LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
hars73
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2005 12:03

Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door hars73 »

Aangezien ik a.s. woensdag 'ja' ga zeggen op de offerte die ik heb voor een nieuwe keuken bij Nieuwenhuis keukens in Assen zit ik nog met de betalingsregeling die ik op de offerte zie staan.

Daar staat nu dat maximaal 10 werkdagen voor leveren van de keuken het GEHELE bedrag op hun rekening moet staan. Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens en wil dit als ik de opdracht laat doorgaan anders geregeld hebben.

De keuken moet nl. worden betaald uit een bouwdepot bij Fortis ASR, dus ik kan niet zomaar zelf geld overmaken of contant geld afgeven. Ook wil ik natuurlijk niet het hele bedrag zomaar 10 dagen voor levering overmaken, alleen ben ook bang dat ze niet leveren als ik voorstel om gewoon op de dag van levering een factuur mee te leveren die ik naar Fortis ASR stuur om te betalen. (inmiddels weet ik dat ik het geld op mijn eigen rekening krijg)

En ik wil eigenlijk sowieso 1500 euro installatie en montagekosten achterhouden en betalen na volledige installatie van de keuken.

Wat zijn hier de mogelijkheden en ervaringen van anderen qua betaling van de keuken?
Laatst gewijzigd door hars73 op 08 nov 2005 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ReVolpe
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 okt 2005 08:53

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door ReVolpe »

Je moet bij Fortis aangeven dat je bedrag X op je eigen rekening overgemaakt wil zien ivm met keukenlevering en installatie. bijgaand doe je dan de offerte van keuken en installatie bij de brief.
Je krijgt dan vervolgens het bedrag op je rekening overgemaakt.
Je kunt dan het bedrag op het moment van leveren met de chauffeur meegeven. Ik zou zelf NOOIT het bedrag van de voren overmaken.

Installatiekosten betaal je meestal apart aan de installateur.

hars73
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2005 12:03

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door hars73 »

N.a.v. je antwoord ben ik even gaan bellen met mijn assurantie adviseur en inderdaad. Ik moet de orderbevestiging aan hem geven en dan maakt Fortis ASR het geld over op mijn eigen rekening. Wat en hoe ik het dan verder doe is dan mijn eigen zaak.

Mijn keuken zal EUR 6750,- gaan kosten incl. installatie en montage. Ze adverteren nu met 'gratis installatie en montage t.w.v. EUR 1500'. Dus volgens mij ga ik na levering van kastjes en apparatuur EUR 5250,- betalen en de andere EUR 1500,- na montage. En dan het liefst contant...

Daar ben ik weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2005 11:59

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Daar ben ik weer »

Terecht gaat u natuurlijk gaat u niet akkoord met de voorgestelde betalingsregling :lol: ! Wij hebben met onze keukenleverancier een perfecte en veilige betalingsregeling getroffen waar we beiden zeer content met zijn. Het betreft een zogenaamde betaling onder "bankgarantie". Dat houdt in dat de bank garant staat zowel voor de betaling aan de leverancier als levering van de spullen aan de klant. Tien dagen voordat de keuken afgeleverd wordt kregen wij een faktuur voor 90% van de aankoopsom. U zorgt er dan voor dat enkele dagen voor aflevering de 90% aan de leverancier wordt overgemaakt. Op de afgesproken afleverdatum tekent u vervolgens voor ontvangst van de keuken. Mocht levering, om wat voor reden dan ook, uitblijven dat zal de bankgarantie ervoor zorgen dat u niet uw geld kwijt bent! Vervolgens werd bij ons na een aantal dagen de keuken gemonteerd. En pas bij correcte oplevering wordt de resterende 10% aan de monteur betaald. Bij fouten en/of beschadingen wordt het restant van 10% pas ná herstel betaald.
Deze constructie is volgens mij de enige betalingsregeling die zowel de leverancier als klant zekerheid biedt. Ik begrijp echt niet waarom dit systeem niet overal wordt toegepast.

Succes!

hars73
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2005 12:03

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door hars73 »

Deze bankgarantie, hoe werkt die dan precies, want dat snap ik nu nog niet. Stel ik heb het volledige bedrag nog gewoon op mijn rekening staan. Hoe boek ik dan bijv. 10 dagen voor levering het geld dan over? Moet ik de bank hiervoor een speciale opdracht geven? En hoe doet de bank dit dan vervolgens, want waar blijft het geld dan ondertussen? Bij de bank? Of moet ik de bank na levering een akkoord geven en wordt het geld dan pas overgeboekt? En het laatste montagebedrag, dat dan gewoon contant betalen aan de monteur als de montage goed uitgevoerd is?

