LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

Globaal zal ik u proberen uit te leggen wat de situatie is.


Sinds 29 mei 2017 begonnen om voor UBER (taxidienst) te rijden. Dit heb ik ong. 3 maanden gedaan via een taxibedrijf.

Toen heb ik ervaren hoe het was om voor UBER te werken en dit beviel me in eerste instantie wel. Toen haalde ik met ong. 30 uur werken 700 euro op per week.


In september 2017 kwam UBER met een PILOT om vanaf 9 oktober 2017 (afleverdatum leaseauto) elektrisch te rijden in amsterdam als taxichauffeur met "gunstige" voorwaarden om te leasen. Ik heb 50 euro moeten betalen om deel te mogen nemen aan deze PILOT omdat er maar 30 auto's beschikbaar was. Er zijn helaas geen afspraken gemaakt op papier.


Vanaf 9 oktober 2017 begonnen met rijden met de Nissan Leaf (100% elektrisch). Eerst paar weken ging het wel goed en bleef er werk komen maar vanaf eind november zakte het helemaal in. Navraag gedaan bij andere taxichauffeurs en bleek dat het in de winter periode erg rustig is. UBER heeft mij hierover niet geïnformeerd. En het werd natuurlijk steeds kouder en dit blijkt dus nadelig te zijn voor een elektrische auto. In het begin hebben ze aangegeven dat de auto 180km actieradius heeft maar in de praktijk is dit dus 120km. Hoe kouder het wordt des te lager wordt de actieradius. Toen het onder nul was ging de auto nog maar 90km mee. Hier ben ik helemaal niet over geïnformeerd. Het werk werd ook steeds minder. Toen kwam ook duidelijk naar voren hoe het is om met de Nissan Leaf te rijden. Moet minimaal 2x laden en als ik 8 uur wil werken is dit zelfs 3x. Laden kan alleen bij een snellader en kost ong 10 a 11 euro dan is de auto met 30 min op minimaal 80%. Omdat het al zo rustig was viel het heel erg op dat de batterij snel opging. In de stad ong 4 uur en als je vaak op de snelweg komt ong 2,5 uur voordat je weer moet laden.


Sinds januari regelmatig contact gehad met UBER hierover en de enige wat ze gedaan hebben is om de kosten van de auto en elektra uit te laten stellen totdat ik de subsidie zou krijgen. Je kreeg 5000 euro subsidie van gemeente Amsterdam omdat je elektrisch rijd in Amsterdam. In oktober gaven ze aan dat de subsidie binnen 4 maanden zou komen, in februari dus. 20 april heb ik de subsidie pas gehad. Dit is mede door UBER gekomen omdat ze een blanco aanvraagformulier hebben ingediend en onvoldoende info hebben verstrekt aan de gemeente. Ik kon de auto niet wisselen ivm de subsidie. In die tussentijd verdiende ik ong. 300 a 400 per week met ong. 30 uur online op de UBER app. De laadtijd zit hier niet bij in en dat is ong. 10 uur in de week en dat is alleen de laadtijd!


Waar het op neer komt is dat ik alleen maar inkomen verlies met de auto! Als ik 30 uur online ben op de app is dit 40 uur inclusief laadtijd. UBER heeft ook aangegeven dat je 24 euro per uur moet kunnen omzetten dus dat betekent dat ik 240 euro misloop elke week!


Doordat ik ong 1300 per 4 weken omzet zijn er schulden ontstaan bij de leasemaatschappij. De auto alleen kost me 1050 euro per maand en ong 250 euro om te laden per maand. Dus ik moet 1300 euro omzetten om alleen deze kosten te dekken en ik heb ze toen aangegeven dat ik liever me huur en eigen kosten betaal ipv de auto en stroom. Als ik op straat leef heb ik niks aan die auto natuurlijk. Schulden zijn zodanig opgelopen dat ik nu met een schuld zit van ong 7000 euro inclusief incassokosten en dit is alleen de auto.


Alles staat ook geregistreerd op de app. en alles wat ik heb geladen en hoevaak ik heb geladen is ook op te vragen.


Dit is een beetje globaal mocht je nog wat info nodig hebben hoor ik het graag.


