LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] probleem lage keuken en afzuigkap

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
JustMe80
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2012 20:48

probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door JustMe80 »

Hallo! ik heb hier op het forum al veel gezocht maar wist niet waar dit bericht het best onder te posten...

eind maart hebben we een verkoopgesprek gehad bij een keuken leverancier. Na ons 3e bezoek en uren praten hebben we een verkoopovereenkomst getekend. Wij hebben tijdens de aankoop heel duidelijk aangegeven dat ons plafond maar 2.31m hoog is en of het wel mogelijk was een kookeiland afzuigkap te plaatsen. De 2 verkopers lieten ons de modellen zien en ook dat deze op maar gemaakt konden worden door deze in te schuiven. Geen probleem dus. Ook toen de keuken werd ingemeten hebben we nog gevraagd gaat dat zo, ja moet kunnen.

Nu werden we vorige week gebeld door de verkoper waarin zij aangaf dat dit dus WEL een probleem was, de kap is min 77cm en komt dan dus recht voor je neus te hangen, niet erg praktisch voor het koken! Ze willen nu snel ons akkoord hebben omdat de keuken uitlevering anders vertraagd gaat worden, maar we zijn het hier niet mee eens het is geen gezicht zon lage kap!

ik ben al een paar dagen aan het kijken op internet naar alternatieven, we hebben een u vormige keuken en koken op het schiereiland. Hier moet dus een kap boven. Ik vind dat de keuken zaak met alternatieven moet komen ze leggen nu het probleem geheel bij mij neer... Ik wil de keuken uiteraard graag hebben zoals we hem hebben afgesproken maar mocht het nu echt niet gaan lukken en we moeten bv aan de andere kant gaan koken, heb ik dan recht het contract te ontbinden om een andere oplossing te zoeken? hoe kan ik dit toch het beste aanpakken? we hebben deze keuken juist voor het kookschiereiland genomen... ik had zoveel geld niet uitgegeven voor bijvoor een L keuken...

iemand een idee?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door Winterman »

JustMe80 schreef:Wij hebben tijdens de aankoop heel duidelijk aangegeven dat ons plafond maar 2.31m hoog is
Staat dat ook in je koopcontract?

JustMe80
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2012 20:48

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door JustMe80 »

staat niet in het contract, ze hebben ons beide keren de winkel doorgenomen om de kap te laten zien en het schuifsysteem dus zijn ervan uitgegaan dat het goed was.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door Winterman »

Ervan uitgaan dat het goed is helpt meestal niet als er problemen ontstaan. Nu heb je waarschijnlijk volgens dat contract een standaard keuken besteld en zit je er aan vast.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door 16again »

Met het schuifsysteem kun je hem alleen maar langer maken , niet korter.
Is het niet mogelijk het schuifsysteem in te korten?
Staat dit niet in de handleiding , gaat met ijzerzaag 8)

Is geen technische oplossing mogelijk: beroep je op misleiding volgens wet OHP
(oneerlijke handelspraktijken)
Overeenkomst zoals die er nu ligt was nooit gesloten indien verkopers je van juiste informatie hadden voorzien, informatie waar je wel degelijk om gevraagd heb.
Bewijslast OHP ligt bij winkelier, dit kan een stok achter de deur zijn zodat winkelier actiever meedenkt naar een oplossing

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik kan even niet volgen waar u nu kookt. U heeft een U-vormige keuken. En dan een 'schiereiland'. Een 'schiereiland' is een eiland dat nog met een smal stukje aan het vasteland vastzit. Zit uw kookeiland dan nog aan die U vast? En waar dan?

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Waarom zou u de koop willen ontbinden? U heeft al veel op internet gezocht en kunt geen alternatief vinden.

De beste oplossing is dus om het kookgedeelte op een andere plek te maken in de keuken. Ook bij andere keukenzaken loopt u tegen het probleem wat u wilt niet mogelijk is. Zoek samen met de verkoper de beste oplossing.

echwel
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2010 00:07

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door echwel »

al aan een plafondunit gedacht?

