu eens gewoon standen ( normale electrastanden in november en december ) en die van afgelopen jaar.
Door elke keer verbruik en bedragen door elkaar te noemen maak je het niet echt duidelijker.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

brampol schreef:
22 apr 2021 10:44
Er moet gewoon ergens een fout zitten, maar waar. Mijn normale maandbedrag ligt op 350 euro per maand, wat op zich al veel is, maar nu is het dus ruim 800 euro voor de maanden november en december, in januari was het weer normaal.
Ik ben geneigd te zeggen dat het toch ergens in jouw huis "fout is gegaan". De meterstanden kloppen volgens jou (dus: het ligt niet aan Eneco!), vanaf januari klopt je verbruik ook weer (dus: de kans dat je slimme meter twee maanden gek doet en daarna weer prima werkt lijkt me niet zo groot), dus dan blijft toch een hoog verbruik over.

Kan je je historische verbruik nog gedetailleerder terugzien? Je zou willen zien of je verbruik over de hele linie hoger was, of alleen gedurende bepaalde tijden. Dan kan je gericht op zoek naar waar dat verbruik dan vandaan komt.

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

Moneyman schreef:
21 apr 2021 10:59
angel1978 schreef:
21 apr 2021 10:48
Want? In de OP staat niets over de manier van verwarming.
Nee, maar wel dat er niets is veranderd ten opzichte van normaal. Als TS een stroomvretende verwarming heeft, dan was die er dus in de periode die nu aangeduid was als "normaal" ook al. Ik ga er dan vanuit dat iemand die een dergelijke verschil aan het uitzoeken is en de meterstanden allemaal al gecheckt heeft, geen wintermaand met een zomermaand of een jaargemiddelde aan het vergelijken is.

Tegelijk heb je gelijk: mensen gaan van de meest idiote redeneringen uit als het gaat om energieverbruik. Dus wie weet is jouw aanname wel de juiste :wink:
Ik heb CV op gas

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind het heel apart dat er juist in die 2 maanden van Eneco zoveel extra verbruik is.
Elektrisch kacheltje aan gehad in november en december?
En weet u zeker dat u ' slechts' 50 euro boete heeft betaald?
Normaliter betaal je het maximale aan boete bij tussentijds switchen van energieboer.
U switcht 2x namelijk ....1x van BE naar Eneco en 1x van Eneco naar BE .

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door joep873 »

Als je er moeite in wilt stoppen, vraag dan eens bij Eneco op of ze de dagelijkse meterstanden van je slimme meter nog hebben. Als je klant bij Eneco bent kun je die zelf downloaden, maar als ex-klant kun je daar waarschijnlijk niet meer zelf bij.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, er is al diverse malen om de echte verbruiken gevraagd, terwijl er toch een definitieve afrekening van Budget energie en Eneco moet zijn, maar die komen niet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het verhaal blijft nét zo vaag dat er geen zinnig woord te zeggen valt. Je zou er bijna wat van denken...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door moederslink »

TS : maak eens een printscreen van de nota, dan kunnen " we " meekijken.
In mijn ogen bestaat het niet dat je ' zomaar ' 1000 euro meer betaalt over die 2 maanden , terwijl vlg u de meterstanden kloppen.
Er moet een eindstand van BE zijn die correspondeert met de beginstand van Eneco en omgekeerd , een eindstand van Eneco en weer een beginstand van BE.
Zo komen we anders niet verder :!:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door moederslink »

brampol schreef:
21 apr 2021 23:49
Ik had een paar jaar vooraf in een vlaag van verstandsverbijstering een zakelijk contract bij Eneco afgesloten, omdat dat goedkoper zou zijn. Ik was dit helemaal vergeten en toen het eenmaal zover was was ik totaal verrast. Ik wilde het niet temeer daar zij mij meteen veel hogere vaste maandbedragen lieten betalen. Ik heb toen onderhandeld om weer terug te keren naar Budget Energie. Dat is gelukt.
Dat onderstreepte begrijp ik ook niet :roll:
Hoezo een paar jaar vooraf??
Heeft u dan een paar jaar een dubbele energieboer gehad? En vergeten??

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

brampol schreef:
22 apr 2021 10:34

Ik heb centrale verwarming op gas.
En gaat de factuur ook over gas?

Wat zijn de meterstanden bij begin en eind van dat tijdelijke contract? En wat verbruikt normaal gesproken u gemiddeld per jaar aan energie?

Als u een goed antwoord wilt, moet u echt duidelijker zijn en met meer gegevens komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ivo.w schreef:
22 apr 2021 11:34
En gaat de factuur ook over gas?
Wat zijn de meterstanden bij begin en eind van dat tijdelijke contract? En wat verbruikt normaal gesproken u gemiddeld per jaar aan energie?