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door dds »

Terecht of niet terecht, maar als jij een handtekening plaatst onder die offerte/bestelling, dan zit je van aan hun voorwaarden. Jij zal voor het sluiten van de koop hier specifieke andere afspraken over moeten maken, en die ook zeer duidelijk op papier moeten gaan zetten. Jij kan namelijk na het zetten van jouw handtekening niet eigenhandig de levervoorwaarden gaan wijzigen!!

hars73
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2005 12:03

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door hars73 »

@dds: Ja dat weet ik, ik heb ook nog niks getekend, maar wil die voorwaarden dus anders dan op de huidige offerte voordat ik teken a.s. woensdag. Daarna ben ik te laat :wink:

Scara

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Daar ben ik weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2005 11:59

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Daar ben ik weer »

Scara, je verhaal is eenzijdig en niet compleet! Zoals ik hierboven al heb betoogd, geldt de zekerheid OOK voor de klant. Als de leverancier niet levert, kun je het reeds gestortte bedrag binnen de geldigheidsduur van de bankgarantie, terug claimen. Echt waar!
Het is inderdaad wel zo dat de bankgarantie, zoals wij zijn overeengekomen, als een aanvullende conditie in de betalingsvoorwaarden is opgenomen. De kosten van zo'n garantie zijn 50 Euro.

hars73
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2005 12:03

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door hars73 »

En voor die bankgarantie moet ik dus naar de bank (in mijn geval de Rabobank)? En dan krijg ik de factuur van de keukenleverancier (bijv. 10 dagen voor levering). Dan geef ik de Rabobank opdracht tot betalen van dit bedrag via deze bankgarantie? Ik snap het principe nu wel, alleen hoe het in de praktijk werkt?? Wanneer gaat het geld nu van mijn rekening en wanneer krijgt de keukenleverancier dit nou?? Moet je hiervoor akkoord geven op een bepaald moment?

En @Daar ben ik weer: Het bedrag na montage.. heb je dit nou contact aan de monteur betaald?

Daar ben ik weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2005 11:59

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Daar ben ik weer »

Je hoeft er (bijna) niets voor te doen, als je tenminste een servicegerichte keukenleverancier hebt getroffen. De bankgarantie wordt verzorgd door de leverancier zelf die met b.v. de Rabobank zo'n constructie heeft afgesproken. De leverancier vraagt de garantie voor jou bij zijn bank aan (en voor zichzelf natuurlijk ook wel een beetje :lol: ). Na enige tijd krijgt u van de bank de garantie en de daarbij behorende voorwaarden thuis opgestuurd. Zoals ik al eerder zei, zo'n 10 dagen voor de levering "krijgt" u de gelegenheid om de 90% faktuur per girale overschrijving direct aan de leverancier zelf te betalen. Dat lijkt eng maar is het niet want u heeft tenslotte de officiele bankgarantie al thuis ontvangen. Mocht de levenrancier zijn verplichting tot levering niet nakomen, dan kunt het reeds betaalde bedrag van de bank terugkrijgen. U moet daar natuurlijk wel een verzoekje voor doen maar dat zijn slechts simpele formaliteiten. Het bedrag van 10% betaal ik contant aan de monteur, als alles tenminste netjes en volledig is opgeleverd. Maar ook dit is natuurlijk bespreekbaar met de leverancier. Ik kan mij voorstellen dat deze ook akkoord gaat met een overschrijving van het restant.

Dus ... ik zou m'n poot gewoon stijf houden en er op staan dat u alleen met een bankgarantie tot aanschaf van de keuken overgaat!

Scara

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Scara

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Daar ben ik weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 sep 2005 11:59

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Daar ben ik weer »

Je begint nu allerlei zaken door elkaar te halen en erbij te slepen. Om met het laatste te beginnen, ik heb het nergens over een "waarborgsom" gehad. Dat heeft feitelijk niets te maken met "een" bankgarantie. Ten tweede, je zegt het zelf al in je voorgaande reactie ... "een" bankgarantie terwijl ik over een bankgarantie met de bijgehorende voorwaarden heb gesproken. En daar zit nu net het essentiele verschil tussen jouw oppervlakkige reactie en mijn concrete afspraak met bank en keukenleverancier m.b.t. tot het terugkrijgen van de 90% als de levering niet doorgaat.

Een prettige dag verder!

