Pagina 4 van 9

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 13 jun 2017 22:46
door alfatrion
IkWeetVeel schreef:Iedere verkoper maakt hier een probleem van omdat een verkoopgesprek een los gesprek kan zijn.
Ik neem alle zakelijke gesprekken stiekem op. Als het goed gaat dan komt de verkoper nooit te weten dat het gesprek opgenomen is, maar als het fout gaat en we er niet zonder uitkomen, dan komt de opname boven tafel. Als de verkoper er dan een probleem van maakt, dan is dat zijn probleem.
bibi789 schreef:Dit is een hele goeie tip.
Wilde dat ik dat gedaan had (zie mijn topic over Hacker/ProNorm).
Dat bedoel ik dus.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 13 jun 2017 23:24
door IkWeetVeel
bibi789 schreef:Hoezo begint het grote wijzen als er iets mis is? Als het apparaat niet goed functioneert, dan doe je een beroep op de garantie bij de leverancier. Heb meer vertrouwen in de service van bv Coolblue dan die van DMG.

Liever trouwens veel geld besparen bij de aankoop, dan kun je gewoon een nieuwe kopen als een apparaat slecht blijkt. Te vaak meegemaakt dat er een onder de garantie een monteur komt en dat die het dan ook niet goed kan verhelpen, en weer terug moet komen etc. Hoop gezeik.

Wat aanzicht heb je gelijk, als je een oven en magnetron onder elkaar zet moet het wel matchen.
Maar de vaatwasser, kookplaat, de koelkast en vriezer en afzuigkap kunnen gerust van een ander merk zijn.
Zelfs Coolblue zal nagaan waarom een apparaat defect gaat. Als blijkt dat de stekker niet goed is aangesloten zal de leverancier geen garantie geven op het apparaat. De service bij DMG of een andere keten zal niet anders zijn

Daarnaast gaat vrijwel iedere winkel tegenwoordig mee in de internetprijzen tenzij het om een verjaard model gaat oid. Je zal dus niet tot nauwelijks besparen bij een gesplitste aankoop. Sterker nog, ik was vaak goedkoper dan internet...

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 13 jun 2017 23:28
door IkWeetVeel
Overigens schaar ik een kookplaat en afzuigkap ook onder zichtapparatuur. Het RVS match vaak niet tussen verschillende merken en verschillende lijnen van merken.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 13 jun 2017 23:34
door IkWeetVeel
alfatrion schreef:
IkWeetVeel schreef:Iedere verkoper maakt hier een probleem van omdat een verkoopgesprek een los gesprek kan zijn.
Ik neem alle zakelijke gesprekken stiekem op. Als het goed gaat dan komt de verkoper nooit te weten dat het gesprek opgenomen is, maar als het fout gaat en we er niet zonder uitkomen, dan komt de opname boven tafel. Als de verkoper er dan een probleem van maakt, dan is dat zijn probleem.
bibi789 schreef:Dit is een hele goeie tip.
Wilde dat ik dat gedaan had (zie mijn topic over Hacker/ProNorm).
Dat bedoel ik dus.
Zoals ik al in mijn startrelaas aangaf ben ik geen jurist maar een verkoper. Ik weet wel dat een keukenwinkel er alles aan zal doen om je als vervelende klant zo dwars mogelijk te zitten. Geld zat.

Meest erge situatie is een geval waarin een klant echt onmogelijk was en uiteindelijk wilde dat we de keuken terug zouden nemen. Mijn manager heeft toen geregeld dat de keuken de volgende dag gedemonteerd en opgehaald zou worden. Nu denk je, dat valt mee. Echter hadden ze een andere keuken besteld waar 3 maanden levertijd op zat bij de buren. Mensen hebben even zonder keuken gezeten. Erg lastig.... Overigens duurde het wel weer even voor het geld teruggestort was...

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 00:34
door hänschen klein
Gezien op het VIVA-forum van een reageerder die nu zelfstandige is in de keukenbranche:

Ik heb 3 maanden voor DMG (De Mandemakers Groep) gewerkt en toen snel eieren voor mijn geld gekozen. Je krijgt hier een spoedcursus legaal oplichten, gesprekstechnieken, manipuleren ed bijgebracht. Ik was werkzaam binnen de keukendivisie.

