LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
jlangendijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2008 08:37

Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door jlangendijk »

In de keukenzaak waar wij geweest zijn had men enkel spoelbakken van het merk Franke in de showroom. Wij hebben nu een Reginox en deze bevalt goed en ik zou deze graag om die reden ook in mijn nieuwe keuken willen. In de keukenzaak gaf men aan liever met Franke te werken omdat deze beter van kwaliteit zijn. Is dit echt zo of spelen hier andere motieven een rol?

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Eek »

Dit is wel correct...

polpol
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2005 21:39

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door polpol »

Ook glimmen de spoelbakken van Franke niet zo erg als die van Reginox... Zeker voor Franke gaan!

Garriets
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2008 22:22

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Garriets »

Is glimmen dan het enige verschil tussen een Franke spoelbak of een van Reginox?
Als Franke de eerste keus is, waar zit het h'm dan in?

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Mixie »

Beiden zijn gerenomeerde merken. Franke heeft wel iets voorkeur, omdat ze maatvast zijn en erg vlak. Dat is bij stenen bladen belangrijk omdat ze ter plaatse ingelijmd worden. Reginox verdient iets meer aandacht bij de montage, maar is zeker een goede bak.

Garriets
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2008 22:22

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Garriets »

Ah, op die manier. Dank voor de reactie

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door rayke »

Goed, en dan nu antwoord op de vraag.
De verschillen tussen Franke en Reginox.

Het kwaliteitsniveau van Franke ligt hoger dan Reginox.
Dit komt o.a. tot uiting dat Franke bakken maatvaster zijn.
Een spoelbak van reginox wordt aan de hand van de geleverde bak ingefreesd, voor Franke gebruikt men slechts een mal.
De mal waarmee een bak gestanst wordt is bij Franke nauwkeuriger en wordt sneller gereviseerd dan bij Reginox.
De verhouding nikkel tot stal is bij Franke hoger wat tot uiting komt in de diepere en egalere glans bij Franke.
Maar goed, een Franke bak is vaak ook wat duurder dan Reginox.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Mixie »

De glanswaarde van de spoelbakken wordt enkel en alleen bepaald door de borsteling van de bak. Heeft niets met de legering te maken.

De bakken van Reginox worden in één proces diepgetrokken. Dit heeft tot gevolg dat de bak soms niet helemaal vlak is. De maatvastheid is verbeterd.

Uitsparingen worden in stenen bladen gewoon met computerbesturing uitgefreesd. De uitsparing is een vaste maat. Als de bak net niet past, wordt de bak iets geslepen zodat hij wel past, want het gaat om fracties van een millimeter.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De glanswaarde van de spoelbakken wordt enkel en alleen bepaald door de borsteling van de bak. Heeft niets met de legering te maken.
Wat dit betreft ben ik het volkomen eens met Rayke, het nikkelgehalt heeft hier wel degelijk invloed op.

Bij een Franke bak komen er ook wel eens "klachten" over het ontstaan van kleine roestpuntjes in de bak; deze gaan overigens vanzelf weer weg. Maar als er geen verschil in de legering zou zitten zouden bij reginox deze meldingen ook binnen moeten komen en dat is dus niet het geval.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Mixie »

Sorry, maar ook dit is onzin. Roestplekjes ontstaan niet door het RVS van de bak zelf, maar is vervuiling van minuscule deeltjes die er tijdens of na produktie, zelfs al bij de producent, op komen. Slechts een kwestie van goed reinigen met een RVS cleaner. Hier bestaan speciale producten voor.

Komt ook wel eens bij kranen voor. Zelfs hele dure als Dornbracht of MGS Progetti. En ik verzeker je dat die leveranciers goede kwaliteit RVS gebruiken.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

En ik verzeker je dat die leveranciers goede kwaliteit RVS gebruiken
.

Ik heb niets over "kwaliteit" van het rvs gezegd, maar er zit duidelijk verschil in de samenstelling van een Reginox en een Franke, dat was mijn punt,
maar is vervuiling van minuscule deeltjes die er tijdens of na produktie, zelfs al bij de producent, op komen. Slechts een kwestie van goed reinigen met een RVS cleaner. Hier bestaan speciale producten voor.
Da's raar want bij ons komen die vragen cq klachten meestal enkele weken NA plaatsing van de bak!? En wij weten dat ze inderdaad bij reinigen gewoon verdwijnen

FritsF
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2008 14:20

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door FritsF »

En in aanvulling op de vraag van de topicstarter...

Hoe verhoudt een Blanco spoelbak zich tov Franke en Reginox?

Wij hebben een BlancoClarox op het oog.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Waarschijnlijk weet jij dat nog niet Mixie, maar Zelfstandigste wil liever niet worden tegengesproken. Hij voelt zich daarentegen wel verplicht om bij tijd een wijle de meest complete onzin via dit medium te verspreiden. Vaak schuilt er wel een kern van waarheid in zijn opmerkingen maar weet hij de verschillende verzamelde informatie, zelden of nooit, samen te voegen tot een redelijk en wel overwogen genuanceerd standpunt.

