LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De keerzijde van adblockers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kuklos »

Dan begrijp je me verkeerd. Ik heb geen bezwaar tegen advertenties, ik heb bezwaar tegen advertenties die mijn bezoek verpesten. Die advertenties moeten stoppen. Dat is de oplossing.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

kuklos schreef:Dan begrijp je me verkeerd. Ik heb geen bezwaar tegen advertenties, ik heb bezwaar tegen advertenties die mijn bezoek verpesten. Die advertenties moeten stoppen. Dat is de oplossing.
Ik begrijp je prima want ik heb er ook een hekel aan. Ik zie het als de prijs die ik betaal voor het gratis Internet.
Het probleem is dat een advertentie die niet opvalt een waardeloze advertentie is. Dat jij last hebt van die advertentie geeft in feite aan dat de advertentie zijn werk doet. Die heeft je aandacht getrokken.

Rustige advertenties die je niet storen, hebben geen zin. Er is geen adverteerder die daarvoor wil betalen. Dan gaan ze liever naar een krant, tijdschrift of Billboard. Advertentiebudget is ook maar 1x uit te geven.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kuklos »

olaf79 schreef:
kuklos schreef:Dan begrijp je me verkeerd. Ik heb geen bezwaar tegen advertenties, ik heb bezwaar tegen advertenties die mijn bezoek verpesten. Die advertenties moeten stoppen. Dat is de oplossing.
Ik begrijp je prima want ik heb er ook een hekel aan. Ik zie het als de prijs die ik betaal voor het gratis Internet.
Het probleem is dat een advertentie die niet opvalt een waardeloze advertentie is. Dat jij last hebt van die advertentie geeft in feite aan dat de advertentie zijn werk doet. Die heeft je aandacht getrokken.

Rustige advertenties die je niet storen, hebben geen zin. Er is geen adverteerder die daarvoor wil betalen. Dan gaan ze liever naar een krant, tijdschrift of Billboard. Advertentiebudget is ook maar 1x uit te geven.
Dit ben ik dus niet met je eens. Ik vertrek direct, onthou de advertentie niet, maar wel dat dit een rotsite is. En wat ik vooral NIET doe is op de advertentie klikken om meer te weten te komen.
Het enige wat gemeten wordt door de website is dat een bezoeker vertrekt, maar er vindt geen conversie plaats naar een bezoeker van de adverteerder (om die site te bezoeken) en al helemaal geen conversie naar een aankoop bij de adverteerder.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kweenie »

olaf79 schreef:Rustige advertenties die je niet storen, hebben geen zin. Er is geen adverteerder die daarvoor wil betalen. Dan gaan ze liever naar een krant, tijdschrift of Billboard. Advertentiebudget is ook maar 1x uit te geven.
Er is een groot verschil tussen opvallen en storen. Je kunt ook op een normale manier reclames maken die opvallen. Helaas is dat verschil ook bij reclamemakers en websitebouwers niet altijd duidelijk. Op korte termijn leveren storende advertenties misschien wel wat op, maar op lange termijn geeft het vooral schade.

Simpel voorbeeld, vaak willen adverteerders dat je interesse in hun product hebt en daarom naar hun site komt en dat je daarom op hun advertentie klikt. Het klikken op een advertentie wordt zo een maat of indicator voor hoe succesvol de campagne is. Maar je kunt je website zo bouwen dat je alleen verder kunt als je op een advertentie klikt. Dan kun je dus kortzichtig zeggen dat je zoveel-duizend mensen hebt die op jouw advertentie klikken en dat de campagne 'dus' succesvol is, maar in zo'n geval geeft de indicator (het aantal kliks) helemaal niet meer weer hoeveel mensen er in je product zijn geïnteresseerd. Het middel is dan tot doel geworden, en je kunt juist een averechts effect hebben, omdat mensen jouw bedrijf alleen nog maar associeren met irritante reclames waar je niet omheen kunt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Brahms »

Reclame irritatie is iets wat veel voorkomt. En dan werkt reclame compleet averechts.

Kijk maar eens een avondje TV op een commerciële zender. De eerste keer is de reclame misschien nog het bekijken waard, maar 6 keer dezelfde reclame binnen 3 uren gaat mateloos irriteren. En helemaal reclame vlak voor het einde van een film.
RTL en SBS zijn daar koploper in, de film is slechts de trekker voor de reclames.....
Soms denk ik dat ze denken dat we allemaal een soort afwijking als kijkers hebben, en een reclame niet in 1 keer begrijpen.
Trouwens, net gisteren de nieuwe versie van de Ad-Blocker Plus op al onze PC gezet :D

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

Brahms schreef:Reclame irritatie is iets wat veel voorkomt. En dan werkt reclame compleet averechts.

Kijk maar eens een avondje TV op een commerciële zender. De eerste keer is de reclame misschien nog het bekijken waard, maar 6 keer dezelfde reclame binnen 3 uren gaat mateloos irriteren. En helemaal reclame vlak voor het einde van een film.
RTL en SBS zijn daar koploper in, de film is slechts de trekker voor de reclames.....
Soms denk ik dat ze denken dat we allemaal een soort afwijking als kijkers hebben, en een reclame niet in 1 keer begrijpen.
Trouwens, net gisteren de nieuwe versie van de Ad-Blocker Plus op al onze PC gezet :D
ha ha een wereld wonder, laat de reclames hun gang gaan of stop metbgratis gebruik maken van websites :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

Brahms schreef:Reclame irritatie is iets wat veel voorkomt. En dan werkt reclame compleet averechts.

