LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom keukens zo duur zijn...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Beste allemaal,

Ik volg het keukenforum al een hele poos met grote belangstelling.
Ik vind het mooi om te zien hoe mensen hun mening reflecteren en hoe meningen worden onderbouwd.

Ik ben dit jaar ook in het proces geraakt om mijn keuken te vervangen omdat deze in slechte staat is geraakt. Ik wil graag met jullie delen hoe ik tot bepaalde beslissingen ben gekomen. :)
Dit is een heel verhaal, welke ik verdeel over meerdere reacties hieronder... (aaneensluitend).


Wat te doen als je keuken in erbarmelijke staat verkeerd of als je je keuken simpelweg "zat" bent?
1. je kunt naar de spreekwoordelijke "keukenboer" gaan en simpelweg een nieuwe keuken uitzoeken
2. je kunt tegenwoordig een keuken laten renoveren (in ons geval niet aan de orde).
3. je kunt zelf een nieuwe keuken bouwen.

Wat moet je weten voordat je kunt beslissen welke van de bovenstaande opties voor jou het best gaat uitpakken.
1. Wat is je maximale budget?
2. Is er te koop wat ik precies wil of benadert het in voldoende mate mijn wensen?
3. Ben ik , eventueel, handig genoeg om zelf een keuken te bouwen.


Keuze nummer 1 is uiteraard het gemakkelijkst...
dus op een vrije dag met het vrouwtje achter internet gedoken en gekeken welk keukenbedrijf in aanmerking kwam voor een bezoekje.
Wij kwamen op 5 zaken uit:
1. Tulp keukens (leek ons een goede allrounder met redelijke prijs/kwaliteit).
2. de keukenconcurrent (puur om eens te kijken of ze echt het goedkoopst zijn)
3. Ikea (je zult nog verstelt staan over de geleverde prijs/kwaliteit!, hierover later meer).
4. een dealer met o.a. Siematic en meer erg dure merken.
5. Mint keukens... een kleiner bedrijf welke zelf keukens ontwerpt en bouwt...

Van te voren hadden wij samen een paar impressies / foto's verzameld en een paar schetsen gemaakt op basis van een inmeting van de beschikbare ruimte, en ook foto's gemaakt van de rest van het interieur van het huis...
Hiermee konden we makkelijk laten zien waarna we precies op zoek waren.
We waren op zoek naar een landelijk/moderne keuken met een dik betonnen blad (8-10cm) en hoogwaardige apparatuur (Siemens / ATAG / etc...) merken doen er verder ook niet echt toe.
De opstelling van de keuken is een rechte keuken van ca. 4m1 breed en daarvoor een eiland van ca. 3m breed met daarboven een eilandschouw en erin de kookplaat.
in totaal 6 laden en 8 kasten.

We vonden het belangrijk dat we lekkere brede laden hadden (90cm) en veel effectieve kastruimte. Geen bovenkastjes.
De standaard "plastic" lades vonden we niet mooi, we wouden graag mooi houten laden.
Kortom: we hadden ons erg goed voorbereid op de bezoeken aan de diverse potentiële keukenleveranciers.
We hadden voor de offerte de exacte merken en typen apparatuur opgeschreven, en strakke eisen gesteld aan afwerking waardoor we appels met appels konden vergelijken.

Ik ga niet verder uitweiden over onze ervaringen met de keukenbedrijven...
Ik heb 3 offertes gekregen die goed vergelijkbaar waren, daarnaast 1 offerte op basis van puur maatwerk en 1 offerte van de ikea (welke volgens ons het meest gunstig uitviel m.b.t. prijs / kwaliteit verhouding; want: echt houten deuren, plaatmateriaal klasse A / watervast verlijmd en blum hang en sluitwerk)

Conclusie:
alle keukenbedrijven vielen voor ons af!
de keukenbedrijven die zich zogenaamd onderscheiden door "kwaliteit" vragen hier letterlijk de hoofdprijs voor (terwijl de meerwaarde tegen zo'n hoge prijs absoluut twijfelachtig is).

De discounters vielen af door wazige communicatie en dito prijsvorming (hier wil ik gewoon geen keuken van kopen...).

