Pagina 1 van 2

Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 09:26
door RodrigoCosta90
Wij hebben in september een keuken besteld bij Superkeukens. Mijn vriendin en ik hadden ons goed voorbereid, wisten wat we wilden en werden uitstekend geholpen bij Superkeukens in Breda. Wij hadden de ruimte waar de keuken moet komen zelf opgemeten en hadden de maten op papier bij met een simpele tekening van hoe de hoek eruit kwam te zien.

Bij Superkeukens wordt direct de keuken naar jouw wensen en budget ontworpen en dit ging allemaal goed. Meerdere malen onze maten gevraagd en op papier gezet, keurig. De korte zijde van de keuken moest 2.60 meter zijn. Helemaal goed, allemaal geen probleem. Keuken ontworpen in anderhalf uur tijd en vervolgens nog eens om de maten gevraagd en werd ons een formulier onder de neus geschoven wat we even moesten tekenen en dan was alles rond.

Dat formulier hebben wij dus getekend en met een goed gevoel naar huis. 30 oktober zou de keuken geleverd worden, 21 oktober kregen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Loodgieter ingehuurd om alle leidingen te laten leggen en ineens zien we tot onze verbijstering dat er van 2.60 ineens 2.67 is gemaakt op een bijzonder onduidelijke bouwtekening van de foto. Voor de zekerheid onze papieren die we mee hadden genomen naar Superkeukens gecheckt en daar stonden toch echt de juiste maten op.

Wij gebeld naar Superkeukens om hun fout aan te kaarten: 'Dat is jullie probleem. Moet je je handtekening maar niet zetten en eerst alles uitvoerig checken.' Wij uitgelegd dat alles binnen 2,5 uur was geregeld in de zaak, in één keer en dat wij de maten duidelijk goed door hadden gekregen en alleen te horen kregen waar we moesten tekenen en niet naar pagina 20 hadden gekeken omdat de maten 20x aan bod waren gekomen tijdens het ontwerpen.

'Dat is, nogmaals, jullie probleem. Jullie hebben getekend. Wij leveren die keuken en dan hebben we gedaan wat we moeten doen. Tot ziens.' Ze gooiden de hoorn erop en maakten per mail nogmaals duidelijk absoluut niets aan het probleem te gaan doen.

Ik vind dit schandalig en misleiding. Wij zijn niet de keukenspecialisten. Wij geven onze wensen en maten door, er wordt direct iets ontworpen naar onze smaak en dan wordt gevraagd of we willen tekenen. Misschien goedgelovig, true, maar ik ben van mening dat Superkeukens hoort te compenseren omdat ze zeven centimeter extra verzonnen hebben. Wij hebben nu een keuken geleverd gekregen waar we niks aan hebben. Er staat een dragende wand in de weg en de keuken kan dus niet geplaatst worden.

Wat te doen?

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 11:41
door BL2
Heel vervelend, maar ik lees altijd een contract helemaal op hoofdpunten door voordat ik mijn handtekening zet.
De maten zijn daarin zeer belangrijk, dus die zou ik zeker goed controleren.
Dat alles in 2,5 ueren gefikst is, is mooi, maar bij zulk soort gespecialiseerde aankopen welke je maar zelden doet, zou ik toch wat meer tijd nemen. Al is het maar om een tegenofferte elders aan te vragen.

Verder zou ik nooit zelf de keuken inmeten, maar dit laten doen, daarmee verkom je dit soort fouten en heb je alle bewijzen op papier. Nu aangeven dat je andere maten hebt opgegeven is wat moeilijk te bewijzen "met een zelf geschreven briefje".

Is het niet mogelijk de keuken dusdanig aan te laten aanpassen door een ervaren timmerbedrijf, dat deze wel past ?

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 11:49
door absent
Tss, het is je eigen fout. Geeft verder niet
Die 7 cm zaag je zo weg met een cirkelzaag. Zie je niks meer van. Wel wat meer werk. Maar de hut is toch leeg.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 12:05
door kweenie
In dit geval is het toch zeker niet allemaal de schuld van de winkelier. Met het zetten van je handtekening onder een offerte waarin bepaalde - achteraf onjuiste - maten staan geef je toch je akkoord voor deze maten.

(Even terzijde, ik zou zelf sowieso een offerte nog rustig willen doorkijken. Ook al zou je daardoor nog een half uur of een uur langer daar moeten blijven zitten. Maar liever natuurlijk rustig de offerte mee naar huis nemen.)

