LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
keukenjager
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jul 2005 19:02

Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door keukenjager »

We twijfelen over het aanrechtblad, bij gelijke prijs denken we aan composiet omdat dit kleurvaster zou zijn? Heeft iemand ervaring?tips? ... en welk merk is aan te raden? Alvast bedankt!!
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2014 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

keukenjager
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jul 2005 19:02

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door keukenjager »

Ik zag op het forum dat je toch beter voor een granieten blad kan kiezen, kan iemand nog een goed merk/ kleur zwart blad aanbevelen?
bedankt alvast!

Willy50
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 aug 2005 07:14

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door Willy50 »

graniet is wel veel poreuzer hebben ze ons verteld, wij gaan voor composiet, laat je echt goed voorlichten want het is al prijzig genoeg. succes :) :)

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door aussienl »

graniet is een perfect anrecht blad. Het enigste wat je moet doen voor het eerste gebruik insmeren met een speciaal vet om the dporieen dicht te maken, dit moet regelmatig gedaan worden (afhankelijk van gebruik).
Heb zelf al jaren graniet (natuursteen), Nooit iets andes meer

habe
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:40

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door habe »

GRANIET is een natuurproduct. Het is zeer zeker 100% kleurvast. Het wordt door de fabrikant ingewast afgeleverd. Men raad je aan om de 18 maanden het blad na te wrijven met granietwas. Perfect blad.
COMPOSIET of STONE blad is een gebakken product. Je kunt het vergelijken met doorgebakken tegels. Echter dan als grote plaat. Het wordt in de fabriek op dezelfde manier bewerkt als graniet. Het oppervlak heeft geen poriën, dus je hebt geen granietwas nodig. Qualitatief maakt het niets uit wat je gebruikt, ze zijn beide goed!
De kleuren van Composiet bladen zijn meestal wat effener en regelmatiger. Het ligt aan je eigen smaak wat je het mooiste vindt!
Bij de meeste leveranciers is er GEEN prijsverschil tussen een graniet of composiet prijsgroep!

rika
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2005 21:44

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door rika »

Ik heb 2 1/2 jaar geleden een keuken laten plaatsen met 2 composiet aanrechtbladen, tevens de vensterbank en achter mijn kookplaar een achterwand en opstaande randen langs het gehele blad.

Wij hebben voor deze bladen gekozen voor de duurzaamheid en uitstraling.

Dit voorjaar kwam ik er achter dat er vanaf de spoelbak een scheurtje was ontstaan. Ik heb mijn keukenleverancier op de hoogte gesteld en er kwam een expertise van het bedrijf wat deze bladen maakt. Zij konden geen aanwijsbare reden vinden van de scheur, die inmiddels groter werd.

Via het keukenbedrijf werd er een offerte gegeven, wij moesten 750,00 euro en ca. 5 uur montagekosten 'a 45,00 euro betalen, dan werd het desbetreffende blad vervangen inclusief de spoelbak omdat deze niet zonder beschadiging kon worden overgeplaats. Ook moest er rekening worden gehouden met een eventueel kleurverschil met de andere bladen.

Wij hebben hier geen accoord voor gegeven en gevraagd wat de mogelijkheden voor eventuele reparatie, mits dit op een goede manier kon gebeuren. De leverancier heeft weer een monteur langs gestuurd, deze heeft de scheur gelijmd en de scheur bijgekelurd met een zwarte stift. Het resultaat de scheur gaat niet verder maar valt meer op! Hiermee zijn wij niet accoord gegaan.

In juli hebben wij ons keukenbedrijf aansprakelijk gesteld omdat wij vinden dat van een blad, wat verkocht wordt om zijn grote duurzaamheid een langere levensduur mag worden verwacht dan 2 1/2 jaar. Het keukencentrum heeft hierop niet gereageerd en wij hebben de klacht gedeponneerd bij de geschillencommisie wonen. Deze week hoorden wij via de geschillencommisie, dat onze keukenleverancier failliet is verklaard en zij niets met onze klacht kunnen doen!

Ik heb inmiddels contact gezocht met de producent van de bladen, welke via het keukencentrum de bladen heeft geleverd. Zij zien het keukencentrum als hun klant en laten ons letterlijk en figuurlijk met de brokken zitten. Weet iemand mij te vertellen wat onze rechten zijn in deze!

LeeGer
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 aug 2005 00:37

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door LeeGer »

Een scheur die groter word? Lijkt mij een montagefout,, maar daar kun je beter een onafhankelijk expert naar laten kijken.
Een blad zou zomaar niet mogen scheuren en dat binnen 3 jaar zou je volgens mij recht moeten geven op vervanging. Weet alleen niet hoe dat dan zit met de overige bladen en vensterbanken. Kleurverschil is altijd mogelijk bij een natuurprodukt natuurlijk.
Misschien toch eens een rechtsbijstandsverzekering inschakelen? Of anders een rechtswinkel?
Staat er niets over op papier?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door 16again »

Rika,

De fabrikant is uiteraard niet aansprakelijk te stellen voor montagefouten van het keukenbedrijf.

