LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brugman Keukens Breda

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
KellyM
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2012 08:23

Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door KellyM »

In het najaar van 2012 zijn wij ter oriëntatie naar Brugman Keukens gegaan. Wij waren benieuwd hoeveel een nieuwe keuken ons zou kosten. We kregen een uitgebreid gesprek.
We gaven tijdens het hele (4 uur durende) gesprek aan dat we nooit eerder een keuken hebben gekocht dus uitgebreid uitleg nodig hadden, dat we geen verstand hebben van klussen en dat dus alles bij de prijs en service in moest zitten, op het verven van de muren na. Wij weten niets van leidingen, installatie, e.d. Dit was geen probleem.
De keuken die voor ons uitgetekend werd, was compleet omgekeerd aan onze huidige keuken. We vroegen gelijk of dat geen probleem zou opleveren en of dat wel zo geplaatst kon worden. Ook vroegen we of dat geen extra geklus op zou leveren. Nee hoor, dat was geen enkel probleem.
We hebben het daarom zo gelaten. De keuken die voor ons getekend werd en die wij kozen, vonden we erg mooi. Wel was hij, ondanks gratis montage en installatiekosten, duurder dan we wilden. Er werd dus gevraagd wat ons totaalbedrag was. Wij hebben dit aangegeven en ook gezegd dat daarvan ALLES, behalve het verven, betaald moest worden. Uiteindelijk kon de keuken aangeboden worden voor dat exacte bedrag. We hebben wederom gevraagd of er extra kosten bij kwamen en of de keuken zo geplaatst kon worden. Dat was het geval, werd ons verteld.
Ook konden we nadenken over de bestelde onderdelen, die konden namelijk tot de week voor levering nog veranderd worden.
We kregen een map mee, die we konden bewaren voor naderhand. Er stond alleen in wat we al besproken hadden, werd ons verteld, dus het was meer voor later.

We hadden dit gesprek van tevoren 'gereserveerd', samen met een maaltijd. Je kon namelijk mee eten. We kwamen gelijk uit ons werk en kregen toen helaas alleen een broodje met kaas en over de hele avond (4 uur dus) 2 glaasjes water. We waren dus moe, dorstig en hongerig, maar hebben alles genoteerd zodat we niets zouden vergeten.

Daarna kwam iemand opmeten. We hebben in dat eerste gesprek gevraagd of wij wat met de metingen moesten doen. Er werd ons letterlijk gezegd: Nee, daar hoef je niet naar te kijken. De tekeningen zijn voor ons, zodat we alle afmetingen weten.

Kort daarna moesten we terugkomen. Een aantal kastjes konden niet geleverd worden zoals getekend. De afmetingen waren weliswaar zoals wij ze hadden aangegeven, maar er was iets verkeerd berekend. Dat betekende dat we behoorlijk wat bruikbare ruimte misten. We hadden echter de keuken nu helemaal besteld, dus vonden het ook zonde om daarom alles te annuleren. Er moesten nog wat andere dingen veranderd worden, maar dat vonden we niet erg.

Vervolgens moesten we weer terugkomen. Dit keer kon de wasbak die we wilden, niet geleverd worden. Ook hier was niets veranderd in de maten, het kon gewoon toch niet en er was maar één andere wasbak met de juiste afmetingen. We hadden daar dus geen keus in en ondertekenden.

De nieuwe wasbak vonden we erg lelijk. We bleken dit niet uit ons hoofd te kunnen zetten en zijn toch teruggegaan. In het eerste gesprek was immers gezegd dat het tot een week voor levering nog veranderd kon worden en we zaten nog vele weken voor de levering.
We spraken dit keer iemand anders, die ons vertelde dat het helemaal niet zomaar veranderd kon worden. Dat was immers ook niet logisch want alles was al besteld. Voor ons was dat 'logische' niet zo vanzelfsprekend, wij gaan immers uit van wat de expert ons vertelt.
Uiteindelijk bleken er meer wasbakken te zijn van de juiste maat, alleen moesten ze daarvoor bellen omdat ze die niet standaard hadden en daarom was die waarschijnlijk eerder niet aangeboden. Gelukkig konden we uiteindelijk toch een andere wasbak krijgen. Deze was goedkoper dan degene die we eigenlijk hadden besteld, maar we kregen het verschil niet terug.

