LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
MarkBng
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2012 09:41

Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door MarkBng »

Hallo,

Even een waarschuwing over freelancer.com. Freelancer.com is een goede site om in contact te komen met freelancers als je iets wil laten ontwikkelen. Maar let op met het overmaken van geld naar freelancer.com. Doe het niet! Ik heb via PayPal 250EUR overgemaakt naar freelancer.com en zij hebben het geld achtergehouden. Ik heb het niet op kunnen lossen met freelancer.com en PayPal kan het niet terug vorderen.
Het gevolg van alles: De freelancer is niet blij dat hij geen geld heeft gekregen en wij omdat mijn naam is besmeurd doordat ik niet heb betaald en we hebben de taak niet af kunnen ronden. Advies: maak het geld niet over naar freelancer, maar rechtstreeks naar de freelancer die de taak uitvoert. Dus zoek de freelancer via freelancer.com (zitten goede mensen tussen), maar neem direct contact op met de freelancer danwel de opdrachtgever. Dat werkt veel beter. Dan weet je ook echt met wie je te maken hebt en daarmee voorkom je frustraties. Het is ook onbegrijpelijk dat ze je geld zomaar achterhouden. Lekker snel verdient door freemoney.com euhm freelancer.com ;)

Groetjes,
Mark

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door BL2 »

Vreemd verhaal, dus je doet een betaling voor de freelancer, en de tussenpersoon houd het geld zelf.
En wat is nu je verdere juridische actie in deze ?
Laatst gewijzigd door BL2 op 22 feb 2017 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

"zij hebben het geld achtergehouden" is wel een beetje summier. Wat geven zij als reden op?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door berndv »

Maar dan is dit toch een zaak tussen de freelancer en de website freelancer.com als u uw deel betaald heeft? En wat is de reden dat de website het geld niet uitbetaald hebben aan de desbetreffende freelancer? Wellicht omdat de freelancer er ook voor wil kiezen om de betaling buiten freelancer.com om te houden, zodat zij hun deel van de provisie niet kunnen houden? Want volgensmij werkt deze site volgens een zelfde concept als werkspot en is het voor de opdrachtgever "gratis", maar is de opdrachtnemer een deel van zijn prijs kwijt aan commissie voor de website.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Dit lijkt mij een probleem tussen de freelancer en Freelancer.com. Of heb je het werk niet afgemeld waardoor het geld kon worden vrijgegeven waarna het wordt overgeschreven naar de freelancer? Want op dat moment is het wel jouw probleem en moet je dat maar eens gaan doen. Dan heeft een geschil openen met PayPal natuurlijk ook geen zin en zijn zij niet Freemoney.com maar ben je zelf Freework.com.

MarkBng
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2012 09:41

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door MarkBng »

We zijn ons geld kwijt aan freelancer.com en de freelancer heeft ook niets gekregen. We hebben niet het eindresultaat gekregen, dus geen freework helaas. De freelancer heeft er tijd in gestoken en is dus ook de pineut.
We (SoftDev10) hebben er alles aan gedaan om eventuele misverstanden te verhelpen, maar ze houden het geld gewoon achter. Onbegrijpelijk. Available balance is nu zelfs negatief (-4.65EUR) :(

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:"zij hebben het geld achtergehouden" is wel een beetje summier. Wat geven zij als reden op?

MarkBng
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2012 09:41

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door MarkBng »

Van de freelancer zelf:
"We can confirm that the said ...EUR from the project (ID:12572112) are currently on hold due to your employer's account issue."
Freelancer.com vroeg meer informatie en we hebben er alles aan gedaan om het op te lossen, maar helaas nog steeds niet opgelost. :(
Dus nu weet ik het ook niet meer. Het project loopt nu a 62 dagen! We hebben het ook al opgegeven helaas.
Dit is om jullie te beschermen....Rechtstreeks contact dus. Dan weet je ook zeker dat de freelancer het geld krijgt en voorkomt problemen zoals hierboven.

MarkBng
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2012 09:41

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door MarkBng »

We hebben trouwens voorgesteld om het geld terug naar ons over te maken....Geen respons. Of het geld toch uit te keren aan de freelancer. Ook niet. Ze kunnen het geld toch niet zomaar houden?
Laatst gewijzigd door MarkBng op 22 feb 2017 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, er is dus een issue. Wat is dat issue dan?

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Jetsertje »

MarkBng schreef:We hebben niet het eindresultaat gekregen, dus geen freework helaas.
Als de freelancer niet levert, is het toch logisch als de freelancer ook niet wordt betaald? Althans, jij laat niet uitbetalen omdat je stelt dat er niet geleverd is. Maar tegelijkertijd stel je dat de freelancer er wel tijd in heeft gestoken en het geld dus wel moet ontvangen. Dan laat je toch uitbetalen?

Ik kan mij niet bedenken dat jij hier de pineut van bent. Enkel dat de freelancer de pineut is omdat hij het geld niet krijgt door jouw toedoen of dat van Freelancer.com. Of je probeert inderdaad iets raars te doen zodat Freelancer.com inderdaad niet de provisie krijgt. Dan vind ik het geheel terecht dat Freelance.com het geld achterhoudt en maar wacht totdat je via Freelance.com het geld laat uitbetalen.