Mvg,

Suleyman Ardag

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Rijdt u zakelijk of privé? Als zakelijke rijder gelden er andere regels van privé rijders.
Uw verhaal komt op mij over dat u niet goed gegeken heeft op welke trein u sprong. U geeft af op Uber, maar wat heeft u zelf gedaan om te onderzoeken of het lonend is? 2 maanden meerijden is natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

U had van te voren een berekening moeten maken met alle kosten en de verwachte inkomsten. Zo werkt een ondernemer immers. Niet iemand anders moet u alles voorrekenen, u moet zelf inzicht hebben in de kosten en opbrengsten. 24 euro omzet per uur is natuurlijk niks. Trek hier de belastingen en kosten vanaf, blijft er niets van over. Zelfs de zzp’ers in de bouw kwamen in de crisistijd niet onder de 25 euro per uur. Met dat verschil dat zij geen dure lease auto hebben en minder rijden.

Als u particulier bent zou u deze ritjes buiten het normale werk om moeten doen. Dus niet als hoofdinkomsten, want dan bent u een ondernemer.

stofzuigertje

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een garage hebt in Amsterdam die verwarmd of minder koud is en daar gaat laten!

De laadpalen zijn al snel 33 cent of duurder per Kwh.
De thuis laders betalen gemiddeld 20 cent en dan verdien je al 13 per Kwh.
en binnen laden en de accu word dan ook warm steeg ook in de winter de te behalen afstand.
In Rusland, St Petersburg is een Taxi garage waar ze warm binnen staan te laden!
Die halen meer Km uit de geladen stroom.

Als ze alle 30 in die regio in een eigen werkplaats staan en grote gebruikers als fabrieken betalen minder dan 10 cent per Kwh.
Dat zul je met slechts 30 voertuigen niet halen maar als je een relatie hebt en een meter zelf kunt plaatsen... er zijn enkele bedrijven die dat goed vinden!

Verder kun je op Schiphol als je weet wanneer bepaalde vliegtuigen komen op tijd klanten vangen met warme vol geladen accu en de rest van de tijd niet in de kou gaan staan!
Zelfs in de wintermaanden is er volop werk en als je op Teletekst keek zie je bepaalde lijnvluchten met zakenmensen die graag een Uber op Stroom boeken!
Gewoon een telefoontje naar je 06 en ze zien niet of en wat je rijd!

De ervaren taxi chauffeurs zullen je deze info niet geven, die geven jou soms wel een ritje maar dan naar ver weg en waar geen retour lading is te vinden en je moet zoeken voor een dure laadpaal, want dan zijn ze van jou af!
Probeer eens de goede ritten te vinden waar je op eindpunt ook vaak een retour vracht kunt oppikken!

De ex stewardess met warme garage in haar drive in woning, die zegt niets maar rijd ook in de rustig wintermaanden volop....
Schiphol ~Centrum en dat meerdere keren en volop werk!
Ook is te zien hoeveel werk er is en zij gaat soms op lege plek staan want dan heeft ze die klant altijd omdat de rest langere tijd nodig heeft om daar te komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met neodutchio. Een omzet van 700 euro in dertig uur, waar waarschijnlijk nog alle kosten vanaf moeten, is niet om over naar huis te schrijven. Als je van tevoren een businessplan en een overzicht van alle kosten gas gemaakt, dan denk ik dat een verstandig persoon hier niet voor had gekozen.

stofzuigertje

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je op alleen de gouden tijden gaat rijden, dus elke ochtend als de vliegtuigen uit .....? mag ik niet zeggen landen en ook als de plaatselijke horeca leegloopt en het GVB niet meer rijd.....

