Overmatige condensvorming, schade niet te verhalen
Geplaatst: 19 sep 2013 12:27
In december 2011 hebben wij bij Keukenspecialist Rietdijk te Brielle een keuken laten ontwerpen welke in april 2012 geplaatst is. Binnen een jaar, in januari jl., constateerden wij dat op de bovenkastjes blazen en bobbels begonnen te ontstaan.
De opstelling is als volgt: boven de onderkastjes hangt recht boven de Siemens inductiekookplaat, type (EH611TA11E) een Siemens schouwkap (type LC96GA530). Het is een model afzuigkap met een glasplaat, waar zo’n 2/3 cm eronder de afzuiginlaat zit. Aan weerszijden van de schouwkap hangen de betreffende bovenkastjes. De keuken is van het merk S-Kuchen.
De verkoper, de heer Rietdijk van Keukenspecialist Rietdijk te Brielle, gaf direct te kennen dat hij hier niets aan kon doen en ook niet van plan was hier iets aan te doen. Ook na een aangetekende brief waarin wij hem wezen op deze non-conformiteit gaf de heer Rietdijk aan niet met een oplossing te komen. Zijn advies was om de opstalverzekering in te schakelen.
Wij hebben de rechtsbijstandsverzekering van DAS gevraagd dit op te pakken. Zij hebben een schade-expertisebureau, CED Brandvaria, de opdracht gegeven de oorzaak en het probleem te onderzoeken.
CED Brandvaria heeft in bijzijn van Siemens en keukenspecialist Rietdijk kooktests uitgevoerd. Voordat het water werd opgezet werd de afzuigkap op volle stand aangezet. Na enige tijd ontstond condensvorming tegen de glasplaat en tegen de bovenkastjes. CED Brandvaria heeft hierbij metingen verricht met een hygrometer waarbij tegen de kastjes aan een luchtvochtigheid van 100% werd bereikt. Siemens heeft bij dit onderzoek geconstateerd (op zicht en op gehoor...) dat de afzuigkap wel goed functioneert.
Verder heeft de schade-expert bij twee (…) keukenleveranciers navraag gedaan of het gebruikelijk is om een schouwkap tussen bovenkastjes te plaatsen. Helaas heeft hij hierbij verzuimd door te vragen over dit specifieke model of type.
De bevindingen van de schade-expert is nu dat zij geen directe oorzaak van de overmatige condensvorming hebben kunnen vaststellen. Zij hebben overgenomen van Siemens dat de afzuigkap naar behoren functioneert. Op mijn vraag of dit model wel geplaatst kan worden tussen bovenkastjes wordt niet verder ingegaan dan dat een afzuigkap tussen bovenkastjes geplaatst kan worden. Ook Siemens wil hier verder geen antwoord op geven.
De jurist van Das neemt nu de conclusie van de schade-expert over en stelt dat de schade-expert geen gebreken aan de geleverde apparatuur, dan wel aan een onjuist ontwerp of opstelling van de keuken heeft kunnen vaststellen, dat het niet mogelijk is aan te tonen dat de firma Rietdijk tekortgeschoten is.
Inmiddels zitten wij nog steeds met een keuken van nog geen anderhalf jaar oud met overmatige condensvorming en schade aan de kastjes. De rechtsbijstandsverzekering geeft geen gehoor meer, verwijst ons naar de geschillenregeling van de verzekering. De keukenspecialist geeft aan geen partij te zijn zo lang de oorzaak niet is achterhaald. Siemens geeft aan een goed werkende afzuigkap te hebben geleverd. Bij navraag geeft de opstalverzekering aan er niet voor deze schade te zijn.
Iemand nog andere suggesties dan aan de slag te gaan met de geschillenregeling van de verzekering?
De opstelling is als volgt: boven de onderkastjes hangt recht boven de Siemens inductiekookplaat, type (EH611TA11E) een Siemens schouwkap (type LC96GA530). Het is een model afzuigkap met een glasplaat, waar zo’n 2/3 cm eronder de afzuiginlaat zit. Aan weerszijden van de schouwkap hangen de betreffende bovenkastjes. De keuken is van het merk S-Kuchen.
De verkoper, de heer Rietdijk van Keukenspecialist Rietdijk te Brielle, gaf direct te kennen dat hij hier niets aan kon doen en ook niet van plan was hier iets aan te doen. Ook na een aangetekende brief waarin wij hem wezen op deze non-conformiteit gaf de heer Rietdijk aan niet met een oplossing te komen. Zijn advies was om de opstalverzekering in te schakelen.
Wij hebben de rechtsbijstandsverzekering van DAS gevraagd dit op te pakken. Zij hebben een schade-expertisebureau, CED Brandvaria, de opdracht gegeven de oorzaak en het probleem te onderzoeken.
CED Brandvaria heeft in bijzijn van Siemens en keukenspecialist Rietdijk kooktests uitgevoerd. Voordat het water werd opgezet werd de afzuigkap op volle stand aangezet. Na enige tijd ontstond condensvorming tegen de glasplaat en tegen de bovenkastjes. CED Brandvaria heeft hierbij metingen verricht met een hygrometer waarbij tegen de kastjes aan een luchtvochtigheid van 100% werd bereikt. Siemens heeft bij dit onderzoek geconstateerd (op zicht en op gehoor...) dat de afzuigkap wel goed functioneert.
Verder heeft de schade-expert bij twee (…) keukenleveranciers navraag gedaan of het gebruikelijk is om een schouwkap tussen bovenkastjes te plaatsen. Helaas heeft hij hierbij verzuimd door te vragen over dit specifieke model of type.
De bevindingen van de schade-expert is nu dat zij geen directe oorzaak van de overmatige condensvorming hebben kunnen vaststellen. Zij hebben overgenomen van Siemens dat de afzuigkap naar behoren functioneert. Op mijn vraag of dit model wel geplaatst kan worden tussen bovenkastjes wordt niet verder ingegaan dan dat een afzuigkap tussen bovenkastjes geplaatst kan worden. Ook Siemens wil hier verder geen antwoord op geven.
De jurist van Das neemt nu de conclusie van de schade-expert over en stelt dat de schade-expert geen gebreken aan de geleverde apparatuur, dan wel aan een onjuist ontwerp of opstelling van de keuken heeft kunnen vaststellen, dat het niet mogelijk is aan te tonen dat de firma Rietdijk tekortgeschoten is.
Inmiddels zitten wij nog steeds met een keuken van nog geen anderhalf jaar oud met overmatige condensvorming en schade aan de kastjes. De rechtsbijstandsverzekering geeft geen gehoor meer, verwijst ons naar de geschillenregeling van de verzekering. De keukenspecialist geeft aan geen partij te zijn zo lang de oorzaak niet is achterhaald. Siemens geeft aan een goed werkende afzuigkap te hebben geleverd. Bij navraag geeft de opstalverzekering aan er niet voor deze schade te zijn.
Iemand nog andere suggesties dan aan de slag te gaan met de geschillenregeling van de verzekering?