Bij bestelling van de keuken in het eerste gesprek, hadden we aangegeven dat er 2 dagen in 1 week waren, waarop we écht geen vrij konden krijgen en waarop de keuken niet geleverd kon worden. Geen probleem, dat gaf hij door en dan kon men daar rekening mee houden. Mocht er dan toch iets op een van die dagen vallen, dan verschoven we het wel even naar andere dagen in die week of naar de week erna. Dit laatste werd ook herhaald in het gesprek dat we later hadden toen we voor de wasbak terugkwamen.
Toen we bericht kregen over de levering en montage, bleek dit precies op de twee dagen te vallen waarop we niet konden. Ik belde naar de afdeling van levering en kreeg te horen dat het filiaal dit helemaal niet had doorgegeven en dat er helemaal niet geschoven kon worden naar dezelfde week of een week later: de levering kon wel op een andere dag die week plaatsvinden, maar montage pas 2 maanden later!
Ik heb veel moeten bellen en dreigen dat ik de keuken zou annuleren, maar uiteindelijk werd alles op dezelfde dag gezet. Levering en montage dus.

Een week voor deze dag kregen we een brief waarin stond dat we de datum moesten bevestigen en werden we herinnerd aan het feit dat de leidingtekening moest zijn opgevolgd. Ik belde, bevestigde en gaf aan dat we geen leidingplannen hadden ontvangen. De afdeling in kwestie vertelde me dat dit niet vaak voorkwam, maar dat het zo dan wel goed zou zijn.
Dit zat me toch niet lekker.
Ik belde naar het filiaal en kreeg hetzelfde te horen. Later heb ik nog eens teruggebeld om te vragen of het gecontroleerd kon worden. Toen bleek ineens dat het WEL een probleem was: wij hadden die leidingplannen opgestuurd gekregen en hadden deze zelf moeten uitvoeren. Omdat de keuken omgekeerd was getekend, moest er heel veel aangepast worden. De maten die opgemeten waren en waar wij volgens onze contactpersoon niet naar hoefden te kijken (eerste gesprek), bleek hiervoor te zijn. Er stond niet boven dat het om leidingplannen ging, er stond helemaal geen titel bij, geen legenda waaruit we konden herleiden wat de tekentjes betekenden, enz. Let wel, in het eerste gesprek hadden we bovendien aangegeven dat ALLES door hen gedaan moest zijn, dat wij nergens verstand van hadden en uitgebreid uitleg moesten krijgen over wat er ging en moest gebeuren en dat alleen de verf er nog extra bij moest komen en door ons gedaan zou worden, de rest zou volgens de contactpersoon door hen gebeuren.

Volgens de collega van deze contactpersoon, was er ook een brief opgestuurd waarin alles aangegeven stond. Deze hebben wij nooit gehad. Ook krijgt iedereen schijnbaar in een gesprek uitleg over de leidingplannen. Dit hebben we niet gehad.
Het was vrijdag, de keuken zou woensdag geleverd en gemonteerd worden. Wat ons werd aangeboden door Brugman: wij moesten gelijk betalen anders ging het sowieso niet meer door, we konden maandag naar hun hoofdkantoor bellen om te vragen of er een monteur kon komen, die dan kon kijken hoeveel het zou gaan kosten om alles in orde te maken en kon kijken of daar nog tijd voor was of niet. Als dat niet zo was, zou de levering en montage uitgesteld worden, van december naar februari, en zaten we maanden zonder keuken en in de rotzooi.

We hebben toen gelukkig nog bedrijven voor ons kunnen vinden die alles hebben aangelegd, gestuct enz. Dit kostte ons 900 euro extra. Deze extra kosten zijn de reden dat wij niet op huwelijksreis gaan.

Zaterdag zou onze contactpersoon er weer zijn. We zijn met hem gaan praten en hebben hem geconfronteerd met alles. Hij had bijvoorbeeld ook gezegd dat onze driestandenschakelaar op een tussenstuk tussen de keuken en muur geplaatst zou worden. 'Wij plaatsen dat hier' heeft hij letterlijk gezegd. De electricien zei dat we dit bij hem na moesten vragen omdat de schakelaar daar helemaal niet paste en omdat hij zeker wilde weten dat brugman dit deed. De contactpersoon zei: 'ja dat kunnen we doen.' dus we vroegen: dus u doet dat dan wel?
'Nee', zei hij, 'met we bedoel ik dat jullie dat kunnen doen. En het past daar inderdaad niet. Maar ja, ik heb ook nooit gezegd dat ik wist hoe groot die schakelaar was'. Het is een standaardschakelaar overigens en wij vertelden hem dat hij ons wel had verteld dat het geen probleem zou zijn. Och, daar zat hij dan fout, gaf hij aan.
Verder confronteerden we hem met het feit dat alles erbij in zou zitten, dat hij ons had laten geloven dat 'installatie en montage' betekende dat ze álles zouden doen en dat hij ook dat laatste letterlijk had gezegd, én dat we geen uitleg hebben gehad over het leidingenplan terwijl dat volgens zijn collega altijd gebeurde. Hij gaf eerst aan dat dat helemaal niet hoeft te gebeuren. Toen we herhaalden dat zijn collega vertelde dat dat wel de bedoeling was, zei hij letterlijk: 'nou ja, wie zegt dat het niet gebeurd is. Dat is jullie woord tegen het mijne'.

