LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
cornermastino-50
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2011 13:51

Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door cornermastino-50 »

Hoi,

Ik ben één van de gedupeerden van Pronk Keukens in Zuid-Schermer.
Zou in week 36 van 2011 mijn keuken geleverd krijgen maar op 22 augustus 2011 is het faillissement uitgesproken over Pronk Keukens.
De laatste betaling (3 dagen voor aflevering) heeft plaatsgevonden na de uitspraak van faillissement op 22 augustus. Weet iemand of ik dit bedrag kan terugvorderen ivm met een onverschuldigde betaling na faillissement?
Wat ik er nog bij moet zeggen is dat ik door niets en niemand op de hoogte ben gebracht door het faillissement. Ik ben er toevallig achtergekomen doordat ik op internet het telefoonnummer van Pronk wilde achterhalen omdat geen gehoor kreeg en dacht dat ik misschien het verkeerde nummer had. Ik ben er dus toevallig op woensdag 8 september achtergekomen.
Zijn er meer gedupeerden die in deze situatie zitten???

Ik hoor graag wat te doen.....

Bedankt alvast
Laatst gewijzigd door cornermastino-50 op 05 okt 2011 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door 16again »

Weet iemand of ik dit bedrag kan terugvorderen ivm met een onverschuldigde betaling na faillissement?
Helaas kan ik niet anders zeggen, dan dat je dat bedrag kwijt bent.
Je behoort nu tot de schuldeisers, echter preferente schuldeisers (belasting , achterstallig loon, GAK) hebben voorrang, voor overige schuldeisers blijft dan weinig tot niets meer over

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 26 sep 2011 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door maxx »

Pffff is me weer net voor.

Gewoon de boel laten klappen en verder gaan met een nieuwe BV. We hebben gelukkig net voor de bouwvak een klant uit de klauwen van Pronk kunnen redden. Ik kreeg een bedank-sms tijdens mijn vakantie.

De offertes van Pronk waren al tijden dusdanig laag ingezet dat je dit faillissement van mijlenver zag aankomen.

MVG

wiske ruijgrok
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2011 23:28

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door wiske ruijgrok »

Na 3 dagen wachten op een reactie en niet telefonisch kunnen bereiken zijn ook wij er achter gekomen dat we dit keer pech hebben. Onze 2e keuken bij Pronk (eerste was nog bij de vorige eigenaar) is erg mooi, maar helaas nog net niet af. Smetplint van €500 (vooraf betaald) was verkeerd besteld, 208 cm i.p.v. 280. Zal de goede in hun magazijn staan? Wij beseffen dat we nog niet mogen klagen als je berichten leest van hele keukens die al betaald zijn maar nog niet geleverd.... Vraag me af wat we nu moeten doen.

KeesvW
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:13

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door KeesvW »

Ik heb er ook net een keuken besteld. 1 week voor zijn faillissement komt Rob de keuken inmeten, stuurt een factuur voor aanbetaling en bestelt de keuken niet bij de fabrikant.
De importeur en een andere leverancier van hetzelfde merk willen erg graag de gedupeerde klanten overnemen de de orders verwerken, maar hebben te maken met een curator die niet erg meewerkt. Dit is dezelfde als bij Engels keukens. Met een andere leverancier heb ik al een mooie deal kunnen sluiten. Iedereen wil en kan snel handelen maar de curator houdt alles tegen.

De curator heeft een brief op z'n site gezet dat hij niet overgaat tot levering en tot terugbetaling: http://www.tanger.nl/static/download/14 ... erden.html

Is hiermee de koop ontbonden?
Niemand kan mij hier duidelijkheid over geven en verwijzen allemaal naar het CBW. Daar heb ik geen overeenkomt mee en gaan ook niks betalen. Die hele CBW aanbetalingsgarantieregeling trouwens is een wassen neus.