Als u een goed antwoord wilt, moet u echt duidelijker zijn en met meer gegevens komen.
De factuur gaat alleen over elektra.

Bij geen duidelijkheid verder haak ik af en stop er verder geen energie meer in .
(dan moet TS nóg meer energie betalen :wink: ).

Dovas
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 feb 2021 17:39

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Dovas »

Als TS zegt dat hij in 2 maanden voor € 1000 meer aan electra heeft gebruikt dan normaal,dan betekend dat hij in die 2 maanden dus ongeveer 4000 kWh meer heeft verbruikt dan normaal.
Nu gebruik ik ook best veel electra ongeveer 600 kWh per maand maar 4000 kWh extra in 2 maanden is wel erg veel.
Even terugrekenen is dit 4000/61 = 65 kWh/dag extra.
Oftewel 65/24 = 2,7 kW = 2700 Watt continue verbruik in die 2 maanden.
Dat is al een flinke elektrische kachel (of terrasverwarming) die dan 2 maanden continue aangestaan heeft.
Of inderdaad warmtelampen voor de hennepkwekerij (van de buurman?)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door scontra »

Bij de concullega geeft Ts wel verbruiksgetallen, waarom hier niet is mij een raadsel.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens die cijfers bij Kassa, is er dus helemaal niet meer elektra verbruikt.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
22 apr 2021 14:43
Volgens die cijfers bij Kassa, is er dus helemaal niet meer elektra verbruikt.
Dat verbaast me niet echt, aangezien TS het hier elke keer over de maandbedragen heeft als het over verbruik gaat.

noorkuiper
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2021 15:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door noorkuiper »

Eneco vind ik ook lastig om uit te vogelen waar de kosten vandaan komen, hebben jullie daar ook last van?

noorkuiper
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2021 15:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door noorkuiper »

Een goede tip om je energie abonnement op te zeggen via [commerciële link door moderator verwijderd] het heeft me erg geholpen om van energie maatschappij te kunnen wisselen
Laatst gewijzigd door Radar op 22 apr 2021 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: commerciële link door moderator aangepast

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door arvandongen »

TS maakt het wel moeilijk door extra maandkosten te blijven verwarren met het (extra?) stroomverbruik.

Gebaseerd op de meterstanden van het andere forum:
Hoog tarief: 40 kWh per maand meer à (standaard ongeveer) 0,23 EUR = 9 Euro extra per maand
Laag tarief: 60 kWh per maand meer à (standaard ongeveer) 0,21 EUR = 13 Euro extra per maand
Dus verwaarloosbaar, zoals Lady1234 al schreef.

Het probleem zit hem dus in een veel hoger kWh-tarief, of in extra verborgen kosten. Je kan kijken of je kan bewijzen dat je het dure contract hebt afgesloten onder dwaling of dat er andere onredelijke voorwaarden in opgenomen zijn. De kans dat je hier succesvol bezwaar tegen kan maken (bij de energieleverancier) is beter. De kans te bewijzen dat je minder stroom hebt verbruikt dan de meter aangeeft is nihil.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

noorkuiper schreef:
22 apr 2021 15:33
Eneco vind ik ook lastig om uit te vogelen waar de kosten vandaan komen, hebben jullie daar ook last van?
Dat staat toch gewoon in je contract en op je afrekening?
noorkuiper schreef:
22 apr 2021 15:38
Een goede tip om je energie abonnement op te zeggen via [commerciële link door moderator verwijderd] het heeft me erg geholpen om van energie maatschappij te kunnen wisselen
Een club die er weinig transparant over is dat een simpele opzegging bij hen € 20,00 kost...? Nee, dank u.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

arvandongen schreef:
22 apr 2021 15:49
TS maakt het wel moeilijk door extra maandkosten te blijven verwarren met het (extra?) stroomverbruik.
inderdaad. En dat is niet de enige onduidelijkheid die hij schept.
arvandongen schreef:
22 apr 2021 15:49
Het probleem zit hem dus in een veel hoger kWh-tarief, of in extra verborgen kosten.
Daarom vroeg ik heel wat reacties terug al:
Moneyman schreef:
22 apr 2021 09:38
Los daarvan vergelijk je consumentencontracten met een zakelijk contract. Heb je ook al eens gekeken naar de opbouw van de totale tarieven? Wellicht heb je gewoon ook een veel duurder contract gehad bij Eneco.

Bottom line: als de meterstanden kloppen, moet je uiteraard gewoon betalen. Waarom zou dat niet hoeven?
Deze vragen laat TS echter ook onbeantwoord.

Ik weet wel genoeg inmiddels.

Plaats reactie