Het "middensegment" bied na ons inzicht niet heel veel betere kwaliteit als de discounter maar zegt dit wel te doen waardoor onderhandelen een heel stuk lastiger is.

Ikea is een apart verhaal... je doet automatisch compromissen in vormgeving en maatvoering omdat ze eigenlijk nihil flexibel zijn; want: alleen standaard maten.
Laatst gewijzigd door arbr4 op 11 jun 2014 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Kortweg:
ik ben handig genoeg... ik maak zelf wel ff een keuken!
maar hoe pak je dat aan!? (door dit allemaal uit te zoeken krijg je een gigantisch inzicht in o.a. materiaalgebruik en te gebruiken processen).

wat te doen als voorbereiding:
1. uiteraard de hele keuken zelf ontwerpen in Autocad 3D...
2. uitzoeken welke materialen je wilt gebruiken en zelf zaagplannen maken zodat je zo weinig mogelijk materiaal nodig hebt / weinig verspilt.
3. Diverse offertes aanvragen bij verschillende leveranciers; je gaat erachter komen dat bepaalde leveranciers niet willen leveren aan particulieren, dus een kvk nummer is erg handig!
4. bepalen welke hulpmaterialen je nodig hebt (zagen / frezen / schuurmachines / schroeven etc...)
5. je schuur goed overzichtelijk inrichten.
6. bepalen welke "kwaliteit" je voor ogen hebt... (en das de lastigste!)


Over kwaliteit:
Hoe kun je de kwaliteit van een keuken bepalen?
Volgens mij kun je dat doen door te kijken naar:
1. kwaliteit / merken hang en sluitwerk (scharnieren, ladegeleiders, handgrepen/knoppen)
2. kwaliteit / merken inbouwapparatuur
3. kwaliteit gebruikt materiaal corpussen (is de binnenkant van een kastje zeg maar)
4. kwaliteit gebruikt materiaal frontjes
5. afwerking algemeen (randfineer, HPL, melamine, houtfineer, hout verlijmd met lamellen etc...)
6. De prijs ten opzichte van de kwaliteit.
7. Het detailgehalte van het ontwerp
8. de continuïteit van het leveren van kwaliteit (afwijkingen in maatvoering door zagen etc...) Ik snap dat het bewaken van dit proces geld kost, maar ik vind dat dit nooit mag worden doorgerekend naar de consument omdat de aankoop vaak eenmalig is en de consument ervan uit mag geen dat hij altijd de beste kwaliteit krijgt voor zijn geld.

kwaliteit vind ik niet: Een mooie showroom, een verkoper in een net pak met een dikke auto, een keuken die gemaakt word voor 4000 euro en te koop is voor 20.000 euro (omdat ie dan zogenaamd in een hoger segment geplaatst is waardoor hij zogenaamd beter is)...
De prijs bepaalt bij keukens vaak niet de kwaliteit, tenminste, dat is waar ik achter ben gekomen.


1. kwaliteit / merken hang en sluitwerk (scharnieren, ladegeleiders, handgrepen/knoppen)
wat valt op:
het aantal merken dat regulier hang en sluitwerk maakt voor het gros van de keukens (ja ook de dure Siematics!) is redelijke beperkt... Blum is een hele grote, Hettich en Grass zie je ook weleens voorbij schieten. Blum is eigenlijk wel zo'n beetje de hoofdleverancier bij alle grote / dure keukenbedrijven...
wat kost een scharnier?
- in duitsland kost een hoogwaardig blum scharnier (met soft close / blumotion en schroefloze montage ). €2,60 per stuk... hier komt nog een clipje bij op voor wandmontage... kost je €0,73 per stuk...
korte rekensom: ik heb 8 kastjes... ik heb dus 16 scharnieren nodig met 16 plaatjes
kosten totaal: €53,28
- in duitsland kost de duurste ladegeleider van Blum (blum movento vollauszug 58cm met blumotion en een belastbaarheid van 60kg) 30,50 euro per set!
ik heb 5 laden, dus in totaal €152,50
- je hebt een paar boormallen nodig om de geleiders en scharnieren op een juiste manier te monteren... in totaal ben je een kleine 100 euro kwijt aan mallen en scharnierfrezen e.d. (35mm).

het hang en sluitwerk kost je dus de kop niet (zoals keukenbedrijven soms anders doen vermoeden) in totaal een krappe 300 euro incl. mallen voor een grote keuken!

