LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Minkert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2014 18:25

Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door Minkert »

Hallo

Ik heb een aantal maanden geleden een huurhuis toegewezen gekregen, alleen moest dit nieuwbouw appartementen complex dan nog gebouwd worden... Nou moest ik deze week mijn keuken uitzoeken, althans als je hoor uitzoeken denk je iets samen te stellen wat bij de prijs inbegrepen zit!!

De beste man had alles op papier gezet, en tot mijn grote schrik zij meneer dat ik dan 4,144 euro extra moest bijbetalen... Ik kon me eigen nog net beheersen om niet uit te halen naar de beste man met mischien al zijn goede bedoelingen!!

Nou is mijn vraag hier dan ook, moet ik zelf de keuken betalen in een nieuwbouw huis waar nog geen keuken in zit ?? Is dit niet erg raar ? Stel nou dat ik dan binnen 5 jaar het appartement (huis) weer verlaat dan is de keuken toch van mij.?? Ik bedoel ik heb het betaald!!

Ook nog zoiets raars: De Woning Bouw Verening van mijn stad (Oudewater, provincie Utrecht) Heeft op de website staan dat je 2 keer een woning mag wijzigen en dat dan het aantal ingeschreven jaren gelijk blijft, Nu werd mij verteld dat als ik deze woning zou weigeren ik weer helemaal opnieuw zij moeten beginnen met het opbouwen van mijn ingeschreven jaren!! Terwijl dit het eerste huis is waar ik op reageer...??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ik moet over 2 weken een beslissing nemen over wat te doen, alleen ik heb er nu gewoon zon smerige smaak in mn mond aan over gehouden

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Een standaardkeuken is onderdeel van het huis en dient de verhuurder te betalen. Eventuele extra's (duurder blad, inbouwapparatuur, meer kastjes) komen voor rekening van de huurder.

Verder zou ik de gedane beweringen op papier laten zetten.

mh73

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door mh73 »

Is dit wel goed begrepen? Bij een nieuwbouw appartement hoort een standaard keukentje met een paar onderkastjes en twee lage bovenkastjes. Wil je een ander soort kastje, een andere kleur of model, extra kasten, een ander tegeltje of andere extra's, dan betaal je daarvoor. Maar een huurappartement wordt nooit zonder keuken afgeleverd.
Overigens staat meestal in het contract dat de extra's gewoon achterblijven in de woning bij vertrek.
Dit bedrag voor het bijbetalen van extra luxe in de keuken is trouwens niet bijzonder hoog.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door berndv »

Zoals gezegd hoort een standaard keukenblok met 3 onderkastjes, 2 bovenkastjes en een spoelbak inbegrepen te zijn. Alles extra is meerwerk en moet voor betaald worden.

Waar bestond de keuken uit die u samengesteld had?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door kweenie »

Je geeft het in de opening zelf aan: je moet voor jouw voorkeur bijbetalen. Je hoeft dus niet per definitie voor de keuken te betalen, alleen als je prijsverhogende voorkeuren hebt, moet je bijbetalen.

En dat zal al vrij snel zo zijn. De standaard wbv keuken zal bijvoorbeeld frontjes uit de goedkoopste prijsgroep hebben. En een aantal standaard 60 cm kastjes. Dus bij een beetje andere keuken komt er al snel een paar duizend bij.

Je moet het zo zien. Er zijn best veel mensen die als ze ergens komen wonen de standaard keuken eruit slopen en vervangen voor een nieuwe. Ook in de huur. Voor hen is het prettig dat ze die keus al vooraf kunnen maken en zo voordeliger uit zijn. En op deze manier is het ook voor mensen met weinig geld mogelijk om enkele aanpassingen te kiezen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Je moet het zo zien. Er zijn best veel mensen die als ze ergens komen wonen de standaard keuken eruit slopen en vervangen voor een nieuwe. Ook in de huur. Voor hen is het prettig dat ze die keus al vooraf kunnen maken en zo voordeliger uit zijn.
Als die meerprijs van ruim 4000 euro alleen is voor meer kastwerk en een groter werkblad, dan vraag ik me af of je hiermee wel voordeliger uit ben.
Rondkijken in keukenwinkel / IKEA / bouwmarkt kan dan lonend zijn.

