LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WTW systeem

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
ankie
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2003 15:32

WTW systeem

Ongelezen bericht door ankie »

Hallo,
Nou ik zit met een vraag, wij hebben een WTW systeem nu waren er klachten over geen goede ventilatie enzo stank (eten) nu is er voor ons een advies gegeven een gat naar buiten en een afzuigkap MET motor.
Nu wil ik weten is dit wel een goed advies geweeest zo nee wat moeten we doen???

Alvast bedankt voor de antwoorden/adviezen.

habe
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:40

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door habe »

Als je een afzuigkap naar buiten maakt en een kap met motor zullen er gegarandeerd in de keuken geen luchtjes meer te ruiken zijn. Zo'n kap met motor verstoort echter het ventilatie-evenwicht van de WTW instal-latie. Waarschijnlijk zal uw installateur hier problemen over maken en u niet meer garanderen dat uw WTW nog optimaal functioneert. Wat voor motorloze kap heeft u? Een WTW werkt het beste met een ITHO HR kap.

drv
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 feb 2006 20:25

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door drv »

Op zich is een itho systeem geen probleem in dit soort woningen, dat is oplossing 1.

Daarnaast word er gezegd dat de WTW verstoord woord als je een gat naar buiten maakt, dit klopt ook wel maar hoe lang staat de afzuigkap aan per dag ?

Het is ook zo dat als je ramen en deuren openzet dat het WTW ook verstoord word, dus al met al zal het allemaal wel los lopen.

ankie
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2003 15:32

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door ankie »

Al met al is het een ...systeem!

eagle
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:51

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door eagle »

helemaal mee eens! :wink:

a.drie
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:38

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door a.drie »

Hallo Ankie,

Ook wij hebben een nieuw huis gekocht waar een WTW systeem in komt. Gelukkig hebben wij de optie om meteen een gat door de gevel te laten maken door de bouwer. Er komt dus ook een afzuigkap met motor. Ik ben het ook helemaal met drv eens.
Een Warmte Terug Win systeem werkt mijn inziens voornamelijk als je in de koude maanden aan het stoken bent. Wanneer het warmer wordt buiten en je dus ook vaker de ramen en deuren open hebt staan heeft dit systeem geen nut.
Wij zijn dan ook van plan om in het voorjaar de stekker uit het stopcontact te halen en deze weer in het najaar terug te plaatsen. Op deze manier bespaar je stroom en je filter zal minder snel vervuild zijn.
Volgens ons bespaar je dan het meeste.

a.drie

erots
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2006 12:59

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door erots »

Hmmm - lijkt me een slecht idee.

Nieuwe woningen (die van ons is in zomer 2005 opgeleverd) zijn dermate goed afgedicht dat er geen luchtstroompje doorloopt als alles dichtzit - vandaar de WTW.

Ik heb bij het klussen al een aantal keer de installatie uitgezet, en zelf met hier en daar een open raam wordt het binnen de kortste keren erg benauwd in huis. Daarnaast trekt hij niet zo heel veel - onze Storkair 950 trekt volgens mij maximaal 150W, en draait normaal rond de 50% vermogen, dus het stelt qua kosten echt helemaal niets voor. En voor de filters hoef je het ook niet te laten. De €40 of 50 per jaar die je aan kosten bespaard door het systeem uit te laten weegt volgens mij niet op tegen de vochtophoping en bedorven lucht in je huis...

Ben overigens heel benieuwd naar de uitzending van vanavond. Vorig jaar was er ook al zo'n verhaal op RTL4, maar die riepen nota bene dat WTW installaties de binnen- en buitenlucht vermengen. Lijkt me stug, en het Storkair model dat ze lieten zien is hetzelfde als die van mij, en daar gebeurt het *zeker* niet.
Ook heb ik mensen wel eens gehoord over hoe smerig de filters worden. Dat klopt ook wel, maar bedenk dat je dat normaal allemaal inademt - wat het filter oppakt komt niet in je huis terecht...

Ik denk dat de meeste problemen komen als je de filters niet schoonmaakt en de installatie uitzet of niet hard genoeg laat draaien...

Overigens hebben wij een Itho HR kap - het werkt heel aardig. Als je heel uitgebreid bezig bent ruik je wel eens wat, maar meestel gaat het prima zo. Wel de moeite om van tijd tot tijd de sleuven voor het luchtgordijn schoon te maken.

Succes!

E-

SMK
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 nov 2005 09:31

Re: WTW systeem

Ongelezen bericht door SMK »

Ben het bijna helemaal met erots eens. Het is een goed advies. Huizen moeten voldoen aan de zogenaamde E.P.N (energie prestatie norm) met een afzuigunit direct naar buiten doe je op deze norm wel enige inbreuk. Het afzetten van de WTW is bovendien slecht voor je gezondheid zeker bij nieuwbouw huizen (giftige dampen).

Ik weet dat het afvoeren van kookdampen direct naar buiten op koude dagen meer energie kost (extra stookkosten) dan zomers je WTW aanlaten. Het aanlaten van de WTW in combinatie met een HR afzuigunit is dus altijd beter. Een direct gat naar buiten is echter ook weer geen ramp. Vooral op warmere dagen zal het effect weinig zijn, zoals reeds vermeld. De overheid heeft liever dat je gebruik maakt van de WTW installatie. Dat is zeker.

Gesloten