LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken Concurrent orderovereenkomst

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Sanniev

Keuken Concurrent orderovereenkomst

Ongelezen bericht door Sanniev » 03 jan 2014 03:40

opgelost.Bedankt allen
Laatst gewijzigd door Sanniev op 04 jan 2014 00:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

Re: Keuken Concurrent orderovereenkomst

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 03 jan 2014 07:20

Het beste annuleert u nu direct , per aangetekend schrijven, de aankoop van de keuken voorzover dat nodig mocht zijn.

Dan zal de keukenleverancier u waarschijnlijk 30% annuleringskosten zijnde 4.500 euro in rekening willen brengen. Het is de vraag of u deze kosten dient te betalen.

Daartoe is van belang dat de keukenleverancier aantoont dat 30% annuleringskosten zoals opgenomen in de algemene voorwaarden aan u bij aankoop zijn medegedeeld en tevens dat deze niet onredelijk bezwarend zijn.

Voor dat laatste dient de keukenleverancier zijn inkoopprijzen en winstmarges prijs te geven. Sommige keukenleveranciers weigeren dit vanuit concurrentieoverwegingen.

Er zijn gerechtelijke uitspraken te vinden waarbij zowel de 30% annuleringskosten zijn toegewezen als ook waarbij die zijn afgewezen.

Het beste schakelt u voor dit laatste traject uw rechtsbijstandsverzekering in

Ter info

annuleringskosten toegewezen :
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... annulering

annuleringskosten keukenconcurrent afgewezen omdat deze weigert zijn kostprijzen te openbaren:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... annulering

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme » 03 jan 2014 08:18

Ik zou eerst advies inwinnen voordat je gaat annuleren. Immers door te annuleren bevestig je de koopovereenkomst.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 03 jan 2014 08:35

crazyme schreef:Ik zou eerst advies inwinnen voordat je gaat annuleren. Immers door te annuleren bevestig je de koopovereenkomst.
Dat hoeft niet.

De koop kan geannuleerd worden voorzover nodig. Daarmee wordt het bestaan van de overeenkomst niet erkent.

Overigens denk ik dat in dit geval wel een rechtsgeldige overeenkomst is gesloten. TS heeft immers de koopovereenkomst tot 5 keer toe ondertekend. Zie ook de motivatie van rechter in het tweede vonnis, wat praktisch identiek is aan de situatie van TS

16again

Ongelezen bericht door 16again » 03 jan 2014 09:21

je dient niet op 1 paard te wedden , maar elk mogelijk verweer te voeren.

Ik zou blijven ontkennen dat er een overkomst bestaat.
Voor zover er een overeenkomst bestaat, is deze mogelijk onvoldoende bepaald.
Exact dient gespecificeerd te zijn wat er geleverd wordt: kraan spoelbak, kastjes (kleur type opstelling) apparatuur etc.

Tevens kun je je beroepen op wet oneerlijke handelspraktijken. Voor zover er een koopovereenkomst bestaat, is deze tot stand gekomen door gebruik oneerlijke handelspraktijken. (wet OHP) o.a: U laten denken dat een prijs gewonnen is, terwijl daarvoor betaald dient te worden.Om aanspraak te maken op de prijs diende mogelijk direct getekend te worden(=geen of ongebruikelijk korte bedenktijd)

Tevens kun je stellen dat voor zover een overeenkomst bestaat, deze een beursaankoop is en onder colportagewet valt. Omdat overeenkomst geen opzegtermijn toont, is deze nietig.

Zelf annuleren, en wachten tot tegenpartij schade aantoont lijkt mij over een nacht ijs gaan. Keukenconcurrent heeft waarschijnlijk dezelfde CBW brief, die marge van 30% aantoont.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme » 03 jan 2014 10:05

Leo The Emperor schreef:
crazyme schreef:Ik zou eerst advies inwinnen voordat je gaat annuleren. Immers door te annuleren bevestig je de koopovereenkomst.
Dat hoeft niet.

De koop kan geannuleerd worden voorzover nodig. Daarmee wordt het bestaan van de overeenkomst niet erkent.
Nee, maar je voedt wel de twijfel of er misschien een koopovereenkomst zou kunnen zijn.

Ik zou gaan voor de opties die 16again noemt.

Zo'n blanco order kun je ook uitleggen als een koopintentie waarbij de randvoorwaarden zijn vastgelegd. Wanneer er geen datum in staat waarop uiterlijk een keuken moet worden besteld kun je makkelijk stellen : misschien volgend jaar ?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 03 jan 2014 11:13

Door de annulering goed te formuleren, schaadt TS zich niet in zijn mogelijkheden. TS kan het eventueel iets explicieter weergeven:

Zonder hierbij te erkennen dat er een rechtsgeldige overeenkomst tussen beide partijen tot stand is gekomen, wordt , voor zover nodig en door de kantonrechter in een procedure te beoordelen, elke mogelijke order door deze brief geannuleerd.

