LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ook ik kocht in Duitsland...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
_hallo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:03

Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door _hallo »

Ook wij zijn maar eens naar Duitsland getogen voor een glimmende greeploze keuken uit de obere mittelklasse.
In Nederland een offerte laten maken, de verkoopster begon met €30000,- daar ging 35% van af en na wat praten nog een keer 10%, als we meteen zouden tekenen. Want “er wordt geshopt”, lijkt me logisch als het om zoveel geld gaat.
Tja, het bekende verhaal waar je als klant niet veel blijer van wordt. Ze denken blijkbaar dat we dom zijn.
Na nog wat verder informeren bij een andere zaak waar ze wel een grove prijsinschatting wilde geven kwamen we tot de conclusie dat het te duur zou worden.
Maar ‘s een afspraak gemaakt bij Ardland.
Hier een goed gesprek gehad met een ervaren verkoper die vlekkeloos Nederlands praat.
De prijs die eruit is gerold is goed, het scheelt in vergelijking met NL naar schatting € 4000.
Opvallende zaken:
• De Siemensprijzen liggen iets onder www.inbouw.nl niveau, de andere merken een stukje hierboven.
• De verkoper is wel heel snel, moet je af en toe afremmen.
• De prijs die je als eerste krijgt is bijna netto, we kregen er daarna niet veel meer af.
• Plaatsing zit bij de prijs inbegrepen, ze sluiten echter geen gas en water aan.
• De vette Mercedes van de baas geeft aan dat er nog steeds aardig verdiend wordt aan al die Nederlanders.
• Hele precieze offerte met stuksprijzen
De koop is gesloten, de rest moet nog blijken. We zijn in ieder geval tevreden!

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door 16again »

Plaatsing zit bij de prijs inbegrepen, ze sluiten echter geen gas en water aan.
Er wordt tenminste duidelijk gemaakt wat met plaatsing bedoeld wordt.
Dat is in Nederland wel eens anders, met teleurstelling bij oplevering tot gevolg...

omerobbie
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jun 2005 20:05

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door omerobbie »

@ _hallo: op welk merk ben je uitgekomen?

Ze verzorgen wel elektra (bijv. extra stopcontacten/groepen etc.)?

Krijg je van de leverancier duidelijke montagetekeningen mee voor de loodgieter die het gas en water aansluiten?

drejev
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2005 13:42

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door drejev »

Ook mijn vriendin en ik zijn afgelopen zaterdag naar Ardland geweest. We hadden een offerte (redelijk gespecificeerd voor NL begrippen) op zak uit NL van een Rotpunkt keuken met Pelgrim inbouwapparatuur (schouw, keramische kookplaat, combimagnetron, koel/vriescombi en afwasmachine). We vroegen of de verkoper een offerte wilde maken obv deze specificaties (ook daar verkopen ze Rotpunkt). Hij wilde dit wel, maar gaf direct aan dat ie liever voor de keuken en de apparatuur van een betere kwaliteit wilde uitgaan: Rational keuken met Siemens apparatuur. kom maar, dachten wij toen. We wisten dat beide idd van een (stuk) betere kwaliteit zijn. Het ging wel even snel, aangezien het al wat later op de dag was en wij iets later dan de afgesproken tijd binnenkwamen. De (eerste) prijs van de verkoper kwam maar iets boven de - niet aan de verkoper opgegeven! - prijs van de offerte uit NL (9000 om 9750) uit. De offerte was ook heel erg gespecificeerd en we konden dan ook zien aan de hand van de Siemens catalogus dat de verkoper gekozen had voor de wat duurdere modellen mbt de apparatuur.
Nog even de specs in het kort:

Keuken: Rational Raster, model Arte. Twee wanden. Een van 2.90 m (werkblad + fornuis + kraan + afwasmach.) en een van 2.10 m (app. + kasten tot aan ca. plafond).
Apparatuur:
koel/vries combi: KI 30E440
combimagnetron: HB 86K570
Afwasmachine: SL 64M350 EU
Kookplaat: ET 735501
Schouw: LC 46952 (+ Siemens "Starterset fur Umluftbetrieb")

Een zere faire aanbieding lijkt ons. Commentaar gewenst. Zowel over types/modellen als prijs/kwaliteit verhouding. Bvd!

Vraagje:
De verkoper vertelde dat een motorloze schouw (centrale afzuiging appartementencomplex aanwezig) niet echt een optie was. Zo'n centr. afzuiging in combinatie met motorloze schouw zou niet krachtig/geschikt genoeg zijn. Hij kwam dan ook uit op een schouw met luchtzuivering/luchtcirculatie dmv een koolstoffilter. Klopt dit verhaal van de verkoper en is de gekozen schouw een goed alternatief? Graag zouden we de voor- en nadelen van beide opties te weten komen.


Nog 2 vragen aan de topicstarter:
Op de offerte staat voor gas, water en electra "BAUWEISE". Volgens mij betekent dit (alleen maar) dat je zelf voor goede aansluitingen op de juiste plaats moet zorgen. Als dit allemaal van tevoren geregeld is dan zal het werkelijk aansluiten op de aanwezige leidingen toch wel gebeuren tijdens de montage? Of heb je bevestigd gekregen dat dit laatste dus niet gebeurt en dat je zelf nog aan de slag kunt?
Welk model keuken ben je op uitgekomen + grootte + prijs?