Aangezien de keuken nog niet bij de fabrikant in het orderproces is opgenomen zal deze te laat geleverd gaan worden. Kan ik op grond het in gebreke blijven (de curator zal vast niet de keuken alsnog bij de fabrikant bestellen) de koop ontbinden?

stofzuigertje

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er binnen een redelijke termijn de lopende orders niet worden overgenomen en je dit van de curator op papier hebt kun je elders een keuken bestellen.

Deze zal de aanbetaling verrekenen via het garantie fonds indien ze op moment van aanbetaling nog lid waren.
Vaak worden die voor failliet gaan opgezegd dus controleer dat vooraf.

Via de importeur van dit merk kun je ook vaak een andere vinden die hetzelfde kan leveren.

KeesvW
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:13

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door KeesvW »

Bedankt voor je reactie
stofzuigertje schreef:Als er binnen een redelijke termijn de lopende orders niet worden overgenomen en je dit van de curator op papier hebt kun je elders een keuken bestellen.
Dus is de brief van de curator (zie link vorige post) een ontbinding van zijn kant? Of kan ik de brief gebruiken om tot ontbinding over te gaan?
stofzuigertje schreef: Deze zal de aanbetaling verrekenen via het garantie fonds indien ze op moment van aanbetaling nog lid waren.
Vaak worden die voor failliet gaan opgezegd dus controleer dat vooraf.

Via de importeur van dit merk kun je ook vaak een andere vinden die hetzelfde kan leveren.
Dat is juist het lullige.. er is geen garantiefonds bij het CBW. Pronk was wel lid tot het einde. Het CBW keert aan niemand geld uit. Die aanbetaling moet komen uit de zakken (winst) van de leverancier die jou een andere/zelfde keuken wil verkopen. 15% extra korting geven is niet niks, vooral niet in deze tijd.

Lees dit draadje ook eens: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=76233

rdusebout
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2011 21:01

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door rdusebout »

Wij hadden bij Koel Keukens een keuken besteld.
Moesten van tevoren alles betalen!
De keuken is begin juni netjes conform afspraak geplaatst.
We wachten alleen nog op de afmontage, een deurtje en een plintje. Dat wachten duurt inmiddels wel al 3 maanden!

Bij een volgende aankoop betalen we zeker niet meer het volledige bedrag vooraf. Geluk gehad dus.
Dit is zeker geen reclame voor Koel Keukens dat inmiddels een doorstart heeft gemaakt. Ben benieuwd hoe lang deze toko het gaat volhouden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij een volgende aankoop betalen we zeker niet meer het volledige bedrag vooraf
.

Ik snap ook niet dat mensen daar nog steeds intrappen. Je kunt ECHT een fatsoenlijke keuken kopen met een minimale aanbetaling, ook bij de "Brugmannen".

rdusebout
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2011 21:01

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door rdusebout »

Mijn moeder heeft laatst badkamer gekocht bij Brugman. Ook zij moest alles vooraf betalen, anders zouden ze niet komen.
De volgende keer zal ik zeggen: "Dan hoeven jullie ook helemaal niet te komen. Gaan we wel naar een ander."

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door bprosman »

"Dan hoeven jullie ook helemaal niet te komen. Gaan we wel naar een ander."
Dat helpt inderdaad. Statistisch gezien is de kans dat het keukenbedrijf failliet gaat namelijk groter dan dat ik failliet ga.

AlfredVonk
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2011 20:32

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door AlfredVonk »

Zuidschermer heeft er twee nieuwe inwoners bij (wij) en besluiten een keuken aan te schaffen in hetzelfde dorp.
Professionele uitstraling, prettige verkopers, goede prijs-kwaliteit....we gaan ervoor. Tot zover het positieve wat over Pronk te melden is.

Eind juli / begin augustus zal de keuken geplaatst worden, was het verhaal. Verscheiden keren wordt de afspraak verzet. Altijd zelf moeten bellen en langsgaan ,vanuit Pronk geen initiatief. Tijdens een bezoek aan Pronk (vragende om uitleg waarom de keuken nog niet geleverd was..) een ander stel klanten ontmoet waarbij bij de vrouw het stoom uit de oren kwam vanwege het niet leveren van hun keuken-onderdelen).
Mijn eerste gedachte was....ze zullen toch niet failliet zijn? (15% aanbetaald, 3 dagen voor levering het totale bedrag). Een naar gevoel.