De handgrepen gehaald bij janko's... per stuk 6 euro... een mooie ijzeren bewerkte knop met RVS schroef! in totaal voor nog geen 100 euro klaar en een echte unieke meubelknop aan de kastjes / lades etc...!

Stelpoten:
in duitsland kwalitatief zeer hoogwaardige stelpoten te verkrijgen... die van mij zijn verstelbaar van 14 tot 16cm... 200kg/stuk draagvermogen voor slechts 1,49/stuk incl. montagemateriaal. voor de brede kasten 6 stuks gerekend, voor de smalle gewoon 4.

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

2. kwaliteit / merken inbouwapparatuur
Ik heb 3 offerte gekregen van keukenbedrijven (samen met de aanschaf van een geheel nieuwe keuken) en heb 2 daarvan nog verder proberen uit te onderhandelen en heb daarop ook 2 alternatieven aangeboden gekregen.
de door mij aangevraagde merken + types: (gewoon omdat ik het mooie dingen vind).
Siemens HB84K552N (=combi magn.)
Siemens ER926SB70N (=kookplaat / gas op glas)
Siemens SN66M030NL (=vaatwasser)
Siemens eilandschouw (typenummer weet ik zo ff niet meer).

Ik kreeg in eerste instantie twee offertes van de keukenbedrijven welke nog geen 10% onder de adviesprijzen van de fabrikant lagen en 1 offerte die iets lager lag (ca. 15%) maar met de kanttekening dat dit het ook wel was.
2 alternatieven aangeboden gekregen met AEG apparatuur en de andere met ATAG apparatuur.
de AEG zat 30% onder de Siemens prijzen, de ATAG ca. 25%
garanties kwamen overeen.
Ik wou echter geen AEG of iets anders, ik had van te voren al een bepaald beeld bij hoe het eindresultaat eruit zou moeten gaan zien en daar paste deze apparatuur niet in.

Lang verhaal weer kort maken: ik heb uiteindelijk alle apparatuur, die ik graag hebben wou, zelf ingekocht bij inbouw.nl!
Die zaten structureel ruim 40 tot 65% onder de adviesprijzen van de fabrikanten en ook ruim onder de aanbiedingen van de keukenbedrijven met dezelfde voorwaarden m.b.t. garantie op de apparatuur. (toch vreemd dat een grootafnemer zoals een keukenbedrijf geen grotere kortingen kan aanbieden).
In totaal was ik 2695 euro kwijt e.e.a. aan huis geleverd, zonder fouten, krassen etc... En alsnog heb ik het gevoel dat ook dit bedrijf er genoeg aan overhoud... (nog zeker 50%!).


3. kwaliteit gebruikt materiaal corpussen (is de binnenkant van een kastje zeg maar)
En nu komt het mooie:
ALLE keukenbedrijven gebruiken HETZELFDE plaatmateriaal!!!
Er zit simpelweg GEEN verschil in het plaatmateriaal dat gebruikt wordt! hooguit in de afwerking ervan! (hpl, melamine of spuitwerk en dan de randen met fineer of ABS afgewerkt).
Alle corpussen worden gemaakt van: watervastverlijmd spaanplaat of MDF!!!
De een plakt er een HPL laagje overheen, de andere een melamine laagje, weer een andere spuit er 3 lagen verf overheen... qua kosten maakt dit nihil uit op grote schaal! (vooral bij grootverbruikers zijn de prijzen aardig lager als hieronder genoemd!!!). ik snap daarom de discussies niet die worden aangegaan over de "kwaliteit" van een keukenkastje... dit kan alleen maar gaan over de afwerking en nooit over het materiaal zelf!
* Uiteraard zijn er bedrijven die soms niet eens watervast verlijmd of heel fijn geperst materiaal gebruiken... deze kun je kopen voor 400 euro bij de gamma... ik doel met bovenstaande tekst of regulier geaccepteerde merken keukenbedrijven...