Ik had voor mezelf van het beroep 'verkoper' een te optimistische definitie gemaakt en wordt door @IkWeetVeel teruggehaald in de werkelijkheid. Het gaat uitsluitend om het verdienen door omzet te maken. Maar, ik weiger aan te nemen, dat de DMG-verkoopfilosophie dè methode voor de gehele branche is.

VRAAG aan @IkWeetVeel: bent u opgeleid bij DMG? Heeft u elders ook nog verkoopervaringen kunnen maken in de keukenbranche en kon u een verschil vaststellen. Ik vrees, dat ik een te negatieve mening lees en dit niet voor alle keukenwinkels zo zal gelden, maar die komen hier niet aan het woord.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 08:37
door kweenie
IkWeetVeel schreef:Stiekeme verkopers verkopen wel een houtfineer om vervolgens kunststof te leveren. Daar kan zo 6000 euro verschil in zitten. Goed voor de marge en de niet oplettende klant trapt erin.
En hoe reageert de baas daar dan op? Zegt die 'goed gedaan' of wil hij deze misleiding ongedaan maken en naar de toekomst toe voorkomen? Dat maakt het verschil tussen een eerlijke winkelier en een geldwolf.
De klant krijgt toch nooit een gespecificeerde rekening. Heb orders voorbij zien komen waarbij met dacht een Siematic te krijgen maar uiteindelijk een Pronorm geleverd werd. Bleek op de getekende bon Keuken Hoogglans Wit Frontnaam genoemd te staan. Was geen Siematic maar een Pronorm. Alles op papier klopt. De klant krijgt waar hij voor getekend heeft.
Waarom krijgt de klant geen gespecificeerde rekening? Is dat ook bewust om de klanten te kunnen misleiden? Natuurlijk is het zo dat je als klant ook je verantwoordelijkheid hebt, maar als winkelier zou je toch duidelijk moeten zijn over wat je verkoopt en wat je afspreekt. Als ik een auto ga kopen, dan verwacht ik ook dat op de papieren duidelijk staat wat ik koop en niet alleen 'rode bestelauto'.
Er zijn maar weinig mensen die werken voor de eer of passie. De meeste mensen werken om geld te verdienen en het liefst op de makkelijkste manier. Een verkoper verdient geld door te praten. Iedereen die dit spelletje zou beheersen zal op een gegeven moment niet meer nadenken over de gevoelens van de klant na een aankoop. J
Ik denk dat het eerder andersom is. Dat alleen de mensen die het puur om het geld te doen is bij bedrijven met zulke praktijken gaan werken (en blijven werken) en dat mensen die wel iets om hun vak geven elders gaan werken. (Overigens zul je dit in iedere sector hebben.)
Bij DMG doet iedereen waar hij goed in is. Je kan dat ook omdraaien: men doet niet waar men niet goed in is.

De verkoper verkoopt
De orderverwerking doet orderverwerking
De service doet service.
En werken er ook mensen met verstand van keukens...?
Hoe boeiend is dat vanuit de verkoper gezien? Mij kon het namelijk weinig schelen hoe men betaalde, als men maar betaalde.
Dat is inderdaad de strekking van het verhaal. De verkoper is totaal niet geïnteresseerd in de klant of het product, alleen in de omzet en de marge.
Overigens schaar ik een kookplaat en afzuigkap ook onder zichtapparatuur. Het RVS match vaak niet tussen verschillende merken en verschillende lijnen van merken.
Het gaat blijkbaar puur om het uiterlijk? Wij hebben bewust een ander merk voor de afzuigkap gekozen, omdat een aantal (gespecialiseerde) fabrikanten veel betere afzuigkappen heeft dan de grote merken.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 10:17
door alfatrion
IkWeetVeel schreef:Zoals ik al in mijn startrelaas aangaf ben ik geen jurist maar een verkoper. Ik weet wel dat een keukenwinkel er alles aan zal doen om je als vervelende klant zo dwars mogelijk te zitten. Geld zat.
Sinds wanneer ben je een vervelende klant, als je er voor zorgt dat in een goede bewijspositie verkeert? Nee, als de verkoper na aanleiding van zo'n bandopname niet roept "excuus, ik heb een verkeerde kleurcode genoteerd", maar roept "jij bent lastig, ga maar naar de rechter", dan creëert hij daarmee zelf een situatie waarin de consument met goed fatsoen om in het algemeen belang de publiciteit op te zoeken.

