LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuldhulpverlening

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Radar »

Jaarlijks belanden duizenden mensen in de schulden door het rigide beleid van de Belastingdienst. Veel burgers zijn voor hun inkomen deels afhankelijk van de toeslagen op huur, zorg en kinderopvang van de belastingdienst. Maar de regelgeving daaromtrent is zo ondoorgrondelijk en de communicatie met de fiscus is zo verwarrend dat ook sociaal raadslieden spreken van kafkaëske situaties.

De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden LOSR/MOgroep wrijft de misstanden al jaren onder de neus van de belastingdienst, en schreef het rapport Belastingdienst, bron van Armoede. Nu doen ook de gemeentes een oproep aan staatssecretaris Klijnsma van sociale zaken om orde op zaken te stellen.

Maandag 12 oktober in Radar, 20:30 uur, NPO 1

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door 16again »

Kan Radar een nieuw velletje van de week kalender scheuren? Ik zit al in de week van 12 ipv 5 oktober

redert2
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2006 12:07

Re: Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door redert2 »

De complexiteit van de belastingdienst is echt extreem. Zelf bijna 5 jaar bezig geweest om fouten van belastingdienst recht gezet te krijgen. En dat voor iets wat nooit aangevraagd had en wat ook nooit uitbetaald had kunnen worden. Reden dat wel gedaan was dat de blauwe (inkomsten) en roze (toeslagen) dienst met eigen systemen werk(t)en. Hoop dat deze uitzending ogen opent van de verantwoordelijken en nu echt verbeterd

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Niet alleen in de schuldhulpverlening, maar ook in de WSNP (schuldsanering) zorg de belastingdienst voor grote problemen. Gelukkig kunnen wij goed praten met de bewindvoerder en zijn we er samen wel uitgekomen, maar het was wel even schrikken.

Wij zijn 1 augustus 2014 in de WSNP opgenomen. Er moest over 2014 zo'n € 300 inkomstenbelasting betaald worden. Omdat er WSNP achter onze namen stond heeft de belastingdienst zelf maar beslist om het deel binnen de regeling in te dienen bij de rechter en het deel buiten de regeling aan ons te vorderen. Alleen dat bericht hebben wij nooit gehad .. en de bewindvoerder ook niet.

In september kregen bij een brief via de bewindvoerder dat wij een belastingschuld hadden en je mag tijdens de WSNP geen nieuwe schulden opbouwen, anders wordt je failliet verklaard. Wij wel meteen dat geld betaald (kon gelukkig), maar als je de belasting telefoon belt kan de medewerker je niets vertellen. "Zal de bewindvoerder wel geregeld hebben" - Nee, dus, die wist ook van niets.

Ook wordt wisselend de post naar ons huisadres gestuurd en direct naar de bewindvoerder, maar volgens de medewerker bij de belastingtelefoon staat er geen extra adres in het systeem.

Twee weken daarna kregen wij een brief dat we een bedrag betaald hadden, maar dat er nog een bedrag openstond ??? Hoe jan dat nou? Dat kunnen ze bij de belastingtelefoon niet beantwoorden. Ze verwijzen naar de bewindvoerder, die zal dat wel gedaan hebben.

Onze bewindvoerder wordt er ook niet goed van, want zij weet ook van niets en is de onduidelijkheid van de belastingdienst ook meer dan zat. Zij is er ondertussen achter dat er inderdaad een vordering via de rechter is gedaan, maar dat regelt de bewindvoerder normaal.

Nu moet de zorgtoeslag 2014 ook terugbetaald worden en moet die verdeelsleutel ook toegepast worden en weet je hoe de belastingdienst dat doet?
Ze vordert het bedrag direct bij de bewindvoerder en die moet zelf het betalingskenmerk zoeken op belastingdienst.nl en dat deel wat buiten de regeling valt zelf met ons verrekenen. Lekker consequent ook ...

Leuker kunnen ze het niet maken - maar makkelijker ook niet!

