LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Thermostaat kraan Grohe

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
eliza1955
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 dec 2014 13:09

Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door eliza1955 »

Op de thermostaat kraan zit een knopje. Zet je dat knopje naar boven dan gaat de sproeier aan. En naar beneden, dan gaat de gewone kraan aan. Echter het knopje floept steeds naar beneden toe. Volgens de badkamer verkoper ligt dat aan het feit dat onze waterdruk te laag zou zijn? Nu hebben we dit laten verhelpen zodat de druk hoger ligt. Helaas heeft dat dus niet geholpen. Ook gebeld met Grohe zelf. Maar zij durven daarop niet direct te antwoorden. Wat nu? Deze thermostaat kraan kostte maar liefst 275 euro! Ook kan de temperatuur niet hoger dan 40 graden zijn....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door berndv »

eliza1955 schreef:Op de thermostaat kraan zit een knopje. Zet je dat knopje naar boven dan gaat de sproeier aan. En naar beneden, dan gaat de gewone kraan aan. Echter het knopje floept steeds naar beneden toe. Volgens de badkamer verkoper ligt dat aan het feit dat onze waterdruk te laag zou zijn? Nu hebben we dit laten verhelpen zodat de druk hoger ligt. Helaas heeft dat dus niet geholpen. Ook gebeld met Grohe zelf. Maar zij durven daarop niet direct te antwoorden. Wat nu? Deze thermostaat kraan kostte maar liefst 275 euro! Ook kan de temperatuur niet hoger dan 40 graden zijn....
Wanneer gaat het knopje naar beneden? Terwijl er gewoon op volle kracht water uit komt? Deze badkranen werken normaliter zo dat wanneer de kraan uitgezet wordt, deze weer naar de badstand gaat in plaats van de handdouche. Voor wat betreft de temperatuur is het een kwestie van afstellen. Tenzij u bedoelt dat de schaalverdeling niet hoger gaat dan 40 graden, maar dat is wel aardig laag. Een normale thermostaatkraan hoort ter plaatse ingesteld te worden zodat de temperatuur overeenkomt met de schaalverdeling.(toevallig 2 maand terug nieuwe grohe douchekraan geplaatste wist dit ook niet).

eliza1955
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 dec 2014 13:09

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door eliza1955 »

Ik was niet zo slim geweest. We hadden eentje van het merk Ben van Brugman. Die is binnen 4 jaar defect gegaan. Je kon die kraan niet meer open draaien. Van Brugman kregen we netjes nieuwe binnenwerk opgestuurd. We hadden dus geen nieuwe hoeven kopen. Die werkte overigens beter: die kon je aan/uit draaien. De Gohe gaat gewoon uit tijdens het douchen. Op de thermostaat kraan staat max. 40 graden? Vitens is hier langs geweest en gaf aan dat de bar druk 2,2 bedraagt en voldoet aan de wettelijke voorwaarden. De CV ketel hebben we gevuld en staat nu iets boven de 2. Wel viel ons op dat de meter pas veel later omhoog ging?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door berndv »

De druk van uw cv-ketel staat hier buiten, dat u die op peil houdt is prima, maar heeft niets te maken met de kraan in uw douche. De temperatuur van het warmwater dient wel voldoende te zijn, maar dat zal in de handleiding staan. Waarom uw knop maar 40 graden aangeeft snap ik niet echt, zal aan de uitvoering liggen, die van mij gaat meen ik tot 43 of 45, hoewel 40 ook al vrij hoog is voor een douche of bad.

Dat die terugspringt naar de badstand lijkt mij bijna op een defect, misschien is dit ook een kwestie van afstellen, heb geen bad, dus heb dat type nog nooit in mijn handen gehad. Al dit niet afgesteld kan worden, kan het best een defect zijn. Maar als u daar niet geheel zeker van bent, kunt u uw kraan ook gewoon door een installateur na laten kijken of installeren. Of gewoon terug gaan naar de winkel.

eliza1955
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 dec 2014 13:09

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door eliza1955 »

De installateur zei anders wel dat de druk van de CV te laag is? Hij mag daar niet aankomen dus kon daar niets aan veranderen. Ik moet dan volgens hem bij de CV installateur zijn? Kun je de waterdruk met een CV ketel verhogen? Hij zei van wel?

eliza1955
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 dec 2014 13:09

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door eliza1955 »

Geen idee eigenlijk. Deze stond nog in de winkel als voorbeeld exemplaar. Dus geen doosje gehad waarop het type nummer staat vermeld. Op de kraan zelf kan ik niets vinden Vogels? Dan zou ik moeten kijken naar de afbeeldingen.

eliza1955
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 dec 2014 13:09

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door eliza1955 »

We zouden geen BTW hebben betaald over de 275 euro.