Dutch057
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2012 11:07

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door Dutch057 »

Een plafond unit is dus inderdaad mogelijk.
Als je tegen het plafond een verlaging maakt dan kan daar een plafond unit in worden bevestigd. Groot voordeel is dat je niet meer tegen een stalen kolos aan kijkt en ook is het esthetisch een stuk fraaier.....(je kan er spots in maken)
Laat de keukenzaak maar voor de kosten opdraaien, het was hun fout.

Veel succes.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door sjoegel »

Of de afzuigkap weglaten. Ik gebruik hem nooit.

Ferry26
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 jan 2006 13:04

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door Ferry26 »

Hoe hoog moet de kap worden zodat deze op een voor u acceptabele hoogte hangt ?

Het merk ABK kan de kap op maat maken voor u. Een externe motor behoort misschien ook nog tot de opties ? Dan kan de kap aardig wat ingekort worden.

der Schmutz
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2012 12:20

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door der Schmutz »

Misschien is dit een oplossing,

de AKR806IX van Whirlpool, minimaal ca.50 cm hoog.
of de IE02100 van Novy, minimaal ca. 63 cm hoog.
niet veel keuze. Maar wel beter passend.

_E_
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2012 13:10

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door _E_ »

Of een afzuigkap voor recirculatie die geen metalen constructie heeft aan het pladond, maar gewoon (stalen) draden (zwevende afzuigkap)? Zie je tegenwoordig best veel, zoals de Novy Zen of Miele Aura. Ben je veel flexibeler in de hoogte. Evt is zelfs werkbladafzuiging mogelijk. Nog mooier ook! Wel wat duurder idd. Ik zou zeggen dat de keukenzaak wel met een aanbod moet komen. Het inmeten is toch hun verantwoordelijkheid?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door kweenie »

_E_ schreef:Of een afzuigkap voor recirculatie die geen metalen constructie heeft aan het pladond, maar gewoon (stalen) draden (zwevende afzuigkap)?
Dat is wel mooi, maar moet je ook wel willen. Het afzuigresultaat is vaak toch iets minder, omdat met name het vocht dan in de keuken blijft hangen.

Wat ik me ook nog afvraag, je geeft wel aan dat er is gezegd dat het ophangen van een kap geen probleem is, maar heb je ook aangegeven op welke hoogte die kap dan zou moeten hangen? Misschien dat voor een goed afzuigresultaat de kap wel zo laag zou moeten hangen. Volgens mij is voor een standaard kap een hoogte van 65-75 cm boven het werkblad normaal en als je een werkblad op 90 cm hebt, dan zou de onderkant van een 'standaard' kap dus zo'n 1,60 hoog zijn.

sorella
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2009 08:02

Re: probleem lage keuken en afzuigkap

Ongelezen bericht door sorella »

Hier hetzelfde probleem gehad u-vormige keuken en koken op het schiereiland.
Wij hebben alles in laten meten en toen de keuken en afzuigkap geplaatst werden werd eigenlijk meteen al duidelijk dat de kap te laag hing (vonden wij)Na hier en daar eens rondgebelt te hebben om na tevragen wat de afstand was tussen wokbrander en afzuigkap (geadviseerde afstand voor wokbrander is 75 cm, let wel geldt voor een gaskookplaat) de keukenboer weer gebeld en met hem overeen gekomen dat er een nieuwe afzuigkap besteld kon worden, dus wij op zoek en hun op zoek. Probleem wat wij ook hadden was dat onze afzuigkap rond was met een grotere pijp als normaal dus het plafond moest aangepast worden.
Het is uiteindelijk wel gelukt maar ik heb wel een maand of 4 zonder afzuigkap gezeten aangezien de keukenboer d8 dat de ronde kap wel ingekort kon worden en ze die dus weer meegenomen hadden (kon dus niet)
Ook was de fabrikant gesloten in de vakantie en was het geen standaard kap dus die was niet op voorraad.
Het merk is trouwens falmec, misschien heb je er wat aan.

Gesloten