Kijk maar eens een avondje TV op een commerciële zender. De eerste keer is de reclame misschien nog het bekijken waard, maar 6 keer dezelfde reclame binnen 3 uren gaat mateloos irriteren. En helemaal reclame vlak voor het einde van een film.
RTL en SBS zijn daar koploper in, de film is slechts de trekker voor de reclames.....
Soms denk ik dat ze denken dat we allemaal een soort afwijking als kijkers hebben, en een reclame niet in 1 keer begrijpen.
Trouwens, net gisteren de nieuwe versie van de Ad-Blocker Plus op al onze PC gezet :D
Maar wat is nu het punt. Alle websites en tv zenders op zwart, en terug naar 2 publieke zenders die alleen journaal en politieke zendtijd uitzenden?
Websites kosten geld, films kosten geld. Reclame is de manier om de kosten te dekken. Of wil je per film gaan betalen zoals in de bioscoop (waar je overigens ook eerst een kwartier door reclames moet)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Er is een groot verschil tussen opvallen en storen. Je kunt ook op een normale manier reclames maken die opvallen.
Wat voor jou een normale reclame is, is voor de adverteerder een saaie reclame waar hij geen geld in wenst te steken. Elk medium heeft zijn eigen voor en nadelen. Van Internet is dat het doelgericht targetten.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door HADES2001 »

de meeste sites waar ik kom stoor ik mezelf niet aan reclame.
Webpagina van tweakers bijvoorbeeld, een banner aan de zijkant doet me echt niks en zo houden ze de site operationeel.
Deze site heb ik dus ook op uitzondering staan in mijn adblocker, echter zijn er sites die komen met banners, links, rechts, boven, onder, popup, meescrollend in het midden van het scherm.
Sorry dat gaat me te ver weg ermee.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

HADES2001 schreef:de meeste sites waar ik kom stoor ik mezelf niet aan reclame.
Webpagina van tweakers bijvoorbeeld, een banner aan de zijkant doet me echt niks en zo houden ze de site operationeel.
Deze site heb ik dus ook op uitzondering staan in mijn adblocker, echter zijn er sites die komen met banners, links, rechts, boven, onder, popup, meescrollend in het midden van het scherm.
Sorry dat gaat me te ver weg ermee.
De hele zijbalk van Tweakers bestaat uit reclame of content van derden...
Maar neem een site als de Telegraaf. Welke reclame vind u daar irritant (niet kwa inhoudt maar kwa plaatsing)

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

olaf79 schreef:
HADES2001 schreef:de meeste sites waar ik kom stoor ik mezelf niet aan reclame.
Webpagina van tweakers bijvoorbeeld, een banner aan de zijkant doet me echt niks en zo houden ze de site operationeel.
Deze site heb ik dus ook op uitzondering staan in mijn adblocker, echter zijn er sites die komen met banners, links, rechts, boven, onder, popup, meescrollend in het midden van het scherm.
Sorry dat gaat me te ver weg ermee.
De hele zijbalk van Tweakers bestaat uit reclame of content van derden...
Maar neem een site als de Telegraaf. Welke reclame vind u daar irritant (niet kwa inhoudt maar kwa plaatsing)
zeker als je die krant ook nog gratis download :lol:

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Moneyman »

De telegraaf is van begin tot eind irritant. Reclame verandert daar niets meer aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door kweenie »

Tweakers vind ik juist een voorbeeld van hoe het wel goed kan. De reclames zijn niet zodanig opdringerig of storend dat je de site niet goed kunt gebruiken, maar wel opvallend genoeg dat je ze ziet. En ze zijn relevant voor de bezoeker, soms klik ik er ook wel eens op om verder te kijken, als het voor mij relevant is.

Bij de telegraaf kom ik nooit, maar heb er net even gekeken. Vind ik net als de papieren krant; weinig onderscheid tussen krant en reclame.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Telegraaf kom ik nooit, dat is toch die reclame pagina waar af en toe ook een nieuwsartikel staat?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

HADES2001 schreef:Telegraaf kom ik nooit, dat is toch die reclame pagina waar af en toe ook een nieuwsartikel staat?
een toch al beroerde Telegraaf kan niet zonder reclames, ze zitten al met de nek in de schulden

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Tweakers vind ik juist een voorbeeld van hoe het wel goed kan. De reclames zijn niet zodanig opdringerig of storend dat je de site niet goed kunt gebruiken, maar wel opvallend genoeg dat je ze ziet. En ze zijn relevant voor de bezoeker, soms klik ik er ook wel eens op om verder te kijken, als het voor mij relevant is.

Bij de telegraaf kom ik nooit, maar heb er net even gekeken. Vind ik net als de papieren krant; weinig onderscheid tussen krant en reclame.
Het probleem is dat de meeste mensen met een adblocker niks instellen en dus alle sites blokkeren, ook de sites die hun best doen om het draaglijk te maken. Tweakers verdiend overigens aan meer dan alleen ads.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

Voor mensen met interesse in dit onderwerp:
http://cxo.nl/e-commerce/91792-waarom-d ... s-verliest

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door Har06 »

olaf79 schreef:Voor mensen met interesse in dit onderwerp:
http://cxo.nl/e-commerce/91792-waarom-d ... s-verliest
adblockers zijn wat mij betreft overbodig, de reclame neem ik op de koop toe om de website free te houden

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De keerzijde van adblockers

Ongelezen bericht door olaf79 »

Har06 schreef:
olaf79 schreef:Voor mensen met interesse in dit onderwerp:
http://cxo.nl/e-commerce/91792-waarom-d ... s-verliest
adblockers zijn wat mij betreft overbodig, de reclame neem ik op de koop toe om de website free te houden
Overbodig zeker niet, althans voor sommige websites

Gesloten