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Let op:
Ik ga even uit van MDF V313CE 18mm dik, gekocht bij de fabrikant van het spul (prijzen voor particulieren!):
MDF V313CE 18mm met melamime beplakt (sinasappelhuidje) hoge kwaliteit: voor slechts €17,95/m2
Populieren multiplex met een dikke HPL laag kost €29,60/m2
Spaanplaat met melamine kost over het algemeen minder als MDFV313CE.

Betere kwaliteit plaatmateriaal is niet verkrijgbaar!
ik was nodig voor mijn keuken:
2 stuks populieren Multiplex 18mm met HPL 2440x1220(hier maak ik de onderkanten van corpussen en laden van)
4 stuks MDF V313CE 18mm met melamine (3050x1220) (rest van de corpussen)
3 stuks MDF V313CE 12mm met melamine (3050x1220) (achterkanten en laden)
2 stuks MDF V313CE 18mm met lakdraagfolie (3050x1220) hier maar ik de frontjes van
4 rollen randfineer eiken (voorbeplakt / 25m1/rol) voor 13 euro per rol voor rondom de kastjes en voorkanten van de corpussen.

In totaal was ik met nog een paar andere zaken slechts €970,00 kwijt aan al het plaatmateriaal voor de gehele keuken!

Daarnaast heb ik, voor de afwerking, nog een paar eiken palen gekocht van 10x10cm... deze zijn ruw gezaagd... met een beetje schuurwerk krijg je hier een perfecte "robuuste" look mee! kosten: 5,50/m1!

Schroeven en dergelijke:
Je hebt nodig voor een hele keuken:
hoogwaardige RVS schroeven van diverse afmetingen (SPAX in mijn geval) ca. 600stuks
met bijbehorende bitjes kosten in totaal: ca. 40 euro.
Speciale schroeven voor de blum lade geleiders (2 cent per stuk bij de groothandel).
2 grote bussen houtlijm D3 (15 euro) en 1 grote bus constructielijm (20 euro).

tools:
1. cirkel/invalzaag met geleiders (ik heb een simpele metabo, gaat op de mm nauwkeurig!)
2. een kanten / bovenfrees
3. boor / schroefmachine met goede bitjes
4. gatboren
5. stanley mes
6. strijkbout me bakpapier (voor het aanbrengen van het voorgelijmde kantenband).
7. waterpas
8. potlood en nauwkeurige meetlat
9. afkortzaagje
10. schuurmachine

Als je dit allemaal moet kopen ben je voor rond de 600 euro een heel eind op weg, de meesten hebben het merendeel meestal wel ergens in de schuur.

Een keukenboer zal zeggen: ja... maar ik heb moeten investeren in grote machines om het zaagwerk te doen etc... etc... etc... dat klopt inderdaad! maar door deze machines verminder je je manuren en werk je veel efficiënter... dit mag NOOIT een excuus zijn voor een hogere eindprijs!

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

4. kwaliteit gebruikt materiaal frontjes
We onderscheiden in de "keukenwereld"maar een paar verschillende frontjes:
1. het standaard plaatmateriaal met HPL laagje (desgewenst met een bepaalde structuur of motief)
2. het standaard plaatmateriaal met een aantal verf en laklagen
3. de echte houten panelen onderling verlijmd.

een standaard frontje van plaatmateriaal kost max. 20 euro.
als je zo'n ding moet spuiten kost ie je een tientje meer
het echte houtwerk is zeer bewerkelijk en ook duurder (arbeidsloon).


5. afwerking algemeen (randfineer, HPL, melamine, houtfineer, hout verlijmd met lamellen etc...)
zelfde verhaal als hierboven:
HPL is er in diverse dikten, soorten, maten, structuren etc...
9 vd 10 keer worden er standaard platen met HPL of melamine (=hpl zonder extra harslaagje) groot ingekocht en verwerkt.
Er zijn verschillende kwaliteiten HPL, kwaliteit HPL gaat dan voornamelijk over de dikte van het materiaal (evenals bij melamine).
Qua kosten zal een HPL keuken iets duurder uitvallen als een keuken afgewerkt met melamine... (is iets schok en kras bestendiger) maar vraag je vooral af of je dit wel nodig hebt.... zowel HPL als melamine voldoen prima m.b.t. hygiene (afnemen van de kastjes e.d.)
Het verschil in prijs is voor een keukenboer echter marginaal.... (qua inkoop).

