LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Kim20 »

Hallo allemaal.

Wij hebben sinds april een nieuwe keuken. Op zich zijn wij er erg tevreden mee, maar.....
Wij hebben alle apparaten van Siemens, zo ook de inductieplaat en vaatwasser.

Over deze twee ben ik niet zo tevreden of ik doe ietsverkeerd. Vandaar dat ik mijn ervaring hier post om erachter te komen of ik iets anders moet doen of dat het echt aan de apparaten ligt.

Inductieplaat: EH675TE11E
Wat was ik blij dat ik een nieuwe keuken kreeg. Eindelijk af van het oude gasfornuis. Een inductieplaat leek me ideaal. Lekker eenvoudig schoonmaken. Mijn ouders hebben al jaren zo'n plaat en zijn er erg blij mee.

Maar zo ideaal vind ik 'm nu niet. Vanaf de 1e week zag ik iets op de plaat.
Het lijken belletjes/ blaasjes en dat bij elkaar maakt een witte waas. Eerst op 1 'pit' daar waar de pan op staat, en nu komt het op meerdere plekken.
Ik heb foto's gemaakt maar het lukt me nog niet die op de compute te krijgen.

Ik snap niet waar dit vandaan komt. Het lijkt mij ook geen vuil, waarvan?
Na het koken maak ik de plaat altijd schoon. Er is 1 keer wat overgekookt, maar dat heb ik meteen droog gemaakt en de pan ook.
Ik heb al van alles geprobeerd.
Met alleen een vochtig dokje en goed nadrogen, druppeltje dreft, speciaal spul voor de inductiekookplaat, maar niks helpt.

Ook is ie van het begin (voordat er dreft of dat andere spul gebruikt werd) al erg vettig. Als je de inductieplaat aandoet zie je meteen alle vingerafdrukken.

Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik er tegen kan doen?


Vaatwasser: SX 76 M 055 EU
In ons oude huis zat een vaatwasser, een hele oude. Dat de glazen niet goed schoon werden (kwamen er viezer uit dan het erin ging) weet ik aan de leeftij van het apparaat. Maar ook in dit nieuwe huis met de nieuwe vaatwasser gebeurt hetzelfde!

Ik spoel alles voor voordat het de vaatwasser in gaat, gebruik dreft all in 1 (heb ook wel eens wat anders gebpobeerd), maak de vaatwasser regelmatig schoon met zout en toch worden de glazen niet schoon (ook niet na 5x). Ze gaan er werkelijk waar schoner in dan eruit. Zelfs op de heetste stand en compleet programma.

Nu kan ik de glazen uiteraard met de hand doen, maar daar heb ik niet altijd tijd voor/ zin in. Bovendien oet het toch gewoon kunnen?

Wie kan mij advies geven, wat doe ik fout?

Alvast bedankt.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Kim20,

Heb je al geprobeerd om geen 3-in-1 blokjes gebruiken maar glansspoelmiddel, zout en poeder apart te gebruiken? Het klinkt als een tekort aan glansspoelmiddel. Met 3-in-1 kun je de hoeveelheid niet instellen.


Wat de kookplaat betreft. Heb je wel nieuwe pannen gekocht bij de inductiekookplaat? Als pannen op een gaskookplaat zijn gebruik dan zijn de niet meer geschikt voor een ander type kookplaat. De onderkant van de pannen zijn, na gebruik op een gaskookplaat, ruw door oxidatie wat deze vlekken veroorzaken. De vlekken zijn eigelijk allemaal kleine krasjes bij elkaar. Is ook niet meer te herstellen.

De verkoper had je dit moeten vertellen.

MVG

Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Kim20 »

Hoi Maxx,

Bedankt voor je reactie. Worden glazen smerig door een tekort aan glansspoelmiddel? Nooit geweten. Ik ga de tip zeker uitproberen.

Oei, dat klinkt niet goed w.b. de inductieplaat, hoop niet dat dat het geval is.
Wat betreft de pannen, die waren nieuw en geschikt voor inductie.
twijfel ook of het kleine krasjes zijn. Het lijken meer blaasjes (iets erop) dan krasjes.

Ik zal eens kijken of ik zo toch uitvergrote foto's kan plaatsen.
Laatst gewijzigd door Kim20 op 07 okt 2011 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door newmikey »

Kim20 schreef:Hoi Maxx,

Bedankt voor je reactie. Worden glazen smerig door een tekort aan glansspoelmiddel? Nooit geweten. Ik ga de tip zeker uitproberen.

Wat betreft de pannen, die waren nieuw en geschikt voor inductie.
twijfel ook of het kleine krasjes zijn. Het lijken meer blaasjes (iets erop) dan krasjes.
Vast een ontzettend domme vraag maar zat er beschermfolie op de plaat die je er niet af hebt gehaald? Weet je wel, van dat hele dunne spul wat ook wel op beeldschermen zit als je ze uit de verpakking haalt.

Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Kim20 »

newmikey schreef:
Kim20 schreef:Hoi Maxx,

Bedankt voor je reactie. Worden glazen smerig door een tekort aan glansspoelmiddel? Nooit geweten. Ik ga de tip zeker uitproberen.

Wat betreft de pannen, die waren nieuw en geschikt voor inductie.
twijfel ook of het kleine krasjes zijn. Het lijken meer blaasjes (iets erop) dan krasjes.
Vast een ontzettend domme vraag maar zat er beschermfolie op de plaat die je er niet af hebt gehaald? Weet je wel, van dat hele dunne spul wat ook wel op beeldschermen zit als je ze uit de verpakking haalt.
Helemaal geen domme vraag, ben blij dat je mee denkt.
Dat zat er wel op, maar is eraf gehaald dus dat zal het ook niet zijn

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bedankt voor je reactie. Worden glazen smerig door een tekort aan glansspoelmiddel? Nooit geweten. Ik ga de tip zeker uitproberen.
Kan ook nog zout zijn (in gebieden met hard water), zelf gebruik ik ondanks de 3-in-1 (kun je nog iets anders krijgen ? :? ) blokjes toch nog los zout en glansspoelmiddel.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Brainless »

Zit het beschermfolie nog op je inductieplaat?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door bianca82 »

brainless dat is al gevraagd ;)

ik hoop dat ts een oplossing weet..

ik lees mee ivm het zelfde probleem met vaatwasser (en heb al zout en glansspoel erbij gekwakt)

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door newmikey »

Brainless schreef:Zit het beschermfolie nog op je inductieplaat?

Jij doet je nick wel eer aan niet? :twisted:

Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Kim20 »

Hier dan toch een foto. Moet ik zeggen dat het zo wel 'smeer' lijkt.
Ik vraag me dan wel af hoe dat erop komt, maar vooral, hoe maak ik de plaat dan wel schoon?

MMmm... het wil toch niet, hij zegt 'De bijlagequota is bereikt.'
Zoals ik al eerder beschreef maak ik heb na iedere kookactie schoon.

Jop60
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2010 20:41

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Jop60 »

probeer je kookplaat eens schoon te maken met schoonmaakazijn, waarschijnlijk zijn het kalkdeeltjes die op je plaat zitten

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Brainless »

newmikey schreef:
Brainless schreef:Zit het beschermfolie nog op je inductieplaat?

Jij doet je nick wel eer aan niet? :twisted:
:oops: :cry:

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door bianca82 »

@kim20 probeer het anders via een link

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Woeno »

Ik had hetzelfde probleem met glazen. Voorop staat dat sommig glas niet vaatwasserbestendig is. Je krijgt een soort witte waas die op geen enkele manier (ook op met handafwas, azijn en kalkoplossers etc.) te verwijderen is. Ben op advies overgegaan op gewone vaatwassertabletten, los vaatwasserzout en apart glansmiddel. Gewoon verkrijgbaar in de meeste supermarkts. Bovendien heb ik nu een dosering calgonit protector in het vaatwasser rek gehangen en mijn glazen zien er nu schoon uit. De oude aangetaste glazen heb ik maar weggegooid en vervangen door glazen die de vaatwassertest hebben doorstaan.

En wat de belletjes op je kookplaat betreft, weet je zeker dat ze aan de bovenkant en niet aan de onderkant van de glasplaat ontstaan?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door nevermind »

bianca82 schreef:brainless dat is al gevraagd ;)

ik hoop dat ts een oplossing weet..

ik lees mee ivm het zelfde probleem met vaatwasser (en heb al zout en glansspoel erbij gekwakt)

Altijd zout en glansspoelmiddel gebruiken.
Zonder glansspoelmiddel wordt geen glas schoon.
Tevens het blokje niet in het vakje doen, maar los in de bestekkorf, dat werkt zo beter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wij gebruiken ook zowel de standaard alles-in-1 blokjes als glansspoel en zout. Die laatste twee dan wel op de laagste stand, dat is al voldoende omdat het in principe ook al in de blokjes zit, maar het is meteen aan het resultaat te zien als één van beide op is.

Het blokje zou ik niet los doen, omdat de meeste vaatwasprogramma's beginnen met voorspoelen. Dan spoel je ook al een beetje van je blokje weg als je dat los in de bestekbak doet. Maar je moet er natuurlijk wel altijd voor zorgen dat er niet iets voor het afsluitklepje zit, anders kan het blokje niet uit het vakje komen.

Dat je inductieplaat zo raar doet vind ik gek. Ik heb er zelf ook nooit van gehoord dat pannen die op gas zijn geweest niet op inductie zouden mogen. Volgens mij is het juist een van de voordelen van inductie tov een gewone electrische plaat dat de panbodems niet volkomen vlak hoeven te zijn en je dus ook pannen die op gas zijn geweest makkelijk op inductie kunt gebruiken. Natuurlijk moeten het niet zulke oude pannen zijn dat de bodem zou gaan krassen of zo.

