LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

Oh wow, opeens allemaal nieuwe reacties.
Ik ben nog steeds in gevecht.

Laatste stand van zaken: heb vrijdag -laatste dag van de afgesproken reactietermijn- een korte mail gehad waarin wordt gezegd dat de Hacker keuken 'uit productie is gehaald'. Nog geen toezegging dat ik de afgeproken ProNorm ga krijgen, daar moeten we nog over spreken, zei hij.
Hij zei er nog bij: Ik heb twee getekende offertes met een Laser Brilliant HG Lak deur. Snap niet goed waarom, want dat is nou net het enige dat niet veranderd is op alle offertes. heten die deuren bij ProNorm en Hacker idd hetzelfde? Of is dit een fantasienaam van de verkoper?
De naam van de eiken deurtjes is wel veranderd, daardoor heb ik de switch ook ontdekt. Die heten bij ProNorm Arlington eiken (maar staat op de offerte als Eiken Natuur) en bij Hacker Cornwall (die naam staat op de laatste bevestiging).

Eigenaar wil wachten tot de verkoper terug is van zijn vakantie. Ik niet, ik wil niet weer twee weken wachten, maar weten waar ik aan toe ben.
Vandaag nog eens gemeld dat ik de afgesproken keuken wil hebben, tegen de afgesproken prijs en op de afgesproken datum en gevraagd of hij kan leveren. Rechtsbijstand gooit er ook nog een brief tegenaan.

De hoogte van het werkblad is idd aangepast, dat was op mijn verzoek en heeft dus niks te maken met de switch. Bedankt voor de toelichting, helaas verwijzen deze nummers dus niet naar een merk.

Als ze idd vaker mixen/switchen begrijp ik nu wel de opmerking van de verkoper, dat zíj het nooit over merken hebben. Maar ik heb het daar in mijn gesprek -álle gesprekken- juist nadrukkelijk wel over gehad en het zou een ProNorm worden. Eerst de lijn met de hoge onderkastjes en daarna de Classic Line met de lagere kastjes. (Daardoor kon het werkblad ook hoger).

De Keukenloods was al overgenomen door DMG toen ik kocht. Maakt dat verschil? Ik ga alles nog even goed doorlezen, maar dat werd me op het eerste gezicht niet duidelijk. Algemene Voowaarden heb ik nooit gezien en zitten ook niet bij de offerte/orderbevestiging. Beetje dom van mij, maar wie leest die voorwaarden nu eigenlijk ooit echt? Ook als je ze wel krijgt. Advocaat vroeg er overigens ook naar.

Als er in de voorwaarden iets staat over een recht om af te wijken van merk, heb ik waarschijnlijk idd iets aan bepaling C. van de grijze lijst. Bedankt voor de tip ! Neem aan dat mijn advocaat dat ook weet, maar ik ben nog niet erg onder de indruk van haar en overweeg een andere te zoeken.

To be continued.

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

Stand van zaken:

Ik.kon helaas toch geen eigen advocaat zoeken zolang er nog geen rechtszaak is, maar ik heb van Arag wel een andere gekregen.

Mbt de keuken: De Hacker is geannuleerd, de ProNorm zou opeens 1100 euro meer gaan kosten ??!! en daar wil de verkoper volgende week met mij over gaan praten. Dacht t niet. We hadden een prijs afgesproken en als hij niet kan leveren houdt t op.

Duidelijk is wel dat de keuken sowieso niet op de geplande datum gaat komen en ik de stukadoor etc kan gaan afbellen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

bibi789 schreef:Stand van zaken:

Ik.kon helaas toch geen eigen advocaat zoeken zolang er nog geen rechtszaak is, maar ik heb van Arag wel een andere gekregen.

Mbt de keuken: De Hacker is geannuleerd, de ProNorm zou opeens 1100 euro meer gaan kosten ??!! en daar wil de verkoper volgende week met mij over gaan praten. Dacht t niet. We hadden een prijs afgesproken en als hij niet kan leveren houdt t op.

Duidelijk is wel dat de keuken sowieso niet op de geplande datum gaat komen en ik de stukadoor etc kan gaan afbellen.
Op klachtensites zie ik cases, die allereerst door de winkel traag bewerkt worden en met smoesjes véél te lang worden gestrekt. Denk je eindelijk de filiaalleider te pakken te hebben, wordt het dossier ineens doorgeleid naar de juristische afdeling en gaat alles weer van voren aan beginnen. Het filiaal heeft dan niets meer met de klant te maken. @IkWeetVeel berichtte ook al over deze praktijken. Ik hoop voor u, dat uw jurist hiermee rekening gaat houden, want pas wanneer u zekerheid heeft ... en uw geld terug ... kunt u een andere keuken gaan bestellen die dan voor de Kerst hopelijk kan worden afgemonteerd. Je bent absoluut uitgeleverd en trekt hier snel aan het kortste eind. We lijden met u mee ... !!

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

Werd hier eerder niet een cbw voorwaarde aangehaald dat er ontbonden wordt als er niet binnen 30 dagen na afgesproken datum geleverd wordt? Daar wil ik me op gaan beroepen, in overleg met jurist die deze week op vakantie is. Ik hoop en verwacht eigenlijk ook nog steeds dat ze gewoon eieren voor hun geld gaan kiezen. Deze week wil ik duidelijkheid, heb ik ze gezegd. Leveren of ontbinden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

IK heb eerder een topic gemaakt met de vraag, of je bij een opdracht de Algemene Voorwaarden (gedeeltelijk) kunt doorstrepen en vervangen met zèlf opgestelde voorwaarden, bij voorbeeld de levertijd kunt vastpinnen (ook met een boete). Deze vraag werd bij de Consumentenbond gesteld, maar tot op heden niet beantwoord.

De eveneens aangesproken jurist van Consuwijzer echter, heeft schriftelijk aangegeven, dat dit mogelijk en bindend is, wanneer de opdrachtgever en de leverancier de opdracht incl. veranderingen heeft ondertekend.

Mij lijkt, dat u dit niet heeft gedaan. Is uw DMG-winkel überhaupt CBW-aangesloten? Dan gelden volgende voorwaarden volgens CBW wanneer u een levertermijn had afgesproken:

Wanneer de afgesproken (vermoedelijke) levertijd is overschreden, krijgt de winkelier in eerste instantie een nadere termijn om alsnog het product aan u te leveren. Dit is maximaal een maand. Mocht u de bestelling dan nog niet hebben ontvangen, dan kunt u uw koopovereenkomst ontbinden* en/of een schadevergoeding* vragen. Er moet dan wel sprake zijn van een financiële schade als gevolg van het uitblijven van de levering. De schade moet niet te voorkomen of te beperken zijn (Artikel 6 van de Algemene Voorwaarden).

http://wonen.cbw-erkend.nl/pages/5/sg-c ... qthema=245

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

Ja ze zijn 'CBW erkend'. Althans, dat staat op hun site. Maar als ik bij CBW zelf ga kijken, zie ik deze vestiging niet vermeld. Ik ga dat nader uitzoeken.

Ik heb net wel de redactie van Radar ingelicht over deze zaak. Ik hoop dat ze er aandacht aan gaan besteden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Als laatste check in de checklist voor kopers van een keuken staat dit inderdaad ook, het bleek namelijk al eerder dat hier ongegeneerd gesjoemeld wordt, zoals óók met de logo's van de Consumentenbond 'Beste Koop' en/of 'Beste keuze'.