En ook de consument kan een lastige verkoper lekker dwars zitten. Hier had ik een zaak op mijn bureau waarbij een gedagvaard, genormeerd blad een advocaat in de arm had genomen. Deze advocaat oefende vervolgens lekker druk uit door de klant voor de keuze te stellen tussen een schikking, waarbij de klant € 300,- kreeg, of de kantonrechter om een tussenvonnis werd gevraagd bij de klant in de advocaatkosten ad € 5.000,- werd veroordeeld. De klant besloot om het dan maar voor te laten komen en de rechter wees de eis van de uitgeverij af, zonder inhoudelijk in te gaan op de argumenten van de advocaat. Daar sta je dan: helemaal aan het begin van je verdediging en sta je al vijfduizend euro achter. Als we op dat moment niet alsnog hadden geschikt, dan had de uitgeverij zo € 15.000,- aan advocaatskosten gehad. Daar kun je dan ook nog de tijd bij optellen die de manager en de twee bedrijfsjuristen hieraan hebben besteed.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 10:59
door hänschen klein
CITAAT: U wil niet weten hoe vaak ik mensen aan tafel heb gehad die een handtekening zette en achteraf zichzelf even achter de oren krabten, of zelfs spijt hadden van een aankoop waar ze helaas niet zonder kosten vanaf konden.

Ik, de co-TS, stond open voor alle scenario's en vragen. Gaandeweg gaat dit topic zich vullen met dingen die u heel herkenbaar voor zullen komen. Hopelijk leest u deze dingen alvorens u naar een winkel gaat en niet achteraf.....
Ik had met de topicstarter bij het aanmaken van de topic uitgemaakt, dat ik de koper en hij de verkoper zou 'spelen'. We hadden aangenomen, dat zo'n interessante topic zich vanzelf zou gaan vullen met voorbeelden, ideeën en vragen. Inmiddels is dat op gang gekomen. Momenteel zijn er echter veel kopers van keukens, badkamers, matrassen en interieurs onderweg en ik vind het niet oninteressant om die praktisch ook te kunnen begeleiden.

Mijn idee is het om paralel een checklijst te maken, waarin de door @IkWeetVeel genoemde (en andere) vallen op voorhand miskleuns worden genoemd en latere ellende kunnen verhinderen. Ikzelf heb bij de aankoop van de laatste keuken niet één van de moeilijkheden ervaren en ga ervan uit, dat de laatste klachten op het internet zich vooral rond DMG concentreren.

Hoe pakken we het opstellen van zo'n checklijst effectief aan?

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 11:54
door Moneyman
Je kunt in dit topic een post maken met alle verzamelde tips tot nu toe kort samengevat, eventueel met verwijzing naar de originele post voor meer toelichting. Als je die dan als "beste antwoord" aanmerkt, staat die bovenaan. Tegen de tijd dat je een ge-update post plaatst, markeer je die weer als beste antwoord. Dat lijkt me een simpele en praktische manier om de winst van dit topic in beeld te houden.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 12:36
door hänschen klein
Moneyman schreef:Je kunt in dit topic een post maken met alle verzamelde tips tot nu toe kort samengevat, eventueel met verwijzing naar de originele post voor meer toelichting. Als je die dan als "beste antwoord" aanmerkt, staat die bovenaan. Tegen de tijd dat je een ge-update post plaatst, markeer je die weer als beste antwoord. Dat lijkt me een simpele en praktische manier om de winst van dit topic in beeld te houden.
Bedankt. Ik heb inmiddels ook de Consumentenbond om deelname aan de opstelling van zo'n lijst gevraagd, wacht dus nog even op een reactie en dan zien we wel of en hoe we het beste met de productie kunnen starten. Inderdaad heeft @IkWeetVeel al genoeg 'opwaaistof' aangegeven, waaraan van andere keukentopics nog één en ander kan worden toegevoegd.