Scara

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

hars73
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 nov 2005 12:03

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door hars73 »

Begint allemaal een beetje verwarrend te worden zo..

Hoe makkelijk is het om af te spreken om het bedrag over te boeken op de dag van levering en een restant contant te betalen of over te boeken na montage? Wat zijn de ervaringen van anderen hiermee?

Scara

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door 16again »

Hars73,

Volledige betaling vooraf eisen is wettelijk niet eens toegestaan. Maximale aanbetaling bedraagt wettelijk maar 50%.

Verlang gewoon betaling conform CBW voorwaarden bij aflevering.

lindaennico
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 nov 2005 14:17

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door lindaennico »

Hallo,

Mijn man en ik hebben een installatiebedrijf. Er moet me toch even iets van het hart. Mijn man plaats o.a. keukens voor een keukenbedrijf. De keukens worden inderdaad niet geleverd aan de klant als deze niet volledig is betaald. De installatiekosten worden hier dan ook vaak niet in meegenomen en daar wordt een aparte offerte voor afgegeven. Maar ik vraag me af waarom mensen die een keuken kopen moeilijker doen over de betaling aan de installateur dan aan het keukenbedrijf. Wij moeten vaak langer wachten op ons geld. Vaak is het zo dat je 50% vooraf betaald en het restant contant bij aflevering. In de praktijk blijkt dat een installateur niet altijd alles kan plaatsen omdat dingen niet goed zijn geleverd. Verkeerde vaatwasser of blad tekort, noem het maar op. Aangezien de installateur dan niet altijd verder kan, buiten zijn schuld om, gaan klanten dat op de installateur afreageren door niet te betalen. Ook vergeten ze dat andere klanten de dupe zijn, want de planning moet worden verschoven. Ook wij hebben onze lasten. De keukenboeren hebben hun geld al, terwijl de mensen die met hun handen werken er worden voor afgerekend. Als u ergens werk heeft verricht verwacht u toch ook op tijd betaald te worden? Gelukkig gaat het meestal goed en betalen de klanten netjes bij aflevering. Maar o wee als er iets niet goed is geleverd. De installateur komt altijd terug om het af te maken als iets niet op dat moment geplaatst kan worden en er bestaat ook altijd nog service na plaatsing. Vaak werken deze mensen ook nog 's avonds om andere klanten niet de dupe te laten worden. Ook hebben ze een boekhouding bij te houden, deze mensen draaien meer uren dan wie dan ook. Een beetje begrip voor alle installateurs op welk gebied dan ook is dan wel op zijn plaats. Er moet worden geklaagd bij de keukenboeren en niet bij de installeurs. Zij zijn alleen afhankelijk wat er is geleverd. We begrijpen heel goed dat als een keuken niet wordt afgeleverd er niet betaald wordt, maar als alles in een keer goed zou gaan (wat gelukkig grotendeels wel het geval is) dan had mijn man ook in een keer alles kunnen plaatsen en zijn welverdiende geld in ontvangst kunnen nemen. een voorbeeld, 2 handvaten ontbreken en de rest van de keuken is helemaal geplaatst en aangesloten. Volgens de klant is de keuken niet af (oke, gelijk in) maar wie had die handvaten moeten leveren? De installateur kan wachten op zijn geld en hij moet terugkomen om het te plaatsen. Extra reiskosten e.d. brengen we de klant niet meer in rekening en dat de planning moet worden aangepast om elke klant tevreden te houden daar wordt niet aangedacht. Ga zelf maar eens een keuken plaatsen? Zij zetten dit vaak in 1 tot 3 dagen neer, hebben ervaring. Hoelang zou u er zelf mee bezig zijn? Ook is het lichamelijk zwaar werk, een keuken verkopen of plaatsen is dan ook wel een groot verschil. Maar wie heeft zijn geld? Controleer u keuken op alles als die is geleverd, maat blad, juiste merk apparatuur, aantal handvaten, kleur ect. U wilt toch ook graag dat installateur de keuken voor u in een keer kan plaatsen zodat u lekker kan koken. Dan bent u tevreden als klant met een mooie keuken en wij als installatiebedrijf met tevreden klanten. Bedankt voor het lezen van dit bericht. Ik wil toch echt even de hardwerkende installateurs een warme douche uitreiken omdat ze voor elke € 0,10 moeten vechten. Met vriendelijke groet, Installatiebedrijf N.A.J. Truijens te Amsterdam

Scara

Re: Wanneer en hoe keuken betalen? Ervaringen gevraagd...

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten