LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door kweenie »

h12 schreef:Wat een informatief topicje is dit geworden zeg.....ik koop maar een nieuwe keuken
in Nordhorn of word je daar ook geflest ?
Daar zetten ze zelf wat minder druk om nu te tekenen, omdat ze weten dat je vaak een eind hebt moeten reizen en dus uit jezelf al de wil hebt om er meteen uit te komen. De meeste mensen willen niet nog een keer terug moeten komen. Bovendien willen de meeste klanten niet het idee dat ze voor niets de reis hebben gemaakt. De verkopers weten dus dat zodra je daarheen komt voor een offerte, de keuken in feite al half verkocht is. (Al is dat tegenwoordig misschien iets minder dan een paar jaar geleden)

Tel daarbij op het gevoel dat je een leuk buitenlands uitje hebt en het feest is compleet. Als de verkoper dan een offerte doet die wel redelijk lijkt, dan zullen mensen dus snel geneigd zijn om maar te tekenen.

Overigens is een aantal Duitse winkels, zeker in de grensstreek, ook van dmg, of daaraan gelieerd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:VRAAG: Zijn deze mensen nu erin getuind, naief of zèlf oneerlijk bezig? Lees een brief aan de keukenwinkel.
Dit soort reacties zou ik nou juist NIET plaatsen in een topic waarin je op zoek bent naar tips & trucs. je krijgt dan een discussie over cases waar we de ins and outs niet van kennen, kortom: ruis.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Moneyman, dat wil ik graag nader uitleggen:

U en ik hebben deze heftige ervaringen bij dezelfde keukenzaak niet ervaren. Anderen zijn met open ogen de fuik ingegaan. Mijn verwachting en hoop is, dat juist de hoofdfiguur van deze topic als oud en ervaren DMG-medewerker gaat uitleggen wat hij ervan vindt. M.i. zijn dit standaard klachten/cases, waarvan er velen op fora en klachtensites te vinden zijn. Situaties die m.i. juist bij DMG getrained worden. Mij valt bij @IkWeetVeel op, dat hij dit de gewoonste zaak van de wereld vindt, hij heeft immers (gebrainwashed?) alleen zijn eigen voordeel in het visier en daarover verwacht ik juist van hem een lapidare bevestiging of een heftige ontkenning.

Misschien is @IkWeetVeel ook wel bij DMG wèggegaan, juist omdat er een bedenktijd is ingevoerd en dat zal de kansen op een superomzet (inkomen) dramatisch verlagen ... Ik vind het een opvallende zet van DMG, terwijl de concurrentie juist NIET meegaat in deze vrijwillige bedenktijd.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 16 jun 2017 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
h12 schreef:Wat een informatief topicje is dit geworden zeg.....ik koop maar een nieuwe keuken
in Nordhorn of word je daar ook geflest ?
Daar zetten ze zelf wat minder druk om nu te tekenen, omdat ze weten dat je vaak een eind hebt moeten reizen en dus uit jezelf al de wil hebt om er meteen uit te komen. De meeste mensen willen niet nog een keer terug moeten komen. Bovendien willen de meeste klanten niet het idee dat ze voor niets de reis hebben gemaakt. De verkopers weten dus dat zodra je daarheen komt voor een offerte, de keuken in feite al half verkocht is. (Al is dat tegenwoordig misschien iets minder dan een paar jaar geleden)

Tel daarbij op het gevoel dat je een leuk buitenlands uitje hebt en het feest is compleet. Als de verkoper dan een offerte doet die wel redelijk lijkt, dan zullen mensen dus snel geneigd zijn om maar te tekenen.

Overigens is een aantal Duitse winkels, zeker in de grensstreek, ook van dmg, of daaraan gelieerd.
Het grensoverschrijdende 'keuken-verkeer' is inderdaad niet te onderschatten. Negatieve topics gaan vooral over de regio Kleve, waar een keukenverkoper precies op de door u aangegeven klanten inspeelt. Om deze topic niet nòg meer uit te breiden dan hij nu al dreigt te gaan worden is mijn voorstel om uw 'Nordhorn'-zoektocht en ervaringen in een extra topic te bespreken. Ik voeg daar op verzoek, graag 'Kleve-reviews' aan toe.

