Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Goscha
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021 16:12

Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Goscha »

Wellicht een bruikbare tip.
Misschien wat lang verhaal, maar ik wil het zo helder mogelijk verwoorden.
Vanwege slechte ogen heb ik een verwijsbrief van opticien en oogarts gekregen om een operatie te ondergaan.
Omdat ik ben doorverwezen door huisarts en opticien krijg ik deze operatie volledig vergoed van de Zorgverzekering, uiteraard met aftrek van het eigen risico.
Ik heb een afspraak gemaakt bij Bergmanclinics in Den Bosch.

Op 30 november 2020 had ik een kennismakingsgesprek.
De persoon, met wie ik het gesprek had, vertelde me dat ik mijn verplicht eigen risico bij de Zorgverzekeraar zo laag mogelijk moest houden, dus € 385,=
Ik ben voor 31 december 2020 overgestapt van mijn HEMA zorgverzekering naar DITZO met een eigen risico van € 385,=
Deze overstap heb ik gemaakt omdat HEMA, volgens de website van Bergmanclinics, nog niet definitief was gecontracteerd met Bergmanclinics en met DITZO hadden ze al wel een contract voor 2021.

Mijn 2de bezoek op 23 december 2020, aan de kliniek in Den Bosch, was met de optometrist.
De kosten voor dit onderzoek zijn voor mijn rekening omdat het plaats vond in 2020

Mijn 3de bezoek en tevens operatie is op 27 januari 2021

Nu krijg ik op 26 februari 2021 een factuur van mijn voormalige Zorgverzekering HEMA dat ik € 688,03 moet betalen, terwijl dat mijn Zorgverzekering niet meer is.
Daarin zit o.a mijn, voor 2020, eigen gekozen risico van € 500,= ( mijn eigen risico bij Hema in 2020 was totaal € 885,=)

Bergmanclinics heeft bij deze Zorgverzekering Hema een bedrag gedeclareerd van € 1.073,72
Dat zal wel een vergissing zijn van Bergmanclinics, dacht ik.
Ik heb hierover telefonisch contact gehad met een secretaresse van de Bergmanclinics en ik kreeg uitgelegd dat zo’n traject begint bij het eerste bezoek aan de kliniek, dus in mijn situatie op 30 november 2020 en doorloopt tot het traject is afgerond.
Het schijnt dat zij in trajecten rekenen, het zogenoemde DBC
( Diagnose Behandel Combinatie)

Mij is echter niets verteld van trajecten, noch DBC en wat dat ook moge inhouden.
De secretaresse gaf op het einde van het gesprek toe dat ze mijn verbolgenheid wel begreep en dat ze ieder jaar veel klachten hierover krijgen.
Nogmaals gebeld over deze situatie en gevraagd de DBC regeling op hun website te plaatsen
De reactie van de medewerker was dat ze deze regeling niet vertellen omdat ze dan op het einde van het jaar te weinig afspraken hebben en daardoor in het begin van het nieuwe jaar te weinig behandelingen kunnen uitvoeren.
Kwestie van geld dus!

Mijn 2de oog is inmiddels ook geopereerd op 10 februari.
Ik zal dit jaar ook weer mijn eigen risico, van € 385,= moeten aanspreken, dit keer bij DITZO, voordat ik vergoeding krijg.
Kortom wanneer ze me op de hoogte hadden gebracht van deze DBC dan had ik kunnen beslissen, wanneer ik het traject was ingegaan.
Ik zal nu € 688,03 ( HEMA 2020) plus € 385,=( Ditzo eigen risico) = € 1073,= extra moeten betalen.
Ik heb hierover een klacht ingediend bij de BergmanClinic, zonder positief resultaat.
Zeer onrechtvaardig en klant onvriendelijk mij hiervan niet op de hoogte te brengen.
Als er zoveel klachten komen hoe fijn zou het zijn op de website hierover helderheid te geven.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door Goscha

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

door Lady1234 » 06 mei 2021 17:01

Dat overstappen maakt helemaal niet uit.

Ik denk, aanname, dat de Ts er van uit ging dat het kennismakingsgesprek en het onderzoek door de optometrist in 2020 gefactureerd en dus ten laste van het eigen risico 2020 zou komen, maar dat de operatie ten laste van 2021 zou komen.

En uiteraard de volgende operatie ook. En nou de Ts het eigen risico voor 2021 verlaagd heeft, zou dat “voordeliger” uitpakken.
Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Mij is echter niets verteld van trajecten, noch DBC en wat dat ook moge inhouden.
De secretaresse gaf op het einde van het gesprek toe dat ze mijn verbolgenheid wel begreep en dat ze ieder jaar veel klachten hierover krijgen.
Nogmaals gebeld over deze situatie en gevraagd de DBC regeling op hun website te plaatsen
De reactie van de medewerker was dat ze deze regeling niet vertellen omdat ze dan op het einde van het jaar te weinig afspraken hebben en daardoor in het begin van het nieuwe jaar te weinig behandelingen kunnen uitvoeren.”