We beseften toen dat het geen zin had om nog verder te praten en dat hij onze klacht niet door zou geven.

Bij montage hadden we een ontzettend sympathieke monteur. Deze kwam ons vragen of we wisten dat een van de kastdeurtjes niet helemaal open kon omdat de afzuigkap in de weg zat en dat het deurtje bovendien constant tegen de kap zou slaan en deze zou beschadigen. Hij heeft een stopper op de afzuigkap geplaatst zodat deze niet te erg beschadigd raakt. Omdat het kastdeurtje niet helemaal open kan (een fout in de tekening), missen we nog meer nuttige ruimte.
Zo waren er nog een paar kleine dingen die de monteur ontdekte, maar deze waren minder erg.
We hebben dit aangegeven bij de afdeling die daarover gaat. Zij raadden ons aan om een klacht in te dienen en zouden de mankementen alvast in de computer noteren.

We hebben Brugman gemaild via hun contactformulier op de website, om aan te geven dat we een serieuze klacht hadden en dit bovenstaande héél kort samengevat. We hebben aangegeven dat we de klacht graag uitgebreid bij hen in willen dienen en dat we graag van hen horen waar we dit moeten doen. Een contactformulier is daarvoor niet de plaats. We hebben ook gezegd dat we deze klacht ook hier op trosradar en dergelijke aan willen geven, maar dat we hen graag de kans geven om eerst te reageren en daarom graag van hen horen waar we de klacht neer kunnen leggen.

Dit is weken geleden. We hebben geen reactie van Brugman mogen ontvangen en onze klacht dus nog niet bij het hoofdkantoor in kunnen dienen.
Ik heb vandaag wederom het formulier ingevuld om aan te geven dat we nu lang genoeg gewacht hebben en de klacht al online gaan zetten, maar dat we nog steeds willen dat de klacht door hen wordt opgepakt en dat we dus nog steeds een reactie verwachten.

Tot zover...

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door thecure »

tjongejong, vanaf het begin ging er al van alles mis, en dan toch doorgaan met deze zaak. dat noem ik wel volhouden... maar niet echt slim.

hebben jullie meerdere offertes opgevraagd bij andere zaken? en eens rondgevraagd bij familie en vrienden over hun ervaringen met bepaalde zaken?

en het aanpassen van de leidingen zit inderdaad vaak niet bij de standaard montage van de keuken, maar dat had inderdaad wel goed verteld moeten worden. helemaal als u aangeeft geen ervaringen met keukens te hebben.

ik neem aan dat jullie de rekening niet betalen tot alles naar tevredenheid is opgelost?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door 16again »

ik neem aan dat jullie de rekening niet betalen tot alles naar tevredenheid is opgelost?
Praktijk bij dit soort ketens is, dat alles betaald moet zijn voordat gemonteerd of zelfs geleverd wordt.

Indien klachtenprocedure via website formulier behoort te lopen, en je krijgt geen reactie, dan is mogelijk volgende stap de geschillencommissie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:
ik neem aan dat jullie de rekening niet betalen tot alles naar tevredenheid is opgelost?
Praktijk bij dit soort ketens is, dat alles betaald moet zijn voordat gemonteerd of zelfs geleverd wordt.

daar ben ik ook bang voor. Wij hebben een aantal maanden geleden een nieuwe keuken gekocht.
En de rekening hebben wij pas betaald totdat het laatste passtukje geleverd was :wink:

Maar dit was ook geen keukenzaak die aangesloten was bij de bekende ketens, maar een familiebedrijf in een dorpje verderop.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door pedro714 »

een erg ongeloofwaardig verhaal met teveel hiaten. Nu wel het forum weten te vinden terwijl er zoveel waarschuwingen staan over de zaken van de mandemakersgroep. Ben geneigd te zeggen "eigen schuld dikke bult"

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ja ik ben het wel met bovenstaande reactie eens, google, kassa, radar enz enz, staan vol met klachten over DMG ( de mandemakersgroep). Bovendien als je totaal leek bent op een bepaald gebied, waarom laat je je dan volledig inlichten door iemand die heel graag de keuken wil verkopen aan je.

