LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABK geintegreerde afzuigkap

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
angiebabe
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:40

ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door angiebabe »

Wij zijn van plan om een ABK geintegreerde afzuigkap (in het plafond) aan te schaffen.

Is er iemand die hier ervaringen mee heeft?

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:idea:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 11 feb 2010 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

OmeBen
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2006 22:08

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door OmeBen »

Een plafond afzuigunit kies je in eerste instantie omdat je die mooi vind. Een goede afzuigkap op 70 a 75 cm. hoogte vanaf je kookplaat blijft de voorkeur geven wanneer je voor kwaliteit kiest.

Wanneer je toch een plafondunit kiest, trek dan vanaf de zijkanten van de kookplaat 2 schuine lijnen naar je plafond onder een hoek van 15 graden, om de grootte van je plafondunit te bepalen.

leandra1975
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2008 21:37

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door leandra1975 »

Ook wij hebben de Neerim 122 x 74 cm afzuigkap gezien van ABK, maar verder is er weinig te lezen over deze afzuiginstallaties. Iemand ondertussen ervaring opgedaan met dit syteem?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Leandra1975,


De wasemkappen hebben genoeg capaciteit. Jammer genoeg vergeten de meeste klanten en installateurs extra aandacht te geven aan de afvoerbuizen en het uitblaasrooster.

ABK heeft een goede optie in de folder staan. Deze buizen en roosters veroorzaken nagenoeg geen weerstand waardoor er weinig krachtverlies optreed.

Deze buizen en roosters zijn een fractie duurder maar zeker de investering waard! Ze zijn ontwikkeld door de firma Naber.


MVG

leandra1975
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2008 21:37

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door leandra1975 »

Beste Maxx,

dank, erg nuttige informatie! Heb een film gevonden waarin het systeem van Naber nader wordt uitgelegd: http://www.dunstabzugshauben-shop.de/pr ... ionen.html

Er is ook een mooi RVS rooster beschikbaar voor de buitenmuur: http://www.dunstabzugshauben-shop.de/pr ... lappe.html

Alleen vraag ik serieus mij af hoe ik een rechthoeking gat kan maken in de buiten en binnenmuur voor de aansluiting van dit rooster.

Ik begrijp dat jij goede ervaringen hebt met dit systeem van Naber?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Leandra,

Wij boren 2 of 3 (83mm) kleinere gaten naast elkaar en tikken/beitelen dan voorzichtig de "dammetjes" weg. Werkt perfect en ik denk dat jouw installateur er geen moeite mee zal hebben.

Het rooster is zeker de moeite waard. Met name de terugslagklep zal veel koude-overlast wegnemen. Ik heb zelf het zelfsluitende rooster. Werkt perfect!

MVG

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Hoi Leandra,

Kookdampen hebben van zich zelf al, vanwege de warme lucht, de eigenschap om te stijgen. De dampen trekken dus richting het plafond, al daar aangekomen zal de krachtige motor van een goede afzuigunit de dampen kunnen afzuigen mits het een degelijke installatie betreft en een dito afvoer kanaal zoals Maxx al aangeeft. Je zult wel de ramen dicht moeten houden anders trekken de dampen langs je plafond richting het openstaande raam terwijl het op je plafond allerlei vetresten achter laat.

GWTE (At Your Service)

JWKlasse
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009 16:42

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door JWKlasse »

Angiebabe , waar ga je op koken ?
Verhaal GWTE klopt maar ook speelt een rol waarop je gaat koken.
Bij een gaskookplaat ( soms met bakplaat ! ) stijgen ook verbrandingsgassen van het open vuur op.
Dit geeft veel meer dampen dan bijv. koken op een inductie-kookplaat.
Er dient dus ook rekening gehouden te worden met de capaciteit afhankelijk van de wijze van koken.

leandra1975
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2008 21:37

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door leandra1975 »

Amici,

Dank voor alle informatie. Bij ons gaat het waarschijnlijk een externe motor van ABK worden die in de buitenmuur wordt verwerkt. Met daarbij een bocht en dan 2 meter naar de buitenmuur. Capaciteit motor is max 755m3 afzuiging, en daarbij worden de kanalen van de firma Naber gebruikt. Ik hoop wel dat de buitenmotor voldoende kracht heeft (en niet al te veel herrie maakt voor de buren). Ik denk dat wij de aansluiting zelf gaan doen, beetje breekwerk moet lukken :lol:

Een motor in het verlaagde plafond gaat voor ons niet werken, dan moet er minimaal 23 cm worden verlaagd en dan hou ik maar 240 cm hoogte of minder over.