Het staat wel op hun site wat de DBC-regeling inhoudt.
https://www.bergmanclinics.nl/vergoedin ... gen-risico

Ik vind het te gemakkelijk om alle verantwoordelijkheid maar op een ander te schuiven, als patiënt zou je toch zelf ook wel e.e.a. moeten uitzoeken (voorwaarden lezen of navragen bij je zorgverzekeraar).

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door scontra »

Op het moment dat u een afspraak maakt in een (oog)ziekenhuis bent u uw eigenrisico voor dat kalenderjaar al kwijt.
U heeft zelf het gokje genomen om uw eigenrisico te verhogen tot €885.00 voor een beetje premievermindering en dat breekt u nu op, maar vertel niet dat u dat niet wist.
En niet twee aparte operaties op één hoop gooien, de behandeling van uw linker oog heeft v.w.d. betreft niets met de behandeling van uw rechteroog te maken.
De declaraties komen van de verzekeraar waar u op het moment van eerste afspraak/behandeling verzekert was.

Al met al lijkt het allemaal wel te kloppen. :wink:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De gang van zaken is volkomen correct. U had voor 2020 een eigen risico van € 885, waarvan u blijkbaar al een deel gebruikt had.. De rest werd opgebruikt door die nota van Bergman.

Hun advies geen extra eigen risico te nemen voor het jaar 2021 was juist heel verstandig, anders had u nu ook al over 2021 € 885 moeten betalen aan eigen risico.

En zou de Hema geen contract met hen hebben in 2021, had u nog veel meer moeten betalen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
06 mei 2021 10:47
En niet twee aparte operaties op één hoop gooien, de behandeling van uw linker oog heeft v.w.d. betreft niets met de behandeling van uw rechteroog te maken.
Maar als beiden in het zelfde kalenderjaar zouden vallen, had het wel 385,- eigen risico gescheeld.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
06 mei 2021 11:42
scontra schreef:
06 mei 2021 10:47
En niet twee aparte operaties op één hoop gooien, de behandeling van uw linker oog heeft v.w.d. betreft niets met de behandeling van uw rechteroog te maken.
Maar als beiden in het zelfde kalenderjaar zouden vallen, had het wel 385,- eigen risico gescheeld.
Als !? Dat wel natuurlijk, maar in de situatie van Ts (helaas) niet van toepassing. :wink:

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
06 mei 2021 11:42
scontra schreef:
06 mei 2021 10:47
En niet twee aparte operaties op één hoop gooien, de behandeling van uw linker oog heeft v.w.d. betreft niets met de behandeling van uw rechteroog te maken.
Maar als beiden in het zelfde kalenderjaar zouden vallen, had het wel 385,- eigen risico gescheeld.
Maar dat is niet het geval de behandeling is gestart in 2020 en TS heeft gekozen voor een hoog eigen risico. Snap niet wat dit met klantvriendelijkheid of informatief te maken heeft, je kiest toch zelf bewust om je eigen risico te verhogen naar dit bedrag.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar juist met die toelichting door Bergman is de Ts beter uit. Ook het advies om een verzekeraar te nemen die een contract heeft met Bergman is alleen maar gunstig voor de Ts.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
06 mei 2021 12:37

(….)
Wel had iemand wat duidelijker het Eigen Risico verhaal kunnen uitleggen en de doorlooptijd van de DBC's.
Want de nota's zijn correct.

TS heeft zonder meer datgene aangenomen wat men bij de BergmanClinic vertelde, i.p.v. dit te verifiëren bij de zorgverzekeraar.
Scheelt al als je bij het juiste adres je vragen stelt.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het huidige zorgsysteem maakt het de "calculerende" burger, die slim overstapt, strategisch met het eigenrisico speelt en ingrepen slim probeert te plannen niet makkelijk. Als je daar voordeel uit wil halen moet je je behoorlijk goed in de materie verdiepen en echt weten wat je doet en anders valt het tegen.
Oh en in de zorg is niemand klant, je bent cliënt, en niemand heeft het ooit over clientvriendelijk gehad, vandaar.
Laatst gewijzigd door DeZevendeHenk op 06 mei 2021 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de Bergman kliniek is helemaal niet gesproken over DBC’s. En wat de Ts daar verteld is, over het eigen risico en het contract, is helemaal correct.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Morganlefay schreef:
06 mei 2021 12:37
DBC codes zijn in het leven geroepen om de zorgkosten wat overzichtelijker te krijgen. Dat geldt ook overigens voor de eerste uitgifte kosten van de apotheker.
Het gevolg is dat iedereen (terecht) de nota's uitpluist maar er altijd van heeft te vinden (al dan niet terecht)
In de Ziekenfondstijd zag je nooit nota's maar die waren ook flink aan de maat ( Het No Claim verhaal) en de rijksdaalders.
Wel had iemand wat duidelijker het Eigen Risico verhaal kunnen uitleggen en de doorlooptijd van de DBC's.
Want de nota's zijn correct.
Met dien verstande dat de eerste uitgifte kosten véél ouder zijn dan het huidige zorgstelsel. De "grote" verandering is dat ze zichtbaar zijn.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
06 mei 2021 13:08
Bij de Bergman kliniek is helemaal niet gesproken over DBC’s. En wat de Ts daar verteld is, over het eigen risico en het contract, is helemaal correct.
Naar mijn idee toch wel:
“Dat zal wel een vergissing zijn van Bergmanclinics, dacht ik.
Ik heb hierover telefonisch contact gehad met een secretaresse van de Bergmanclinics en ik kreeg uitgelegd dat zo’n traject begint bij het eerste bezoek aan de kliniek, dus in mijn situatie op 30 november 2020 en doorloopt tot het traject is afgerond.
Het schijnt dat zij in trajecten rekenen, het zogenoemde DBC
( Diagnose Behandel Combinatie) “

