LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Beste Kulta,

Ik teken met Simar.
Mijn tijd voor tekenen is voor vandaag op, haha.

Gebruik je fantasie dus maar :D

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

En als je toch tijd genoeg heb; teken 'm even greeploos ;)
:D

Ik doe hier weer teveel goede ideén op, met name door Wilco2005 8), hieronder even mijn opstelling (hij's vrijwel standaard), als ik hier nog aan ga tornen pakken ze hun verloren marge terug.. :lol:

In mijn opstelling ben ik uitgegaan van een rustige en voor zover mogelijk symetrische achtermuur, inderdaad vanwege de inkijk, verder wilde ik zo min mogelijk meerwerk omdat ik bij een 3e partij de keuken koop en niet bij de projectleverancier maar een minimum aan meerwerk mocht ook niet het praktische in de weg staan.

Plaatjes zeggen meer dan praatjes dus:

-knip-
Laatst gewijzigd door CocaCola81 op 08 jan 2008 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik zou als ik jouw was toch ook maar eens die opstelling van wilco laten berekenen bij hetzelfde bedrijf. volgens mij is die opstelling beslist niet duurder, maar naar mijn idee wel mooier en handiger in gebruik.
Met name door de stoomoven en combi op ooghoogte

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

@cocacola81 zou je mij een mailtje kunnen sturen, ik heb een vraag die ik niet publiekelijk wil stellen.
Alvast bedankt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt zo vanuit de kamer wel duidelijk de ovens in zicht. Het zou rustiger zijn als je de ovens niet in het zicht had. Maar dat wordt lastig, natuurlijk.

Je hebt ook een achterwand bij het fornuis. dat maakt de boel weer wat onrustiger. Is het een idee om een over de hele breedte doorlopende achterwand te nemen?

Anders zou ik overwegen (maar ja, wie ben ik) om spoel en kook om te wisselen. Dan heb je geen achterwand die je uit je woonkamer ziet én kun je de ovens 'uit het zicht' onder het kookstel doen.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Kulta »

@wilco2005

Ik heb wel een idee hoe het eruit ziet in greeploos ;-)

@ CocaCola81

Je zou van de hoekkast met legplanken ook nog een hoekspoelkast kunnen maken. Dan kun je links en rechts naast de kookplaats een symetrisch beeld krijgen.
Laatst gewijzigd door Kulta op 06 nov 2007 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Ok Coca,

Ik vrees voor je dat je ontwerp in de praktijk niet handig is.
Er zijn een aantal belangrijke punten waar je eens over na zou moeten denken en dit bespreken met je adviseur:

Spoelgedeelte: hier krijg ik een benauwend gevoel, zo kort op de hoge ombouwkast.
Legplank: deurtje is smal, dit werkt niet prettig met het in- en uitpakken van spullen.
Steamer en combi zitten te laag, doet afbreek aan de apparaten en is gevaarlijk icm met kleine kinderen, bijvoorbeeld.
Je mag dan wel jong zijn :wink: , maar deze apparaten geven je meer gemak als je ze op werkhoogte plaatst.
De totale bergruimte? Waar ga je je spullen inpakken?
Koel-vries combi is leuk, twee losse elementen is praktischer.

Anyway, overdenk dit nog eens goed, voordat je definitief een besluit neemt.

Groeten Wilco

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

Afbeelding

Afbeelding

Zo zou ik het doen, uiteraard niet belemmerd door enig budget...
De bladopzetkast is handwerk, apparatuur van Gaggenau i.v.m. draaideur. Vaatwasser onder de combi, koel/vries combinatie.

evt. een ondiepe servieskast om de ruimte op te vullen....

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

aan het gebrek aan reacties concludeer ik maar dat jullie diep onder de indruk zijn...

Pfffff

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 13 nov 2007 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

:oops:
verlegen...

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Zeker hulde Sjoerd! :)

Morgen meer inhoudelijke reactie van mij, vooralsnog hebben jullie me aan 't twijfelen gemaakt! :oops:

Pfffff

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 13 nov 2007 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat lijkt inderdaad aardig op wat ik ook in gedachten had.

Ik zou alleen denken dat de linker oven makkelijker met een naar-voren klep kan, omdat je bij een naar links draaiend scharnier steeds zelf in de weg staat bij het open doen. Maar dat staat waarschijnlijk weer minder strak.

En ik zie dat je geen afzuigkap hebt getekend. Dat is voor het ruimtelijk beeld (en de esthetiek van het ontwerp) mooi, maar ik denk dat je in de praktijk toch een afzuigkap wilt. Dat is iets om misschien ook nog even in te tekenen in een definitiever ontwerp?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Pfff, je ziet die klep-bovenkastjes niet zitten, begrijp ik? Waarom is dat? Zie je ze helemaal niet zitten of alleen in deze ontwerpen?

