LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
wendy.G
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2007 07:44

Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door wendy.G »

Wij (mijn vriend en ik) gaan zelf onze Ikea keuken plaatsen.

Nu hebben we natuurlijk ook zo een leuke DVD gekregen met wat en hoe. Toch zou ik graag wat tips ontvangen van mensen met ervaring.

Moet je bijvoorbeel strak in de hoek in de hoek beginnen of iets ruimte laten? Hoe evestig/plaats je een paneel (zijkanten en onder kastjes)? Hoe verberg je de verlichting-snoeren etc.
Het granieten werkblad wordt geplaatst dus dat moet goed gaan :D

Ik heb er slapeloze nachten van maar mijn vriend denkt dat we het kunnen en laten plaatsen was toch weer E 1500!

Dus graag raad en wijsheid.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Wendy,

Het draait bij keukenmontage om de kwaliteit van onderdelen en gereedschap. Heb je bijvoorbeeld een cirkelzaag, tafelzaag, decoupeerzaag, waterpas, schroeftollen, diverse schroefbitjes (torix,pozidrive en philips) enz enz? Ik heb al velen de fout in zien gaan met de Skil decoupeerzaag van de buurman.

Aan jouw bericht te zien zijn jullie geen doorgewinterde klussers en een Ikeakeuken moet je van pakketten samestellen tot een keuken. Winkelhaakje om de haaksheid van een kast te bepalen is dan ook wenselijk. Hou ook rekening met de foutmarge van Ikea, een kast van 600mm breed kan zomaar 5mm groter of kleiner zijn. Vooral bij vaatwassers is het belangrijk om de nismaat op 600mm te houden!

Bij een hoekkeuken begin je met de hoekkast en werk je naar de buiten hoeken toe. Eerst onderkasten dan werkblad. Als dat allemaal waterpas en haaks staat kan de hoge kast waterpas gesteld worden. Dan kunnen de bovenkasten erin. Als laatste handeling de plinten en passtukken op maat maken.

Vergeet niet de binnennaden van de koelkast, spoelkast en de naad tussen hogekast en werkblad te kitten. Vooral met de spaanplaat werkbladen van Ikea geen risico lopen. Neem een spoelbak waar de kraan op staat , dan hoef je geen gaten te maken in het werkblad. Plak de onderzijde van het werkblad bij de vaatwasser af met aluminium tape voor de condensaanslag.

Even een tip: als je het verhaal niet kan volgen bel dan een monteur en bespaar jezelf een hoop ellende. Indien nodig heb ik nog wel een adres voor je.

MVG

Pfffff

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door Pfffff »

Geen commentaar van mij, 1 tip, hou de videocamera bij de hand :lol:

mar53
Berichten: 370
Lid geworden op: 16 feb 2005 22:09

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door mar53 »

:D ik wens je echt heel veel sterkte :o

Als je nog een keer een keuken koopt :oops: ga dan naar een normaale keukenwinkel. :!:

Voor het uiteindelijke eindbedrag makt het geen ..... uit.
stuk minder ergenis :D

rico1974
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2007 01:05

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door rico1974 »

Ikea keuken.

Ik zou zelf de kasten in elkaar zetten en de keuken laten plaatsen door een ervaren monteur.
Die monteur moet al wel een paar keer een keuken van ikea geplaatst hebben, anders wordt een langdurige geschiedenis.

Zijn niet mijn favorietste keukens om te plaatsen

Als hij klaar is ziet het er goed uit, maar voor dat zover is...

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door maxx »

Ik zou zelf de kasten in elkaar zetten en de keuken laten plaatsen door een ervaren monteur
Ja lekker,

Als de klant de kasten dan niet haaks in elkaar zet, zit de monteur met de gevolgen. Daarom zijn wij er altijd met een grote boog omheen gelopen.

Laat het gewoon plaatsen door een keukenmonteur (het hele project) en spreek een uurtarief af. Zit het mee, heb je mazzel. Zit het tegen komt de monteur niets te kort en krijg je geen afraffelpraktijken.