Bedankt voor de melding en met nadruk ook mijn aanbeveling aan RADAR hier eens aandacht aan te besteden. De onderzoeksredactie hoeft alleen maar bij CBW na te vragen wie en hoe vaak sjoemelaars hun logo 'steelt'. Want consumenten worden daarmee op het verkeerde been gezet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@bibi789

Inmiddels is er weer een topic gestart met moeilijkheden bij het ontbinden van een keukenbestelling. Nu is het de Keukenkampioen. Is uw opdracht intussen ontbonden of is het toch tot een rechtszaak gekomen?

viewtopic.php?f=15&t=174571

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door Eva_T »

hänschen klein schreef:@bibi789

Inmiddels is er weer een topic gestart met moeilijkheden bij het ontbinden van een keukenbestelling. Nu is het de Keukenkampioen. Is uw opdracht intussen ontbonden of is het toch tot een rechtszaak gekomen?

viewtopic.php?f=15&t=174571

Ja, ik ben erg benieuwd!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@bibi789 is klaarblijkelijk met vakantie en reageert even niet!

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

hänschen klein schreef:@bibi789

Inmiddels is er weer een topic gestart met moeilijkheden bij het ontbinden van een keukenbestelling. Nu is het de Keukenkampioen. Is uw opdracht intussen ontbonden of is het toch tot een rechtszaak gekomen?

viewtopic.php?f=15&t=174571
Korte update, ik ben niet met vakantie maar wel superdruk.
Het gaat de goede kant op. Mijn advocaat heeft ook Keukenloods Nederland op de hoogte gesteld, en hoewel de filiaalhouder in Watergang nog steeds volhoudt dat ik een Hacker besteld heb en doet alsof ík gek ben, heeft hij onder druk van 'De Directie' laten weten dat de 'gewenste' keuken (hoofdletters en aanhalingstekens zijn van hem ! de zielepoot ) toch geleverd gaat worden zónder meerprijs. Eind oktober moet hij komen.
Ik wilde er eigenlijk helemaal vanaf, maar omdat mijn advocaat erg negatief deed en ik bovendien gewoon graag die keuken wil hebben, ben ik hier akkoord mee gegaan. Ik wil wél een nieuwe overeenkomst, waarin elk detail is gespecificeerd. Daar moet nog op gereageerd worden. Ik heb er nog geen vertrouwen in dat alles goed komt, eerlijk gezegd.
De foute order die door de verkoper geannuleerd zou zijn, staat nog steeds in het systeem van Keukenloods en ik kreeg van de week een (automatisch gegenereerde?) aankondiging van levering ?! Ook dat moet nog uitgezocht worden. Kortom: ze maken er een potje van in Watergang.

Iedereen die zei dat je weinig hebt aan de rechtsbijstandsverzekering heeft wel gelijk gekregen. De eerste jurist die ik kreeg toegewezen was traag, en ging op vakantie dus heb ik een andere gevraagd en gekregen. Maar de nieuwe lijkt er niks van te begrijpen ( alsof ze zich ook helemaal niet ingelezen heeft) en lijkt er ook bar weinig verstand van te hebben. En van enige vechtlust of zin is nog veel minder te merken. Ik moest elke mail souffleren en zelf argumenten aandragen (oa de CBW voorwaarden en het idee om Keukenloods NL op de hoogte te brengen). Zij zei me steeds dat ik niet sterk sta, en zelfs dat ik misschien maar beter die meerprijs kon betalen. No f* way. Ik vind haar echt slecht. Maar je hebt pas recht op écht vrije advocaatkeuze als er daadwerkelijk een rechtszaak is. En zo ver is het nog niet gekomen.
Mocht het wel zo ver komen kan ga ik subiet ergens anders heen.
Zij zegt ook tegen mij dat dit geschil helemaal niet voor een rechtbank kan komen, maar door een geschillencommissie afgehandeld moet gaan worden. Dat geloof ik niks van, eerlijk gezegd. Maar ik heb dat nog niet verder uitgezocht.
Ik ga nu even Eva's topic lezen. Het was door een pb van haar dat ik eraan herinnerd werd dat ik mijn topic even moest updaten. Thanks Eva. En succes met jouw sores.