Waarom niet wat meer vooronderzoek.....

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door Dirkie »

Leojes30 schreef:Ja ik ben het wel met bovenstaande reactie eens, google, kassa, radar enz enz, staan vol met klachten over DMG ( de mandemakersgroep). Bovendien als je totaal leek bent op een bepaald gebied, waarom laat je je dan volledig inlichten door iemand die heel graag de keuken wil verkopen aan je.

Waarom niet wat meer vooronderzoek.....
Zo'n vooronderzoek kan kort zijn. Zo goed als alle grotere keukenzaken, die bij een landelijke keten zitten (KeukenConcurrent, Brugman enz enz) behoren tot DMG, alleen IKEA niet. Alleen lokale (familie)bedrijven behoren daar niet toe. En bij DMG mag je totdat de keuken geleverd is contact opnemen met de zaak waar de keuken gekocht is, daarna kennen ze je niet meer en ben je aan de klantenservice van DMG overgeleverd. En daar zijn ze heel aardig en tonen veel begrip, maar doen verder eigenlijk niets zoals hier en op andere fora te lezen is.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Zo goed als alle grotere keukenzaken, die bij een landelijke keten zitten (KeukenConcurrent, Brugman enz enz) behoren tot DMG, alleen IKEA niet. Alleen lokale (familie)bedrijven behoren daar niet toe.
Wat dacht u van Bruynzeel....toch ook geen kleintje

Maar met vooronderzoek bedoel ik ook gewoon jezelf orienteren niet als volkomen leek zo'n gesprek in gaan, info zoeken op Internet, informeren bij mensen die niet al te lange tijd geleden een keuken kochten, enz enz

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door Dirkie »

Leojes30 schreef:
Zo goed als alle grotere keukenzaken, die bij een landelijke keten zitten (KeukenConcurrent, Brugman enz enz) behoren tot DMG, alleen IKEA niet. Alleen lokale (familie)bedrijven behoren daar niet toe.
Wat dacht u van Bruynzeel....toch ook geen kleintje

Maar met vooronderzoek bedoel ik ook gewoon jezelf orienteren niet als volkomen leek zo'n gesprek in gaan, info zoeken op Internet, informeren bij mensen die niet al te lange tijd geleden een keuken kochten, enz enz
Ik schreef ook zo goed als alle. Maar hier alsnog een opsomming, gevonden op Wikipedia
Mandemakers Keukens, Brugman Keukens & Badkamers, KeukenConcurrent, Keuken Kampioen, Tweede Kamer, Keukenmaxx, Wooning Keukens & Badkamers, Montel, Sanders Meubel- en Keukenstad, Natuzzi, Riant-Stoutenbeek, Fauteuilerie, Woonexpress XL, Piet Klerkx, Edmon Keukens, Nuva keukens, CVT Keukens, Mooiman Keukens, SaniDirect, Nieuwenhuis Keukens, (een aandeel in) Grando keukens, Sani-, Meubel- en Keukendump Kaatsheuvel en de webwinkels Saniwebwinkel, Apparatenkampioen.
Ook de keukenmerken Barletti en Steinhaus zijn eigendom van de Mandemakers Groep.

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Natuzzi is een Meubelfabrikant uit Italië en is niet van Mandenmakers.

Mybro
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2013 13:49

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door Mybro »

Sorry hoor: men gaat in eerste instantie af op aan aanbiedingen en advertenties.... En ja, misschien zijn er ook wel referenties...
Maar geen enkele, lang bestaande zaak, heeft zijn levensduur te danken aan slechte reclame...... Dus een beetje vertrouwen lijkt me niet zo misplaatst.....
Al was het al omdat geen enkele reclame beter werkt dan de mond op mond rclame....

Tailor Made
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2014 20:24

Re: Brugman Keukens Breda

Ongelezen bericht door Tailor Made »

Volgende keuken gewoon bij een kleine zelfstandige ondernemer in de regio kopen.

Gesloten