LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet SNS een staatsbank blijven?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Radar »

Is er in Nederland behoefte aan een veilige en simpele nutsbank?

Een bank die niet om kan vallen, zich alleen bezighoudt met simpele producten en richt op het algemeen belang? Zou dit een staatsbank moeten zijn en is SNS dan een goede optie, aangezien deze bank al in overheidshanden is?

Radar laat experts aan het woord en vraagt kijkers om een enquête in te vullen over deze vraag.

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... k-blijven/
En: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... nederland/

Maandag 14 maart in Radar, 20:30 uur, NPO 1

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dan moeten we de privatisering terug nemen, OV weer terug naar de overheid et cetera. Lijkt me niet handig dat er een staatsbank gaat komen. De meeste mensen weten niet wat de bank met je geld doet. Hoop dat er ook aandacht zal zijn voor www.eerlijkebankwijzer.nl

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Helemaal voor.
Instrumenten als geldschepping dienen m.i. niet in private handen te zijn.
Tevens dienen banken een soort nutsvoorziening voor reeele economie te zijn, en geen bedrijfstak op zich die voor aandeelhouders dividend en bonus directie zoveel mogelijk bijeen wil graaien, en daarbij geen middle onbenut laat om MKB en burger poten uit te draaien.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Jablan »

Interessant onderwerp/discussie, die ook in tal van andere landen momenteel wordt gevoerd. Eens zien wat Radar ervan maakt ...

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:Helemaal voor.
Instrumenten als geldschepping dienen m.i. niet in private handen te zijn.
Tevens dienen banken een soort nutsvoorziening voor reeele economie te zijn, en geen bedrijfstak op zich die voor aandeelhouders dividend en bonus directie zoveel mogelijk bijeen wil graaien, en daarbij geen middle onbenut laat om MKB en burger poten uit te draaien.
Ik stel voor dat we daarnaast onze boeren en bij voorkeur ook de bakkers en slagers nationaliseren. Het is toch van de gekke dat zoiets essentieels als onze voedselvoorziening in private handen is. Onze voedselvoorziening is nu een bedrijfstak op zich met enkel graaiers die geen middel onbenut laten om hardwerkende burgers met woekerprijzen een poot uit te draaien.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door 16again »

Erg ludiek angel1978.
Zullen we dan maar gelijk ook maar politie, rijkswaterstaat en rechtspraak nationaliseren. Privatisering was al zo'n doorslaand success met het miljarden kostende HSL project, met die geweldige italiaanse treintjes.

Volgens mij zijn sommige zaken in maatschappij simpelweg te belangrijk om aan private handen toe te vertrouwen. Controle op de voedselvoorziening hoort daar inderdaad bij, het nationaliseren van de boeren niet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Alsjeblieft niet zeg. We zien en horen dagelijks over allen "succesvolle" overheidsprojecten. Gezien de hoeveelheid ICT bij een bank (wat alleen maar meer wordt) is dit een recept voor disaster. Tegen de tijd dat de overheid een ICT project heeft afgerond hebben de GOogles en Apples van deze wereld al het bankverkeer overgenomen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij zijn sommige zaken in maatschappij simpelweg te belangrijk om aan private handen toe te vertrouwen. Controle op de voedselvoorziening hoort daar inderdaad bij, het nationaliseren van de boeren niet.
Ik zie echt werkelijk niet in wat je er ludiek aan vindt.
Geld is te belangrijk voor private handen en voedsel niet?
Volgens mij moeten prioriteiten serieus worden bijgesteld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is zoals zo vaak een leuke theoretische oefening, maar er zijn (EU) wetten die privatisering juist verbieden, vrije marktwerking en vrij verkeer van geld, goederen en personen in de EU enzo. Die onderliggende redenen en grondbeginselen zijn wat onze economie en welvaart juist zo'n boost hebben gegeven. Dit voelt een beetje als de kip met de gouden eieren slachten voor 1x lekker kipkluifjes eten.

En dan krijg je een vehikel wat de gemeentelijke krediet bank nu is, die zorgt ervoor dat geen enkele gemeente ooit failliet kan gaan, en dus de politiek de facto voorziet van ongelimiteerd geld, en dan ook nog zonder weinig tot geen verantwoording. Want als het een staatsbank is, is de volgende politieke stap, vermoedelijk van de PVV en/of SP dat mensen niet meer persoonlijk failliet zouden moeten kunnen gaan, want bloedjes van kinderen op straat huilie huilie, en zo verder.