MVG

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom zou je geen gebruik maken van de eigen IKEA plaatsingsservice?

jacbigboss
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2006 09:43

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door jacbigboss »

ik zou zo zeggen laat je niet al teveel af scheepen met die enge verhaalen !! lees eerst rustig de handleiding door en ga beginnen eerst alle kastjes in elkaar zetten !!!! DAN ga je kijken hoe de vloer loopt of hij waterpas ligt waarschijnlik niet teken op de grond de keuken af en dan kun je de hoogte instellen van de keuken begin op het hooste punt .MAAR DENK ER AAN DAT JE STEL RUIMTE OVERHOUD BIJ DE VOLGENDE KASTJES.. Als dat is gebeurt begin met de hoekkast en werk gelijktijdig naar rechts als naar links vergeet vooral niet ALLES!!!!!!!!!!!! waterpas te stellen gelijktijdig engoed aan elkaar te monteren en beter een keer te veel gecontroleerd als te weinig denk er aan waar vocht kan komen netjes afkitten die handel ,met sanniter kit en rustig aan doen dan komt het vanzelf goed !! OJA monteer tussendoor de deurtjes kun je goed kontroleren of het net haaks is allemaal SUCCES jacbigboss

janneke-tanneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2007 14:55

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door janneke-tanneke »

hallo, ik heb zelf ook een keuken van ikea, het in elkaar zetten vond ik vrij simpel, (maak alleen niet dezelfde fout als ik deed bij een van de kastjes, toen ik de achterkant er op spijkerde, wilde ik het goed stevig doen met als gevolg dat de plankjes er niet inkonden omdat ik de zijkanten iets te dicht naar elkaar toegeduwd had) als je de keuken op zijn plaats wil zetten, zet ze eerst in de goede volgorde :lol: de pootjes eronder, daarmee kun je hem nl. goed waterpas stellen. het is even een getob, je bent er wel even mee bezig, zeker als je keuken niet bepaald waterpas loopt, zoals bij mij. (er zit bij mij een cm of 5 verschil tussen de wanden op de vloer en een meter hoger :? ) wij hebben ook het aanrechtblad erop gelegd, dat moet waterpas lopen en dan de kastjes er onder stellen en aan elkaar bevestigen. veel succes ermee!! ik ben overigens heel tevreden met mijn keuken, stevige kastjes en blijvend goed lopende lades (na 6 jaar) en dat met kinderen!!! groetjes.

keukenkast
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 aug 2006 10:35

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door keukenkast »

toen ik de achterkant er op spijkerde
En dan zijn er nog steeds mensen die beweren dat ikea GEWELDIGE KWALITEIT levert :D :lol:

janneke-tanneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2007 14:55

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door janneke-tanneke »

spijkerde
ach, weet je, dat is nou een van de dingen die ze van mij mogen veranderen, al die kleine snertspijkertjes, maar ja, vastlijmen wordt ook zo'n rommeltje he :lol: (bij mij dan :wink: )

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

ik wens je echt heel veel sterkte

Als je nog een keer een keuken koopt ga dan naar een normaale keukenwinkel.

Voor het uiteindelijke eindbedrag makt het geen ..... uit.
stuk minder ergenis
Dit is natuurlijk een k-u-t-reactie van de bovenste plank: het plaatsen van een keuken is niet voor iedereen weggelegd, daarom biedt Ikea ook altijd aan om het te laten plaatsen door een ervaren montagebedrijf (Ikea werkt met vaste, externe montagebedrijven die daarom veel ervaring hebben met Ikea keukens).

Als je handig bent of een meubelmaker/timmerman in de familie hebt die het voor een kistje wijn wil doen is dat mooi meegenomen, anders moet je er niet aan beginnen. Helaas ontberen veel mensen die zelfkennis.

Ik zelf ben redelijk handig en zou onmiddellijk een keuken bij Ikea kopen, met als voornaamste reden de prijs. Alles heeft een vaste, eerlijke prijs en je hoeft NOOIT te pingelen en te onderhandelen, je hebt meteen een goedkope, eerlijke prijs. Er worden geen smerige verkooptactieken op je losgelaten zoals op de slachtoffers van keukenconcurrent, keukenkampioen en al die andere gladde praters.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Oh, weet je wat nog wel het leukste is?

Ikea verkoopt met 12 vestigingen meer keukens dan al die andere, te dure keukenboeren bij elkaar. En waar staat dit forum vol mee? Juist, met ellendige verhalen over oplichtingspraktijken en kwaliteitsproblemen van al die andere leveranciers.

