LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afwasmachine voorspoelprogramma

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Roos D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:02

afwasmachine voorspoelprogramma

Ongelezen bericht door Roos D. »

Hallo,
‘Afwasmachine voorspoelprogramma’ leverde helaas geen resultaten bij de zoekfunctie en omgekeerd ook niet.
Ik sta op het punt mijn eerste afwasmachine aan te schaffen. In mijn eenpersoonshuishouden zal ik niet elke dag een machine vol krijgen. Als die soms na twee dagen nóg niet vol is lijkt het me handig de boel even voor te spoelen, zodat het niet gaat stinken.

Bij Miele wordt vermeld dat dit kan op 15 en 55 graden; 0,01 kW; 4 liter water; 13 minuten. Raar genoeg alleen bij de allergrootste en duurste machine en bij de Ecomodellen (ik wil liever een Aquasensor, bijv. de G1572 SC Vi).
De Bosch SGV67T33EU, mijn andere optie, heeft zoals bijna alle boschjes wél een voorspoelprogramma. In de brochure vind ik overigens geen specificaties over verbruikswaarden.

Graag hoor ik ervaringen met het voorspoelprogramma van Bosch/Siemens. Werkt het goed en is het in de praktijk echt zo handig als ik denk? Verschilt dat eigenlijk ook nog per type machine?
Alvast bedankt.

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: afwasmachine voorspoelprogramma

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Misschien een rare vraag, maar waarom zou je zelf niet de spullen afspoelen vooreer je ze in de vaatwasser zet? Het lijkt me dat het met een 1-persoons huishouden nu ook niet gaat om bergen afwas.

Hoef je ook niet te wachten tot hij stinkt :D

Wij (2-persoonshuishouden) hebben de voorspoelfunctie eigenlijk nog niet gebruikt, juist omdat we alles afspoelen voor het erin gaat, en tot op heden geen last van luchtjes gehad.

Nou ja, je hebt waarschijnlijk niks aan dit antwoord bedenk ik me, maar ik ben wel benieuwd!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: afwasmachine voorspoelprogramma

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Technische informatie van de GSXP70POWER

Volledig automatische programmakeuze (40-70C)
Rapid programma
Voorspoel programma
Handwasprogrogramma inclusief party glass holder voor onderkolf (48 glazen in totaal)
Bio Eco programma
Hygiene+ programma
Nachtprogramma, slechts 39dB
Powerclean
Uitgestelde starttijd 1-24 uur digitaal
Halve beladingsmogelijkheid
Unieke 4 in 1 wastablet instelling
Zeer laag geluidsniveau 39 dB
Geen plintuitsparing nodig
Energieklasse A-A-A

Lijkt mij voordeliger als de Miele, bovendien stiller en met nieuw "sproeisysteem"; succes.

@ daPowerr; voorspoelen buiten de machine is zwaar overbodig als dit niet nodig is voor een reden als Roos d noemt. Op iedere vaatwasser wordt een volledige cyclus afgedraaid met voorspoelen. Als u dit wel doet zal de vaat er minder schoon uit komen dan wanneer u de machine enkel zijn werk laat doen (vooral zetmeel is een boosdoener).

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: afwasmachine voorspoelprogramma

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Hoi Zelfstandigste,

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoelt.

Ik bedoelde dat wij nooit de "losse" voorspoelfunctie gebruiken. Die in het programma zit gaat automatisch natuurlijk.

Omdat wij ook niet zoveel afwas genereren, en dus ook regelmatig "sparen" op een volle vaatwasser, spoelen we de dingen af.

Vervolgens draaien we dan een compleet programma als hij vol is.

Nog nooit last gehad van niet schoongeworden goed eigenlijk.

Maar wat ik al zei, ik begrijp je laatste zin niet helemaal, dus misschien kun je het nog eens uitleggen?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: afwasmachine voorspoelprogramma

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Een vaatwasser draait in zijn schoonmaakprogramma een cyclus af va spoelen-wassen-drogen, hiervan zijn de functies en temperaturen op elkaar afgestemd. Als men gaat voorspoelen buiten de machine verliest het programma zijn functie. Met name zetmeel hecht zich beter aan serviesgoed als dit met warm water overspoeld is en vervolgens voldoende tijd heeft om op te drogen.

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: afwasmachine voorspoelprogramma

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Aha! Kijk, dat snap ik beter!

Dus dan zou je zeggen, dat het mij aangeleerde afspoelen eigenlijk uiteindelijk weleens slechter zou kunnen uitpakken omdat de vaat dan (door het hechtende zetmeel) minder schoon zou kunnen worden.

Weer wat geleerd! :D

Ik zou dan nog wel even af moeten stappen van het bah gevoel hoor, als ik het alleen schoongeschraapt erin zet. :?

En dan? Zoals Roos vraagt tussendoor "los spoelen" of gewoon meteen een heel program doen?

Oh wacht, ik kan ook half kiezen op mijn vaatwasser (bovenste helft of onderste helft), da's misschien een optie...

Gesloten