Bij het ontwerp met de twee 'los hangende' kastjes kan ik me dat voorstellen, omdat je in mijn ogen dan beter wat hogere kasten kunt nemen (als je bovenkastjes ophangt, dan moet je het goed doen...).

Maar bij het laatste ontwerp geeft die bovenste laag wel een flinke extra opbergruimte (bijna een halve kubieke meter!) zonder dat het aangezicht heel veel anders wordt. Je zit wel met een rare hoogte-diepte verhouding in die kasten, die voor gewone dingen niet zo praktisch is, maar je kunt er wel veel dingen kwijt (bv. ook in (schoenen-)dozen) die je bijna nooit gebruikt, maar die je toch in de keuken wilt bewaren. Neem nou van die dingen zoals een gourmetstel of zo. Veel mensen hebben dat en zullen het toch ergens moeten opbergen. Of misschien heb je wel veel 'reserve' servies dat alleen gebruikt wordt als er veel mensen op bezoek komen (verjaardagen, kerst). Dan zijn die bovenste, slecht bereikbare, kastjes ideaal.

Als je bezwaar is dat je liever een doorlopende deur ziet, dan kan ik mij dat wel voorstellen. Dat kan natuurlijk ook, maar misschien dat het mooier is om een scheiding te maken tussen het deel van de kasten voor dagelijks gebruik, waar je makkelijk bij kunt (en wat waarschijnlijk wat netter is ingericht...), en het deel voor meer rommelige lange-termijn opslag. Bovendien kan zo'n extra bovenlaag voor het oog een mooie afscheiding tussen keukenwand en de rest van de muur zijn. Maar dat is weer erg afhankelijk van de smaak van de koper en de situatie. Dat is iets waarover de adviseur van de winkel waar de keuken wordt aangeschaft kan adviseren en opties geven.

(Maar misschien is het ook wel praktisch, dat de plaatselijke bouwmarkt/Ikea niet zulke hoge kasten heeft en dat er daarom losse kasten bovenop moeten staan...)

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Kulta »

@Sjoerd

Fraai, ben alleen zelf niet zo kapot van die spoelbak geplaatsts over twee kasten. Jammer dat CocaCola niet iets meer ruimte ter beschikking heeft.

Gr,

Kulta

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

tja, wat betreft die spoelbak, t zou niet het eerste zijn wat ik bedenk, maar je krijgt er wel, binnen het wensenpakket, een werbare ruimte mee... het is een keuze.

Wat betreft de afzuig; er zijn 2 mogelijkheden voor mij
1. het plafond met 90 cm. verlagen en daar een Gutmann Campo II inbouwen Afbeelding

of... in het werkblad de Gutmann futura inbouwen Afbeelding

Zoals eerder vermeld, ik bemoei meniet met futiliteiten als budgetten enzo :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hmm, dat ziet er niet verkeerd uit. Toch leuk om (los van het budget) te zien wat er mogelijk is. Maar toch... 4000 euro voor die Futura is wel een beetje veel.

Ik heb ook ergens afzuigkappen gezien die er uitzien als een designerlamp. Die zijn alleen ook wel wat aan de prijs. Of, om een minder Hollands argument te hanteren, dat zijn circulatiekappen in plaats van afvoer kappen. Dan vallen ze toch af...

Wel leuk dat je aan de hand van zulke bijzondere ontwerpen wel kunt zien waar ook de minder dure merken waarschijnlijk over een jaar of 10 naar toe gaan.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Allereerst een bedankje aan allen. Ik wil niet melodramatisch doen maar dit topic is naar de zin van 't forum; tips, ideetjes, leuke gesprekken en verschillende visies. :)

@Wilco's 2e idee: Prima idee dit! :) Qua uitvoerbaarheid; laten staan van het zijwandje en het geringe meerwerk aan bijv. afzuiging, welke trouwens motorloos is, is goed te doen: Bovenin het plafon een koof maken waarin de afzuiging in het midden van de achtermuur uitkomt, met buis in de koof is dit prima te verleggen. Hoewel 2x een 90 graden hoek niet optimaal maarja hoe optimaal is een centrale ventilatie icm motorloos. :D
Vooral het gebruiksgemak van de twee ovens op hoogte is ideaal! Ook voorkom je/ik hiermee het probleem van een steamer onder een werkblad! In het bos heb ik de bomen niet meer gezien ;) en staarde ik blind op symmetrie en het standaard leidingwerk. Twee hoge kasten had ik al verworpen door het slechte bezoek aan KeukenConcurrent, terwijl in feite enkel de gootsteen verplaatst is en het gas compleet links zit, de KC-adviseur het gas slechts een cm of 10 naar links (ik zal toch eens zoeken naar zijn schets). Puntje gescoord daar!
Grote kans dat ik deze opstelling eens laat narekenen! Wel ben ik benieuwd naar het totaal in greeploos (Hacker Systemat Edition); greep onder het blad overal, totaan stol van hoge kasten, onder het gas wellicht een lade in grote korflade?