[Offtopic passage verwijderd door moderatie]

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 13:03
door bibi789
IkWeetVeel schreef:
bibi789 schreef:Hoezo begint het grote wijzen als er iets mis is? Als het apparaat niet goed functioneert, dan doe je een beroep op de garantie bij de leverancier. Heb meer vertrouwen in de service van bv Coolblue dan die van DMG.

Liever trouwens veel geld besparen bij de aankoop, dan kun je gewoon een nieuwe kopen als een apparaat slecht blijkt. Te vaak meegemaakt dat er een onder de garantie een monteur komt en dat die het dan ook niet goed kan verhelpen, en weer terug moet komen etc. Hoop gezeik.

Wat aanzicht heb je gelijk, als je een oven en magnetron onder elkaar zet moet het wel matchen.
Maar de vaatwasser, kookplaat, de koelkast en vriezer en afzuigkap kunnen gerust van een ander merk zijn.
Zelfs Coolblue zal nagaan waarom een apparaat defect gaat. Als blijkt dat de stekker niet goed is aangesloten zal de leverancier geen garantie geven op het apparaat. De service bij DMG of een andere keten zal niet anders zijn

Daarnaast gaat vrijwel iedere winkel tegenwoordig mee in de internetprijzen tenzij het om een verjaard model gaat oid. Je zal dus niet tot nauwelijks besparen bij een gesplitste aankoop. Sterker nog, ik was vaak goedkoper dan internet...
Het probleem is dat een aantal apparaten die ik wilde, helemaal niet leverbaar waren door de keukenboer. Anders had ik ze allemaal gewoon meebesteld, want dat is wel handiger. En meestal matchen ze idd de internetprijs.
Wel handig dus om vooraf af te spreken dat hij ook apparaten die hij zelf niet levert gaat inbouwen. Het gesprek over de apparatuur volgt meestal pas nádat je overeenstemming hebt over de keuken. En dan zit je vast aan wat hij te bieden heeft of je moet weer apart aansluitkosten betalen als je elders bestelt, Je staat dan ook sterker bij het bedingen van de internetprijs.

Blijft mijn punt dat het kopen van één merk m.i. niet voordelig is - ondanks de extra garantie.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 13:35
door alfatrion
Je kan ook beter af vragen hoe het komt dat mensen de behoefte voelen om gesprekken op te nemen en hoe je die behoefte kunt wegnemen, dan om deze klanten tot 'lastige' klanten te bestempelen en dat aan te dragen als reden waarom je niet levert wat je hebt beloofd.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 13:52
door Nijogeth
alfatrion schreef:Je kan ook beter af vragen hoe het komt dat mensen de behoefte voelen om gesprekken op te nemen en hoe je die behoefte kunt wegnemen, dan om deze klanten tot 'lastige' klanten te bestempelen en dat aan te dragen als reden waarom je niet levert wat je hebt beloofd.
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. De een heeft het over bewijslast vergaren door middel van het opnemen van gesprekken (en dit zou dan een verlende klant zijn). De ander heeft het erover dat keukenwinkels genoeg financien hebben om het tot een rechtzaak te laten komen als de klant echt vervelend is. Hier zit echter nog heel wat tussen.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 14:08
door alfatrion
Nijogeth schreef:Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. De een heeft het over bewijslast vergaren door middel van het opnemen van gesprekken (en dit zou dan een verlende klant zijn). De ander heeft het erover dat keukenwinkels genoeg financien hebben om het tot een rechtzaak te laten komen als de klant echt vervelend is. Hier zit echter nog heel wat tussen.
Ik gaf het advies inderdaad als manier om bewijs te verzamelen [1], waarna de reactie kwam "het mag niet" [2]. Toen dat toch mocht was het "de rechter kijkt er niet naar" [3]. En toen ook dat geen probleem was, ging het over de kosten van een rechtszaak. Ik kan hier weinig anders in zien dat het proberen te tackelen van de gespreksopname, met welk argument dan ook, omdat IkWeetVeel eigenlijk niet opgenomen wilt worden.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 14:22
door Nijogeth
Zoals gezegd, zit er een heel verschil in met hetgeen waar je op wil wijzen, dat namelijk de keukenzaak moeilijk gaat doen bij een vervelende klant.