Verder blijkt vaak dat klachten die vrij algemeen zijn bij hem niet voor te komen. Dit heeft te maken met de zeer geringe omzet van zijn kant, als je niet veel verkoopt krijg je ook niet veel klachten. Omdat Zelfstandigste kennelijk alles lijkt te weten van legeringen zou ik hem dan ook willen vragen de verschillen in verhoudingen van de bestanddelen ijzer, chroom, nikkel en koolstof voor zowel de Reginox als de Franke spoelunits te melden. Vooral omdat de leveranciers (lees vertegenwoordigers) hier niets zinnigs over wisten te melden behalve dan dat het gebruikte Inox plaatmateriaal van dezelfde kwaliteit zijn. Het verschil zit hem dus inderdaad in de verschillende productie processen en de borsteling van het oppervlak.

GWTE (At Your Service) :)

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

:lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 15 sep 2008 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Mixie »

@ fritsF

De blanco clarox is een mooie bak. Ook hier geldt: Materiaal is hetzelfde. Blanco heeft daarentegen wel een hele lichte borsteling. Dit heeft tot gevolg dat de bak meer 'glimmend' is zoals sommigen dat noemen en krassen zullen sneller opvallen ( beter zichtbaar zijn ) dan bij de anderen. Kwalitatief verder ook niets mis mee. Mijn ervaring beperkt zich eerlijkheidshalve wel tot de clarox en de zerox.

Alleen de accessoires zijn wel erg kostbaar bij de Blanco's.

willemvan69
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2008 21:31

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door willemvan69 »

Hett hangt van uw model keus af. als Reginox u nu goed bevalt. dan zou ik er gewoon voor kiezen. ik heb zelf 2 reginox bakken in de 2 keukens. en overweeg er ook nog wat te nemen voor de wastafels. vind deze ook bijzonder mooi.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door Mixie »

@ zelfstandigste
Da's raar want bij ons komen die vragen cq klachten meestal enkele weken NA plaatsing van de bak!? En wij weten dat ze inderdaad bij reinigen gewoon verdwijnen
Dat is dus niet zo raar, immers, roest ontstaat pas nadat het materiaal dat oxideert enige tijd blootstaat aan zuurstof en vocht. Vraag maar na bij iedere RVS verwerker of zelfs bij Franke of Reginox. Zij zullen bevestigen wat ik hier stel. De 'vervuiling' ontstaat tijdens of kort na het produktie proces en gaat enige tijd (soms enkele weken) later roesten.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

AISI 304 (1.4301). Deze legering bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel. Het is niet magnetisch en niet hardbaar.
Een meer corrosiebestendige maar duurdere soort is AISI 316 (EN 1.4401) met 16% chroom en 10% nikkel en 2% molybdeen. Type 316 wordt veel toegepast in de scheikundige industrie. Het is beter bestand tegen zout corrosie.
Om de corrosiegevoeligheid na het lassen te beperken, wordt veelal een laag koolstofgehalte toegepast, 316L (1.4404, de "L" staat voor "low carbon").
Een andere manier om dit te bewerkstelligen is door toevoeging van titaan aan de legering, hetgeen het type 316Ti (1.4571) oplevert. Deze oplossingen zijn technisch quasi evenwaardig. Alleen wanneer men architecturale toepassingen beschouwt, moet men rekening houden met een "typisch" slijpbeeld van titaangelegeerde soorten.

inox 18/8. Dit geeft aan dat de legering bestaat uit 18% chroom, 8% nikkel. Het heeft een mechanische treksterkte van 600 N/mm² en een hardheid van 175-200 Hb. Het is een veelgebruikt staal omwille van zijn goede warmteongevoeligheid tot 400 ºC. Dit staal staat ook bekend als AISI 304 (1.4301) of AISI 302. Het is uitstekend geschikt voor koude deformatie, waarbij de zgn. koudeversteviging optreedt. De lasbaarheid is zeer goed. Het is een austenitisch corrosievast chroomnikkelstaal.
inox 18/10. Dit geeft aan dat de legering bestaat uit 18% chroom en 10% nikkel.

Het chroom vormt een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3) wanneer het in aanraking komt met zuurstof, de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.

De benaming "roestvrij" die in de volksmond voor roestvast staal gebruikt wordt, is onder metallurgen uit den boze. Roest"vrij" staal zal wel degelijk roesten. Deze oxidehuid is echter afsluitend[1], waardoor geen verdere roestvorming zal plaatsvinden. In omstandigheden die hardnekkig genoeg zijn, of bij beschadiging van de beschermende oxide-huid, kan de roestvorming plaatselijk extra snel plaatsvinden. Dit wordt o.a. veroorzaakt door chloriden of andere metalen die zich nestelen in het oppervlak. Dit is ook de reden, waarom bij het bewerken van RVS geen stalen gereedschappen gebruikt mogen worden. Praktischer is echter om na het verwerken, het RVS te behandelen waarbij alle mogelijke verontreinigingen worden verwijderd. Dit is het zogenaamde beitsen, waarbij langs chemische weg alle verontreinigingen worden opgelost en verwijderd.
Hiermede zal de "educatiehonger" van GWTE voorlopig gestilt zijn.

Er zijn in de reguliere handel 29 RVS-soorten verkrijgbaar (op aanvraag kan ik hiervan het overzicht met samenstellingen toezenden).

Met bovenstaande acht ik het bewezen dat mixie wel gelijk heeft qua vervuiling en de corrosie, echter ben ik er van overtuigd dat de ingekochte staalsoorten per "bakkenleverancier" verschillen.

Gesloten