PeterD1948
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:26

Re: Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door PeterD1948 »

Deze uitzending heeft mij aan het denken gezet.
Ik heb mijn dochter en kind na een scheiding in
een blokhut in mijn tuin ondergebracht (eigen huis).
Ze maken geen deel van mijn huishouding (vrouw en man) uit
en zijn "zelfvoorziend" met eigen uitgang.
Ik vraag geen huur (uiteraard).
Ze heeft zorgtoeslag en kindgebondenbudget op haar (kleine) inkomen.

Zou het kunnen zijn dat wij (of ik) toeslagpartner van mijn dochter
zouden kunnen zijn en dat ze er dan geen recht op heeft?
Als ik het programma goed begrijp zou dat zo maar kunnen?

Naschrift: ik heb de belastingdienst gebeld en dit voorgelegd.
Omdat mijn vrouw en ik elkaars toeslagpartner zijn kunnen we
dat niet van mijn dochter zijn. Lijkt dus geen probleem.
Laatst gewijzigd door PeterD1948 op 13 okt 2015 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

RV2015
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:12

Re: Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door RV2015 »

Interessante uitzending.

Uit eigen ervaring in de familie weet ik dat de problemen ook elders kunnen ontstaan. De gemeente Amsterdam via de SP wethouder legt de schuld vd problemen heel erg makkelijk bij de belastingdienst. In ons voorbeeld heeft de belastingdienst ons prima geholpen. Het was juist de gemeente die door ontbrekende controle op verbouwing en opdelen van een woning in meerdere woonruimtes (zelfstandige woonruimtes) toch maar een (1) adres in haar systeem had staan. Door koppeling van informatie krijgt de belastingdienst dit tegenwoordig ook zo door, en zijn ineens alle bewoners in het pand bewoners van de woning waarvoor huursubsidie aangevraagd/verstrekt wordt. Daardoor vervalt de huursubsidie voor de individuele bewoners, omdat ze gezamenlijk te veel verdienen. En dit is een probleem voor heel veel huurders bleek toen ik op internet ging zoeken.

De belastingdienst heeft ons geholpen met het aantonen van het feit zelfstandige woonruimte. Niet de gemeente !!!!

Ik vind het vandaag de dag nog steeds heel vreemd dat een gemeente dit zo toe kan/mag laten. Het is vrij eenvoudig te zien, kijk maar naar het aantal aangevraagde parkeervergunningen (het was overigens geen probleem voor alle bewoners van hetzelfde adres een parkeer vergunning aan te vragen) en het aantal inschrijvingen op een (1) adres (ook geen probleem blijkbaar). En ook de gasmeter, watermeter, elektriciteits meter, kabel en internet aansluiting etc. zijn natuurlijk enkelvoudig uitgevoerd. Door gebrek aan gemeentelijke controle is de kans ook groot dat de opgedeelde woning niet voldoet aan de bouwvoorschriften, die zijn anders (en hoger voor de huisbaas) bij het opdelen. Bovendien heeft de gemeente en de facilitaire bedrijven recht op meer heffingen/belastingen. Maar dan moet de gemeente wel controleren ......

IkLizet
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2015 21:01

Re: Schuldhulpverlening

Ongelezen bericht door IkLizet »

Nog niet zo lang geleden kreeg ik een brief van de belastingdienst.
Dat ik geen recht had op huurtoeslag uit het jaar 2014
En of ik 1266 euro wil betalen
De reden hiervan was dat ik teveel inkomen had.
Ik had 20.000 ong op mijn rekening gezet en kwam daarmee over het limiet.
Maar die 20.000 was niet mijn inkomen, dat was de PGB
Ik leef zelf op een wajong, en moet daar ook mee rondkomen + de huurtoeslag en zorgtoeslagen.
Wegens chronisch ziek zijn heb ik veel kosten + huur en de normale huis financieringskosten
Inkomen is onder de 1000 euro, dus hoe moet je dit dan gaan betalen?
Want de PGB wordt niet gezien als inkomen, maar om zorg te kunnen inkopen en dergelijke.
Je moet de rest gewoon weer terugbetalen.
En dan kom ik lang niet aan die 21.000 limiet.

Gesloten