Blader dit forum eens door, voor de grap, en overtuig je zelf.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door Kulta »

Alles heeft een vaste, eerlijke prijs en je hoeft NOOIT te pingelen en te onderhandelen, je hebt meteen een goedkope, eerlijke prijs. Er worden geen smerige verkooptactieken op je losgelaten zoals op de slachtoffers van keukenconcurrent, keukenkampioen en al die andere gladde praters.
Kun je dan wel pingelen en onderhandelen?

Hoeft namelijk bij mij ook niet, ik maak ook gebruik van een vaste eerlijke prijs en ik gebruik ook geen smerige verkooptactieken.

Ik maak ook geen slachtoffers. Klanten zijn tevreden.

Iemand die toch wil pingelen; "Deal gaat door, maar dan wel afronden (bijv. van 14.300 naar 14.000)" daar hebben we geen moeite mee, maar verder dan dat gaan we niet.
De prijs is de prijs en daar kan geen 5 % van af, en zeker geen 50%.

Trouwens raar dat wanneer ik wil afronden, van 14.300 naar 14.500, dit nooit wordt gewaardeerd! ;-)

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door loesjes »

Ikea verkoopt met 12 vestigingen meer keukens dan al die andere, te dure keukenboeren bij elkaar.
grappig....heel grappig....

puttputt
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 aug 2006 17:15

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door puttputt »

wij hebben bij een keukenspeciaalzaak een keuken gekocht en ook door hen laten plaatsen.
Dat kostte ons 600 euro.
maar waarom zou je zo`n dure aankoop als een keuken zelf gaan plaatsen??
Oke je bent goedkoper uit.
maar dan geef ik toch liever wat meer uit en het wordt door vakmensen degelijk geplaatst... :wink:

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door 16again »

Ikea verkoopt met 12 vestigingen meer keukens dan al die andere, te dure keukenboeren bij elkaar.
Kun je dat met recente cijfers onderbouwen?
De cijfers die ik ken van 2002 (weliswaar gedateerd) spreken een ander verhaal:

verkoop totaal aantal keukens via:
keukenspeciaalzaken 81%
woonwarenhuis (waaronder Ikea) 8%

Bron: CBW: rapportage keukenmarkt 2002.doc

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik meende dat ik laatst las dat er nu zo'n 2100 winkelpunten zijn ( waaronder dus de 12 vestigingen van IKEA
en wat er nu gezegd wordt is dat 12 IKEA zaken dus meer verkopen dan de 2088 andere zaken bij elkaar......

lijkt me wel duidelijk denk ik.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door maxx »

Leuk dat flatpack gelijk staat aan een keuken..... Volgende keer geef ik onze monteurs ook een pallet spaanplaat mee met wat spijkers, kijken wat de reactie is van onze klanten.

MVG

Heidrun
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2007 10:08

Re: Zelf plaatsen ikea keuken, tips gevraagd

Ongelezen bericht door Heidrun »

Wij hebben afgelopen najaar in Oostenrijk een Ikea keuken geplaatst in ons vakantiehuis daar. Het plaatsen ervan ging heel goed, maar met de kanttekening dat we ervaring hebben met bouwen. We, dat zijn in dit geval mijn man (stucadoor, voormalig timmerman), mijn zwager (stucadoor en zeer handig met dingen als waterleiding) en tenslotte mijn broer (ingenieur en thuis in electriciteit). Tenslotte mijn schoonzusje en ik. De laatste twee hebben alles in elkaar gezet, omdat we gemerkt hebben dat wij het makkelijker vinden volgens het boekje (van Ikea) te werken dan de mannen. Die hebben de neiging eerst zelf te proberen en dan na te kijken wat ze fout doen.
Dus tip 1: heel nauwkeurig volgens instructies alles in elkaar zetten!
Ook klopten niet alle onderdelen, in die betekenis dat we e.e.a hebben overgehouden. Wat deurtjes extra, extra greepjes en dat soort zaken. Maar dat lijkt me geen probleem.
De spoelbak was in twee gebroken bij levering. Geen probleem, werd direct vervangen.
Conclusie: Ikea keuken geen slecht idee, mits je enige ervaring hebt met doe het zelven! Schroom anders niet professionele hulp in te schakelen. Dat is voordeliger dan je keuken verknallen.

Succes!

Gesloten