LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Even ter afwisseling van de huidige koers, ter vermaak en uit interesse:

Hoe zou jij, als beroeps danwel consument, onderstaande keuken indelen?
-knip-

De aansluitpunten zijn momenteel zoals afgebeeld aangelegd, het aanhouden van deze punten is geen vereiste.

De plafondhoogte is ca. 3,9mtr, met ramen vanaf ca. 70cm totaan het plafond. Zie onderstaande foto.
-knip-
:D

PS: Het zijn clickable thumbs!
Laatst gewijzigd door CocaCola81 op 08 jan 2008 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door pyotr »

Ik zou (als consument) in elk geval meer van de woning er bij betrekken. Dus de plattegrond uitbreiden met de kamer "onder" en "rechts" van de keuken.

Verder is het ook wel handig om even te vermelden hoeveel apparatuur er in moet (grote diepvries? espresso apparaat? etc).

Is de bovenste muur een buitenmuur (m.a.w. geschik om de buis van de afzuigkap doorheen te steken) en hoe breed is het stukje muur tussen de twee vensters? En wil je de originele plafonds in ere herstellen of werk je ze weg?

Lijkt me niet echt een eenvoudige situatie, 'k zou met een beroeps gaan praten (face to face). Off-topic: vind je het ook zo frustrerend dat in die glossy brochures van fabrikanten vooral keukens staan die 2x zo groot zijn als je eigen woonkamer, laat staan je keuken?

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

De rechterruimte (buiten zicht) is de gang, de keuken is het teentje in een L-vormige ruimte zeg maar.

Momenteel het volgende aan apparatuur, voor mij persoonlijk: Stoomoven, combi oven onder gaskookplaat, in de hoge kast naast gootsteen aparte vries- en koelkast.

Maar ik ben vooral benieuwd naar ideeen van anderen, een rij halfhoge kasten bijvoorbeeld, of toch een of andere manier om er een eiland in te krijgen of iets U-vormigs, gewoon ter inspiratie en uit interesse. :)

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door pyotr »

Ok, ter inspiratie want praktisch uitvoerbaar zal het niet zijn :lol:

Elementen: smalle vaatwasser naast het raam, 30cm kastje voor afvalbak (zodat je je snijafval makkelijk in de bak kan vegen), een hoge kast voor apparaten (koel/vries bijv.) en een hoge apothekerkast.

Kookeiland bestaat uit een ladenblok (120cm breed) en twee halfhoge kasten. Daar kun je apparatuur (ovens) in kwijt en laden.

Om dat allemaal enigszins kwijt te kunnen moet je een stuk muur bij de deur weghalen (waar in jouw tekening de koelkast stond). Hoe je een afzuigkap boven het eiland moet krijgen als het plafond op 3.90 meter zit is mij zelf een raadsel :?

Sorry, geen gave fotorealistische 3D Autocad/20-20/KIMS/Simar plaat, gewoon Visio 2003 dat Microsoft met Office meelevert.

Afbeelding

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door loesjes »

Niet mijn bedoeling om nu gelijk kritiek te leveren, maar heb jij nou de kookplaat tegen 2 half hoge kasten getekend?

Ik vind het heel goed dat je een tekening hebt gemaakt, maar ik vind eerlijk gezegd je opstelling prut.
een kleine vaatwasser zodat er ruimte is voor een afvalemmer? ik zou liever kiezen voor een afvalemmer in de spoelkast en dan een normale grote vaatwasser. Daarnaast vind ik de plaats van de apothekerskast ontzettend onhandig. het is juist zo'n ideale kast ( vind ik dan) en om die dan in de hoek te zetten vind ik zonde, je kan die kast dan maar op 1 manier bereiken. Ik zou dan nog eerder kiezen om de koelkast in de hoek te doen en de apothekerskast daar links van.

mocht je al kiezen voor een eiland, dan hoeft je plafondhoogte geen probleem te zijn. ik ken zat merken die een verlengde afzuigbuis kunnen leveren op de gewenste maat, maar of dit een mooi is betwijfel ik, je zou ook kunnen denken om als je een eiland wilt om daar dan de spoelbak in te plaatsen samen met de vaatwasser en om dan de koookplaat tegen de achtermuur aan te doen. naar mijn idee valt dan de lengte van de buis minder op.