Evelien van Etten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2008 14:28

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door Evelien van Etten »

wij zijn ook voor composiet gegaan op aanraden van de verkoper.
composiet was volgens hem harder dan graniet en omdat wij ook een spoelbak wilde van composiet heeft hij ons dit aangeraden, omdat composiet niet poreus is zoals graniet, volgens hem.
we hebben de keuken nu 3 jaar en tot mijn verbazing en schrik hebben we nu ineens een grote scheur van afvoer naar zijkant van de spoelbak/gootsteen.
wij hebben contact opgenomen met de leverancier en die zei dat het onmogelijk is dat het uit zich zelf barst en dat wij erop hebben gestaan of er iets zwaars op hebben laten vallen.
geen van beiden is het geval.
maar de leverancier wenst geen enkele verantwoording te nemen, sterker nog, wij krijgen niet eens advies wat wij dan wel kunnen doen.

kunnen wij hier wat aan doen of moeten wij maar accepteren dat de leverancier niet aansparakelijk is, zoals hij zelf beweerd ?

pufje
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:24

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door pufje »

Tja, het composiet verhaal wederom, het blijft rotzooi

Marktkenner
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door Marktkenner »

@ pufje,

Waar komt al die negativiteit over composiet toch van daan Pufje? zelf ook zo'n blad?

gr. Marktkenner

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door rayke »

Hee, mijn antwoord verdwenen :(
Vast een lelijk woord gebruikt :-)

Dus nog een keertje :
gewoon je keukenleverancier aansprakelijk stellen > zij kunnen dan de werkbladenfabrikant inschakelen. De meeste geven 5 jaar garantie. > De servicemonteur bepaald of de klacht terecht is of kan er wat aan doen.

pufje
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2008 22:24

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door pufje »

Mijn reactie was ook al weer weg :lol: En heb op zeker geen lelijk woord gebruikt

tborrowers
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:43

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door tborrowers »

Wij hebben een Bruynzeel keuken met een composiet blad en spoelbak.
Na 5 jaar en 2 weken zagen wij een scheur aan de onderkant van de spoelbak.
Bruynzeel doet een voorstel van € 491,- voor een nieuwe bak. Aangezien Bruynzeel 10 jaar garantie geeft zijn wij van mening dat de 5 jaar van de derde partij te weinig is en wij ervan uit mogen gaan dat er na 5 jaar gebruik (niet vaak ivm afwasmachine) nog geen scheurtjes kunnen ontstaan.
Zijn er meer mensen met dit probleem? Kan dit gerepareerd worden?
Het lijkt erop dat composiet toch niet die kwaliteit heeft wat gesuggereerd wordt. Misschien kan Radar eens mensen oproepen.....

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Scheurtje in de spoelbak; enkel meegemaakt bij gebruik van een quooker. Heeft u een quooker?

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door legoleek »

@ collega's
voor mijn eigen intresse:
over welke merken/ fabrikanten composiet hebben we het hier.
elke vertegenwoordiger claimt dat het allemaal niks uitmaakt, maar ik heb zo mijn twijfels.
Het patent op de composiet machines zou in handen zijn van een italiaans bedrijf, deze deze machines maakt voor Cesar,-constentino, diresco, etc. Welke weer bladen produceren onder de diverse namen, cesarstone, silestone,ryanstone, lionstone, sharonstone etc.

Natuulijk speelt ook een rol, hoe wordt zo'n plaat verwerkt tot werkblad. een "grafsteen boer" zal er anders mee omgaan dan een werkbladenproducent.
Het is natuurijk net als een taart, wat je er in stopt bepaald de kwaliteit.

tborrowers
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:43

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door tborrowers »

Nee, ik heb geen quooker.

De bak wordt niet vaak gebruikt. We hebben in de bijkeuken nog een spoelbak en die gebruiken we bij het afgieten van de pannen.
Ook hebben we een afwasmachine dus.....

De keuken is van Bruynzeel en de leverancier van cosmostone is Kemie Deurne.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Toen wij voor onze keuken gingen shoppen in Duitsland werd ons bij 2 van de 3 keukenzaken composiet afgeraden, sterker nog, ze verkochten het niet eens. De verkopers zeiden dat de verkleuringen in en van het composiet dusdanig erg was, dat men het niet meer toe wilden passen.
Ik was er zowieso al niet van gecharmeerd, maar puur voor de prijs had ik er naar geinformeerd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De verkopers zeiden dat de verkleuringen in en van het composiet dusdanig erg was, dat men het niet meer toe wilden passen.
Kan wel nadelen van composiet opnoemen, maar dit is er GEEN van.......

leverancier van cosmostone is Kemie Deurne.
Staat ook niet bekend als stugge leverancier tegenover servicegevallen!?
Wij hebben het een paar keer meegmaakt bij een "temperatuurschok" dat composiet barst, vandaar, dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Het patent op de composiet machines zou in handen zijn van een italiaans bedrijf
Klopt....
Het is natuurijk net als een taart, wat je er in stopt bepaald de kwaliteit.
In de verlijmde bakken van graniet of composiet speelt de lijm een heel grote rol hier in!

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Tip gevraagd: welk aanrechtblad composiet of natuursteen?

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Kan wel nadelen van composiet opnoemen, maar dit is er GEEN van.......
Goed, ben geen kenner, maar 1 van de verkopers had een mapje met foto's van een flink verkleurde composiet. Donkere vlekken erin etc.
Misschien te warme pannen erop gezet?

Gesloten