De checklijst in wording zal er door andere wetgeving en gewoontes waarschijnlijk iets anders uit gaan zien.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door crazyme »

hänschen klein schreef:@Moneyman, dat wil ik graag nader uitleggen:

Mijn verwachting en hoop is, dat juist de hoofdfiguur van deze topic als oud en ervaren DMG-medewerker gaat uitleggen wat hij ervan vindt. M.i. zijn dit standaard klachten/cases, waarvan er velen op fora en klachtensites te vinden zijn. Situaties die m.i. juist bij DMG getrained worden. Mij valt bij @IkWeetVeel op, dat hij dit de gewoonste zaak van de wereld vindt, hij heeft immers (gebrainwashed?) alleen zijn eigen voordeel in het visier en daarover verwacht ik juist van hem een lapidare bevestiging of een heftige ontkenning.

Misschien is @IkWeetVeel ook wel bij DMG wèggegaan, juist omdat er een bedenktijd is ingevoerd en dat zal de kansen op een superomzet dratisch verlagen ... Ik vind het een opvallende zet van DMG, terwijl de concurrentie juist NIET meegaat in deze vrijwillige bedenktijd.
Het valt mij op dat jij klachten selectief plaatst. Daar reageer je dan weer niet op.

Zie mijn bericht op de vorige pagina.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@crazime,
wanneer u mij hiermee aanspreekt? ik heb de klachten die het laatst op Klacht.nl/mandemakers stonden overgenomen en niet geselecteerd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door crazyme »

hänschen klein schreef:@crazime,
wanneer u mij hiermee aanspreekt? ik heb de klachten die het laatst op Klacht.nl/mandemakers stonden overgenomen en niet geselecteerd.
Je plaatst alleen de klacht en niet de reactie die daar direct onder staat. Daaruit valt af te leiden dat de klacht "fake" is.

Net als fake-news bestaat er ook een fake-complaint.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@crazyme, begrijp nu de reactie, maar ik ben géén betaalde onderzoeksjournalist en ben momenteel mijn eigen mening m.b.t. de instelling van (keuken-)verkopers aan het revideren. Indien verkopers in het algemeen voornamelijk aan hun provisie denken, op kosten van de consuemnten, kan het woord (keuken-)adviseurs weggestreept worden en dat komt dan in de checklijst voor toekomstige kopers, die nog in een eerlijk advies geloofden.

VEH èn de Consumentenbond waarschuwden eerder al uitvoerig, maar bij mij zijn die waarschuwingen toen helemaal niet aangekomen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door crazyme »

hänschen klein schreef:Indien verkopers in het algemeen voornamelijk aan hun provisie denken, op kosten van de consuemnten, kan het woord (keuken-)adviseurs weggestreept worden en dat komt dan in de checklijst voor toekomstige kopers, die nog in een eerlijk advies geloofden.
Goed : Kortom : vertrouw niemand, iedereen is uit op jouw geld.

Lekker stigmatiserend om alle verkopers in het "oplichters" hoekje te gooien.
Lekker kortzichtig ook. Wel lekker gemakkelijk, dat dan weer wel. :D

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

crazyme schreef:
hänschen klein schreef:Indien verkopers in het algemeen voornamelijk aan hun provisie denken, op kosten van de consuemnten, kan het woord (keuken-)adviseurs weggestreept worden en dat komt dan in de checklijst voor toekomstige kopers, die nog in een eerlijk advies geloofden.
Goed : Kortom : vertrouw niemand, iedereen is uit op jouw geld.

Lekker stigmatiserend om alle verkopers in het "oplichters" hoekje te gooien.
Lekker kortzichtig ook. Wel lekker gemakkelijk, dat dan weer wel. :D
Ik probeer het voor andere keukenverkopers juist te weerleggen en m.b.t. DMG-verkopers omgekeerd juist aantonen ...

Maar ... wat vindt u dan van een consumentenchecklijst en heeft u hier iets aan toe te voegen?