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

hänschen klein schreef:Als laatste check in de checklist voor kopers van een keuken staat dit inderdaad ook, het bleek namelijk al eerder dat hier ongegeneerd gesjoemeld wordt, zoals óók met de logo's van de Consumentenbond 'Beste Koop' en/of 'Beste keuze'.

Bedankt voor de melding en met nadruk ook mijn aanbeveling aan RADAR hier eens aandacht aan te besteden. De onderzoeksredactie hoeft alleen maar bij CBW na te vragen wie en hoe vaak sjoemelaars hun logo 'steelt'. Want consumenten worden daarmee op het verkeerde been gezet.
Het kostte enorm veel moeite om dit na te vragen. Probeer dat CBW maar eens te bereiken ! Ze reageren niet op vragen/meldingen via het formulier op hun site en ik heb via vele omwegen een werkend! telefoonnummer bemachtigd. Toen ik eenmaal contact had, waren ze wel behulpzaam en de erkenning was 'echt'.
De CBW voorwaarden zijn overigens wel heel recent aangepast, dus zorg dat je de goede voorwaarden voor je hebt liggen. Op de site staan alleen de nieuwe, maar ze hebben mij de 'oude' voorwaarden toegestuurd die geldig waren toen mijn overeenkomst tot stand kwam.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@bibi789, bedankt voor uw update. Het lijkt net zo'n chaos als bij het lopende eierschandaal. Op papier alles is geregeld, maar in de praktijk sta je er aleen voor ...

Houd uw poot stijf en misschien krijgt ooit Radar 'trek' in een reportage m.b.t. uw verhaal. Ik heb overigens begin dit jaar mijn FBTO-rechtsbijstandsverzekering opgezegd! Jarenlang betaalt, alles zèlf opgelost, nooit gebruikt en dan tòch een te pittige prijsverhoging ....

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door 16again »

bibi789 schreef:Zij zegt ook tegen mij dat dit geschil helemaal niet voor een rechtbank kan komen, maar door een geschillencommissie afgehandeld moet gaan worden.
Bij mijn weten werkt dat maar 1 kant op. De keukenwinkel mag niet zomaar naar de rechter stappen, maar moet de zaak eerst aanhangig maken bij geschillencommissie.
Als consument heb je wel de keuze, en kun je rechtstreeks naar de rechter stappen.

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

16again schreef:
bibi789 schreef:Zij zegt ook tegen mij dat dit geschil helemaal niet voor een rechtbank kan komen, maar door een geschillencommissie afgehandeld moet gaan worden.
Bij mijn weten werkt dat maar 1 kant op. De keukenwinkel mag niet zomaar naar de rechter stappen, maar moet de zaak eerst aanhangig maken bij geschillencommissie.
Als consument heb je wel de keuze, en kun je rechtstreeks naar de rechter stappen.
Kan iemand dit bevestigen? Ik zou dat graag zeker weten.

Verder was ik wat te negatief over de rechtsbijstandverzekering in het algemeen. Je hebt er zeker wat aan, alleen niet aan de juristen die je krijgt toegewezen. Op het moment dat je zelf mag kiezen heb je daar geen last meer van. Helaas is dat dus vaak in een te laat stadium.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

bibi789 schreef:
16again schreef:
bibi789 schreef:Zij zegt ook tegen mij dat dit geschil helemaal niet voor een rechtbank kan komen, maar door een geschillencommissie afgehandeld moet gaan worden.
Bij mijn weten werkt dat maar 1 kant op. De keukenwinkel mag niet zomaar naar de rechter stappen, maar moet de zaak eerst aanhangig maken bij geschillencommissie.
Als consument heb je wel de keuze, en kun je rechtstreeks naar de rechter stappen.
Kan iemand dit bevestigen? Ik zou dat graag zeker weten.
Als consument heb je altijd het recht je zaak aan de rechter voor te leggen. Het is óf de rechter, óf de geschillencommissie. Zie ook art. 20 lid 6 van de (huidige) voorwaarden:
Uitsluitend de rechter of de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen. Dit mag ook via het Europese Platform Online Dispute Resolution (http://ec.europa.eu/odr), die zal doorverwijzen naar de Geschillencommissie.

