LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goedkope zonnepanelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door Radar »

Zonnepanelen worden tegenwoordig soms voor dumpprijzen aangeboden. Handige ondernemers spelen daarop in: het aantal aanbieders is de laatste jaren vertienvoudigd. Bedrijfjes die in de markt springen met superaanbiedingen van obscure Chinese panelen gaan net zo snel weer failliet. Het gevolg: de klant kan fluiten naar service en garantie. Radar laat zien waar de valkuilen in deze markt zitten.

Meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... nepanelen/

Maandag 9 november in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Grote aantrekkende markt zorgt voor veel bedrijfjes. Toch ook niet alle chinese panelen zijn per definitie slecht gelukkig

MZw
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:54

Re: Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door MZw »

Geachte Radar-redactie,

Ik ben blij dat jullie aandacht besteden aan het onderwerp van zonnepanelen en met name de kwaliteit daarvan. Er moet mij echter iets van het hart; hoe kan het dat jullie met droge ogen zonnepanalen (=stroom) durven te vergelijken met zonnecollectoren (=warmte) zonder daar meer duidelijkheid over te verschaffen anders dan dat de meneer in kwestie die de collector gebouwd heeft ergens mag vermelden dat er warmte wordt geproduceerd.
Voor een programma dat zichzelf graag serieus neemt op het gebied van informatievoorziening richting het nederlandse publiek vindt ik dit een gigantische misser.
Erger, hoe zullen spelers uit deze branche dit opvatten, hoe zullen ze over jullie denken op het moment dat jullie om tafel moeten gaan en over dit of een aanverwant onderwerp in discussie moeten. Ze zullen, grotendeels terecht, denken dat jullie niet voldoende kennis in huis hebben en/of gemakzuchtig met het onderwerp omgaan.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door hvff »

MZw schreef:Geachte Radar-redactie,

Ik ben blij dat jullie aandacht besteden aan het onderwerp van zonnepanelen en met name de kwaliteit daarvan. Er moet mij echter iets van het hart; hoe kan het dat jullie met droge ogen zonnepanalen (=stroom) durven te vergelijken met zonnecollectoren (=warmte) zonder daar meer duidelijkheid over te verschaffen anders dan dat de meneer in kwestie die de collector gebouwd heeft ergens mag vermelden dat er warmte wordt geproduceerd.
Voor een programma dat zichzelf graag serieus neemt op het gebied van informatievoorziening richting het nederlandse publiek vindt ik dit een gigantische misser.
Erger, hoe zullen spelers uit deze branche dit opvatten, hoe zullen ze over jullie denken op het moment dat jullie om tafel moeten gaan en over dit of een aanverwant onderwerp in discussie moeten. Ze zullen, grotendeels terecht, denken dat jullie niet voldoende kennis in huis hebben en/of gemakzuchtig met het onderwerp omgaan.
Mooi hé dat die meneer Willie Wortel met zijn blikjes zorgt voor goedkope energie voor zichzelf prachtig zulke inventieve mensen. Zonnepanelen kunnen blijkbaar ploffen, zoals te zien is in de uitzending. Garantie tot aan de voordeur in de jungle van zonnepanelen. Volgens mij gaan die blikjes jaren mee petje af voor die meneer met zijn blikjes.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

hvff schreef:Mooi hé dat die meneer Willie Wortel met zijn blikjes zorgt voor goedkope energie voor zichzelf prachtig zulke inventieve mensen. Zonnepanelen kunnen blijkbaar ploffen, zoals te zien is in de uitzending. Garantie tot aan de voordeur in de jungle van zonnepanelen. Volgens mij gaan die blikjes jaren mee petje af voor die meneer met zijn blikjes.
Willie Wortel? Dombo is evengoed een Disney figuur.

De 5 maanden met de meeste zon staat bij mij thuis de kachel uit, en heb ik juist geen behoefte aan extra warmte in huis. Die maanden lijkthet systeem met blikjes mij nutteloos.

Er wordt geen energie terug geleverd aan het net, die op ander moment te gebruiken is. De meneer gebruikt zonne energie als kachel, maar 's winters komt de zon pas laat op en moet je dus eerst op andere manier je huis warmstoken.

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door bert888 »

Er zijn blijkbaar Wereldwijd 200 merken Chinese panelen, waarvan de meeste gewoon uit de zelfde fabriek komen!
En ook de grote Chinese merken gaan vaak over kop.

Mijn keuze zou een ouderwets degelijk merk zijn.
Je hebt dan gewoon garantie in Nederland en betere kwaliteit, en zijn ook niet echt duur meer.

LG, SHARP, SAMSUNG, MITSUBISHI, BenQ, PANASONIC

Jan op de Mouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2015 10:46

Re: Goedkope zonnepanelen

Ongelezen bericht door Jan op de Mouw »

Zelfs na de uitzending van Radar blijven mensen wanhopig op zoek naar de goedkoopste zonnepanelen, blijkbaar tegen beter weten in trekken zij zich niets aan van de waarschuwing van Radar voor directe import zoals de grote zonnepanelen leveranciers doen, zo ook weer een groot zonnepaneelbedrijf uit Almere .
Let op hier worden zonnepanelen zonder Europese garantie aangeboden.
De Nederlandse douaneautoriteiten vesturen in het importheffingendossier nog altijd naheffingen en hebben tientallen (buitenlandse) importeurs in onderzoek.
De douane meldt op navraag van Solar Magazine-redacteur Wessel Simons dat aan tientallen importeurs naheffingen zijn verstuurd en nog tientallen dossiers in onderzoek zijn die nog tot naheffing kunnen leiden. Ook is er momenteel beslag gelegd op 47.000 zonnepanelen. De woordvoerder benadrukt dat er voor ‘tientallen miljoenen euro’s aan naheffingen is geïnd en dat er nog voor tientallen miljoenen euro’s aan niet betaalde naheffingen openstaan’.
Naheffingen van enkele miljoenen per geval leiden tot nieuwe faillissementen. Deze zomer is Sunrich, de Europese vestiging van het zeer courante merk Sunrise, door een Duitse rechtbank failliet verklaard. met het wegvallen van de importeur is er geen partij meer die productaansprakelijk is voor de Sunrise zonnepanelen.
De vraag naar zonnepanelen uit Azië gaat in 2015 ondertussen volop door. Tot 1 augustus 2015 is er in Rotterdam voor een waarde van 780 miljoen euro aan zonnepanelen ingevoerd, zo meldt het Ministerie van Financiën. Belangrijkste exportlanden zijn China (479 miljoen, 61 procent van totaal), Taiwan (114,9 miljoen euro, 15 procent van totaal) en Singapore (70 miljoen euro, 9 procent van totaal). Over dezelfde periode in 2014 was deze importwaarde iets hoger met ruim 904 miljoen euro.

Gesloten