Het is wel van belang om de keukenconcurrent nu niet de mogelijkheid te geven om nu nieuwe kosten te gaan claimen, die straks ook moeten worden vergoed. Immers in de keuken zijn een aantal zaken wel bepaald zoals apparatuur ,werkblad en kastjes, die eventueel (zogenaamd) ingekocht of in productie genomen kunnen worden.

Daarbij komt dat ik vemoed dat een rechter het bestaan van de overeenkomst zal accepteren
16again schreef:Tevens kun je stellen dat voor zover een overeenkomst bestaat, deze een beursaankoop is en onder colportagewet valt. Omdat overeenkomst geen opzegtermijn toont, is deze nietig.
Helaas, dit is incorrect. Een aankoop op een beurs valt niet onder colportagwet, anders was dit een goed aanknopingspunt geweest

16again

Ongelezen bericht door 16again » 03 jan 2014 14:34

quote="Leo The Emperor"]Door de annulering goed te formuleren, schaadt TS zich niet in zijn mogelijkheden. TS kan het eventueel iets explicieter weergeven:

Zonder hierbij te erkennen dat er een rechtsgeldige overeenkomst tussen beide partijen tot stand is gekomen, wordt , voor zover nodig en door de kantonrechter in een procedure te beoordelen, elke mogelijke order door deze brief geannuleerd.[/quote]
Ik zou van ontbinden ipv annuleren spreken

Leo The Emperor schreef:Helaas, dit is incorrect. Een aankoop op een beurs valt niet onder colportagwet, anders was dit een goed aanknopingspunt geweest
Er zijn zelfs beurzen geweest, waar het in beursreglement stond dat dit colportage betreft.

Essentieel bij colportage is aan wiens kant initiatief ligt.
Loop je zelf een winkel binnen , dan is het uiteraard geen colportage.
Loop je langs een beurs stand, en wordt je aangesproken door verkoper die je verteld dat je prijswinnaar bent....Dan ligt initiatief bij verkoper.
Of dit verweer slaagt is onzeker, maar proberen waard.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 03 jan 2014 16:29

16again schreef:Ik zou van ontbinden ipv annuleren spreken
Ik niet
consuwijzer schreef:Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?
Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost.
Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd.
Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed.
Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.
Dat is hier niet aan de hand

Aankoop op een beurs is echter geen colportage, en de wettelijke bepalingen m.b.t. colportage gelden dus niet. Wel kunnen er specifieke beursvoorwaarden geldig zijn :
consuwijzer schreef:Hebt u net wat gekocht op een beurs? Bijvoorbeeld de nieuwste stofzuiger of de nieuwste kinderwagen? Of getekend voor een keuken? En hebt u bij thuiskomst spijt van uw aankoop? Soms kunt u nog van de koop af. Bij sommige beurzen hebt u namelijk 8 dagen bedenktijd als u een product hebt gekocht. Deze bedenktijd wordt ook wel 'afkoelingsperiode' genoemd. In de bedenktijd kunt u uw koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat u het product teruggeeft aan de verkoper en dat u recht hebt op uw geld terug.

Wilt u weten of u nog bedenktijd hebt?

Lees dan de beursvoorwaarden om erachter te komen of u bedenktijd hebt. Dit staat vaak vermeld in de 'specifieke beursvoorwaarden'. Deze voorwaarden zijn vaak te vinden op het internet.
De eventuele bedenktijd vanuit de beursvoorwaarden voor kostenloze ontbinding van de overeenkomst is inmiddels ruimschoots verstreken.
consumentenbond schreef:Er is sprake van colportage als een verkoper op zijn initiatief een product/dienst verkoopt aan de deur, op het werk, via een verkoopfeestje bij iemand thuis of via een demonstratiereisje.

Let op! Een aantal zaken vallen NIET onder de colportagewet. De belangrijkste uitzonderingen zijn:
•het verkopen van product/dienst via de telefoon of internet;
•het verkopen van verzekeringen aan de deur;
•het verkopen van onroerende goederen;
•het verkopen op beurzen;
•het verkopen op straat;
•de verkoop van levensmiddelen/bloemen aan de deur;
•aankopen van minder dan €34.
•aankoop als de verkoper op jouw eigen initiatief is langsgekomen