De afwerking van de randen gaat vaak met 2 of 3 verschillende materialen:
1. het ABS randband (1 of 2mm dik)
2. Kantenband van melamine (zie je het meest)
3. echt houten randfineer (kost inkoop max. 0,50/m1 en is daarmee het duurst van alle randafwerkingen).

in grote keukenfabrieken worden alle 3 machinaal verlijmd!!!




6. De prijs ten opzichte van de kwaliteit.
Wanneer is er sprake van een goede prijs / kwaliteit verhouding?
ten eerste is dit nogal subjectief: want keukenboeren spelen het liefst in op het gevoel van mensen... alle mensen willen het liefst een unieke keuken... en dat mag wat waard zijn niet?
Objectief gezien is het een heel ander verhaal:
ervanuitgaande dat zowel een budgetkeuken als ook een Siematic van 40k hetzelfde plaatmateriaal gebruikt en scharnieren en geleiders van hetzelfde merk... kun je je afvragen hoeveel die "snufjes" (verzinkt scharniertje etc...) op de dure Siematic waard zijn...

Inbouwapparatuur is ook altijd een kwestie van gevoel... Miele, Siemens, Atag, etc... zijn zo'n beetje de A-merken... hier betaal je doorgaans veel geld voor... Ik snap dat ieder bedrijf zijn eigen ontwerp afdeling heeft... maar net zoals bij auto's worden de technische ontwerpen (dus niet het design) vaak gebaseerd op een aantal standaard componenten welke groot worden ingekocht (vaak uit Azie). je kunt je dus afvragen in welk opzicht het ene merk technisch verschilt van het andere... de componenten die gebruikt worden zijn vaak identiek bij zowel de dure A merken als de goedkope B en C merken...
Ik noemde eerder IKEA als prima prijs / kwaliteit...
Ik heb de indruk dat keukenboeren simpelweg teveel willen verdienen aan hun "waar" de hoge prijzen die vaak worden genoemd in showrooms schrikken mensen af en die komen (net zoals ik) gewoon bij de IKEA uit... (waarvan men beweert dat het rommel is, wat feitelijk gewoon niet waar is).

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

7. Het detailgehalte van het ontwerp / 8. de continuïteit van het leveren van kwaliteit (afwijkingen in maatvoering door zagen etc...)
Het ontwerp van een keuken en de afstemming van het ontwerp naar de fabriek maakt hoe consistent een keukenfabriek kwaliteit levert!!! als de fabriek CAD kan implementeren in de bedrijfsprocessen zoals zagen , kanten , lijmen etc... dan kan de fabriek gigantisch besparen op manuren en faalkosten!
Ik heb zelf mijn eigen keuken geheel in 3D tot op de mm nauwkeurig in autocad ontworpen... (toegegeven.... dit zal niet iedereen zomaar lukken)... en hier zit ruim 60 uur werk in (een beetje ontwerper kost toch wel 60 euro per uur)... nu ontwerpen de meeste keukenboeren niet met autocad, maar met een simpel blokkenplan... hier zit veel minder werk in!
Ik ben van mening dat een keukenfabriek zich hiermee echt kan onderscheiden! een goed op de mm nauwkeurig ontwerp en een goede validatie naar de klant... ik zou hier, mocht ik ooit zelf een keuken kopen, wel 2000 euro voor overhebben!


Verdict:
Ik heb mijn keuken, welke ik bij diverse keukenbedrijven zou kunnen kopen tussen de 18.000 en 24.000 euro, kunnen bouwen voor nog geen 5000 euro... (na de bouwvak ga ik hem plaatsen, ik zal de foto's hier proberen te plaatsen).
Ik snap dat er een paar uren arbeidsloon overheen komen namens een keukenbedrijf en dat het kantoor er ook voor betaald moet worden... maar dan mis ik nog steeds een hele marge!!! Ik begin het slechte imago van keukenbedrijven steeds meer te snappen... de verhouding tussen prijs en "wat je ervoor krijgt" is ronduit schandalig en ver buiten proporties!


