LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Shinee92
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2018 15:03

Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Shinee92 »

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe woning, hier zit een keramische kookplaat in de keuken die zowel te klein is voor het gat wat er in het aanrecht voor zit, maar ook doet 1 pit het niet en een andere alleen als je de kookplaat een paar keer heen en weer schud.

Dus wil ik een nieuwe plaat halen, nu heb ik geen idee hoe ik erachter kan komen hoeveel stroom ik maximaal kan aansluiten.. In de meterkast heb ik 2 stoppen voor de fornuisgroep.
Ik kan wel zien hoeveel stroom mijn huidige plaat gebruikt, maar heb ergens gelezen (weet niet of dit klopt) dat als hij teveel stroom gebruikt het kan gebeuren dat een pit het daardoor niet doet. Dus ik weet niet of mijn huidige kookplaat teveel stroom gebruikt of dat deze pit gewoon simpelweg stuk is.

Weet iemand hoe ik er zelf achter kan komen hoeveel stroom ik maximaal in mijn woning kan gebruiken voor een kookplaat?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit zou de verkoper moeten weten.
Wanneer u aangeeft wat uw aansluiting precies is kan hij aangeven of de kookplaat zal werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door kweenie »

En als je niet kunt bepalen welk vermogen er maximaal op de kookgroep kan, dan lijkt het mij sowieso ook onverstandig om die plaat zelf te vervangen. Professionals bestaan niet voor niets.

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door petersch1 »

Meest voor de hand liggend : als de plaat teveel stroom/vermogen vraagt dan 'springen de stoppen'.
Dus ws als een plaat het niet doet dan zal die wellicht defect zijn.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er twee zekeringen van 16 Amp voor de kookplaat zijn is het simpel .
Dan vermenigvuldigt u de ampères met het voltage en u weet het wattage wat u kunt gebruiken per groep.

Onderop de huidige kookplaat zal beslist een type plaatje zitten en als er geen wattages opstaan, kunt u met het merk en het type een en ander opzoeken op internet.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:Als er twee zekeringen van 16 Amp voor de kookplaat zijn is het simpel .
Dan vermenigvuldigt u de ampères met het voltage en u weet het wattage wat u kunt gebruiken per groep.
De formule voor wisselstroom is: P= U * I *cos φ

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
Lady1234 schreef:Als er twee zekeringen van 16 Amp voor de kookplaat zijn is het simpel .
Dan vermenigvuldigt u de ampères met het voltage en u weet het wattage wat u kunt gebruiken per groep.
De formule voor wisselstroom is: P= U * I *cos φ
Leuk.

Oftewel 220 x 16 = 3.520 watt voor 2 platen.

Of

230 x 16 = 3.680 watt voor 2 platen

Soms komt er nog 220 volt binnen, of 230 volt, maar er zijn ook al plekken met 240 volt.

Dan weet u het ongeveer.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nu nog even met cos φ vermenigvuldigen en je bent er.
In Nederland is de wisselstroom over 230 volt.
Het is gebruikelijk om twee groepen te gebruiken voor inductiekosten.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:Nu nog even met cos φ vermenigvuldigen en je bent er.
In Nederland is de wisselstroom over 230 volt.
Het is gebruikelijk om twee groepen te gebruiken voor inductiekosten.
Wat zit u nu te zeuren?

Het gaat helemaal niet over inductiekosten.Het gaat over een keramische kookplaat.

Er hoeft helemaal niets vermenigvuldigd te worden. De Ts wil simpel weten hoeveel wattage die platen mogen zijn. Dus als het gemiddelde aangehouden wordt van 230 maal 16, dan weet de Ts hoeveel de wattage per groep mag zijn.

En normaal gesproken is zo’’n kookplaat onderverdeeld i twee groepen van een kleine en een grote.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Inderdaad. Dus als Shinee92 onder de 7kW blijft (3,5 kW per groep) dan zou ze goed moeten zitten met haar kookplaat.