1. De keukenzaak weet in eerste instantie niet dat er wordt opgenomen en handelt dus gewoon zoals ze normaal doen.
2. Als de klant een klacht heeft en hierop wijst, dan reageert schijnbaar de keukenzaak met 'dit mag niet' en dat kan kloppen als dit bij ingang van de zaak bekend is gemaakt.
3. Gaat de klant alsnog verder, dan zal men erop wijzen dat geen enkele rechter dit als bewijsmateriaal zal aanpakken. De ene misschien wel, de ander niet, ik weet dit niet.
4. IkWeetVeel spreekt pas over een vervelende klant in dit stadium en dat de keukenzaak meestal bereid is om de stap naar de rechter te maken.

Overigens is elke klant die een klacht heeft een vervelende klant. Het is namelijk heel vervelend voor een bedrijf als er iets niet is goed gegaan, zelfs al ging dat uit goede wil. Het kost tijd en energie en misschien zelfs wel geld om het op te lossen, die men liever ergens anders in zou steken.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 21:40
door kweenie
bibi789 schreef:Het probleem is dat een aantal apparaten die ik wilde, helemaal niet leverbaar waren door de keukenboer. Anders had ik ze allemaal gewoon meebesteld, want dat is wel handiger. En meestal matchen ze idd de internetprijs.
Vreemde keukenwinkel. Toen wij de keuken kochten hadden we ook wensen voor enkele dingen van specifieke merken en toen kon de winkelier die ook gewoon wel bestellen. Het enige 'lastige' was dat hij daarvoor een speciaal item in zijn computersysteem moest aanmaken om het in de offerte te krijgen.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 22:48
door IkWeetVeel
hänschen klein schreef:Gezien op het VIVA-forum van een reageerder die nu zelfstandige is in de keukenbranche:

Ik heb 3 maanden voor DMG (De Mandemakers Groep) gewerkt en toen snel eieren voor mijn geld gekozen. Je krijgt hier een spoedcursus legaal oplichten, gesprekstechnieken, manipuleren ed bijgebracht. Ik was werkzaam binnen de keukendivisie.

Ik had voor mezelf van het beroep 'verkoper' een te optimistische definitie gemaakt en wordt door @IkWeetVeel teruggehaald in de werkelijkheid. Het gaat uitsluitend om het verdienen door omzet te maken. Maar, ik weiger aan te nemen, dat de DMG-verkoopfilosophie dè methode voor de gehele branche is.

VRAAG aan @IkWeetVeel: bent u opgeleid bij DMG? Heeft u elders ook nog verkoopervaringen kunnen maken in de keukenbranche en kon u een verschil vaststellen. Ik vrees, dat ik een te negatieve mening lees en dit niet voor alle keukenwinkels zo zal gelden, maar die komen hier niet aan het woord.
Bij DMG volg je inderdaad trainingen. Dit zijn product-opleidingen, verkooptraining en managementtraining. Alles is gespitst op 1 ding: Omzet vandaag. Ook bij andere keukenwinkels ligt de focus op verkoop, dus ik schaar alle keukenwinkels gelijk.

Het trainen op gesprekstechnieken is algemeen bij iedere branche veel voorkomend, evenals verkooptraining. Ik noem het zeker geen manipuleren of oplichten, omdat de verkoper simpelweg inspeelt op de behoefte van de klant. Dat de klant in de emotie wel eens de realiteitszin uit het oog verliest is een gegeven. Veel klanten kopen in de emotie. Dat is een veel gemaakte fout omdat deze mensen dan ineens tekenen voor een opdracht van 15000 euro. Lijkt mij een bedrag waar je eens een nachtje over zou moeten slapen. Wij leerden om ervoor te zorgen dat je dat niet ging doen.