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 12:34
door kokka
absent schreef:Tss, het is je eigen fout. Geeft verder niet
Die 7 cm zaag je zo weg met een cirkelzaag. Zie je niks meer van. Wel wat meer werk. Maar de hut is toch leeg.
ik denk dat je die 7 cm best weg kan krijgen, maar met een simpele zaagsnede ben je er natuurlijk niet. Je zal in elk geval een van de kastjes smaller moeten maken, het bijbehorende deurtje dan natuurlijk ook. Veel keukens hebben een natuursteen of composiet blad, die kan je ook niet zomaar even doorzagen met je black en dekker zaagje. kortom er komt toch nog wel even wat bij kijken
Ik zou ook zelf nooit die paar tientjes uit sparen door het zelf in te meten. je had het contract natuurlijk ook goed moeten lezen.
een goede keukenzaak ( dus niet superkeukens) zou alsnog alles in het werk stellen om de (door jou gemaakte) fout te herstellen. niemand wil een ontevreden klant

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 21:29
door crazyme
Onbegrijpelijk, doe je als winkelier het helemaal goed door alles netjes uitgewerkt op papier te zetten krijg je alsnog de zwarte piet (roetveegpiet voor de zeurpieten) toegespeeld.

Dit is gewoon een gevalletje : eigen verantwoordelijkheid.

Overigens : zo gemakkelijk als iedereen roept dat 7 cm eenvoudig is aan te passen, kan in de praktijk flink tegenvallen. Een lade laat zich niet zo eenvoudig smaller maken bijvoorbeeld. Net als een deurtje.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 21:38
door berndv
naar mijn idee legt superkeukens het probleem ook bij de juiste. Wellicht begonnen met een typefout vanaf uw kladje, 267 overgenomen in de eerste opzet, daarna daarmee verder blijven rekenen. En ja, het is dan aan de andere partij om de overeenkomst te controleren, voordat diegene akkoord gaat met datgene wat op papier vastgelegd is.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 22:24
door BL2
Uniek !

Zelden zijn de forumleden het zo met elkaar eens..........

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 23:04
door 16again
Eens?
TS had dit probleem kunnen voorkomen door gegevens beter te controleren. Maar evengoed had superkeukens dit problem kunnen voorkomen door simpelweg die fout niet te maken. En vervolgens denkt superkeukens helemaal niet mee om tot oplossing te komen.
Dit verdient zeker geen warme douche, en is de benaming "super" onwaardig.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 23:14
door crazyme
16again schreef:Eens?
TS had dit probleem kunnen voorkomen door gegevens beter te controleren. Maar evengoed had superkeukens dit problem kunnen voorkomen door simpelweg die fout niet te maken. En vervolgens denkt superkeukens helemaal niet mee om tot oplossing te komen.
Dit verdient zeker geen warme douche, en is de benaming "super" onwaardig.
Wanneer iedereen gewoon eens simpelweg geen fouten meer zou maken.......

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 23:16
door crazyme
BL2 schreef:Uniek !

Zelden zijn de forumleden het zo met elkaar eens..........
Er is er altijd wel een die tegendraads is :mrgreen:
Consensus bestaat hier niet helaas.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 08 nov 2016 23:47
door alfatrion
RodrigoCosta90 schreef:Wat te doen?
Naar het juridisch loket toe gaan en hier eventueel een jurist op zetten.
Voor je spreek dat je papieren heb met de juiste maar dit zijn eigen papieren en is niet doorslag gegevens.
Tegen je spreek dat in het contract een andere maat staan, maar als dat 20 A4tjes lang is dan leest niemand dat.
Je schrijf dat je een formulier hebt moeten ondertekenen, heb je daar een kopie van meegekregen en wat stond hierop?

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 00:25
door absent
Natuurlijk is het idd afhankelijk van de keuken opstelling, maar kastjes/lades hebben eigenlijk altijd de standaard maat. Met 7 cm "overhang" zal er ongetwijfeld ergens een afdekplaat zijn.
Werkblad Slijp je gewoon op maat. Maar goed, dat zou ik doen. Het lijkt me ook niet echt veel moeite om dat vanuit de fabriek ff te fixen.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 01:43
door BL2
......maar als dat 20 A4tjes lang is dan leest niemand dat......
En daarmee gaat een jurist aan de slag ? Vreemd, of het nu 2 of 200 kantjes offerte zijn, je leest het mijns inziens door voordat je tekend. Zo simpel is het.
En dan bij de rechtbank zeker hopen dat de rechter 20 kantjes offerte te lang vind om te lezen en de handtekening daarom ongeldig is..........