Ik snap niet:
1. de prijsvorming van keukens in het algemeen,
2. hoe het mogelijk is dat keukenboeren een keuken aanbieden voor 20.000 euro welke je na onderhandelen voor 8000 euro of minder kan meenemen
3. dat showroommodellen zo goedkoop zijn i.r.t. een nieuwe keuken
4. dat een keukenboer durft te beweren er zulke grote prijsverschillen zitten in bijvoorbeeld het afwerken van een keuken met ABS of fineer of hpl / melamine etc...
5. dat ik extern op internet een A-merk apparatuur goedkoper kan inkopen als bij een keukenboer in combinatie met een hele keuken.
6. waarom betonnen bladen 3000 euro kosten (beton kost max. 60 euro / m3, in een gemiddelde keukenblad gaat max. 0,4m3 beton!).

enz...


Ik hoop dat iedereen wat aan mijn uiteenzetting heeft...
Voel je vrij om commentaar te geven of om vragen te stellen... maar houd het netjes aub!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door sjohie »

Het lijkt me dat weinig users de zin op zullen willen brengen om dit hele epistel te lezen. :shock: Veel succes, maar ik haak af.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door puma73 »

Dit hoort thuis op een klus forum en niet hier

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Het is een uiteenzetting van alle facetten van hoe een keuken tot stand komt, wat dit daadwerkelijk kost en wat iemand ervoor vraagt.

De kern van het verhaal is dat er weinig verschil zit in goedkope en dure keukens m.b.t. het gebruikte materiaal en dat heb ik zeer gedetailleerd proberen weer te geven.

Het geeft mensen wellicht inzicht in voor hun onbekende zaken zoals bijvoorbeeld de kwaliteit van de gebruikte materialen van een keukenfabriek en de relatie met de vraagprijs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hele verhaal zou je over élk product kunnen schrijven. Maar keukens zijn zo fijn om tegenaan te schoppen... ( figuurlijk, dan)

Het feit dat de ikea keuken veel goedkoper was dan de keukens van de 'keukenboeren' geeft al aan dat je niet echt bij de juiste keukenwinkels bent geweest. Op het forum staan toch behoorlijk wat ervaringen van mensen die de offerte van de ikea hebben vergeleken met die van een keukenwinkel en daarbij de ikea juist duurder uit waren, voor een keuken van vergelijkbare kwaliteit ( voor zover je daarover kunt of wilt spreken).

Verder is er wel degelijk verschil in kwaliteit van het materiaal, zelfs tussen de corpussen. Maar dat merk je waarschijnlijk pas als je er in moet zagen of boren. Of op de lange termijn in het gebruik. Maar waarschijnlijk is er binnen een segment niet veel verschil.

Wat ik dan wel apart vind is dat je de kosten die de fabrikanten hebben voor bijvoorbeeld de machines en ander materiaal en ook je uurloon (en overige ontwikkelingskosten) niet mee wil nemen. Alsof je bij de kosten van de treinreis ook alleen naar de kosten van machinist en conducteur wil kijken, omdat de trein en het spoor nu eenmaal iets is waarmee de ns het zichzelf makkelijk maakt en dus niet aan de klanten doorberekend mag worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door tenormin »

@arbr4, gefeliciteerd met uw gouden handen, tijd en uitleg. Volgens mij is dit een consumentenforum waar men iets vraagt: nuttig voor uzelf, maar u vraagt niets, maar schrijft "uw feiten". Veel succes met de bouw van uw keuken. (Wel de waterpas erbij houden, hoor :lol: ).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