mh73

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
kweenie schreef:Je moet het zo zien. Er zijn best veel mensen die als ze ergens komen wonen de standaard keuken eruit slopen en vervangen voor een nieuwe. Ook in de huur. Voor hen is het prettig dat ze die keus al vooraf kunnen maken en zo voordeliger uit zijn.
Als die meerprijs van ruim 4000 euro alleen is voor meer kastwerk en een groter werkblad, dan vraag ik me af of je hiermee wel voordeliger uit ben.
Rondkijken in keukenwinkel / IKEA / bouwmarkt kan dan lonend zijn.
Dat kan misschien wel zijn, maar dan heb je dus geen eenheid in je keuken, want de woningbouwvereniging zal de woning niet zonder keuken opleveren. Dan heb je dus het standaardkeukentje van de woningbouw en daar los van de kasten die je zelf koopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
kweenie schreef:Je moet het zo zien. Er zijn best veel mensen die als ze ergens komen wonen de standaard keuken eruit slopen en vervangen voor een nieuwe. Ook in de huur. Voor hen is het prettig dat ze die keus al vooraf kunnen maken en zo voordeliger uit zijn.
Als die meerprijs van ruim 4000 euro alleen is voor meer kastwerk en een groter werkblad, dan vraag ik me af of je hiermee wel voordeliger uit ben.
Rondkijken in keukenwinkel / IKEA / bouwmarkt kan dan lonend zijn.
Dat heeft TS niet aangegeven, dus daar kun je niet vanuit gaan. Misschien heeft hij wel 10 extra apparaten en 5 meter extra keukenkastjes plus blad gewenst.

Dat is dus ook niet relevant.

Minkert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2014 18:25

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door Minkert »

Er staat in de folder die ik er bij kreeg toen ik tekende: Keuze uit 4 verschillende keukens, kastjes en keukenblad!

Standaard zit er een keukenblok in van 3 kastjes en een gootsteen. En voor andere deurtjes ook al doe ik verder niks uitbreiden moet ik zelf betalen. Komt nog bij een Fornuis, ander keukenblad koelkast combi magnetron en een afzuigkap is dan 4,144 euro niet erg veel ?? Is het anders niet mogelijk dat ik zelf deze keuken er in bouw ?? Zoals hieronder vermeld kan ik dit zelf wel. Of vervalt dan garantie en dergelijke ?

Ik vroeg mij af of ik niet gewoon ergens anders een keuken kan gaan halen, want ik ben zelf handig heb bij mijn ouders ook de keuken geplaatst met een vriend van me die dit voor zijn werk doet. Zodat ik bij eventueel vertrek de keuken dan ook weer kan meenemen of eventueel verkopen ?? ik kon dit nergens vinden en ben helemaal niet thuis in de huurwoningen verder... De koelkast staat overigens los tegenover de keuken, ik wilde hier eerst bovenin een magnetron dit was mogelijk, tot zover dat er maar een stopcontact op die plek zit en ik de magnetron dus niet kan gebruiken ook weer zoiets raars bied het dan niet aan...

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
16again schreef:Als die meerprijs van ruim 4000 euro alleen is voor meer kastwerk en een groter werkblad, dan vraag ik me af of je hiermee wel voordeliger uit ben.
Rondkijken in keukenwinkel / IKEA / bouwmarkt kan dan lonend zijn.
Dat kan misschien wel zijn, maar dan heb je dus geen eenheid in je keuken, want de woningbouwvereniging zal de woning niet zonder keuken opleveren. Dan heb je dus het standaardkeukentje van de woningbouw en daar los van de kasten die je zelf koopt.
Uiteraard vinden de standaard keuken kastjes hun weg naar schuur , zolderkamer of marktplaats.

Ik sluit niet uit dat de door WBV gekozen keukenleverancier zulke hoge prijzen hanteert voor de extras, dat het lonend kan zijn om de standaard keuken er op dag 1 uit te slopen.

mh73

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door mh73 »

Minkert schreef:Er staat in de folder die ik er bij kreeg toen ik tekende: Keuze uit 4 verschillende keukens, kastjes en keukenblad!