Uiteindelijk goed nieuws, het is zover, de keuken wordt geleverd...althans de kast-elementen. Op de vraag waar de apparatuur en werkbladen blijven komt een schouderophalen van de chauffeur (met een busje van "koelkeukens".... vond dat al een redelijk vreemd).

Bij een tweede levering worden bladen en apparatuur geleverd .... zonder koelkast/spoelbak/kraan, enz.
De monteur (zzp, prima vakman) heeft zelf naderhand de koelkast opgehaald, wijzelf de spoelbak en kraan uit een Alkmaars magazijn.

Er mankeert nogal het e.e.a. .... o.a. kastdeur beschadigd af fabriek / 1 composiet werkblad 10cm te lang / 1 plint te kort / corrosie in de spoelbak

Een week later is de poort van Pronk "wegens omstandigheden" gesloten. Wij prijzen onszelf gelukkig dat de keuken in ieder geval geplaatst is.
Toch zitten we met een aanzienlijke kostenpost gezien de mankementen.

Getracht de eigenaar op te sporen. Een oud correspondentie adres in Grootschermer gevonden. echter geen Hr. Ouwerkerk aanwezig (heb wel een vermoeden dat hij daar daadwerkelijk woont, echter een tijdje uit de luwte blijft). Koel keukens met een bezoekje vereerd, maar ook daar bot gevangen.

Ga wel een brief richting curator opstellen , heb alleen weinig vertrouwen in enige compensatie.

Wat mij nog het meeste stoort is het gebrek aan fatsoen vanuit de eigenaar van Pronk-Keukens (Dhr. Ouwerkerk) zijn klanten niet op de hoogte te stellen van het faillissement. Een aantal mankementen van de aan ons geleverde keuken kunnen onder garantie worden geclaimed bij de Duitse Fabrikant (Rotpunkt) , desnoods door Koel Keukens welke een doorstart maakt na surceance van betaling (dezelfde eigenaar Dhr. Ouwerkerk)

Als er nog meer gedupeerden zijn zoals wij (zo te lezen wel....) kunnen we wellicht gemeenschappelijk iets ondernemen

A. Vonk (06-24789720)

Constantijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2011 20:16

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door Constantijn »

Ook wij zijn een slachtoffer van Pronk Keukens.
Nadat daar de telefoon al niet meer werd opgenomen, kwamen wij via KvK en internet al snel via het faillisement van Koel keukens, bij een bericht van Troostwijk dat ze de complete boel van Pronk gingen veilen.

Onze keuken is in juli geplaats, echter zonder fornuis en afzuigkap. De leveracier had wat problemen...
Bob is nog zelf lansgeweest om een tijdelijke gaspit te plaatsen en om wat andere puntjes op te nemen. "komt allemaal in orde mevrouw".
Nou ja, rest is history.

Nu een treurige mail wisseling met zowel de curator als het CBW. De één moet een bewijs hebben wat de ander niet kan (wil) geven.
De curator zegt niet te kunnen achterhalen wat wel of niet is geleverd. Vreemd, want ik denk dat als we enkel een aanbetaling hadden gedaan, en voor dat geld stond de keuken zoals die nu staat, dan weet de curator je wel te vinden om het restant bedrag te vorderen.

Zoals al eerder gemeld is de garantie van het CBW een wassen neus, we hebben reeds een bestelling geplaats bij een ander, om binnekort weer normaal te kunnen koken.
Deze keer dus maar betalen als de spullen op de deurmat staan.