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, nadat de Ts informeert in februari 2001 aan de hand van de nota.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U controleert dus wel of een zorgaanbieder een contract heeft met uw verzekeraar, maar besluit wel om de behandeling alvast in te gaan. En dan kijkt u niet wat het zal betekenen wat er gebeurd bij het overstappen tijdens de behandelperiode?
U zoekt een zondebok, maar ik lees toch wel enkele zaken waar u zelf te kort bent geschoten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat overstappen maakt helemaal niet uit.

Ik denk, aanname, dat de Ts er van uit ging dat het kennismakingsgesprek en het onderzoek door de optometrist in 2020 gefactureerd en dus ten laste van het eigen risico 2020 zou komen, maar dat de operatie ten laste van 2021 zou komen.

En uiteraard de volgende operatie ook. En nou de Ts het eigen risico voor 2021 verlaagd heeft, zou dat “voordeliger” uitpakken.

Goscha
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021 16:12

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Goscha »

Precies Lady1234 dat schrijf ik idd in mijn 1ste bericht.
Fijn dat je begrijpt wat ik bedoel!

Het is jammer dat ik in dat bericht niet duidelijk heb kunnen overbrengen wat mij zo raakte.
Ik was geschokt omdat, zoals je kunt lezen, mij achteraf is verteld waarom ze het mensen vooraf niet mededelen.
Zij krijgen ieder jaar hierover veel telefoontjes met de vraag waarom men niet op de hoogte is gebracht van deze regeling.
Waarom dan niet de DBC regeling vertellen bij het 1ste gesprek.

Maar zoals je in mijn bericht kunt lezen is het een kwestie van geld voor de kliniek.
Mijn bericht is sowieso bedoeld om andere mensen op de hoogte te brengen van deze regeling, zodat ze niet in dezelfde situatie belanden als ik.
Natuurlijk had ik dit en dat etc. ..... maar met mijn leken verstand ga ik uit van een zorgverzekering die start op 1 januari en eindig top 31 december, dus daarom zou het vriendelijk zijn mensen op de hoogte te brengen van de uitzondering.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De reden die opgegeven is, is opmerkelijk en eigenlijk ongepast, en als mensen al hun eigen risico, deels, hebben opgebruikt, doet het er ook niet toe.

Dat mensen niet op de hoogte zijn van de regelingen inzake een DBC valt ook zorgverleners niet te verwijten.

U bent daar al in november geweest. Zou u zich niet hebben laten helpen, had u zelfs tot januari moeten wachten.

Ik vind ze al heel attent dat ze u gewezen hebben op het ontbreken van een contract voor 2021 en het advies uw eigen risico te verlagen. Hadden ze niet hoeven doen.

En als er geen contract was geweest in 2021 had u wellicht maar een beperkt percentage van de kosten van de tweede operatie vergoed gekregen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Goscha schreef:
06 mei 2021 17:17

Ik was geschokt omdat, zoals je kunt lezen, mij achteraf is verteld waarom ze het mensen vooraf niet mededelen.
Zij krijgen ieder jaar hierover veel telefoontjes met de vraag waarom men niet op de hoogte is gebracht van deze regeling.
Waarom dan niet de DBC regeling vertellen bij het 1ste gesprek.
Waar ga je dan de grens leggen van wat een zorgverlener moet uitleggen en wat niet? Voor je het weet wordt er van ze verwacht dat ze samen met iedere patiënt de specifieke polisvoorwaarden moeten doornemen. Zorgverleners zijn geen verzekeringsadviseurs.

En als je ziet hoe lang het DBC systeem al bestaat mag je ook verwachten dat de meeste mensen er ondertussen wel enigszins mee bekend zijn.

Goscha
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021 16:12

Re: Hoe informatief en klantvriendelijk wil je zijn wat betreft DBC regeling

Ongelezen bericht door Goscha »

niet uitleggen Peter, maar attenderen, that’s all

Gesloten