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

Moneyman schreef:Bij mijn weten werkt dat maar 1 kant op. De keukenwinkel mag niet zomaar naar de rechter stappen, maar moet de zaak eerst aanhangig maken bij geschillencommissie.
Als consument heb je wel de keuze, en kun je rechtstreeks naar de rechter stappen.
Kan iemand dit bevestigen? Ik zou dat graag zeker weten.

Als consument heb je altijd het recht je zaak aan de rechter voor te leggen. Het is óf de rechter, óf de geschillencommissie. Zie ook art. 20 lid 6 van de (huidige) voorwaarden:
Uitsluitend de rechter of de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen. Dit mag ook via het Europese Platform Online Dispute Resolution (http://ec.europa.eu/odr), die zal doorverwijzen naar de Geschillencommissie.

Bedankt. Advocaat is inmiddels ook op haar uitspraak teruggekomen. Mocht het zo ver komen, adviseert zij wel de geschillencommissie en niet de rechter. Ivm sneller en de Geschillencommissie is volgens haar ook consument vriendelijk. Ik neig zelf naar rechter maar weet er nog onvoldoende van

Iemand hier een mening over?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het aspekt 'sneller' spreekt in ieder geval vóór de Geschillencommissie:

De geschillencommissie behandelt klachten over de leverancier. In de commissie zitten vertegenwoordigers van de brancheorganisatie en van consumenten. Het advies van de geschillencommissie is bindend: zowel de klant als de leverancier moeten zich houden aan de uitspraak van de commissie. De geschillencommissie kan een klacht niet-ontvankelijk, ongegrond of (deels) gegrond verklaren. Ook komt het voor dat de commissie de partijen tot een schikking brengt. U kunt niet in beroep gaan tegen het advies van de geschillencommissie. Maar als u het niet eens bent met het advies van de geschillencommissie, kunt u wel besluiten om alsnog naar de rechter te stappen. Dat moet binnen twee maanden na de uitspraak van de geschillencommissie. De rechter kan het advies van de geschillencommissie vernietigen als hij het niet redelijk vindt.

BRON: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... ncommissie

Tenslotte is het oordeel van een rechter vaak helemaal onvoorspelbaar zolang er geen duidelijke jurisprudentie kan worden geciteerd en dàt opzoeken van eerdere uitspraken is toch ècht wel de taak van uw (professionele) rechtsadviseur.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

https://www.degeschillencommissie.nl/co ... verwachten

Het geciteerde uitspraken-voorbeeld van de Geschillencommissie is natuurlijk niet 1:1-passend op uw case. Maar nèt zoals bij de rechter, bent u afhankelijk van het rapport van een expert. In hoeverre is een (gering) designverschil voor de leverancier een (groot) designverschil voor de klant? en een acceptabele oorzaak voor een ontbinding van de opdracht? Voor mij is het wel duidelijk, maar ik ben de Geschillencommissie en de rechter niet.

Het is een moeizaam zaak om andere uitspraken te bestuderen, misschien hebben deelnemers van dit topic daar tijd voor?
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... overzicht/

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

Ik lees ook minder goede ervaringen met de Geschillencommissie. Dat je na de commissie nog naar een rechter kunt voor 'hoger beroep' is maar half waar. Je kunt wel naar de rechter maar die kijkt alleen of de behandeling bij de commissie volgens de regels is verlopen. De rechter herziet de zaak niet inhoudelijk.
En ik las ook dat het juist erg lang duurt bij de Geschillencommissie. Maar ik weet het fijne er nog niet van.

Gesloten