16again

Ongelezen bericht door 16again » 03 jan 2014 23:03

informatie over colportage wet:
http://shop.kluwer.nl/attacment-downloa ... d+2.3a.pdf
Zowel colportagewet als europese richtlijn 85/577/EEG op zich zelf bieden geen aanknopingspunt waaruit blijkt dat beurs aankopen onder colportage vallen.
De toelichting op EEG richtlijn op blz 52 mogelijk wel:
Overwegende dat overeenkomsten die buiten de verkoopruimten van
de handelaar worden gesloten, worden gekenmerkt door het feit dat het
initiatief tot de besprekingen in de regel van de handelaar uitgaat en de
consument zich op generlei wijze op deze besprekingen heeft voorbereid
en wordt overvallen; dat de consument dikwijls niet in staat is kwaliteit
en prijs van het aanbod met andere aanbiedingen te vergelijken; dat dit
verrassingselement niet alleen bestaat bij via huis-aan-huisverkoop gesloten
overeenkomsten, doch ook bij andere typen overeenkomsten waartoe
de handelaar buiten zijn verkoopruimten het initiatief neemt;
Overwegende dat aan de consument een recht moet worden verleend
tot opzegging van de overeenkomst binnen een termijn van ten minste 7
dagen, ten einde hem in staat te stellen zich te beraden over de verplichtingen
die voor hem uit de overeenkomst voortvloeien;

Beroep op colportage is zeker het proberen waard, accent daarbij dient te liggen op "initiatief verkoper" en "buiten normale verkoopruimte."

Sanniev

Ongelezen bericht door Sanniev » 04 jan 2014 00:05

Allen bedankt voor alle goede adviezen, Het is opgelost!! :D KC heeft me zelf gebeld en verteld dat er een brief naar me toe gestuurd was om te bevestigen dat de orderovereenkomst kosteloos geannuleerd is :!: . Naar aanleiding van oa. dit fantastische Forum zagen zij dat dit dus niet aangekomen was. Nu hebben ze dit als nog gedaan en direct ook een mail naar me toe gestuurd. Ik had al mijn rechtsbijstand ingeschakeld en die heeft ook bevestigd dat dit voldoende is . Dus chapeau Radar Forum lezers :!: :wink: en ook Keuken Concurrent zij hebben nu wel goed geluisterd en geleerd! :D

bokkel

Ongelezen bericht door bokkel » 04 jan 2014 00:48

fijn dat het opgelost is, alleen is het erg jammer dat je je ST hebt aangepast. Nu weet een volgend "slachtoffer" niet wat er opgelost is.
Gelukkig is er nog een een kopie
Hallo, ook ik ben er met open ogen ingetrapt 24februari 2012. Ik had de maximale prijs gewonnen , een korting van wel €1000 en 5 apparaten t.w. van € 2500,-. Of ik een keuken wilde kopen bij hun , dat was de vraag . Misschien wel antwoorde ik naïef. Vervolgens wordt je met veel enthousiasme naar een tafel geleid en gevraagd waar je dan aan dacht en hoeveel wil je uit geven …Waarop ik zij pas over 2 jaar en geen idee € 7000,-? Nou daar red je het niet mee hoor je moet zeker dik voor het dubbele gaan .Wat hij dus opschreef €15.000,00 Waarop ik weer zei lacherig: nou dat zeker maximaal. Dit heeft hij er nog achter geschreven MAX! Verder in rap tempo een beetje besproken wat mijn wensen zijn, hoek gladde deurtjes en stenen aanrechtblad en extra hoog. Binnen 20 min was het gesprek klaar waarop ik nog steeds naïef en vertrouwde op zijn bruine ogen dat ik nu toch nergens aan vast zat!?( Ik had inmiddels 5x blijkbaar mijn handtekening gezet ( wat ik nu overigens onverklaarbaar vind dat ik dit gedaan heb) ging ik er van uit dat ik nu getekend had om recht te hebben op deze prijs en, had beloofd op dat ik hoe dan ook bij hun langs zou komen om te kijken wat ze te koop hebben staan want ik had nog niets gezien en werkelijk uitgekozen en besteld geen exacte maten enz. Er was nog niets besteld en er stond toch een maximum bij en geen minimum( dacht ik) Vervolgens ben ik 8 maanden later naar de zaak toe gegaan tot 2x toe maar daar konden ze me toch niet de keuken verkopen, 2 offertes opgestuurd gekregen via de mail deze nooit ondertekent .Inmiddels was mijn budget veel lager geworden door dat ik mijn financiering helemaal niet rond kreeg.
Inmiddels zelf aan de slag gegaan met de verbouwing en de keuken zelf verbouwd Oktober 2013 was ik klaar. Vorige maand 12 nov 2013 een mail gekregen waar ik bleef om mijn keuken te kopen en werd ik geattendeerd dat ik een orderovereenkomst getekend heb dat ik een keuken moet afnemen van€ 15000,- ! Ik vraag me toch echt wat voor winkel dit is een keuken verkoper of wurg contracten verkoper…Graag oplossingen en geen verwijten hoe stom kan je zijn want dat snap ik zelf ook niet.

Gesloten