Dat zijn de goede ritten en alles pakken en je accu koud laten worden is niet slim.
Ze zullen vermoedelijk reclame maken met de persoon die ik noemde en niet vertellen dat ze warme garage heeft, thuis voordeliger kan laden en ook wegens haar vorige beroep perfect alle goede tijden weet voor goede klanten!

suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

ik reed zakelijk. Dit was verplicht. Naast mijn eigen rijschool (startende) heb ik de taxidienst erbij gedaan bij de kvk. En natuurlijk heb ik gekeken naar de kosten. Het is hoofdzakelijk de auto die mij de das heeft om gedaan. Daarnaast zijn er dingen gezegd door uber die ze niet helemaal hebben nagekomen, zoals: uber zou er voor zorgen dat er spoedig een laadpaal bij mijn huis geplaatst zou worden en tot op heden staat er nog steeds niks! uber zou ervoor zorgen dat ik de subsidie binnen 4 maanden zou krijgen en die kreeg ik pas na 6 maanden door fouten van uber! Ik maakte in die 3 maanden ong. 200 tot 250 km per dag en als ik dit vergelijk met de actieradius van de auto (op papier ong 180 km) zou ik maar 1x hoeven laden en dit is in de praktijk 3x gebleken. Als ik dan in die 3 maanden (eind mei tot met augustus) met een hybride auto ong. 700 euro per week haal dan ga ik er vanuit dat hier niet zoveel verandering in zal komen. Echter bleek dat in de winter periode de taxi branche erg slecht te zijn en omdat het voor mij een nieuwe ervaring was heb ik hier niet aan gedacht en dan vind ik het een slechte zaak dat uber vlak voor de winter periode met deze pilot start terwijl hun wel ervaring hebben. Stel dat ik 600 per week zou verdienen dan was het geen vetpot maar wel voldoende om de kosten te dekken. En als ik dan zovaak een gesprek heb gehad dat het niet lukt en hun alsnog niks eraan willen doen, wat moest ik dan doen? Waar het mij omgaat is dat ik in een pilot ben gestapt en 50 euro voor betaald heb en dat uber mij aan me lot overlaat. Natuurlijk had ik misschien beter onderzoek moeten doen maar er was maar een korte periode waarin je je kon aanmelden. En omdat ik in die 3 maanden heb ervaren wat de inkomsten waren was de keus snel gemaakt. En nu moet ik boeten omdat uber je in iets laat stappen en waar je ook nog eens 50 euro voor moet betalen wat eigenlijk niet haalbaar is. Uber heb alle gegevens waarmee ze mij konden informeren en ik denk ook moeten informeren waardoor ik misschien op andere gedachtes was gekomen en dit hebben ze dus bewust niet gedaan. Als ik na die informatie in zee was geweest was het totaal me eigen schuld. Maar hoe kan een bedrijf een PILOT starten en geen informatie geven? enige informatie die ik had was de folder. waarin alle voordelen werden beschreven en niet de nadelen en dit is "natuurlijk" mijn verwachtingspatroon. Al met al ben ik er bewust van dat ik andere gedachtes had en ik meer onderzoek had moeten doen maar geeft dat een bedrijf recht om iemand in de schulden te laten werken?

suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

ik snap jullie reacties. maar als uber chauffeur ben je afhankelijk van de uber app want je mag niet mensen van de straat plukken en dit geldt ook op Schiphol! en door te blijven rijden heb ik geprobeerd de accu warm te houden maar tevergeefs. En uber heeft mij ook laten zien welke tijden de meeste aanvragen worden gedaan en ik heb me aan deze tijden gehouden. En er speelt natuurlijk meer rondom de app maar dat is op papier moeilijk uit te leggen dat kan ik alleen aan de hand van foto's uitleggen. maar goed ik ben hierin dus dom geweest maar wat geeft uber het recht om mensen op die manier in de schulden te laten werken. Als uber duidelijker was hoe de pilot in mekaar steekt had ik het misschien niet gedaan

stofzuigertje

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Helaas, Uber kan voor U of je kunt zelf een paal aanvragen maar dat betekende niet gelijk plaatsen.

Zowel de netbeheerder die de kabels moet graven als de gemeente die vergunning moet verlenen en eerst keek of er nog een paal niet of nauwelijks gebruikt in jou buurt is!

Verder is ook de eigen paal voor je huis nog steeds 33 cent of meer!
Beter is zelf een lader met snoer, maar dat mag niet over de stoep heen!

