LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door Yfje »

We hebben een houten keuken gekocht met daarop bovengenoemd werkblad (keuken nog niet geplaatst). Nu kregen wij het advies om het werkblad 1x per maand in te wrijven met siliconenspray. Is dit advies juist?
Een kennis kreeg het advies om eenzelfde soort werkblad met lijnzaadolie in te wrijven, maar die is hier helemaal niet gelukkig mee.

Raven
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2006 21:36

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door Raven »

werkblad leveranciers: www.kemie.nl of www.erbi.nl kan je alle informatie vandaan halen.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door loesjes »

volgens mij moet je deze vraag gewoon stellen bij de keukenzaak waar je je werkblad hebt gekocht.

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door Mr.P »

Uit het onderhoudsvoorschrift van een der vele leveranciers :

De eerste dagen / weken na aanschaf, adviseren wij u het blad regelmatig te behandelen met lijnolie of Hardsteen Olie. Hierdoor krijgt u een olieachtige toplaag op uw blad wat het direkt intrekken van vlekken voorkomt.

De mensen die voor Belgisch Hardsteen kiezen ook voor wat meer onderhoud, en moeten her en der een klein krasje ook voor lief nemen. De meeste mensen vinden de krasjes niet opwegen tegen de bijzondere uitstraling van dit produkt.

Na een tijd kunt u ook eens het blad afnemen met terpentine of thinner en opnieuw behandelen met lijnolie of Hardsteen Olie. Dit voor het geval u het blad te "vettig" vindt worden
Maar bij uw werkblad wordt door een goede leverancier een onderhoudsvoorschrift meegeleverd. Vraag daar uw keukenmonteurs om want deze wordt nog wel eens weggegooid bij de montage.
Geplaatst op: 29 Mrt 2006 20:08 Onderwerp:


werkblad leveranciers: www.kemie.nl of www.erbi.nl kan je alle informatie vandaan halen.
Heb je zelf eerst op deze sites gekeken? Denk het niet want beide vermelden er niets over. Iets wat mij van Erbi zelfs bijzonder tegenvalt of ik moet niet goed gekeken hebben. Dan mag je mij corrigeren.
oesjes
Geplaatst op: 29 Mrt 2006 21:01 Onderwerp:


volgens mij moet je deze vraag gewoon stellen bij de keukenzaak waar je je werkblad hebt gekocht.
Dat is een nobel streven maar ligt toch aan de keukenzaak waar je koopt. Lang niet iedere verkoper is van onderhoudsvoorschriften op de hoogte. Direct mee eens, zouden ze wel moeten zijn.

Kijk eens bij de betere doe-het-zelf zaak naar HG natuursteenonderhoudsprodukten.

Succes,
Mr.P.

http://www.keukenfabrikant.nl

Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door Yfje »

Bedankt voor de reacties. Het advies van de siliconenspray kwam van mijn keukenleverancier maar ik had hier nog niemand over gehoord, vandaar mijn vraag. Maar als HG producten ook goed zijn, dan is dit ook nog te overwegen.

Met vriendelijke groet,
Yfje

henkvandevelde
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:29

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door henkvandevelde »

De producten van HG zijn trouwens wel aan de prijs :( ...

Ik heb zelf een Belgisch hardstenen tafel van Fueradentro Design. Op hun site staat ook veel info over het onderhoud en eventuele vlekkenbehandeling van Arduin.
Zie: http://www.fueradentro.com/maintenance/a_ned.html

Groeten & succes, Henk

Deskundige77
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 apr 2009 08:19

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door Deskundige77 »

Hou er altijd rekening mee dat Belgisch hardsteen geen graniet is, maar een marmersoort. Eigenlijk is het blad niet geschikt als werkblad. Ongeacht wat je ermee zoek zal het blad krassen en vlekken gaan vertonen op korte termijn.
Het blad heeft de charme van een houten vloer. op een houten vloet zie je ook dat erop geleefd wordt. Dit zal met de belgisch hardsteen ook zijn.

Blijf voor de garantie van het blad af van de producten van andere leveranciers. Vraag altijd naar onderhoudsmiddel van de keukenzaak. Zo blijft hij ook verantwoordelijk.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Onderhoud gezoet Belgisch hardsteen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Hou er altijd rekening mee dat Belgisch hardsteen geen graniet is, maar een marmersoort.
Sorry deskundige....maar dit is niet waar.

Natuursteen wordt commercieel onderverdeeld in enkele grote groepen: granieten, marmers, kalkstenen, basalten en leistenen zijn de belangrijkste.Blauwe Hardsteen (arduin) is een compacte donkere kalksteen die in verschillende oppervlakte-afwerkingen bestaat (van gepolijst tot ruw bewerkt).
Deze kalksteen bestaat uit verschillende soorten fossielen in een donkere grondmassa.

En het hoofdbestanddeel, kalk, zorgt er ook voor dat het als werkblad zeer gevoelig is voor zuren. (wijn, vis, citroensap, jus d'orange....).

Bij de keuze van de reinigings- en onderhoudsproducten is het van zeer groot belang te weten of er sprake is van een kalkhoudende (marmer, kalksteen) dan wel een niet-kalkhoudende (graniet) natuursteen. Kalkhoudende natuurstenen zijn niet bestand tegen zuren en veel schoonmaakmiddelen en huishoudproducten bevatten zuren.
Het is ook belangrijk dat er zo weinig mogelijk water bij reiniging van een natuursteen gebruik wordt, want teveel vocht kan mogelijks schade tot gevolg hebben.

dat wetende.....;
Impregneermiddelen dringen in de poriën van de steen en kunnen het oppervlak enkel waterafstotend maken (hydrofoob), maar ook water- en vetafstotend (hydro- en oleofoob). De bescherming dient op een homogene manier aangebracht te worden op een droge en propere ondergrond.



Om werkbladen van Belgische arduin gemakkelijk te onderhouden, smeert u het oppervlak best in met een oplossing van 50% terpentijn en 50% lijnolie. Na 24 uur te laten drogen haalt u het overtollige weg. U kan deze behandeling eventueel na een tijd hernieuwen, maar dan met een verhouding 2/3 terpentijn en 1/3 lijnolie.

Bovenstaand advies komt van een 70-jarige italiaans/belgische- steenhouwer.............

Betreffende enige garantiebepalingen ben ik het wel met deskundige77 eens, als u de middelen van de keukenleverancier gebruikt kan er nimmer van een "verkeerd-onderhoudsmiddel" gesproken worden.

groeten zelfstandigste.

Gesloten