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:@Moneyman, dat wil ik graag nader uitleggen:

U en ik hebben deze heftige ervaringen bij dezelfde keukenzaak niet ervaren. Anderen zijn met open ogen de fuik ingegaan. Mijn verwachting en hoop is, dat juist de hoofdfiguur van deze topic als oud en ervaren DMG-medewerker gaat uitleggen wat hij ervan vindt. M.i. zijn dit standaard klachten/cases, waarvan er velen op fora en klachtensites te vinden zijn. Situaties die m.i. juist bij DMG getrained worden. Mij valt bij @IkWeetVeel op, dat hij dit de gewoonste zaak van de wereld vindt, hij heeft immers (gebrainwashed?) alleen zijn eigen voordeel in het visier en daarover verwacht ik juist van hem een lapidare bevestiging of een heftige ontkenning.

Misschien is @IkWeetVeel ook wel bij DMG wèggegaan, juist omdat er een bedenktijd is ingevoerd en dat zal de kansen op een superomzet (inkomen) dramatisch verlagen ... Ik vind het een opvallende zet van DMG, terwijl de concurrentie juist NIET meegaat in deze vrijwillige bedenktijd.
Ik was al weg toen de bedenktijd erbij kwam. Ben begin 2016 gestopt bij het bedrijf. Ik verdiende mijn geld met verkopen. Bij verkoop hoort provisie om prestaties te bevorderen. Ik ben nooit gehersenspoeld en heb bewust veel verkocht. Dit had een belangrijke reden. Ik was goed in wat ik deed. Zoals een timmerman kan timmeren of een loodgieter zijn vak kende wist ik precies de juiste snaar te raken om een keuken te verkopen.

Ik ben niet bekeerd tegen deze werkwijze en ik ben er ook niet op tegen. Verkopen is voor mij brood op de plank. Ik ben van mening dat een volwassen mens mits goed voorgelicht een verstandige keuze maakt op dat moment. Ik ga niet voorhouden dat ik een heilige ben maar heb altijd op een correcte manier mijn keukens verkocht.

Waarom ik dan toch hier in de discussie meedoe? Omdat ik het een boeiend onderwerp vind en ik het leuk vind om eens een blik achter de schermen te geven aan hem die interesse heeft. De vragen blijven binnenstromen en mijn antwoorden volgen.

Ik was nooit bezig net het gevoel van de klant na aankoop, ik was ermee bezig tijdens de aankoop. Mijn vak is verkopen, mijn doel is iedere klant een keuken te verkopen die bij mij aan tafel komt. Niemand kan het een verkoper kwalijk nemen dat hij zijn vak uitoefent net als ik de bakker niet verbiedt brood te bakken

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door 16again »

IkWeetVeel schreef:Mijn vak is verkopen, mijn doel is iedere klant een keuken te verkopen die bij mij aan tafel komt. Niemand kan het een verkoper kwalijk nemen dat hij zijn vak uitoefent net als ik de bakker niet verbiedt brood te bakken
Die vergelijking met de bakker gaat helemaal mank. De bakker dient kwaliteit te leveren voor een goede prijs, anders komt de klant volgende week niet terug.

Zodra een keuken verkocht is, dan zien we de klant 10 jaar niet meer terug. Dit is een periode ver voorbij de horizon van de verkoper, welke niet verder kijkt dan zijn maand/kwartaal targets. Dus probeer de klant maar een poot uit te draaien.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
IkWeetVeel schreef:Mijn vak is verkopen, mijn doel is iedere klant een keuken te verkopen die bij mij aan tafel komt. Niemand kan het een verkoper kwalijk nemen dat hij zijn vak uitoefent net als ik de bakker niet verbiedt brood te bakken
Die vergelijking met de bakker gaat helemaal mank. De bakker dient kwaliteit te leveren voor een goede prijs, anders komt de klant volgende week niet terug.

Zodra een keuken verkocht is, dan zien we de klant 10 jaar niet meer terug. Dit is een periode ver voorbij de horizon van de verkoper, welke niet verder kijkt dan zijn maand/kwartaal targets. Dus probeer de klant maar een poot uit te draaien.
Denk jij echt dat de wereld zo simpel in elkaar zit ?

Denk je dat de bakker geen "trucks" gebruikt om meer te verkopen ? Dat hij het alleen van "goed brood tegen een lage prijs" moet hebben ?
En denk je echt dat wanneer je slecht bent tegen klanten dat hun familie, kennissen e.d. daar nog komen ?

Natuurlijk probeert een verkoper een keuken te verkopen. Daar zorgt de concurrentie wel voor. Dat is zijn vak.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door lijfrente »

Waar moet je opletten als je een keuken koopt?