Hij ziet er zo uit:

Afbeelding

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:Dat die terugspringt naar de badstand lijkt mij bijna op een defect, misschien is dit ook een kwestie van afstellen, heb geen bad.
Ruim een jaar geleden ook mij douche kraan vervangen, en pas na montage kwam ik erachter dat de gekozen vervanger ook deze "terug-spring-feature" heeft.
Lijkt mij geen defect, al is het wel vervelend.

Bij beginnen te douchen: Zolang de temperatuur van het toegevoerde water nog te koud is, dan mengt de thermostaatkraan er geen koud water bij, totale druk is bij mij dan onvoldoende voor klik systeem.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door 16again »

eliza1955 schreef:We zouden geen BTW hebben betaald over de 275 euro.
BTW betaal je altijd.
Hooguit krijg je korting van 21 %.
Maar die korting krijg je ook met het wekelijkse bonnetje uit de folder

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef:Dat een (douche)kraan maar tot 40 graden gaat, lijkt mij terecht. Dat voorkomt verbranding bij o.a. kleine kinderen.
De 2 thermostaatkranen die ik heb gehad hadden inderdaad een kinderstop bij 40 graden....maar ook een knop om daar overheen te gaan.
http://cdn08.grohe.com/lib/1/tpi/1372592.pdf
Temperatuurbegrenzing
Het temperatuurbereik wordt door de veiligheidsblokkering
op 38 °C begrensd. Door indrukken van de knop (E) kan
de 38 °C-blokkering worden overschreden.
Laatst gewijzigd door 16again op 14 dec 2014 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door dhc »

Er wordt geschreven dat de kraan in de winkel is gekocht. Waarom zie ik op de doos dan een sticker van
" onlineveilingmeester.nl" ?

Vreemd....

stofzuigertje

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn persoonlijke mening....

Elke Thermostaat kraan moet je regelmatig demonteren dus water afsluiten en nachte laten weken in Azijn...
Dat is voor de kalk te verwijderen en dan maakt het niet uit of je merkloos Plastic van Hornbach hebt van E19,95 of een echte Grohe hoe duur dan ook.....

Wel moet je de goedkope vaker reiningen....

En tip 2;

Na montage op de 38 graden stand even na meten en eventueel die kop even verstellen zodat de foute temperatuur gecorrigeerd word, dit kan dus zowel te hoog als te laag zijn.
Ik gebruik hiervoor de digitale koorts thermometer die per 1/10 graad nauwkeurig is en gelijk aan mijn eigen huisarts mits de batterij nog voldoende stroom heeft......

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben geen loodgieter, maar ik denk dat je in deze richting moet zoeken :
16again schreef:Zolang de temperatuur van het toegevoerde water nog te koud is, dan mengt de thermostaatkraan er geen koud water bij, totale druk is bij mij dan onvoldoende voor klik systeem.
Ik vermoed dat je zo'n combiketel hebt. Zo'n ketel moet je regelmatig controleren en zonodig bijvullen tot ca 2 bar. Maar dat is voor je centrale verwarming en je verhoogt alleen de druk in de cv-leidingen. Daarnaast zorgt de combiketel ook voor je warm water uit de kraan.
En het kan best zo zijn dat die druk in de drinkwaterleidingen te laag is.
En die waterduk kan je zelf niet bijstellen als je geen verstand hebt van combiketels.

Ik heb het weleens gehad dat mijn cv ketel werd vervangen wegens onderhoud en daarna was het douchen ook lekkerder geworden met een hardere waterstraal.

Misschien voldoet jouw druk nog net, maar niet meer voor dit type kraan.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door thecure »

grohe heeft ook kranen zoals deze:

Afbeelding

hebben wij al jaren, ideaal. draai de knop naar keuze omhoog of omlaag voor bad of douche.

dan heb je het probleem niet.

eliza1955
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 dec 2014 13:09

Re: Thermostaat kraan Grohe

Ongelezen bericht door eliza1955 »

Dat de kraan niet heter wil gaan zou te maken hebben met de fabrieksinstellingen. Er zit iets wat de draai knop tegenhoudt. Dit kan dan verwijderd worden.

Gesloten