arbr4 schreef: 2. hoe het mogelijk is dat keukenboeren een keuken aanbieden voor 20.000 euro welke je na onderhandelen voor 8000 euro of minder kan meenemen
Dat komt omdat die succesverhalen voor het grootste deel broodjes aap zijn die het goed doen op verjaardagsfeestjes. Hoogstens lukt het een keer als er een uitlopend model stond dat snel weg moet, maar een normale nieuwe keuken krijg je echt niet met zoveel korting mee.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik denk dat TS beter zijn tijd kan besteden om een nieuw keukenconcept in de markt te gaan zetten: hoge kwaliteit voor een fractie van de prijs als wat de anderen bieden moet vanaf dag 1 een doorslaand succes zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:Ik denk dat TS beter zijn tijd kan besteden om een nieuw keukenconcept in de markt te gaan zetten: hoge kwaliteit voor een fractie van de prijs als wat de anderen bieden moet vanaf dag 1 een doorslaand succes zijn.
Ja, maar niet iedereen is in staat zijn eigen keuken te bouwen. Zelfs al heb je er alleen maar "geen zin an". Trouwens, al schrijf de TS alles, wat zou zijn uur prijs dan zijn als hij het concept zelf op de markt brengt? Lijkt me stug dat ie alles gratis wil doen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:
GJvdZ schreef:Ik denk dat TS beter zijn tijd kan besteden om een nieuw keukenconcept in de markt te gaan zetten: hoge kwaliteit voor een fractie van de prijs als wat de anderen bieden moet vanaf dag 1 een doorslaand succes zijn.
Ja, maar niet iedereen is in staat zijn eigen keuken te bouwen. Zelfs al heb je er alleen maar "geen zin an". Trouwens, al schrijf de TS alles, wat zou zijn uur prijs dan zijn als hij het concept zelf op de markt brengt? Lijkt me stug dat ie alles gratis wil doen.
Hij claimt dat er bij de reguliere keukenzaken extreem hoge marges worden gemaakt. Dan kan je makkelijk de marge halveren en nog steeds veel verdienen volgens zijn gedachtengang.

Maar ik betwijfel hoeveel zo'n keuken nu echt goedkoper is door m helemaal zelf te maken. Als je die je erin moet steken betaald werkt had kunnen doen had je misschien wel veel meer verdiend.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door langste adem »

Als je handig bent en je bouwt zelf je keuken is er vast veel voordeel te behalen, vooral als je de materialen scherp inkoopt en de manuren voor lief neemt. Zoals dat geldt voor veel producten en diensten.

Maar inderdaad niet iedereen is even handig of heeft de tijd er voor over. En dit hoort inderdaad ook in een klusforum. Je verhaal is zeker nuttig voor iemand die overweegt om het zelf te doen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door crazyme »

arbr4 schreef:Het is een uiteenzetting van alle facetten van hoe een keuken tot stand komt, wat dit daadwerkelijk kost en wat iemand ervoor vraagt.
Morgen graag een instructie hoe ik deze kan maken :

http://cdntb.astonmartin.com/sitefinity ... ox-DB9.jpg

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door tenormin »

crazyme schreef:
arbr4 schreef: Morgen graag een instructie hoe ik deze kan maken :

http://cdntb.astonmartin.com/sitefinity ... ox-DB9.jpg
I like it en verwachtte dit ook wel :lol: . Maar de TS hoeft gelukkig niet in een programma: help, mijn man is klusser. De meeste mensen willen het best zelf doen (als ze daartoe in staat zijn) maar een dag heeft 24 uur en in normale omstandigheden moet er overdag of 's-nachts gewerkt worden en dat is het al snel: morgen, overmorgen, ben zo moe. Kijk, die auto kan ik me nog wel voorstellen (met veel fantasie) maar dat is hobby: een keuken heb je al gauw iedere dag nodig, dus daar moet toch een korte tijd voor ingepland worden om het zelf te doen. De TS is kennelijk in die positie, maar bij de meeste mensen is de realiteit: thuiskomen, kinderen, eten, kinderen jengelen, kinderen wassen en naar bed brengen (denk dat het verhaaltje voor het slapen gaan al lang verleden tijd is) en dan om half 9 (want nieuws moet gezien worden) aan de slag: meestal gevolgd door herrie van machines etc. dus klagende buren. En zo kan ik nog een A-4 volschrijven, wat niet kan. Ik laat hem wel installeren. :mrgreen:

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

ik snap dat dit een consumenten forum is... en juist daarom behoeft e.e.a. naar mijn mening een gedegen onderbouwing...
Veel zaken over keukens en keukenbedrijven die worden geclaimd door bepaalde mensen op dit forum zijn naar mijn mening onjuist.
Sommige mensen wekken de illusie dat bijvoorbeeld IKEA keukens waardeloos zijn, terwijl ze feitelijk gezien exact hetzelfde materiaal gebruiken als de alom gerespecteerde keukenbedrijven zoals bijv. Tulp keukens, de keukenkampioen en zelfs de duurdere keukens.
Ik heb daarom met enige verwondering ook de zogenaamde "ranking" van keukenmerken gelezen op dit forum... na mijn mening weet je dan totaal niet hoe iets daadwerkelijk in elkaar steekt! en juist daarom ga ik in op een aantal technische details. (wees niet bang, ik zal niemand proberen uit te leggen hoe je een keuken in elkaar moet zetten).