Standaard zit er een keukenblok in van 3 kastjes en een gootsteen. En voor andere deurtjes ook al doe ik verder niks uitbreiden moet ik zelf betalen. Komt nog bij een Fornuis, ander keukenblad koelkast combi magnetron en een afzuigkap is dan 4,144 euro niet erg veel ?? Is het anders niet mogelijk dat ik zelf deze keuken er in bouw ?? Zoals hieronder vermeld kan ik dit zelf wel. Of vervalt dan garantie en dergelijke ?

Ik vroeg mij af of ik niet gewoon ergens anders een keuken kan gaan halen, want ik ben zelf handig heb bij mijn ouders ook de keuken geplaatst met een vriend van me die dit voor zijn werk doet. Zodat ik bij eventueel vertrek de keuken dan ook weer kan meenemen of eventueel verkopen ?? ik kon dit nergens vinden en ben helemaal niet thuis in de huurwoningen verder... De koelkast staat overigens los tegenover de keuken, ik wilde hier eerst bovenin een magnetron dit was mogelijk, tot zover dat er maar een stopcontact op die plek zit en ik de magnetron dus niet kan gebruiken ook weer zoiets raars bied het dan niet aan...
Over de kosten valt misschien wat te zeggen, maar verder klopt dus je OP van geen kanten. Je doet net of je voor de plaatsing van een keuken moet bijbetalen, maar je moet dus inderdaad gewoon voor de extra's bijbetalen.
Wil je dat niet, dan moet je het dus gewoon doen met wat ze standaard aanbieden en niet zeuren.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Toen wij 4 jaar geleden in ons nieuwbouwhuurhuis kwamen, stonden er 3 kastjes en een spoelbak. We hadden wel van te voren gekozen voor mat grijs. O ja, afzuigkap hing er ook. Die was te smal want wij hadden al een 90 cm fornuis. Maar goed, het spul was van Keller dus wij naar de keukenzaak. Hebben we voor 3 bovenkasten, een vaatwasser, 2 onderkasten, een brede afzuigkap en achterwanden ongeveer 3500 euro betaald. We hebben een mooie functionele keuken, met de kastjes zoals wij ze willen, en we zijn er nog elke dg blij mee. Als ik zie wat sommige andere mensen voor een keuken neerleggen, vind ik dat wij het goed hebben gedaan. Wij kregen dus nog niet eens bovenkastjes, maar ik ben blij dat wij zoveel zelf konden regelen.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Is met een nieuwbouwkoophuis toch ook, de keuken (en het sanitair) uitkiezen via de door de bouwer aangeboden bedrijven is gewoon reteduur. Elke extra kost je driedubbel. Niets aan te doen. En inderdaad, desnoods zo basic mogelijk laten opleveren en dan een nieuwe keuken aanschaffen bij Ikea, en als je ooit verhuisd dat simpele ding terugplaatsen.

Kun je trouwens geen extra stopcontact laten maken (evt extra groep?) zodat je je koelkast en je magnetron wel gewoon allebei kwijt kan? (Ik weet trouwens niet hoe hoog de koelkast is, maar je kunt je afvragen of een magnetron zo hoog veilig is. Maar misschien heb je niet zo'n hoge koelkast en valt het dus mee)

mh73

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door mh73 »