Ik laat tzt de werking van de randafzuiging boven de inductieplaat en onze ervaringen weten.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 12 feb 2010 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

leandra1975
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2008 21:37

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door leandra1975 »

Bedankt voor de tip, Ik zal eens vragen wat de GABK225HR extra kost.

De plafondunit is 125 mm + 36 mm = 161 mm waarbij de onderkant van de unit gelijk komt te liggen/hangen met de onderkant van de stucplaten. Vanwaar de 20 cm dan?

leandra1975
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 apr 2008 21:37

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door leandra1975 »

Toch nog weer twee vragen:

- Hoe zit het met de geluidsbelasting buiten bij een buitenmoter van 1060m3. De motor wordt dan wel in de muur geplaatst, maar ik heb ook weinig zin in klagende buren 8) ;

- Kan ik zodra de motor is geplaatst de binnenzijde met pur schuim afwerken en dan de buitenste rand (voor het rooster wordt geplaatst) afkitten?

selectiv
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2009 16:12

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door selectiv »

Een plafondafzuigkap werkt altijd minder dan een "gewone" afzuigkap die zo'n 70 - 75 cm. boven de hangt! Is het toch jouw wens, houd hier dan rekening mee en probeer een zo'n groot mogelijk model te nemen. Bedenk dat "tochtlucht" de kookdamp doet verspreiden en dat de kap dat niet kan opvangen.
Kijk eens naar een alternatief in de vorm van een downdraft afzuigkap van wave.
Succes

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Een plafondafzuigkap werkt altijd minder dan een "gewone" afzuigkap die zo'n 70 - 75 cm. boven de hangt!
Is correct.....

En dan vervolgens......
Kijk eens naar een alternatief in de vorm van een downdraft afzuigkap van wave.
Niet echt correct, daar kookdampen stijgen! en deze kap dus NOG minder effect heeft. ( Ik heb deze downdraft reeds 3x geïnstalleerd, allen tevreden over het design allen nemen met de mindere werking daarom genoegen)

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 12 feb 2010 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

selectiv
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2009 16:12

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door selectiv »

Citaat:
"Niet echt correct, daar kookdampen stijgen! en deze kap dus NOG minder effect heeft."

Absoluut niet waar! Indien deze downdraft goed geïnstalleerd wordt en dat is bij ons het geval, dan zorgt de luchtstroming voor onderdruk op het fornuis en worden alle dampen afgezogen. Geen last van tocht, afzuiging direct bij de bron! Wij hebben reeds 2 jaar een downdraft systeem en zijn daar meer dan tevreden over. Kijk maar eens op youtube; daar zie je een filmpje over de werking van downdrafts.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: ABK geintegreerde afzuigkap

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Absoluut niet waar! Indien deze downdraft goed geïnstalleerd wordt en dat is bij ons het geval, dan zorgt de luchtstroming voor onderdruk op het fornuis en worden alle dampen afgezogen. Geen last van tocht, afzuiging direct bij de bron! Wij hebben reeds 2 jaar een downdraft systeem en zijn daar meer dan tevreden over. Kijk maar eens op youtube; daar zie je een filmpje over de werking van downdrafts.
Da's mooi dat deze goed werkt maar het gaat in deze om een vergelijk, bovenstaand betoog zegt NIETS over een vergelijk met een "normale" wandkap. Vraag het eens aan de deskundigen van Wavedesign............

Bovendien kan "onderdruk" boven het fornuis de werking van gasbranders niet ten goede komen lijkt me...

Gesloten