Zich eerst via de media te informeren.

Op het internet staat heel veel info, daarom hoef je niet via een publiek forum, waar ex verkopers hun gal spugen, om hun gelijk te halen.

Niemand van mensen, die niet op dit forum zijn, kunnen deze klucht lezen.

Mijn link van Google, waar plenty bijdragen over dit onderwerp staan, is gemeld en verwijderd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@IkWeetVeel, u heeft een duidelijke omschrijving van uw beroep en roeping gegeven zoals u dit opvat en in het algemeen ook niet afwijkend wordt gedefinieerd. Eerder gaf ik al aan, dat bankiers zichzelf met bonussen en provisies in de voet geschoten hebben, een krisis hebben veroorzaakt en door regulering weer normale werknemers zijn geworden. Bijzondere prestaties kunnen klaarblijkelijk eerder en/of alleen met bijzondere tegenprestaties worden bereikt. Ikzelf had er overigens geen moeite mee om de (doorzichtige) druk van keukenverkopers te ontwijken en heb uiteindelijk de keuken die ik wilde en de nodige aandacht van de adviseurs gekregen. Het argument kortingen kwam in veel zaken vaak voor, maar ik wilde vooral het ontwerp van 'mijn keuken' realiseren en dan valt de korting iets magerder uit en veel aanbieders hadden ook niet de juiste oplossing in huis.

Het verbaasde me wèl, dat u (@IkWeetVeel) het opgestelde checklijstontwerp zo snel heeft geaccepteerd. Ook heeft u m.i. weinig moeite gedaan om hier iets uit uw praktijk aan toe te voegen. Ik kan me niet voorstellen dat ik een profi als u, meteen een top-resultaat kan voorleggen waarbij geen aanvullingen nodig waren.

Het komt mij inmiddels zo voor, alsof deze topic gaat uitbloeden en verwijten de overhand gaan krijgen. Misschien kunnen de reacties iets opbouwender? We moeten accepteren, dat het begrip van 'verkoper' meer kan/moet zijn dan 'uit-verkopen', maar óók niet automatisch een langdurig en gratis advies in de vecht-prijzen is ingerekend.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 17 jun 2017 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Denk jij echt dat de wereld zo simpel in elkaar zit ?

Denk je dat de bakker geen "trucks" gebruikt om meer te verkopen ? Dat hij het alleen van "goed brood tegen een lage prijs" moet hebben ?
En denk je echt dat wanneer je slecht bent tegen klanten dat hun familie, kennissen e.d. daar nog komen ?

Natuurlijk probeert een verkoper een keuken te verkopen. Daar zorgt de concurrentie wel voor. Dat is zijn vak.
Mijn wereld in ieder geval wel. Voorbeeld: Vroeger ging ik wekelijks naar markt1 om kaas te kopen, wegens bouwwerkzaamheden werd deze markt gesloten, en ging ik dus naar markt2. Bij voor mij nieuwe kaasboer kocht ik kaas, stuk zag er mooi uit....van de bovenkant. Bij thuiskomst bleek onderkant beschimmeld.
Kaasboer had zijn marge op dat stuk , en verdiende die dag goed. Maar ik ging voortaan naar een ander. Kaasboer was beter af geweest door zelf beschimmelde stuk af te snijden en weg te gooien, en er een tevreden vaste klant bij te hebben.
De keukenboer werkt niet met vaste klanten: de volgende keuken komt voor de klant toch pas over 10 jaar , dus het wordt wel erg verleidelijk om die ene keer dat de klant in de winkel is om dan zoveel mogelijk aan hem te willen verdienen. En daar is ook de hele poppenkast met niet-transparante prijzen op gebaseerd.

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door bibi789 »

Dat Weetikveel het een normale zaak vindt dat je geen gespecificeerde offerte krijgt, zei mij al genoeg over zijn instelling en het soort 'topverkoper' dat hij is.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nadenkend over een constructieve oplossing voor het dilemma, dat keukenkopers in een winkel vaak ´kijkers´ zijn en door de ingewikkelde materie eerst erg veel informatie moeten verzamelen om inzicht te kunnen krijgen met daartegenover de ´verkoper´ die in een klant eenmaal in de winkel en aan tafel bij het samenstellen veel tijd moet investeren, zou het volgende voorstel een oplossing tegen de te harde manier van verkopen kunnen worden.