Verder moet je nooit zomaar Uber geloven die mooie reclame vertelde maar ook geen ervaring heeft.
Als je vooraf hier had gevraagd had ik je naar Rusland gestuurd, bij -28 graden in sneeuw en ijzel reden ze daar uit een warme garage waar ze voordelig stoom konden laden!

Ook is daar een centrale die voertuigen naar juiste plek stuurde dus niet zoals nu vaak gebeurde op 1 plek bij elkaar hangen en dan komt daar 1 klant met 10 voertuigen, beter eenzaam een boekje lezen in rustige geen enkele Taxi buurt!

Je kunt het zien, hoe minder voertuigen hoe hoger de kans dat ze jou vragen.

Lees mijn tips en probeer het nogmaals, en bepaalde tijden kun je beter thuis blijven, kijk eerst naar vraag en aanbod en ga alleen die tijden rijden!

stofzuigertje

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gelijk een dure auto, je kunt ook met eigen reeds in bezit zijnde eerst een jaar proef rijden voor je op stoom gaat rijden.

Je wilde te graag en ik lees proef met 30 voertuigen dus ook zij weten dan nog niets!

suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

stofzuigertje ik snap jou reactie niet. ik leef niet in Rusland maar in Nederland en ik woon 30 min van amsterdam vandaan. hoe kon ik weten dat het zo zou lopen? en als uber aangeeft dat ze alles voor je gaan regelen dan ga je daar (helaas voor mij) wel vanuit. Al is die paal 33 cent dan had ik altijd met een volle lader kunnen beginnen. En het is ook niet zo dat alle auto's bij elkaar zijn. ik denk dat jij ook meer onderzoek moet doen hoe uber werkt want het is niet zo hoe jij denkt! als uber chauffeur ben je afhankelijk van de app!

suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

En ik weet het niet hoor maar 9 van de 10 rijden in een dikke Mercedes en dan kom je zeggen dat het een dure auto is? en uber weet echt wel dat de winter periode minder is zij hebben immers de gegevens die ze opslaan! maar dus niet delen! en ik heb de auto niet meer! en ik wou misschien te graag ja dat is mijn valkuil geweest maar de reacties kloppen niet! is er iemand die ook voor uber heb gereden?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die dikke mercedessen maken wel tonnen van km met lage onderhoudskosten per km. Ze hebben je verdorie wel te pakken gehad.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door Revoked »

suleymanardag schreef:stofzuigertje ik snap jou reactie niet....
Welkom bij de club.

stofzuigertje

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik noemde tips en nu blijkt hij al gestopt en heeft er niets aan.....
Dan was de eerste vraag niet duidelijk gesteld.

Een claim bij Uber die zoals hij aangaf proef voor 30 heeft gedaan?

Als een ervaren Uber rijder of andere Taxi chauffeur dit had gedaan had hij ook dat koude accu en minder KM probleem gehad.
Hij gaat nu pas hier vragen stellen en vooraf was beter geweest!

Ik zal het gezien zijn verhaal niet doen, op 30 minuten van Amsterdam is dus geen garage dichtbij en hoe snel zijn gemeente is met palen?
Nu is het warm en valt het mee maar in de winter is warme auto dus rendabel want je haalde dan meer KM uit de accu met dezelfde lading!

Hij heeft snel besloten en ging rijden, eerst informeren en hij had eventuele nadelen geweten.
En als hij het niet snapt, Uber info blijkbaar ook niet en dat is niet mijn probleem.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat hij van tevoren hier niet kon klagen, toen wist hij nog niet hoe het ging. Hij is gevaren op de info van Über.

suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

dankjewel theotrucker voor je begrip tenminste iemand die het snapt en niet gelijk oordeelt. stofzuigertje ik heb nooit gezegd dat het jou probleem is ik vroeg alleen om hulp en info. dat ik de fout in ben gegaan is duidelijk maar je hoeft geen schop na te geven! en je hebt het over een garage? niet iedereen heeft een garage waar zijn auto warm en veilig is! en ik denk dat jij ook geen ervaring heb met elektrische auto en je doet net alsof je er alles vanaf weet. Je wou me zelfs adviseren om naar rusland te gaan, wat een grap! Als je baas zegt dat je einde van de maand 1000 euro extra krijgt en je krijgt einde van de maand te horen dat het niet doorgaat omdat er niet voldoende geld is binnengekomen is dat tog ook niet jou probleem jij gaat er tog ook vanuit dat je het krijgt. is gewoon even een voorbeeld.