Wel even opletten met de aansluiting. Als er zo een 5 polige 'Perilex' stekker gebruikt wordt, gaat de electrische aansluiting allemaal net iets ingewikkelder dan bij een gewoon stopcontact. Aansluitschema's zijn op internet te vinden.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:Wat zit u nu te zeuren?
Je hoeft niet als een gebeten hond te reageren.
Lady1234 schreef:De Ts wil simpel weten hoeveel wattage die platen mogen zijn. Dus als het gemiddelde aangehouden wordt van 230 maal 16, dan weet de Ts hoeveel de wattage per groep mag zijn.
Zoals ik herhaaldelijk aangeef moet er ook rekening gehouden worden met de vermogensfactor. Struisvogelpolitiek zorgt er alleen voor dat je thuis komt of kunt komen met een apparaat dat meer vraagt, dan je groep aan kan. Wat jij berekent is het schijnbare vermogen. Wat je wilt weten is het werkelijke vermogen. Dat is dus 230 maal 16 maal cos φ. TS kan het beste in de winkel om advies vragen en dit niet zelf proberen uit te dokteren op basis van een goedbedoelde, maar slecht geïnformeerd advies.

Zie ook:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... stemen.pdf

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door crazyme »

@alfatrion
Jouw pdf heeft als titel :
Aspecten en gevolgen van netvervuiling ten gevolge van lichtbronnen en verlichtingsystemen

Welke relatie heeft dit met kookplaten ?
Is daar ook sprake van faseverschuiving ?

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Shinee92 schreef:Weet iemand hoe ik er zelf achter kan komen hoeveel stroom ik maximaal in mijn woning kan gebruiken voor een kookplaat?
Als U deze vraag niet zelf kan beantwoorden zou ik een vakman inschakelen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor een exacte berekening is cos phi weliswaar noodzakelijk, maar die is is natuurlijk altijd kleiner dan 1. Zonder cos phi is de uitkomst dus iets te hoog. Dat is in dit geval niet erg.
Als een perilexconnector verkeerd wordt aangesloten, kunnen er flinke problemen ontstaan. Als TS niet zeker weet hoe het moet, kan hij beter een deskundige inschakelen. Anders zien we binnenkort weer een topic over een nieuwe kookplaat die niet deugde en "zomaar" opgeblazen is.

stofzuigertje

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welk merk en type zit erin?

Bij een bekend Zweeds warenhuis is rond de €250,- een nieuwe leverbaar.

Die kan op krachtstroom of 2x 230 Volt...
Vermoedelijk is met 2x 16 amp. er 2x230 volt aansluiting en de maten vind je online bij dit Zweedse warenhuis....

Oudere platen waren groter en daarom zit ik met geen gat maar wel rand van vorige kookplaat in werkblad.....
Zowel het gat wat je moet zagen als de afmetingen kookplaat boven staan daar....

Naast de oude keramische zijn er ook Inductie, die kosten vrijwel hetzelfde maar zijn zuiniger in gebruik.
Bij keramische mag je aluminium pannen gebruiken....
Bij Inductie eerst met magneet testen want anders werkt het niet.

Naast zowel de keramische en zuiniger inductie verkopen ze bij dit bekende Zweedse warenhuis ook geschikte pannen voor redelijke prijzen!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door bprosman »

2 x 16 X 230 = 7360 Watt. Cos phi voor een kookplaat zit heel dicht bij de 1.
Boven de 7360 Watt zijn 3 fasen nodig.

https://www.kookplaatstore.nl/advies/ju ... rnuis.html

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door crazyme »

Bprosman, dat is een duidelijke link!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef: Zoals ik herhaaldelijk aangeef moet er ook rekening gehouden worden met de vermogensfactor. Struisvogelpolitiek zorgt er alleen voor dat je thuis komt of kunt komen met een apparaat dat meer vraagt, dan je groep aan kan. Wat jij berekent is het schijnbare vermogen. Wat je wilt weten is het werkelijke vermogen. Dat is dus 230 maal 16 maal cos φ. TS kan het beste in de winkel om advies vragen en dit niet zelf proberen uit te dokteren op basis van een goedbedoelde, maar slecht geïnformeerd advies.
Bij welke waarde van φ is cos φ groter dan 1?

Shinee92
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2018 15:03

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door Shinee92 »

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, ik denk dat het inderdaad verstandig is om een professional langs te laten komen, na alle berichten denk ik wel dat de plaat die ik op het oog heb gewoon kan, maar zeker weten is altijd beter.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe keramische kookplaat: maximale voltage stroom?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij welke waarde van φ is cos φ groter dan 1?
Cos Phi kan niet groter zijn dan 1 en niet kleiner dan 0.
Een kookplaat is niet inductief (ondanks de benaming).

Gesloten