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door pyotr »

Niet mijn bedoeling om nu gelijk kritiek te leveren, maar heb jij nou de kookplaat tegen 2 half hoge kasten getekend?
Niks mis met kritiek hoor, ik ben zelf (zoals gezegd) geen keukenontwerper en het is altijd mooi als er een professional inhoudelijk reageert.

Die halfhoge kast achter de kookplaat is een probleem wegens de warmte vermoed ik?

Kun je een koelkast pal naast een muur plaatsen, zonder passtuk van zeg 10cm? Mij is verteld dat dat niet is aan te raden omdat dan de deur niet goed open kan (en de greep en/of de muur zal beschadigen). Bij (apothekers) laden heb je dat probleem niet.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik zou inderdaad achter een kookplaat geen half hoge kast plannen, vanwege warme, maar ook omdat ik het optisch niet mooi vind staan, al is dat laatste natuurlijk wel persoonlijk.

Een passtuk van 10 cm naast een koelkast is niet nodig, 5 cm is de minimale maat die ik hier altijd aanhoudt.

Ik vind het wel super dat jij juist jij omdat je geen keukenverkoper bent toch een tekening hier neer legt. en vind je idee in grote lijnen heel goed, dus het eiland idee dan.

Ik zou persoonlijk ook even iets meer van de woning willen zien om een idee qua opstelling te kunnen geven. misschien is het mogelijk om de kookplaat en de spoelbak in een groter eiland te verwerken, en zou je de achtermuur kunnen gebruiken voor hoge kasten, al blijft het raam natuurlijk wel lastig.

Ter verduidelijking nog even over de apothekerskast, als je die zonder passtuk in de hoek plaats dan is het wel van groot belang dat de hoek 100 % haaks is anders zal de deur bij het naar voren open trekken ook tegen de muur aan kunnen komen.

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Grrrr :evil: Ik heb iets uitgewerkt, maar hoe plaats ik hier een jpeg of gif tekening??

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Bijv. met www.tinypic.com, je plaatje "uploaden" en vervolgens met [ img]www.hetadreswatTinypicjegeeft.com/hierinvullen/etc[/img ] in je post verwerken. :)

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Afbeelding

Afbeelding


Nou, bij deze dan maar!

Groeten Wilco

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou hier niet voor een kookeiland kiezen, omdat je daarmee volgens mij weinig wint. Je verliest dan nl. de ruimte voor kasten/aanrecht bij het stukje gangmuur, wat je dan in het eiland weer (gedeeltelijk) terugwint. Maar door het eiland komt de keuken wel veel meer de kamer in.

Ik zou dan eerder voor een U vormige keuken gaan/schiereiland, waarbij je dus nog een 'pootje' krijgt vanuit wat nu de hoge kast is. Dan

Maar ik denk dat ik sowieso niet in de ruimte zou willen bouwen, omdat je nu met ongeveer 2,80 meter nog genoeg ruimte hebt om (later) een tafel of stoelen bij de ramen te zetten.

Het is verder een afweging wat je zelf mooi en praktisch vindt. Ik zou het zelf mooier en rustiger vinden als het aanrecht tegen de gangmuur zoiu zijn en je een rustige kastenwand tegen de andere muur hebt. Dan kijk je vanuit de kamer niet direct tegen een wat rommeliger aanrecht aan en bovendien kan een kastenwand (afhankelijk van het soort) ook meer de uitstraling van een kamer-kastenwand krijgen. Zo heb je als je in de 'hiel' van de L zit niet meteen de indruk dat je in de keuken zit.

Maar... Dan zit je bij het aanrecht wel met je rug naar het licht. Al hoeft dat bij zulke hoge ramen misschien geen bezwaar te zijn. Wat licht betreft zou het aanrecht tegen de achtermuur logischer zijn. En dan zou je de hoge kasten dus weer aan de ander muur kunnen doen. Maar ik denk dat het dan (weer voor het aangezicht vanuit de kamer) mooier zou zijn om geen bovenkastjes oid te nemen en die muur leeg te laten. Of dat wat betreft opbergruimte praktisch is, is een tweede...

