LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn keuken-koop-tips

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
eagle
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:51

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door eagle »

dat van die Mercedes dealer was een geintje natuurlijk :wink:
wat Duitsland betreft wat dieper ingaan, aan Siemens mankeert niets, maar de discussie ging ook over alternatieven aanbieden, dat doen ze over de grens niet graag schijnbaar. ikzelf loop met mijn klanten meerdere catalogi door om de klant uiteindelijk zelf een keuze te laten maken. een beetje sturen mag daarbij toch wel? een keuken uitkleden om binnen het budget te kunnen uitkomen kan door een klant overigens ook negatief worden uitgelegd. liever houd ik rekening met het budget door eerst "basic" te beginnen en dan later wanneer de prijs mee valt toch die duurdere oplossingen in te passen, dat vinden de meeste klanten ook de beste benadering. :shock:

pgr
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2005 19:09

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door pgr »

Eagle, of jij bent de eerste eerlijke en betrouwbare verkoper, of geheel niet...

Jij gaat liever eerst uit van het budget en wilt eerst basic beginnen, en dan als de prijs meevalt eventueel duurdere zaken in te passen?

Dan hoop ik voor je dat jij met NETTO prijzen rekent, want anders ben je net zo bezig als al die andere 'foute' verkopers. Want als je BRUTO prijzen rekent, dan zul jij bij jouw strategie dus altijd je maximale marge houden. Dit is commercieel voor jou zelf slim, maar dan biedt je de klant niet echt waar voor je geld.

Ik heb in mijn zoektocht naar een keuken in ieder geval één bijzonder slecht en één bijzonder goed voorbeeld meegemaakt:

De eerste keer vertelden wij - naief als wij waren - ons budget (14000 euro) aan de projectleverancier van ons nieuwbouwproject. Hij ging vervolgens eerst uit van de soort keuken en apparatuur en ging pas daarna rekenen. We zagen in de computer dat hij uitging van het goedkoopste merk (Vision) dat zij voerden, terwijl wij hadden aangegeven om een Alno keuken te willen. (Achteraf (zie 'goede' voorbeeld) bleek dat we voor hetzelfde geld een Siematic konden krijgen...) Hij stuurde dus bewust aan op het maximaliseren van z'n marge door het leveren van de goedkoopste keuken voor ons budget. Vervolgens aan het eind van de dag zij hij: het moet zo lukken, maar als ik een prijs ga uitrekenen, dan wil ik wel zekerheid dat we er uit komen. We zouden dus zeker geen offerte meekrijgen want als hij een prijs zou berekenen wilde hij meteen een akkoord met ons kunnen sluiten. Wij hebben natuurlijk aangegeven dat wij na een eerste gesprek bij een eerste keukenleverancier niet meteen de knoop wilden doorhakken om 14.000 euro uit te geven en dat wij er nog even over wilden denken en ook nog andere leveranciers zouden willen bezoeken. Hij gaf aan dat we dat dan maar eerst moesten doen. We kregen geen offerte mee.

Het goede voorbeeld is een kleine SieMatic leverancier die geen woord heeft gerept over budget. Hij gaf zelfs aan dat de keukenmarkt een overspannen markt is en dat veel mensen nog wilden vergelijken. Hij gaf aan wat zijn werkwijze was en dat zij gewoon een gespecificeerde offerte meegaven en hoopte op het vertrouwen van de klant dat deze bij hem terug zou komen voor de aanschaf, omdat hij het vervelend zou vinden dat we een keuken elders zouden kopen voor een prijs waarvoor hij ook zou willen leveren. Afijn, tekening gemaakt. Keuken uitgekozen en: boven budget. Geen probleem: we zijn nu aan het bekijken in hoeverre we met hem tot een deal zouden kunnen komen door A) het schrappen van dure onderdelen en het vervangen voor goedkopere en B) het opschroeven van zijn korting. Zo kan het dus ook...

etrip
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 feb 2006 10:22

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door etrip »

PGR,
welke kleine Siematic dealer was dit?
Erik

Verkoperzoveel
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 sep 2005 16:33

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door Verkoperzoveel »

alle keukenkopers zijn klootzakken!

pgr
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2005 19:09

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door pgr »

Hulshof in Den Haag

lijntje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 dec 2005 10:17

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door lijntje »

Hoi PGR,

Zou jij misschien je offerte richting mij kunnen mailen?
Zowel die van Hulshof als die van Gerwens.

Privacygegevens kun je natuurlijk achterwege laten.

Alvast bedankt,

Lijntje

P.S. Kan "Hulshof Den Haag" niet vinden via google......

Pfffff

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 03 nov 2007 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

pgr
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2005 19:09

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door pgr »

Ze zitten bij Hulshoff wonen (foutje, het was dus met dubbel 'f').

eagle
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:51

Re: Mijn keuken-koop-tips

Ongelezen bericht door eagle »

pgr, bedankt voor je reactie. heus, ik behandel mijn klanten zoals ikzelf behandeld zou willen worden. wat is er op tegen om je klant een eerlijk en gedegen advies te geven, de klant zelf een keuze te laten maken en dan een keuken te verkopen, of trachten dit te laten slagen? mijn ervaring is helaas wel dat klanten liegen omtrent o.a. buget, beslissing bezoek aan andere showrooms e.d., dat vind ik best wel lastig. en dat verhaal om je marge op peil te houden gaat ook niet altijd op hoor, vaak moet je als verkoper de keuken voor een dusdanige prijs aanbieden dat de marge niet overhoud.


verkoperzoveel, kun je niet beter van dit forum weg blijven? als je echt zo'n hekel aan klanten hebt zoek dan een baan als putjesschepper of iets dergelijks :x

Gesloten