Allemaal jammer, dit was onze 2e keuken bij Pronk, dus we hadden veel vertrouwen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door 16again »

De curator zegt niet te kunnen achterhalen wat wel of niet is geleverd
Is ook niet aan de curator om aan te tonen.
Heb je geen kopie van getekende ontvangstbevestiging, waarop tevens mancos vermeld zijn?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door maxx »

Constantijn schreef:
Allemaal jammer, dit was onze 2e keuken bij Pronk, dus we hadden veel vertrouwen.
De eerste keuken heb je gekocht bij Pronk, de tweede zul je na de overname van Pronk hebben gekocht. Daarna viel het onder Koel keukens. De naam Koel Keukens stond ook prominent vermeld op de vrachtwagen die de keukens van Pronk bezorgde.

We hebben al diverse gedupeerden in onze winkel gehad met verhalen waar je als brachegenoot niet blij van wordt. Koel start gewoon doodleuk door en laar de Pronkklanten in de kou staan.

MVG

cornermastino-50
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2011 13:51

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door cornermastino-50 »

Wat ik nog steeds raar vind is dat ik nog steeds geen officieel schrijven heb gehad van de curator dat ik gedupeerde ben van een failliete onderneming.
Het is nu ruim een maand geleden dat het faillissement is uitgesproken maar nog steeds geen bericht.
Ben inmiddels met de curator in conclaaf over mijn geld wat ik na de datum van het faillissement heb overgemaakt. Helaas heeft de curator het financiële gedeelte uit handen gegeven aan een financieel bureau en deze gaan nu beslissen of ik wel/niet mijn geld terugkrijg omdat sprake is van onverschuldigde betaling.
Dit bureau is zeer slecht te bereiken.....

Ben inmiddels weer wezen kijken naar een nieuwe keuken maar wel met de voorwaarde "Geen aanbetaling" en "Geen betaling 3 dagen voor levering." Daar is akkoord op gegeven door de keukenfirma.

Dat dit allemaal kan in een land als Nederland. Bedrijf maakt schulden en gaat failliet en met onze duur verdiende centen worden dan de schuldeisers afbetaald.

cornermastino-50
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2011 13:51

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door cornermastino-50 »

Er is door dhr. van Ouwerkerk persoonlijk contact met mij opgenomen en wij hebben het één en ander doorgesproken. Na afloop van het gesprek afgesproken dat ik het geldbedrag teruggestort zou krijgen.
Dhr. van Ouwerkerk heeft zich aan zijn woord gehouden en aan mij het bedrag teruggestort. Ondanks alle negatieve reacties hierbij een positieve van mijn kant.
Dit alles op eigen initiatief van dhr. van Ouwerkerk.
Ik hoop dat voor alle andere gedupeerden ook goed nieuws komt..
Laatst gewijzigd door cornermastino-50 op 05 okt 2011 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door 16again »

@cornermastino-50:
Je komt hier heel goed mee weg! Curator had je zomaar op de hoop met andere schuldeisers kunnen vegen.
http://www.vbk.nl/NR/rdonlyres/A76D15B3 ... ssing.html

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Pronk Keukens Zuid-Schermer Failliet

Ongelezen bericht door pedro714 »

Het CBW????? Laat me niet lachen. Daarom 1 tip: Praat met een keukenleverancier die de levering op zich wil nemen van een keuken die U had besteld bij een keukenleverancier die failliet is NOOIT over het feit dat U een beroep doet op de CBW voorwaarden waarmee het CBW schermt - gesteund door alle suffe consumentenorganisaties (helaas ook Radar, Kassa enz.enz.) met terugbetaling in de vorm van een korting op de totaalprijs. Ik kan U verzekeren dat dit MEESTAL puur nep is. Als de "nieuwe" keukenleverancier weet dat hij bijv. 15% (zijnde de max. aanbetaling als genoemd door het CBW) moet gaan "verrekenen" op de totaalprijs, dan krijgt U echt niet de "allerscherpste" prijs. Waarom denkt U dat een beroep doen op de z.g. CBW garantie ALLEEN wordt gehonoreerd als U dit MELDT VOORAF aan de verkoper mededeelt. ?

Gesloten