HenkTjebben
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jun 2005 23:04

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door HenkTjebben »

In Duitsland moet je "anerkannt" zijn wil je aan gas of elektra mogen werken, daarom sluiten de keukenboeren NIKS aan, zelfs geen slangetje. Doen ze het toch en gaat er (achteraf) iets fout, dan zijn ze niet verzekerd.

_hallo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2005 09:03

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door _hallo »

De spullen zijn binnen met duidelijke (bouw)tekeningen.(duurde wel 3 weken)
Eigenlijk sluiten ze niks aan :( alleen de stekkers erin en verder moet je het zelf (laten) doen.
By the way het is een Systemat sm4030GL met een cosmostone blad alles eropeneraan en als extraatje een inbouwkoffieding en een quooker.
Dit alles voor het luttele bedrag van net geen 14000€.
Niet goedkoop maar goedkoper dan NL.

Keuken Bart
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2005 10:12

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door Keuken Bart »

Drejev:
We hadden een offerte (redelijk gespecificeerd voor NL begrippen) op zak uit NL van een Rotpunkt keuken met Pelgrim inbouwapparatuur (schouw, keramische kookplaat, combimagnetron, koel/vriescombi en afwasmachine). We vroegen of de verkoper een offerte wilde maken obv deze specificaties (ook daar verkopen ze Rotpunkt).
Lekker sportief. De offerte van een ander bedrijf laten zien. De ultieme shopper. Laat je meteen zien hoe betrouwbaar je bent.

Als klanten bij mij komen met verhalen over dat internetshops zo veel goedkopere apparatuur hebben vraag ik ze beleefd maar beslist "en waarom heeft u daar dan nog niet gekocht?". Enig idee waarom dat goedkoper is ....?

Storm0209
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:22

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door Storm0209 »

Keuken Bart, ik begrijp dat jij iemand die met een offerte van een ander bedrijf komt weer weg zal sturen omdat je hem/haar niet betrouwbaar vind? Daarom houden al die mensen die andere offerte in hun zak en als jouw prijs hoger is komen ze gewoon nooit meer terug. Het is maar welke kansen je pakt als ondernemer, kennelijk wordt er genoeg op verdiend dat er zoveel verschil in kan zitten.

apo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2005 00:47

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door apo »

Keuken Bart schreef:
Lekker sportief. De offerte van een ander bedrijf laten zien. De ultieme shopper. Laat je meteen zien hoe betrouwbaar je bent.
Hoe open en eerlijk de keukenhandel werkt kunnen we lezen in de vele pagina's in dit forum.
Wat is er mis met je spullen open en eerlijk op tafel te leggen?
"Dit is wat we willen en dit is hetgeen we tot op heden aangeboden hebben gekregen. Kunt u in kwaliteit of prijs hier wat aan verbeteren?"
Lijkt me niet zo onsportief. Ook niet naar de degene die de eerste offerte naar eer en geweten heeft uitgebracht.

layla
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 jun 2005 19:20

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door layla »

Natuurlijk kunnen ze dan wat aan de prijs doen... , maar dat is juist zo onsportief. Degene die de 1e offerte heeft uitgebracht heeft de hele keuken ontworpen, dus er ws heel wat tijd in gestoken en als de keukenzaak die de offerte van zijn collega onder ogen krijgt er 100 euro afhaalt, wordt daar de keuken aangeschaft. Dus ik vind dat erg onsportief. Het eerlijkste is om de offerte thuis te laten en bij de 2e zaak ook een offerte te laten maken.
Ik zit zelf ook in de commercie en er komen bij ons ook wel eens "klanten"die onze offerte gebruiken om bij een concurrent te kopen, erg vervelend is zoiets. Sommige mensen zijn alleen prijskopers, maar vergeten dat kwaliteit en service achteraf vaak belangrijker zijn dan die paar euro korting.

apo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2005 00:47

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door apo »

Het gaat wat mij betreft om meer dan alleen de prijs. €100 is op een bedrag van €10.000 tot €20.000 natuurlijk peanuts. Als een leverancier meer dan 10 procent afwijkt is het interessant te weten waar dit verschil vandaan komt.
Belangrijker echter is het vertrouwen dat je hebt in een leverancier. Wordt de keuken goed geplaatst? Zal deze nadat de koop gesloten is een goede service leveren? enz.
Ik blijf er bij dat het niet fout is om open kaart te spelen. Maar goed, ieder zijn manier van zaken doen.

Keuken Bart
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2005 10:12

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door Keuken Bart »

Degene die een panklare offerte van een klant krijgt en alleen maar even hoeft door te rekenen is natuurlijk altijd goedkoper. Hoeft niet met de klant door de showroom fronten, werkblad en apparatuur uit te zoeken en is daar toch snel een paar uurtjes mee bezig.

De klant heeft een richtprijs en komt daarmee eerder in de koopstemming. De klant is dus "makkelijker" voor de 2e, 3e keukenzaak.