Dan ben ik eerder een voorstander van wat de EU al ingezet heeft, namelijk banken verplichten tot grotere reserves. Dat gaat nu met halve procenten/jaar ofzo, maar dat zou je op kunnen voeren tot zeg 25%, dan trek je de angel uit het fractioneel bankieren, maar blijft er genoeg armslag om te kunnen ondernemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door kweenie »

Radar schreef:Is er in Nederland behoefte aan een veilige en simpele nutsbank?

Een bank die niet om kan vallen, zich alleen bezighoudt met simpele producten en richt op het algemeen belang?
Zou dit een staatsbank moeten zijn en is SNS dan een goede optie, aangezien deze bank al in overheidshanden is?
Vraag 1 en vraag 2 zijn twee losstaande vragen. Als mensen behoefte hebben aan een bank die bijvoorbeeld alleen je rekening aanhoudt en betalingen afhandelt, dan staat niets ze in de weg om zo'n bank op te richten. Er is geen reden waarom dat dan in handen van de staat zou moeten zijn. Ik zou denken dat als die wens groot genoeg zou zijn, zo'n bank vanzelf wordt opgericht.

(En andersom betekent een staatsbank nog niet dat deze zich alleen bezighoudt met simpele producten en richt op het algemeen belang.)

Maar ik denk dat de meeste mensen toch zullen schrikken van de kosten die met zo'n betaalbank gemoeid zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
Radar schreef:Is er in Nederland behoefte aan een veilige en simpele nutsbank?

Een bank die niet om kan vallen, zich alleen bezighoudt met simpele producten en richt op het algemeen belang?
Zou dit een staatsbank moeten zijn en is SNS dan een goede optie, aangezien deze bank al in overheidshanden is?
Vraag 1 en vraag 2 zijn twee losstaande vragen. Als mensen behoefte hebben aan een bank die bijvoorbeeld alleen je rekening aanhoudt en betalingen afhandelt, dan staat niets ze in de weg om zo'n bank op te richten. Er is geen reden waarom dat dan in handen van de staat zou moeten zijn. Ik zou denken dat als die wens groot genoeg zou zijn, zo'n bank vanzelf wordt opgericht.

(En andersom betekent een staatsbank nog niet dat deze zich alleen bezighoudt met simpele producten en richt op het algemeen belang.)

Maar ik denk dat de meeste mensen toch zullen schrikken van de kosten die met zo'n betaalbank gemoeid zijn.
Daar zijn mensen ook mee bezig gegaan, dat was het "De Financiele Cooperatie" initiatief in 2013. Maar het is angstvallig stil, er wordt dan ook getwijfeld aan de levensvatbaarheid ervan, en gesproken over het opheffen van de coöperatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat geeft alweer aan dat je al snel het idee kunt krijgen dat de mening van de kleine groep die het hardst klaagt ook de mening van een groot deel van de bevolking is. Maar waarschijnlijk wil het gros van de mensen als puntje bij paaltje komt helemaal niet naar zo'n bank overstappen.

Weeg51schaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 20:35

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Weeg51schaal »

SNS moet staatsbank blijven. Maar niet met al die graaiers aan het hoofd.
Wat is er gebeurd met alle overheidsbedrijven die geprivatiseerd moesten worden?
Juist BV Nederland staat nu aan de rand van de afgrond.
Marktwerking in de zorg! Wie zijn er beter van geworden? Juist niet de patiënten.
Hoe heeft IJsland het gedaan na het vallen van de banken daar? Een goed voorbeeld voor Nederland.

mariodings
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 apr 2014 10:54

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door mariodings »

Commercieel en bank gaan niet samen.