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 22:57
door IkWeetVeel
kweenie schreef:
IkWeetVeel schreef:Stiekeme verkopers verkopen wel een houtfineer om vervolgens kunststof te leveren. Daar kan zo 6000 euro verschil in zitten. Goed voor de marge en de niet oplettende klant trapt erin.
En hoe reageert de baas daar dan op? Zegt die 'goed gedaan' of wil hij deze misleiding ongedaan maken en naar de toekomst toe voorkomen? Dat maakt het verschil tussen een eerlijke winkelier en een geldwolf.
De klant krijgt toch nooit een gespecificeerde rekening. Heb orders voorbij zien komen waarbij met dacht een Siematic te krijgen maar uiteindelijk een Pronorm geleverd werd. Bleek op de getekende bon Keuken Hoogglans Wit Frontnaam genoemd te staan. Was geen Siematic maar een Pronorm. Alles op papier klopt. De klant krijgt waar hij voor getekend heeft.
Waarom krijgt de klant geen gespecificeerde rekening? Is dat ook bewust om de klanten te kunnen misleiden? Natuurlijk is het zo dat je als klant ook je verantwoordelijkheid hebt, maar als winkelier zou je toch duidelijk moeten zijn over wat je verkoopt en wat je afspreekt. Als ik een auto ga kopen, dan verwacht ik ook dat op de papieren duidelijk staat wat ik koop en niet alleen 'rode bestelauto'.
Er zijn maar weinig mensen die werken voor de eer of passie. De meeste mensen werken om geld te verdienen en het liefst op de makkelijkste manier. Een verkoper verdient geld door te praten. Iedereen die dit spelletje zou beheersen zal op een gegeven moment niet meer nadenken over de gevoelens van de klant na een aankoop. J
Ik denk dat het eerder andersom is. Dat alleen de mensen die het puur om het geld te doen is bij bedrijven met zulke praktijken gaan werken (en blijven werken) en dat mensen die wel iets om hun vak geven elders gaan werken. (Overigens zul je dit in iedere sector hebben.)
Bij DMG doet iedereen waar hij goed in is. Je kan dat ook omdraaien: men doet niet waar men niet goed in is.

De verkoper verkoopt
De orderverwerking doet orderverwerking
De service doet service.
En werken er ook mensen met verstand van keukens...?
Hoe boeiend is dat vanuit de verkoper gezien? Mij kon het namelijk weinig schelen hoe men betaalde, als men maar betaalde.
Dat is inderdaad de strekking van het verhaal. De verkoper is totaal niet geïnteresseerd in de klant of het product, alleen in de omzet en de marge.
Overigens schaar ik een kookplaat en afzuigkap ook onder zichtapparatuur. Het RVS match vaak niet tussen verschillende merken en verschillende lijnen van merken.
Het gaat blijkbaar puur om het uiterlijk? Wij hebben bewust een ander merk voor de afzuigkap gekozen, omdat een aantal (gespecialiseerde) fabrikanten veel betere afzuigkappen heeft dan de grote merken.
De baas keurt het nooit goed als de verkoper iets anders levert dan hij verkocht heeft. Op papier is dat ontslag, in de realiteit zal de medewerker alleen even aangesproken worden.

Een keukenwinkel ziet een keuken als 1 product. Bij je auto staat ook niet gespecificeerd wat het stuur kost en de velgen, enz. Om concurrentie niet wijzer te maken dan zij is krijg je dus een mooi eindbedrag. Gespecificeerd is wel mogelijk, maar daar worden bedragen weggehaald die geen juist beeld geven.

Je werkt voor geld. Iedereen moet geld verdienen. Als je moet kiezen tussen nauwelijks rondkomen van je passie, of royaal leven van iets waar je goed in bent is de keuze snel gemaakt...

Iedereen weet veel van keukens en anders weten ze hoe ze er achter kunnen komen. Daarnaast vullen de afdelingen elkaar prima aan. Aan kennis geen gebrek.