ik claim dat een keukenbedrijf juist minder uren hoeft te maken door verregaande standaardisering en geautomatiseerde productielijnen. hierdoor zou een keukenbedrijf juist goedkoper kunnen produceren... dit vertaald zich bijna nooit terug in de vraagprijzen die ik in showrooms zie staan (bij ELK keukenbedrijf!).

Daarnaast claim ik dat er geen verschil zit in het gebruikte plaatmateriaal en grotendeels ook het meubelbeslag...
V313CE is V313CE kwaliteit... grootafnemers nemen dit materiaal allemaal af bij dezelfde fabrikanten/leveranciers (deze zijn namelijk op 1 hand te tellen in Nederland/Duitsland en België)... ik snap daarom niet waarom bepaalde lieden op dit forum beweren dat hier wel degelijk verschil inzit.
een Siematic van 50k is namelijk ook gewoon opgebouwd uit (hoge kwaliteit) spaanplaat!!!

Mijn doel is om mensen bewust te laten worden van de minimale verschillen in kwaliteit van keukens en de daarin gebruikte materialen afgezet tegen het grote verschil in vraagprijzen.


Ik denk dat dit wel een legitiem "consumenten item" is toch? :wink:

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door angel1978 »

arbr4 schreef:ik snap dat dit een consumenten forum is... en juist daarom behoeft e.e.a. naar mijn mening een gedegen onderbouwing...
Veel zaken over keukens en keukenbedrijven die worden geclaimd door bepaalde mensen op dit forum zijn naar mijn mening onjuist.
Sommige mensen wekken de illusie dat bijvoorbeeld IKEA keukens waardeloos zijn, terwijl ze feitelijk gezien exact hetzelfde materiaal gebruiken als de alom gerespecteerde keukenbedrijven zoals bijv. Tulp keukens, de keukenkampioen en zelfs de duurdere keukens.
Ik heb daarom met enige verwondering ook de zogenaamde "ranking" van keukenmerken gelezen op dit forum... na mijn mening weet je dan totaal niet hoe iets daadwerkelijk in elkaar steekt! en juist daarom ga ik in op een aantal technische details. (wees niet bang, ik zal niemand proberen uit te leggen hoe je een keuken in elkaar moet zetten).

ik claim dat een keukenbedrijf juist minder uren hoeft te maken door verregaande standaardisering en geautomatiseerde productielijnen. hierdoor zou een keukenbedrijf juist goedkoper kunnen produceren... dit vertaald zich bijna nooit terug in de vraagprijzen die ik in showrooms zie staan (bij ELK keukenbedrijf!).

Daarnaast claim ik dat er geen verschil zit in het gebruikte plaatmateriaal en grotendeels ook het meubelbeslag...
V313CE is V313CE kwaliteit... grootafnemers nemen dit materiaal allemaal af bij dezelfde fabrikanten/leveranciers (deze zijn namelijk op 1 hand te tellen in Nederland/Duitsland en België)... ik snap daarom niet waarom bepaalde lieden op dit forum beweren dat hier wel degelijk verschil inzit.
een Siematic van 50k is namelijk ook gewoon opgebouwd uit (hoge kwaliteit) spaanplaat!!!

Mijn doel is om mensen bewust te laten worden van de minimale verschillen in kwaliteit van keukens en de daarin gebruikte materialen afgezet tegen het grote verschil in vraagprijzen.


Ik denk dat dit wel een legitiem "consumenten item" is toch? :wink:
Het lijkt er meer op dat je gewoon stoer wil doen over je kennis van keuken(materialen) en wil laten zien hoe goed je wel niet bent in het ontwerpen en maken van je eigen keuken.
De gemiddelde consument heeft niets aan dit hele verhaal (dat ook nog eens veel te lang is zodat niemand het echt leest).

Maar knap gedaan hoor (dat wil je horen toch?).

Gesloten