De keukenzaak stelt zijn showroom ter beschikking en adviserend-verkopend personeel geeft voor kijkende klanten alleen maar algemene informatie. Zodra een individuele keuken samengesteld gaat worden (men aan tafel gaat zitten) zijn de individuele adviezen niet meer gratis, maar bij voorbeeld op uurbasis van € 60,- . Stapt de klant met tekening en offerte de deur uit zal hij tenminste! een rekening van € 120,- krijgen, die bij aankoop in dezelfde winkel wordt verrekend. De betaling (pinnen) bij overdracht van de voorstellen veroorzaakt weinig administratieve rompslomp.

Dit is afwijkend van de huidige praktijken, maar zou een constructief debat voor een acceptabele oplossing waard kunnen zijn? De klant hoeft niet meer onder druk gezet te worden. De adviesuren worden gegarandeerd betaald en de klant blijft vooreerst vrij in zijn beslissingen. Komt de klant terug, zal het met na-advies en een mogelijke opdracht zijn. Gaat de klant shoppen loopt iedere concurrent hetzelfde risico en zal de kwaliteit en/of de korting de doorslag geven. DMG moest daarbij uiteindelijk toch in een betere positie staan door zijn ernorme omzetvolume, dan de kleine keukenverkoper, die mogelijk eerder meer tijd in bij voorbeeld huisbezoeken zal moeten investeren.

Nogmaals, een klant moet eigenlijk slimmer blijven dan de goed geschoolde verkoper, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te lukken en nemen vooral de prijsargumenten de overhand. Ook @IkWeetVeel moest eraan gelegen zijn het groeiende wantrouwen te helpen reduceren voordat er, zoals in de financiële wereld, 'het reguleren' de overhand gaat krijgen, want zo kan men niet meer creatief werken. Zelfredzaamheid door informatie op een gelijkwaardig niveau bóven het pamperen (verplichte bedenktijden volgens VEH en de Consumentenbond) lijkt mij de gezondere oplossing, ook bij redelijk gecompliceerde producten als een keuken of een badkamer. De actuele oplossingen in de beddenbranche met bij voorbeeld 100 dagen thuis kunnen proefliggen en geld terug of ruilen als optie toont dat er elders ook naar oplossingen gezocht wordt om de ontstane verkoopdruk voor alle partijen terug te nemen.

CITAAT van @IkWeetVeel: Ik doe dit puur omdat ik zie dat er veel valkuilen zijn waar de bezoekers van dit forum met open ogen intuimelen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door lijfrente »

hänschen klein schreef:
CITAAT van @IkWeetVeel: Ik doe dit puur omdat ik zie dat er veel valkuilen zijn waar de bezoekers van dit forum met open ogen intuimelen.
Als mensen zich willen informeren over een keuken en de valkuilen willen ontwijken, dan komen deze niet naar het Tros Radar forum, maar gaan na een "Keukenforum" waar mensen hun bevindingen en ervaringen delen.

Jullie chatsessie was beter hier geweest:

http://www.forumkeukens.nl

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@lijfrente, ik zie niet wie dit forum met welke bedoelingen heeft opgezet. De spaarzame reacties zijn zeven maanden oud en de verbinding is een slotje met een rode streep erdoor, dus onveilig.
De Radar-discussie kan straks echter samengevat worden en elders (zonder ruis) als gebruikerstip gedeponeerd worden. Gebruikers- en consumentenorganisaties zullen uiteindelijk met constructieve voorbeelden 'gevoerd' kunnen/moeten worden. Op het genoemde 'forumkeukens' zie ik echter weinig activiteiten en hoe kunnen/zullen aspirant-keukenkopers dit forum sneller vinden?

Hoe de positieve input op dit Radarforum uitgedragen kan worden is nú nog niet het grootste probleem, eerder het nog steeds ontbreken van meer waardevolle consumenteninformatie. Mijn laatste voorstel was daarom om het brutale vergoedingssysteem op te splitsen in twee de duidelijk verschillende kanalen: 1 - Kijken en 2 - Kopen (zie vorige post).

Gesloten