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 07:30
door kweenie
absent schreef:Natuurlijk is het idd afhankelijk van de keuken opstelling, maar kastjes/lades hebben eigenlijk altijd de standaard maat. Met 7 cm "overhang" zal er ongetwijfeld ergens een afdekplaat zijn.
Werkblad Slijp je gewoon op maat. Maar goed, dat zou ik doen. Het lijkt me ook niet echt veel moeite om dat vanuit de fabriek ff te fixen.
Bij veel opstellingen heb je ook een paar cm 'speelruimte' nodig om alle kastjes/lades goed te kunnen openen. Je kunt dus niet zomaar een passtuk van 7 cm (of een paar passtukjes) even weglaten.

Maar er zal mogelijk zonder al te veel ingrijpende veranderingen wel een kast vervangen kunnen worden door een 10 cm smallere kast. Bv 50cm ipv 60 of 40 ipv 50. Dat hangt natuurlijk wel af van hoe de opstelling is. Lijkt mij de meest logische oplossing.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 08:32
door 16again
crazyme schreef:
16again schreef:Eens?
TS had dit probleem kunnen voorkomen door gegevens beter te controleren. Maar evengoed had superkeukens dit problem kunnen voorkomen door simpelweg die fout niet te maken. En vervolgens denkt superkeukens helemaal niet mee om tot oplossing te komen.
Dit verdient zeker geen warme douche, en is de benaming "super" onwaardig.
Wanneer iedereen gewoon eens simpelweg geen fouten meer zou maken.......
Er is maar een manier om geen fouten te maken: Niets doen!

Maar waar het om gaat is hoe het bedrijf met fouten wordt omgegaan, en dat lijkt me hier ondermaats.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 08:58
door werkbladenspecialist
Ook wij hebben wel vaker te maken met doe het zelvers, wij doen er alles aan om voor de bestelling alles goed te controleren en leveren de klant de keuken/werkblad tekeningen met de kritische maten. Er zijn mensen die werkbladen gewoon met een mailtje denken te bestellen maar dan blijkt er toch wel erg veel fout te zitten in de schetsen. Gaat het toch een keer fout, dan spannen we ons in om de schade voor de klant te beperken (maar het is de klant zijn fout en eventuele kosten zijn dus wel voor hun)

Als een klant op de stoel van de specialist gaat zitten moet hij ook op de blaren zitten als het fout gaat (maar we spannen ons wel in om dit te voorkomen)
Dat Superkeukens niet wenst te helpen vindt ik niet netjes maar als de klant zich heel hard opstelt kan ik dat wel begrijpen.

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 09:14
door berndv
16again schreef:Maar waar het om gaat is hoe het bedrijf met fouten wordt omgegaan, en dat lijkt me hier ondermaats.
Dat in ieder geval. Maar ik kan ook begrijpen dat het bedrijf op dit punt weinig meer kan betekenen. En ik denk dat heel veel valt of staat bij de opstelling van ts. We horen hier maar 1 kant van het verhaal, zoals zo vaak, en als ik de redelijk beschuldigende topic-titel lees, kan ik naar mijn idee ook wel een beeld krijgen van de opstelling van ts richting superkeukens.
RodrigoCosta90 schreef:Wij gebeld naar Superkeukens om hun fout aan te kaarten

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 09:19
door kweenie
16again schreef: Er is maar een manier om geen fouten te maken: Niets doen!

Maar waar het om gaat is hoe het bedrijf met fouten wordt omgegaan, en dat lijkt me hier ondermaats.
Eens met berndv. Ik heb het sterke vermoeden dat we hier maar een, sterk gekleurde, kant van het verhaal horen. De meeste keukenwinkels zullen ook wel moeite willen doen om de keuken aan te passen. Maar niet bij voorbaat op kosten van de klant.

Uit het bericht van TS proef ik sterk de houding dat Superkeukens 'hun' fout zouden moeten gaan herstellen. En als je met zo'n houding een boos telefoongesprek voert, kan dit er toe leiden dat de winkel in het gesprek op een gegeven moment ook de hakken in het zand gaat zetten. En gaat zeggen: wij hebben precies geleverd wat jullie hebben besteld, dus als er fouten zijn, dan is dat probleem niet onze schuld, maar jullie probleem.

Blijkbaar stonden de gebruikte maten ook op de installatietekening. Ook die tekening is dus niet vooraf bekeken en pas bekeken op het moment dat de loodgieter aan het werk moest gaan?

Het gaat er niet alleen om hoe een bedrijf met fouten omgaat, het gaat er óók om hoe je als klant met je eigen fouten omgaat. En ook dat zou hier wel eens 'ondermaats' kunnen zijn...

Re: Superkeukens maakt fout, legt probleem bij ons

Geplaatst: 09 nov 2016 11:37
door 16again
kweenie schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat we hier maar een, sterk gekleurde, kant van het verhaal horen.
Mijn insteek is dat de openingspost, al dan niet gekleurd, het startpunt van de discussie is. En niet ieders vrije interpretatie van die openingspost.