LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door Radar »

Radar heeft langdurig onderzoek gedaan naar de marktintroductie van bekkenbodemmatjes. Hoe zijn deze permanente implantaten op de markt gekomen?

Problemen
Na de introductie van bekkenbodemmatjes in 2005 ontstonden al snel problemen bij de vrouwen bij wie ze zijn geplaatst. Permanente zenuwpijnen, beperkte bewegingsvrijheid en geen zicht op verbetering.
Onderzoek Radar

Radar deed een negental verzoeken voor informatie via de Wet Openbaarheid van Bestuur om achter vertrouwelijke informatie te komen. De overheid bleek bijzonder onwillig om mee te werken.

Door een fout in het weglakken van gegevens door de Inspectie voor de Gezondheidszorg van 'privacygevoelige informatie' ontdekt de redactie de grootste speler op de markt en zoekt uit hoe goed de fabrikant het implantaat heeft onderzocht alvorens het in vrouwen te plaatsen.

Dan blijkt dat het bekkenbodemmatje als zodanig niet afdoende getest is. Het matje komt uit de herniachirurgie en is zonder valide onderzoek gebruikt in een compleet ander deel van het lichaam.

Over de uitzending
Radar laat zien hoe agressief de marketing van de matjes in zijn werk is gegaan, dat de lange armen van fabrikanten tot in de operatiekamer reikten en dat 90% van de patiënten gebrekkig is voorgelicht over dit implantaat dat het leven van vrouwen kan verwoesten.

'Ze wisten het', hoe artsen overheid en fabrikanten het gevaar van bekkenbodemmatjes verzwijgen, is een journalistiek tweeluik. Volgende week volgt deel twee, dat met name zal inzoomen op de rol van de fabrikant.

Maandag 14 en maandag 21 september in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

lauretta
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2013 10:38

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door lauretta »

Zijn er ook vrouwen die last hebben van een bandje dat geplaatst is tegen een blaasverzakking?

Sidonie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2015 14:49

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door Sidonie »

Interessant programma gisterenavond hoewel het probleem niet nieuw is. Wat ik wel constateer is dat vele artsen nog steeds operaties aanbevelen bij bekkenbodemproblemen, al wordt het dan uitgevoerd met andere technieken. Ook die technieken hebben soms nare consequenties, als verklevingen. De commerciële vrouwenklinieken zijn snel in het voorschrijven van dergelijke operaties, het wordt immers vergoed door de verzekeringen. Daarbij wordt lichtvaardig gepraat over wat er mis kan gaan en verzwegen dat het effect niet voor eeuwig is.
Terwijl er zoveel manieren zijn om een verslapte bekkenbodem weer in een goede conditie te krijgen, zonder operatie!
Nog te onbekend in Nederland zijn bijvoorbeeld diverse soorten en merken bekkenbodemtrainers waarmee men geweldig mooie resultaten kan krijgen!

ilona1956
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2015 19:48

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door ilona1956 »

Een nuttige uitzending gisteravond, ben er erg blij mee. Heb vorige jaar oktober ook een matje geplaatst gekregen omdat het erg nodig was, maar een hele slechte voorlichting gehad. Hij zei alleen dat de klachten niet 100 procent gegarandeerd konden worden. Ik dacht ben al tevreden met 50% Maar er nooit voorgesteld aan mij voor een andere optie. Na mijn operatie loop ik met veel pijnen, vooral met zitten een groot probleem omdat ik zittend werk heb. Ik loop van de ene arts naar de andere. De chirurg die mij geopereerd heeft zei wel zonde dat ik je niet gezien hebt tijdens de vooronderzoeken, ik had je wel het een en ander verteld wat de gevolgen daarvan zijn. Maar ja dat was al te laat natuurlijk dikke pech. Ben blij dat ik toch even gekeken heb gisteravond dat ik mij niet alleen hier in moet voelen. Alhoewel het te erg is dat er zoveel mensen ook veel pijn ervaren van deze operatie. Het is te erg dat het een geldkwestie is en vind dat dat ze andere operatie moeten uitvoeren voor de verzakking problematiek! Ik wilde mij graag aanmelden bij een of andere instantie, weet iemand waar je dat kan doen bijvoorbeeld bij een of andere letselschade bureau?

M@rjolein
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:00

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door M@rjolein »

lauretta schreef:Zijn er ook vrouwen die last hebben van een bandje dat geplaatst is tegen een blaasverzakking?
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ik heb in 2002 ook een TVT laten plaatsen. Tot op heden veel klachten. Uroloog heeft onlangs nog bevestigd dat het zeer goed geplaatst is, hij geen bijzonderheden ziet (ook echo laten maken) en géén oplossing heeft voor mijn pijnproblemen.
Mijn klachten zijn, weerstand laag, regelmatig moe, onverklaarbare ontstekingen die in de alternatieve sector worden toegeschreven aan het 'matje' dat al mij energie vraagt. Ja, bij hoesten, niezen, hardlopen en springen plas ik niet meer in broek. Maar ik moet soms elk half uur naar het toilet, kan niet ergens naar toe als er geen toilet in de buurt is, want als ik moet plassen dan moet ik direct naar het toilet anders kan ik het niet ophouden.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat justitie zich hiermee kan bemoeien. Er is een verschil tussen falen en ernstige nalatigheid. Een medische ingreep kan altijd mislukken, dat is de aard van het beestje, een mislukte ingreep hoeft niet verwijtbaar zijn. Ik denk dat we echter kunnen stellen dat met wat we ondertussen gezien hebben, niemand meer kan beweren dat hier enkel sprake is van het falen van fabrikanten, keuringsinstanties of artsen.