@kweenie:
Je hebt ook een achterwand bij het fornuis. dat maakt de boel weer wat onrustiger. Is het een idee om een over de hele breedte doorlopende achterwand te nemen?
Hm ja, op HPL vind ik een backboardsaver zo lelijk, composiet ligt voorlopig buiten het budget. Compleet RVS is ook weer aan de prijs en is misschien iets te industrieel. Sowieso was de afzuiging en achterwand wikken en wegen, eigenlijk zou er voor de lijn een 120cm achterwand met idem schouwkap boven moeten gezien de 2x60 apparaten maar 120cm motorloos (liefst nog blokmodel) schouwkap is haast nergens te vinden. Dus 90cm met schrobvaste muur(verf) en later dit jaar wellicht glas ertegen als het toch erg buiten de wand spat allemaal.
Als er een op beide muren een doorlopende achterwand zou komen is het voor de lijn mooi om deze net zo hoog te maken totaan de onderkant van de bovenkasten op de andere muur right?

@Kulta
Je zou van de hoekkast met legplanken ook nog een hoekspoelkast kunnen maken. Dan kun je links en rechts naast de kookplaats een symetrisch beeld krijgen.
Dus toegang tot je "hoek" via je spoelkast wordt het dan, zit er dan sowieso een houten afdekplaat voor je gootsteenbak aan de binnenkant? Er komt geen boilertje in, dus het zou kunnen.
Raak ik dan nog wel gemakkelijk mijn bijv. koekenpannen kwijt die niet in de 50cm korflades zouden? Maar zou een extra greeplijst daar niet verdwaald staan omdat de hoek verder overgaat in vlakke fronten, puur om de lijn? :)

@Wilco
Spoelgedeelte: hier krijg ik een benauwend gevoel, zo kort op de hoge ombouwkast.
Legplank: deurtje is smal, dit werkt niet prettig met het in- en uitpakken van spullen.
Steamer en combi zitten te laag, doet afbreek aan de apparaten en is gevaarlijk icm met kleine kinderen, bijvoorbeeld.
Je mag dan wel jong zijn , maar deze apparaten geven je meer gemak als je ze op werkhoogte plaatst.
De totale bergruimte? Waar ga je je spullen inpakken?
Koel-vries combi is leuk, twee losse elementen is praktischer.
Spoel valt, in mijn consumentenogen, mee, 50cm spoelkast en rechts 60cm afzetruimte met daaronder vaatwasser. In mijn ouderlijk huis was dit 60+60 (met zo'n heerlijk kitscherige ovale standaard spoelbak met lekblad boven de vaatwasser). In mijn ervaring schoot dit niet te kort.
Het gemak van ovens is zeker waar, aan de hand van je tekening ben ik het ook serieus aan het overwegen. Voorlopig zijn er nog geen kids, single huishouden met (late) studie en goede bijbaan <- deze informatie was ik nog vergeten te vermelden, in de gang van het appartement bevindt zich een 40cm diepe deurkast waar ik proviand/voorraad wil opslaan.
Van een koel-vries combi is overigens geen sprake, ivm het greeploze zijn het inderdaad twee kasten geworden, my bad om niet te vermelden. :)

@Sjoerd15
Schitterend ontwerp, zo wordt de tweede keuken als ik er nog woon tegen die tijd of als de folie van de kastjes komt zetten. Vooral je ondiepe kast bij die rottige vensterbank is een goede. En ik had als consument een ontwerp met een kastenwand niet voor mogelijk gehouden, dus wederom een puntje erbij voor de adviseurs hier op 't forum! :D

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Kulta »

@CocaCola

Ik denk dat het met het doorlopen van de greeplijst wel meevalt.
Dit zal niet opvallen. Een hoek spoel onderkast is niet de meest toegankelijke, dus wat dat btreft niet optimaal, maar het is maat net wat je wilt schoonheid of functionaliteit :wink:
Schitterend ontwerp, zo wordt de tweede keuken als ik er nog woon tegen die tijd of als de folie van de kastjes komt zetten.
Als je echt een Häcker Edition geleverd krijgt, dan hoef jij je over folie geen zorgen te maken. In de Edition lijn zitten namelijk geen folie deuren

@Sjoerd15

Dan maar de plafond unit (jippie weer een afstandsbediening erbij)
De futura is mooi, maar lijkt me lastig te plannen in deze opstelling.

(zitgedeelte opofferen; afvoer door de kruipruimte)

Kostenplaatje laat ik achterwege, want zoals gezegd budget is een futiliteit

Gesloten