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Zo, heel netjes! Out of the box thinking. :D Zo ver heb ik een verkoper nog niet zien komen, laat staan ikzelf.
Leuk ideetje voor de 2e keuken ooit. 8)
Want nu heb/krijg ik de ovens onder de gaskookplaat, ergonomisch wat minder maar ik ben nog jong en fit. ;)

Een verkoper kwam tot dit, ongeveer even snel in Paint gedaan ahv Wilco's tekening:
-knip-
2x halfhoog: Maarja, mijn directe reactie was een wel erg benauwd spoelhoekje en de vaatwasser kan niet eens open als je je afwas voorspoelt.. Vondt ie zelf ook wel eigenlijk. :lol:
Laatst gewijzigd door CocaCola81 op 16 jan 2009 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Het ontwerpen/indeling van een keuken heeft met veel factoren te maken.
Dit is slechts één van de mogelijkheden die je hebt.
Ik probeer altijd te kijken naar de praktische kant, én de uitstraling.
We kennen allemaal wel de stelregels waaraan we willen voldoen, maar iedere klant is anders, dus soms wijk je af.
Het afwijkende in deze indeling is met name de geringe afzetruimte op het werkblad en de geringe bergruimte door het ontbreken van bovenkasten.
Maar in vergelijk tot een standaard hoekkeuken vindt ik dit meer uitstraling hebben.

Ik hou van symetrie en herhaling, dit geeft rust in een keuken.
Zelfs in een relatief onrustig ontwerp kun je dan toch een bepaalde rust uitstralen.
Door het werkblad te verdiepen bij het spoelgedeelte creëer je een bar.
Op die manier betrek je de keuken meer in je woongedeelte.

Maar nogmaals, ieder heeft zij/haar eigen smaak.
Dit ontwerp is dus zeker niet heilig, maar was van mij uit meer bedoeld om aan te geven wat eventueel mogelijk is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Succes,

Wilco

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Kulta »

Laatste opstelling van CocaCola81

Maar dan 1 hoge kast met daarin de stoomoven
Geen Combi, maar een volwaardige oven onder de kookplaat
Geen hoekpasstuk, maar een hoek onder kast (deur aan de kookkant)
Vaatwasser naast de spoelbak.

Of een passtuk en dan links en rechts naast de oven (korf)lade(n)

Hou wel even rekening met de afwijkende maten van hoekonderkasten en hoekpasstukken (tenminste als het moet worden uitgevoerd in Häcker Edition)

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

qua indeling kan dit Kulta, echter, de wensen voor apparatuur voldoen dan niet meer.
hij wil namelijk een koeler, vriezer, vaatwassser, steamer en combimagnetron.
In jouw voorstel kan ik geen vriezer plaatsen.
Het zou wel een afwezing kunnen zijn om de vriezer in bijvoorbeeld de bijkeuken te plaatsen, indien aanwezig uiteraard.

Ik brouw nog even verder op deze, voor mij, dooie dag.

Groet Wilco

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Ik zou persoonlijk ook even iets meer van de woning willen zien om een idee qua opstelling te kunnen geven.
-knip-
Laatst gewijzigd door CocaCola81 op 08 jan 2008 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou bij spoelen altijd links en rechts ruimte willen hebben, dus het ontwerp met twee hoge kasten en direct daarnaast een spoelbak lijkt me niet fijn. Ik zou ook geen halfhoge kasten nemen maar hoge kasten. Waar je de hoogte in gaat moet je ook echt de hoogte in gaan, vind ik. Dat compenseert ook wat meer het gebrek aan bovenkasten. (bovendien heb je de ruimte in de hoogte ook). Bovendien raar om aansluitend aan een halfhoge kast met bovenkastjes et werken, die toch weer veel hoger zijn.

En met een open vaatwasser moet je natuurlijk goed bij de gootsteen kunnen... (Overigens, je moet dan natuurlijk ook bij de kasten kunnen om de schone vaat op te ruimen.)

Het idee van het lange stuk zonder bovenkasten vind ik wel mooi en ik kan mij voorstellen dat het dan mooier is om vanuit de kamer geen kraan te zien. Vandaar waarschijnlijk dat het koken daar zit. Maar ik zou bij deze opstelling dan tenminste toch koken en spoelen omwisselen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ah, je kijkt vanuit de woonkamer dus nog wat meer de keuken in dan ik eerst al had gedacht. Dan is goed nadenken over het aangezicht van de 'achtermuur' dus zeker belangrijk.

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ok, laatste idee voor vandaag :)

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Keukenplanning, hoe zou jij het doen?

Ongelezen bericht door Kulta »

@ Wilco2005
Had inderdaad de vriezer over het hoofd gezien.
Waar teken je mee?

En als je toch tijd genoeg heb; teken 'm even greeploos ;-)

Gesloten