suleymanardag
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2018 12:38

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door suleymanardag »

het is een PILOT! waar of bij wie had ik kunnen informeren volgens jou?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je baas zegt dat je einde van de maand 1000 euro extra krijgt en je krijgt einde van de maand te horen dat het niet doorgaat omdat er niet voldoende geld is binnengekomen is dat tog ook niet jou probleem jij gaat er tog ook vanuit dat je het krijgt.
Dat is het grote verschil tussen voor een baas werken en je eigen bedrijf hebben. Als je je eigen bedrijf hebt, dan is dat dus wel je eigen probleem en zou je van tevoren goed moeten inventarissen wat de risico's en kansen zijn. Uit je verhaal maak ik op dat je vooral bent afgegaan op de wervende mailings van Uber, zonder je er verder in te verdiepen en zonder de verdere risico's voor jouw eigen situatie te bekijken. Jammer.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door newmikey »

Tsja, ZZP'er zijn betekent ook zelf een gedegen businessplan maken inclusief alternatieven als het wat minder gaat. Garanties zijn er niet in de zakenwereld en Uber zal vast wel ergens de aansprakelijkheid hebben aangekaart. Je hebt gegokt en verloren helaas. Dit is ook niet echt een RADAR-waardig probleem.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Problemen met rijden elektrische auto voor Uber

Ongelezen bericht door sylvesterb »

suleymanardag schreef:het is een PILOT! waar of bij wie had ik kunnen informeren volgens jou?
Ik denk dat je had moeten informeren wat een pilot inhoudt. Een pilot doen bedrijven om informatie in te winnen of een idee/concept succesvol is. Op basis van jouw verhaal kun je concluderen dat de pilot geen succes was voor jouw. De vraag is hoe Uber dit heeft ervaren.

Je verhaal is een beetje dubbelzijdig, je legt erg de schuld van je probleem bij Uber en neemt zelf geen enkele verantwoordelijkheid. Ook vermeldt je niet wat de pilot allemaal inhield.

https://fleet-mobility.nl/mobility/mobi ... -amsterdam

Je bent 30 uur online op de app van Uber, volgens Uber kun je gemiddeld € 24,00 per uur verdienen. In de zomer periode haal je dit ook netjes, in de winter periode (wat logische is, immers minder touristen) verdien je minder.

Je meldt dat je nu een schuld hebt van € 7000,00 (inclusief incassokosten). Echter volgens je eigen berekening verdien je per maand € 1505 en zijn je kosten € 1300, je houdt dus € 200 per maand over. Over 8 maanden tijd is dit € 1600 + € 5000 subsidie (en je hebt enkele duizenden euro's tegoed voor opladen gekregen volgens bovenstaande website, maar dit rekenen we niet meer).

Als je met je eigen auto had gereden had je de € 1300 kosten per maand niet gehad, maar je auto had wel een verzekering, onderhoud, benzine nodig, als je dit allemaal meegerekend had je netto minder overgehouden.

Feit is dat niet de deal het probleem is maar het aantal uur wat je effectief rijdt. Je meldt ook dat je 30 uur per week beschikbaar bent via de app, dit aantal uren zul je flink moeten ophogen.

Probeer met de schuldeiser een regeling te treffen. Veelal kun je incassokosten voorkomen door de communiceren met de schuldeiser, maakt een regeling en ga meer uren werken. Of kom tot de conclusie dat je dit niet wilt en probeer met de schuldeisers tot een regeling te komen. Roepen dat je op straat komt te staan is zinloos, immers kom je niet zo snel op straat te staan in Nederland.

Geen enkele schuldeiser heeft er belang bij als je in de schuldsanering komt (zie ander topic hier op het forum hierover). Je kunt beter een regeling treffen, als ik het goed begrijp is de lease overeenkomst voor 2 jaar, mogelijk kan Uber bemiddelen hierin.

Gesloten