Zoals ik al zei, zelfs RVS kan afwijken, vandaar dat alle zichtapparaten vaak mooier zijn van 1 merk. Dus ook een afzuigkap kan daardoor net niet mooi zijn. En laat daar nou de meeste mensen veel belang aan hechten: een mooie keuken. Er zijn inderdaad merken die zich specialiseren in bv afzuigkappen

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 22:59
door IkWeetVeel
alfatrion schreef:
IkWeetVeel schreef:Zoals ik al in mijn startrelaas aangaf ben ik geen jurist maar een verkoper. Ik weet wel dat een keukenwinkel er alles aan zal doen om je als vervelende klant zo dwars mogelijk te zitten. Geld zat.
Sinds wanneer ben je een vervelende klant, als je er voor zorgt dat in een goede bewijspositie verkeert? Nee, als de verkoper na aanleiding van zo'n bandopname niet roept "excuus, ik heb een verkeerde kleurcode genoteerd", maar roept "jij bent lastig, ga maar naar de rechter", dan creëert hij daarmee zelf een situatie waarin de consument met goed fatsoen om in het algemeen belang de publiciteit op te zoeken.

En ook de consument kan een lastige verkoper lekker dwars zitten. Hier had ik een zaak op mijn bureau waarbij een gedagvaard, genormeerd blad een advocaat in de arm had genomen. Deze advocaat oefende vervolgens lekker druk uit door de klant voor de keuze te stellen tussen een schikking, waarbij de klant € 300,- kreeg, of de kantonrechter om een tussenvonnis werd gevraagd bij de klant in de advocaatkosten ad € 5.000,- werd veroordeeld. De klant besloot om het dan maar voor te laten komen en de rechter wees de eis van de uitgeverij af, zonder inhoudelijk in te gaan op de argumenten van de advocaat. Daar sta je dan: helemaal aan het begin van je verdediging en sta je al vijfduizend euro achter. Als we op dat moment niet alsnog hadden geschikt, dan had de uitgeverij zo € 15.000,- aan advocaatskosten gehad. Daar kun je dan ook nog de tijd bij optellen die de manager en de twee bedrijfsjuristen hieraan hebben besteed.

Bij een grote keten speelt geld geen rol. Echter publiciteit wel. ZIj zullen dus vaak eieren voor hun geld kiezen. Valt wel op dat er vervolgens enorm veel fouten gemaakt worden in de afhandeling

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Geplaatst: 14 jun 2017 23:01
door IkWeetVeel
hänschen klein schreef:CITAAT: U wil niet weten hoe vaak ik mensen aan tafel heb gehad die een handtekening zette en achteraf zichzelf even achter de oren krabten, of zelfs spijt hadden van een aankoop waar ze helaas niet zonder kosten vanaf konden.

Ik, de co-TS, stond open voor alle scenario's en vragen. Gaandeweg gaat dit topic zich vullen met dingen die u heel herkenbaar voor zullen komen. Hopelijk leest u deze dingen alvorens u naar een winkel gaat en niet achteraf.....
Ik had met de topicstarter bij het aanmaken van de topic uitgemaakt, dat ik de koper en hij de verkoper zou 'spelen'. We hadden aangenomen, dat zo'n interessante topic zich vanzelf zou gaan vullen met voorbeelden, ideeën en vragen. Inmiddels is dat op gang gekomen. Momenteel zijn er echter veel kopers van keukens, badkamers, matrassen en interieurs onderweg en ik vind het niet oninteressant om die praktisch ook te kunnen begeleiden.

Mijn idee is het om paralel een checklijst te maken, waarin de door @IkWeetVeel genoemde (en andere) vallen op voorhand miskleuns worden genoemd en latere ellende kunnen verhinderen. Ikzelf heb bij de aankoop van de laatste keuken niet één van de moeilijkheden ervaren en ga ervan uit, dat de laatste klachten op het internet zich vooral rond DMG concentreren.

Hoe pakken we het opstellen van zo'n checklijst effectief aan?

u ageert, ik reageer

overigens is het te kort door de bocht om DMG te bestempelen als hoofdrolspeler. DIt gebeurt bij iedere keukenketen of winkel