Ik gebruik gewone huis, tuin en keuken middelen op de plaat schoon te maken en ik heb daar nooit problemen mee, ook niet gehad. Voor het gewone schoonmaakwerk afwasmiddel en voor het stevige werk een standaard spuit-fles. Dus geen speciaal inductieplaatmiddel. Wel naderhand altijd goed droog maken, dan glimt de plaat weer mooi en is er ook geen viezigheid op de plaat. En wat ik niet begrijp, als je je plaat altijd afdroogt na het schoonmaken, dan kan er toch niet opeens een vettig laagje op komen? Dan is het toch gewoon een droge glasplaat? Of doe je er na het afdrogen nog een speciaal middel op?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door nevermind »

Het blokje zou ik niet los doen, omdat de meeste vaatwasprogramma's beginnen met voorspoelen. Dan spoel je ook al een beetje van je blokje weg als je dat los in de bestekbak doet.
Maar je moet er natuurlijk wel altijd voor zorgen dat er niet iets voor het afsluitklepje zit, anders kan het blokje niet uit het vakje komen.
Doe al jaren het blokje in de bestekbak, en de afwas is perfect.
Het blokje lost zich pas op, als het warme water bijkomt.
Het was een tip, om te proberen, niet tevreden, dan niet meer doen, en een andere oplossing zoeken, om de glazen/afwas schoon te krijgen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Kim20 schreef:Inductieplaat: EH675TE11E


Maar zo ideaal vind ik 'm nu niet. Vanaf de 1e week zag ik iets op de plaat.
Het lijken belletjes/ blaasjes en dat bij elkaar maakt een witte waas. Eerst op 1 'pit' daar waar de pan op staat, en nu komt het op meerdere plekken.


Ik heb al van alles geprobeerd.
Met alleen een vochtig dokje en goed nadrogen, druppeltje dreft, speciaal spul voor de inductiekookplaat, maar niks helpt.

Ook is ie van het begin (voordat er dreft of dat andere spul gebruikt werd) al erg vettig. Als je de inductieplaat aandoet zie je meteen alle vingerafdrukken.
Ik zou me nu tot de keukenzaak wenden. Je hebt de huis-tuin-en-keuken middeltjes al geprobeerd, gebruikt de juiste pannen enz.
Als je te lang wacht en/of nog meer probeert, heb je kans dat gezegd wordt 'dan had u meteen moeten komen, dan had u dit juist niet moeten gebruiken, u heeft zelf het verkeerde middeltje geprobeerd enz.'.

Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door Kim20 »

Allemaal bedankt voor de tips. Ga eens kijken of het helpt. De glazen zijn echt vies, geen witte waas en alles is hier vaatwasserbestendig (tenminste, dat staat er op)
Woeno schreef: En wat de belletjes op je kookplaat betreft, weet je zeker dat ze aan de bovenkant en niet aan de onderkant van de glasplaat ontstaan?
Nee dat weet ik niet zeker, hoe kom ik daar achter?
Jop60 schreef:probeer je kookplaat eens schoon te maken met schoonmaakazijn, waarschijnlijk zijn het kalkdeeltjes die op je plaat zitten
Bedankt voor de tip. Ik neem aan dat dat niet schadelijk is voor de plaat?
Ik zou me nu tot de keukenzaak wenden. Je hebt de huis-tuin-en-keuken middeltjes al geprobeerd, gebruikt de juiste pannen enz.
Als je te lang wacht en/of nog meer probeert, heb je kans dat gezegd wordt 'dan had u meteen moeten komen, dan had u dit juist niet moeten gebruiken, u heeft zelf het verkeerde middeltje geprobeerd enz.'.
Dat ga ik dan ook doen. Maar ik wilde eerst weten of ik niet iets verkeerd deed of juist zelf nog er iets aan kan doen. Voordat er iemand komt voor rijden en het is iets simpels dat ik over het hoofd heb gezien. :? De buren riepen meteen 'viezigheid' maar dat kan niet als je 'm altijd en meteen schoonmaakt. Daarnaast is het onder het deel van de pan op de plaat staat.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Siemens apparatuur, niet tevreden, wat doe ik fout?

Ongelezen bericht door JtC »

Ik blijf erbij: er is niks beters dan met de hand en stromend heet water af te wassen. Er is geen 1 vaatwasser die een 100% schone vaat kan garanderen, wat die fabrikanten van tabletten of apparatuur ook beweren. Op zich ook niet raar, iets wordt pas echt schoon als je het vuil fysiek aanraakt en verwijdert. Een roterende hete straal water met reinigingsmiddel kan die klus nooit beter klaren.

Gesloten