HdeJager2
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 21:12

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door HdeJager2 »

zeker en vast !

wonscko
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 21:16

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door wonscko »

Kent u dat ijzeren spaarpotje nog van de Spaarbank Stad Amsterdam? De Zilvervloot? De StadGiro?
Dat bedoel ik, dat zit in mijn genen, geld wat je spaart, verdiend kan veilig worden opgeborgen bij de bank en je krijgt er ook nog iets voor! Geen gezeur, geen gezeik. Toen werd het Postbank, met giro betaalkaarten, handig vooral in het buitenland en later een pas om te pinnen. Geweldig allemaal. "Een bank is er om op mijn geld te passen en mij een dienst te verlenen".
En toen kwam de ING, dacht eerst nog, best leuk zo'n nette bank. Was het het ook een paar jaar, tot we ineens voor ALLES moeten betalen en de ING net zo erg was geworden als Dé BANK! waar je als particulier eigenlijk persona non grata was geworden. Geld is voor mij iets wat aan mij uitgekeerd wordt voor bewezen diensten. Geld met geld verdienen, het boeit mij niet. Maximale winst? Een gelukkig leven is, .... voor ons allen zelf in te vullen. Geef mij maar een simpele eenvoudige trotse bank, eentje waar je blij van kan worden.
Wonscko

jkoops
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:03

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door jkoops »

MichielFRL schreef:Goed plan. Gratis betaalrekening met Meastro of V-pay pas en gratis creditcard, geen rente vergoeding over tegoeden en volledige garantie op het geparkeerde tegoed.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door kss »

lijkt me geen goed plan en we hebben al een staatsbank, de GKB en daar wordt je ook niet beter van, want zou je liever lenen tegen 13% bij de staat dan tegen 5% publiekelijk banken zoals deze p2p communitybank ?!!. het probleem is niet zozeer dat iets publiek of privaat is, maar wat banken (mogen) doen en wat een staat wil waarborgen via hypotheekgaranties/bankdepositos/belastingen, dan doen we het in nederland nog zo slecht niet, de risicos komen dus vaak van buiten, en met name de financiële problemen die spelen in landen zoals griekenland, japan of china.

Revers
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 21:06

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door Revers »

Ik snap niet dat nu ineens SNS in de picture staat om staatsbank te worden.
De ING is destijds de stilzwijgende opvolger geworden van het giroblauw & de Rijkspostspaarbank.
Waar blijft nou die historische verantwoirdelijkheid ???
Nationaliseer de ING en herstel wat er door de geldgraaiende managers is kapot gemaakt . Stel die graaiers er tevens hoofdelijk voor aansprakelijk.
Dan leren de mogelijke opvolgers het ook gelijk af.
Ook de zgn equity funds ... Afhouden. ... [Ongefundeerde bewering verwijderd]

Het hele (financiële) systeem is verkwanseld aan de commerciële geldgraaiers.
Wanneer worden hun praktijken strafbaar gesteld ?!
Laatst gewijzigd door Radar op 15 feb 2016 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd door Forummoderatie

snellen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 21:17

Re: Moet SNS een staatsbank blijven?

Ongelezen bericht door snellen »

Ik vraag me even af wat er in de achter ons liggende jaren met onze gouddekking gebeurd is. Die hebben we volgens mij losgelaten toen we de bank gingen vertrouwen en tegoedbewijzen als betaalmiddel gingen gebruiken, vervolgens vonden we 't goed dat diezelfde tegoedbewijzen ook geleend konden worden van de bank en tegen voorwaarden waar de bank alleen maar beter werd; toen ging die zelfde bank er voor zorgen dat we niet alles mochten weten van de kleine lettertjes in onze hypotheek, een lening van de bank, zodat we in ons confortabele huis konden wonen waarin we ons veilig waande. Toen kwamen we erachter dat diezelfde man die ons de hypotheek versterkte fortuinlijk betaald werd door die bank, die we vroeger zozeer vertrouwd hebben, dat we genoegen namen met tegoedbewijzen als betaalmiddel in plaats van eigen edelmetaal ( goud ) en uitgerekend na jaren financiële crisis veroorzaakt door diezelfde bank en de daar werkzame graaiers, moeten we ons nu af gaan vragen of het niet eens tijd wordt om over te gaan naar een staatsbank ! Nou, je kunt je afvragen hoe dit systeem gebouwd op zoveel onzekerheden toch nog zolang heeft kunnen draaien!!! Kortom, nu of nooit die staatbank en misschien eens aan de basis beginnen; hoe zit 't met onze gouddekking van 't roulerende geld.

Gesloten