Maar dat is speculatie. Dus vertel even duidelijk wat zich speelt is want niemand kan hier iets mee.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door berndv »

MarkBng schreef:We zijn ons geld kwijt aan freelancer.com en de freelancer heeft ook niets gekregen. We hebben niet het eindresultaat gekregen, dus geen freework helaas. De freelancer heeft er tijd in gestoken en is dus ook de pineut.
Dus de opdracht is niet naar wens afgerond? En is dit ook dusdanig naar freelancer.com teruggekoppeld? Dan is het enigszins logisch dat er niet doorbetaald wordt, afhankelijk van hoe de overeenkomsten met freelancer.com werken. Als u betaald heeft aan freelancer.com en die betaald het geld neit door is dat een zaak tussen freelancer.com en de freelancer. Als de freelancer de opdracht niet naar behoren heeft uitgevoerd en dit zou wel onderdeel zijn van de overeenkomst, is het zaak voor de freelancer om de opdracht dus wel naar behoren uit te voeren.

MarkBng
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2012 09:41

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door MarkBng »

Ik heb geld overgemaakt naar freelancer. Dus geld weg. Als er een issue is/blijft, dan kunnen ze toch het geld terug storten. Is toch niet onredelijk? Wij hebben niet de 'final release' gekregen, dus het is wel een probleem. Wij het geld kwijt en de freelancer heeft recht op zijn geld omdat hij werk heeft gedaan.
Leuke provisie voor freelancer.com....Het gehele bedrag!! We hebben geen probleem met een provisie, maar wel dat ze het gehele bedrag achterhouden.

MarkBng
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2012 09:41

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door MarkBng »

De opdracht is met tussenresultaten wel naar wens uitgevoerd. Ik zou het geld vrijgeven voor de final release. (tussenresultaat was al 90% goed).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door berndv »

MarkBng schreef:Ik heb geld overgemaakt naar freelancer. Dus geld weg. Als er een issue is/blijft, dan kunnen ze toch het geld terug storten. Is toch niet onredelijk? Wij hebben niet de 'final release' gekregen, dus het is wel een probleem. Wij het geld kwijt en de freelancer heeft recht op zijn geld omdat hij werk heeft gedaan.
Leuke provisie voor freelancer.com....Het gehele bedrag!! We hebben geen probleem met een provisie, maar wel dat ze het gehele bedrag achterhouden.
De voorwaarden:
3. Pay when you are satisfied!

Pay safely using our Milestone Payment system - release payments according to a schedule of goals you set, or pay only on completion. You decide, you are in control.
Schijnbaar heeft u voor de laatste optie gekozen, maar nog niet aangegeven dat de opdracht voltooid is. Zoals ik het lees, betaalt u vooraf het afgesproken bedrag voor de opdracht aan freelancer.com. Zij houden dit bedrag vast op een derdengeldenrekening, zo lees ik het tenminste op hun website, en ja hier trekken ze ook rente van en die steken ze in eigen zak, zo staat het gewoon in de voorwaarden vermeld. Als u als opdrachtgever aangeeft dat de opdracht voltooid is, ontvangt de freelancer het afgesproken bedrag, minus eventuele provisie of commissie of wat er ook maar is afgesproken, dat staat buiten uw overeenkomst en is zaak tussen de freelancer en de site.

U heeft schijnbaar niet aangegeven dat de opdracht voltooid is, dus het geld staat op hun derdengeldenrekening. Dat blijft daar staan totdat die freelancer zijn werk heeft gedaan, namelijk de opdracht voltooien. Staat keurig op hun site dat het zo gaat, dus ik snap heel eerlijk gezegd niet wat de site nu verkeerd doet. De freelancer moet zorgen dat de opdracht af komt, en u moet dan aangeven dat de opdracht af is, en de freelancer krijgt zijn geld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door berndv »

MarkBng schreef:De opdracht is met tussenresultaten wel naar wens uitgevoerd. Ik zou het geld vrijgeven voor de final release. (tussenresultaat was al 90% goed).
En u heeft bij freelancer.com aangegeven dat de opdracht is voltooid en dat ze het geld over mogen maken?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
MarkBng schreef:De opdracht is met tussenresultaten wel naar wens uitgevoerd. Ik zou het geld vrijgeven voor de final release. (tussenresultaat was al 90% goed).
En u heeft bij freelancer.com aangegeven dat de opdracht is voltooid en dat ze het geld over mogen maken?
Het woordje "zou" geeft inderdaad te denken...

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Waarschuwing : geld kwijt via freelancer.com

Ongelezen bericht door Jetsertje »

MarkBng schreef:Ik heb geld overgemaakt naar freelancer. Dus geld weg. Als er een issue is/blijft, dan kunnen ze toch het geld terug storten. Is toch niet onredelijk? Wij hebben niet de 'final release' gekregen, dus het is wel een probleem. Wij het geld kwijt en de freelancer heeft recht op zijn geld omdat hij werk heeft gedaan.
Leuke provisie voor freelancer.com....Het gehele bedrag!! We hebben geen probleem met een provisie, maar wel dat ze het gehele bedrag achterhouden.
Dus jij zou het geld terug moeten krijgen en de freelancer geld van Freelance.com? Ja, zo werkt het natuurlijk niet. De freelancer krijgt een deel van jouw geld als de freelancer de opdracht afmaakt. Als de freelancer dat heeft gedaan, ben jij dus geld verschuldigd. Heeft de freelancer dat niet gedaan, ben jij de freelancer geen geld verschuldigd. Dat ben je pas als de freelancer de opdracht afgemaakt heeft.

Is het dus af? Dan het geld vrijgeven zodat de freelancer eindelijk het geld krijgt waar hij recht op heeft.
Is het niet af? Dan melden dat de freelancer zijn werk moet doen en het geld krijgt als hij klaar is.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn.

Gesloten