Miepje1 schreef:Toen wij 4 jaar geleden in ons nieuwbouwhuurhuis kwamen, stonden er 3 kastjes en een spoelbak. We hadden wel van te voren gekozen voor mat grijs. O ja, afzuigkap hing er ook. Die was te smal want wij hadden al een 90 cm fornuis. Maar goed, het spul was van Keller dus wij naar de keukenzaak. Hebben we voor 3 bovenkasten, een vaatwasser, 2 onderkasten, een brede afzuigkap en achterwanden ongeveer 3500 euro betaald. We hebben een mooie functionele keuken, met de kastjes zoals wij ze willen, en we zijn er nog elke dg blij mee. Als ik zie wat sommige andere mensen voor een keuken neerleggen, vind ik dat wij het goed hebben gedaan. Wij kregen dus nog niet eens bovenkastjes, maar ik ben blij dat wij zoveel zelf konden regelen.
Maar dan is het bedrag dat TS noemt, dus inderdaad helemaal zo gek nog niet. Dat ben je blijkbaar al snel kwijt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
mh73 schreef:
16again schreef:Als die meerprijs van ruim 4000 euro alleen is voor meer kastwerk en een groter werkblad, dan vraag ik me af of je hiermee wel voordeliger uit ben.
Rondkijken in keukenwinkel / IKEA / bouwmarkt kan dan lonend zijn.
Dat kan misschien wel zijn, maar dan heb je dus geen eenheid in je keuken, want de woningbouwvereniging zal de woning niet zonder keuken opleveren. Dan heb je dus het standaardkeukentje van de woningbouw en daar los van de kasten die je zelf koopt.
Uiteraard vinden de standaard keuken kastjes hun weg naar schuur , zolderkamer of marktplaats.

Ik sluit niet uit dat de door WBV gekozen keukenleverancier zulke hoge prijzen hanteert voor de extras, dat het lonend kan zijn om de standaard keuken er op dag 1 uit te slopen.
dan kan het nog lonender zijn de standaard keuken niet te laten plaatsen, maar alleen te laten leveren en op marktplaats te verkopen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:dan kan het nog lonender zijn de standaard keuken niet te laten plaatsen, maar alleen te laten leveren en op marktplaats te verkopen.
En wie moet er dan geld inleveren?
De keukenleverancier heft gewoon een contract met WBV om in alle huizen de minimale keuken te leveren. Ook als jij de keuken er direct weer uit sloopt, verdient hij daaraan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar als je hem niet laat installeren, hoef je hem er ook niet uit te slopen. Scheelt aannemer en jou tijd en energie (en dus geld) en je hebt een nettere keuken om te verkopen.

Je hebt dan trouwens wel een potentieel probleem als je wil verhuizen en je geen 'goede' keuken meer hebt.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door Moedt »

Ten eerste moet je weten hoe lang je er gaat wonen.
Na 15 jaar plaatst die WBV een nieuwe keuken ( die mag je weigeren zodat je huur niet omhoog gaat) dus als je er 15 jaar of langer wilt wonen hoef je je niet druk te maken over die keuken.
Verder is het zo dat je de WBV kan laten weten dat je een nieuwe keuken wilt plaatsten en als ze daar toestemming voor geven kun je die keuken dus ook gewoon laten staan.

En zelf doen is natuurlijk veel goedkoper dus probeer er nog onderuit te komen is mijn advies.

Dit zegt je WBV er over:

Onderaan pagina 5,

http://www.wbvoudewater.nl/fileadmin/us ... ningen.pdf

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door kweenie »

zelf doen is natuurlijk veel goedkoper dus probeer er nog onderuit te komen is mijn advies.
Het is nog maar de vraag of je voor die 4144 van de meerkosten wel een complete keuken naar je wens kunt kopen. Ook een Ikea keuken, of soortgelijk, met die apparatuur en dat blad, zal immers geld kosten. Ook als je die zelf monteert en installeert.

Dat het 'natuurlijk' veel goedkoper is, vind ik dus wel wat kort door de bocht.

mh73

Re: Keuken Kopen voor Nieuwbouw Huurhuis ???

Ongelezen bericht door mh73 »

kweenie schreef:
zelf doen is natuurlijk veel goedkoper dus probeer er nog onderuit te komen is mijn advies.
Het is nog maar de vraag of je voor die 4144 van de meerkosten wel een complete keuken naar je wens kunt kopen. Ook een Ikea keuken, of soortgelijk, met die apparatuur en dat blad, zal immers geld kosten. Ook als je die zelf monteert en installeert.

Dat het 'natuurlijk' veel goedkoper is, vind ik dus wel wat kort door de bocht.
Kweenie heeft daar wel een punt. Wij zijn aan het oriënteren voor een keuken, en ik heb echt geen grote keuken. Wij hoeven ook niet het duurste van het duurste. Wij kwamen bij Ikea ook rond de 5000 euro uit en dan moet hij nog geïnstalleerd.

Gesloten