En zal keukenzaak nr.1 ook de offerte van nr.2, nr.3, enz te zien krijgen. NEE, want nr.1 is alleen gebruikt. De "klant" zal zich daar nooit meer laten zien.

Dus bij ons geen tekeningen en offertes mee naar huis en geen netto prijs als er op dat moment toch geen beslissingen genomen kan worden. Dan gaan die andere bedrijven ook maar tekenen, rekenen en aanprijzen.

layla
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 jun 2005 19:20

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door layla »

Hoi keuken Bart,

Ik ben het helemaal met je eens. Als de 2e keukenzaak goedkoper is, gaat de klant ook niet terug naar de 1e keukenzaak om daar verder te onderhandelen. Mijn mening is ook dat ook al heb je een offerte meegekregen, laat deze bij andere bedrijven niet zien (of haal alle prijzen weg) zodat ze een eerlijke calculatie kunnen maken.

superrobbie
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:08

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door superrobbie »

nou weet ik niet bij welke keukenzaak je werkt keukenbart en eerlijk gezegd maakt mij dat ook niks uit.
maar als jullie het uitzoeken van de fronten,apparatuur,blad e.d. in rekening brengen bij de offerte dan vind ik het bij voorbaat al geen beste zaak....
bij de zaak waar ik werk noemen ze zoiets service en klantvriendelijkheid en niet iets wat je moet betalen dus om dan te zeggen dat nummer 2 bij voorbaat al goedkoper is vind ik onzin.

david1973
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2005 15:28

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door david1973 »

Beste Superrobbie,

Ooit van personeelskosten gehoord?

Als je een klant twee uur lang te woord staat, opstellingen tekend, informatie verschaft en rekend. Dan dient dit wel betaald te worden.

Nu krijg ik van jou een offerte aangereikt, en al het bovenstaande hoef ik niet te doen. Dan kan ik toch makkelijk een goedkopere prijs onder de offerte zetten. Die kosten hoeven toch niet gedekt te worden!

Neem maar van mij aan dat veel zaken daarom geen offerte meegeven. Geef ze eens ongelijk!

superrobbie
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:08

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door superrobbie »

beste david,

of het personeel nou de hele dag rond loopt en niks doet of ze werken offerte's uit die kosten heb je toch!
het personeel is er toch en die kosten heb je al als ze beginnen
dus dat doorberekenen bij een offerte vind ik niet kloppen en gebeurt bij ons ook niet.
dat anderen dat wel wel doen geeft maar aan dat ze achter geld aanzitten en niet de mensen willen of kunnen helpen.

bij ons krijgt iedereen dezelfde behandeling of het om 2000 of 20000 euro gaat en iedereen krijgt ook een complete offerte mee met de prijs die het moet kosten dus geen prijs waar je nog 40% korting op kunt geven.

en als iedereen zo zou doen gingen de mensen ook niet naar een ander want die is dan altijd goedkoper!

ter info van alle mensen die bij ons een offerte aanvraagt koopt ook 85%

groet

apo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2005 00:47

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door apo »

Ik kan me wel vinden in de post van Superrobbie. Een zaak die geen gespecificeerde offerte en tekening meegeeft tenzij je nu beslist, zou wel eens iets te verbergen kunnen hebben en hiermee doe ik per definitie geen zaken.
Indien een offerte goed en eerlijk in elkaar zit en niet veel verschilt met andere aanbieders dan wordt natuurlijk de opdracht gegund aan diegene die er veel tijd en energie in heeft zitten. Hierbij speelt het onderbuik gevoel ook een grote rol. De 85% die Superrobbie noemt is een compliment voor zijn werkwijze.
Dit is dus een rede waarom wij en vele anderen in Duitsland kopen. Hier worden we van begin tot het eind door verschillende aanbieders open en eerlijk behandeld. Geen geheimzinnig gedoe. Geen kortingen van 40%. Geen trucs. Hier kan de een groot deel van de Nederlandse keukenhandel nog wat van leren. Maargoed dit is wel vaker gezegd op dit forum.

david1973
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jun 2005 15:28

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door david1973 »

Tja, en daar krijg je wel een gespecificeerde offerte mee naar huis?????Dacht het niet!!!!

Thijs193
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2005 18:56

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door Thijs193 »

iemand wel eens nagedacht over de garantie op alle apparatuur ? die is tevens van duitseimport en garantie zal dus niet gehonoreerd worden door de nedarlandse importeur.

Mijn ouders hebben een keuken uit duitsland ( erg mooi en alles is goed gegaan ) en kregen een defect aan de oven van Miele, om deze gerapareerd te krijgen ( 1/2 jaar oud ) moesten ze de kosten betalen.

Duana
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:25

Re: Ook ik kocht in Duitsland...

Ongelezen bericht door Duana »

ALs je Siemens apparatuur hebt geldt gewoon de garantie in Nederland. Alleen de 5 jaar garantie bij 4 of meer apparaten geldt dan niet.
Siemens Nederland heeft dit schriftelijk verklaart. Misschien dat Miele andere voorwaarden heeft.

Gesloten