Het goedkeuren van een mandarijnennetje als medisch hulpmiddel is onacceptabel en verwijtbaar. Het laten goedkeuren van een medisch hulpmiddel op basis van bestaande gegevens over hulpmiddelen voor hernia is verwijtbaar nalatig van de keuringsinstantie, maar erger, het is niets minder dan valsheid van de fabrikant die in sterke mate onethisch handelt door dit überhaupt te proberen.

Ik denk dan ook dat we op het punt belanden dat justitie zich met deze zaak moet gaan bemoeien. Dit is een oplichtingszaak. Het materiaal dat er ligt zou meer dan voldoende moeten zijn voor justitie om per direct een arrestatieteam langs de burelen van Johnson & Johnson te sturen.

Ik zou Radar dan ook willen oproepen aangifte te doen.

jessepes
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2015 19:04

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door jessepes »

lauretta schreef:Zijn er ook vrouwen die last hebben van een bandje dat geplaatst is tegen een blaasverzakking?
hallo ,

ik heb vorig jaar een tot bandje gekregen , liet los ging door vaginawand en urinebuis afgelopen april weer geopereerd alles kapot van onderen nog geen 1,5 cm meer over van mijn urinebuis enigste optie is een stoma.

ingehofman1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2015 20:03

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door ingehofman1 »

hallo allemaal,
ik heb in april 2014 een buikmat gekregen ten grote van een pannenkoek.
hierna zijn mijn klachten begonnen, buikpijn in de streek naast mijn navel
een hechting probleem volgens de arts, kan nog wel even duren?? de klachten zijn nog steeds niet over.
spoedopname, misschien dan de eierstokken want hier zat een cyste aan, geopereerd en allebei de eierstokken verwijderd, 2 weken later weer in het ziekenhuis omdat de pijn er nog steeds zat!!
dan maar verder met de darmen,divertikels!! Ook dat nog erbij...
na 3 operaties en 2 spoedopnames nog steeds pijn, pijnpoli en een uitslag van ACNES (chronisch buikwandpijn) nog steeds pijn.
zelfs advies gekregen om naar een psycholoog te gaan gekregen?!
vorige maand weer met buikklachten naar de huisarts, echo, bloedonderzoek en poep ingeleverd.
ook dit leverde weer niets op.
Hoe lang ga ik hiermee door??
de ellende is begonnen na het plaatsen van het matje.
wat te doen, wie heeft advies en hetzelfde meegemaakt??

moppiesoma
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2015 17:36

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door moppiesoma »

Voor iedereen die klachten heeft na plaatsing van een matje (mesh), bandje of sling (TVT of TVT-O) is er het "Steunpunt voor Slachtoffers van kunststof in de bekkenbodem, Meshed Up. Hier vindt u veel verhalen van patienten, adviezen, links naar belangrijke websites, adressen etc.
http://www.meshedup.eu
Laatst gewijzigd door moppiesoma op 22 sep 2015 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

marie1902
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2012 23:41

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door marie1902 »

Ik zou zeggen: mail even naar [email protected].
Ik ben een van de vrijwilligers die de mails beantwoordt.

Groetjes,
Marie1902

pgoosen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:00

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door pgoosen »

Goedendag,

Geldt dit ook voor matje die geplaatst zijn tegen incontinentieklachten? Mijn vrouw heeft zo'n matje gekregen in 2006.

Dank,
Patrick Goosen

mimu
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:15

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door mimu »

Hoe zit het met de matjes die gebruik zijn bij een liesbreuk operatie? Zijn dat veelal dezelfde matjes van Johnson and Johnson?
Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven, want mijn liesbreukoperatielitteken trek soms binnenin. :?

moppiesoma
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2015 17:36

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door moppiesoma »

pgoosen schreef:Goedendag,

Geldt dit ook voor matje die geplaatst zijn tegen incontinentieklachten? Mijn vrouw heeft zo'n matje gekregen in 2006.

Dank,
Patrick Goosen
Dit geldt ook voor dat soort matjes, deze worden bandjes/slings genoemd: TVT of TVT-O

fictorietom
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2016 21:04

Re: Bekkenbodemmatjes: Ze wisten het

Ongelezen bericht door fictorietom »

Vandaag was het weer in de uitzending, nu een oproep over de bekkenbodemmatjes.
Zelf ben ik een aantal jaar geleden holpen en heb ik pijn klachten die ik voor de operatie niet had, toen ik vragen stelde werd mij verteld dat ik mij niet druk moest maken.

Uiteindelijk was er ook geen andere oplossing, al zag ik nu wel een vraag in het formulier staan;
is je bekkenbodemmatje verwijderd ja/nee. Nu vraag ik mij af is dat uberhaupt mogelijk, wat zijn de gevolgen en wie kan mij hier meer over vertellen?

Het is erg vervelend dat deze pijn iets is waar je aan gewend bent, zelf ben ik 27 dus ik moet er nog een tijdje mee door. Graag krijg ik dus wat meer informatie op mijn vragen.

Mvg Tom

Gesloten