LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vinden jullie van deze indeling?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
LuukNL
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:36

Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door LuukNL »

Beste keukenaars,

Ik kijk regelmatig op dit forum, en het valt mij op dat er eigenlijk weinig inhoudelijk over keukens wordt gesproken, om daar eens wat verandering in te brengen hier mijn vraag:

Onze keuken is 240 * 240 cm, en om zoveel mogelijk licht en werkruimte te creëren dachten wij het zo laag en leeg mogelijk te houden. Het gevolg van deze opstelling is dat er in de breedte slechts 120 cm overblijft. Wij denken dat het wel gaat, maar zijn niet helemaal zeker.

Ook is er nog het punt van de verlichting, deze moet haast wel op een rail worden gemonteerd, of hebben julllie andere ideeën?

Graag jullie mening!

(Ja, dit is de IKEA keukenplanner, wij willen geen IKEA keuken, maar het is wel een heel erg handig hulpmiddel!)

Luuk

Afbeelding

Afbeelding

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste LuukNL,

Hoewel een carrousselkast een goede oplossing lijkt probeer ik deze eigenlijk alleen maar te gebruiken als er echt geen andere optie is. 2 is dus helemaal teveel van het goede.

Een carrousselkast is alleen te gebruiken voor potten en pannen. Dat is een grote beperking. Ik offer liever een hoek op om direct uit die hoek een ladekast te gebruiken. De loze hoek kan altijd gebruikt worden voor boiler, Quooker, of zwartgeldkluis.

Als je de hangende oven van Bosch/Siemens toepast levert dat weer laderuimte op onder de kookplaat. Wat de verlichting betreft kan een verlaagd plafond of koof in de keuken een dubbel doel hebben. 1. De afvoer van de wasemkap is keurig weggewerkt (platte buis = kleine koof) 2. Verlichting op alle gewenste plaatsen.

Volgens mij heeft Alno een betere planner op de website staan dan Ikea.


MVG

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Ik zou toch in je lege rechterhoek een of twee hoge (apparaat)kasten creeeren?

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 29 jan 2009 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Voordat u valt over de eerlijke mening van vriend pffff:

Het ontwerp toont een electrisch kookplaatje, een niet volledig geintegreerde vaatwasser e.d., zodoende waarschijnlijk de conclusie over het budget. :wink:

LuukNL
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:36

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door LuukNL »

bedankt voor uw reacties!

@ maxx:

De carrousselkasten zijn inderdaad niet ideaal, maar ik zie geen andere mogelijkheid om de ruimte te gebruiken, een ladekast is op die plaats inderdaad een optie, maar ik verlies daardoor wel veel ruimte, en het zwarte geld is na de aanschaf wel op denk ik....
De hangende oven heb ik overwogen, maar vind ik te klein. (wel mooi...)
Koof is inderdaad het overwegen waard.

@CocaCola:

Ik wil graag de overgang naar de woonkamer open houden, maar waarschijnlijk zal de magnetron sowieso rechts aan de muur komen.

Ik heb de apparaten zichtbaar gehouden voor de duidelijkheid, maar alles wordt Siemens, volledig geintegreerd en de meest uitgebreide (=$$$) modellen.

@ pffff:

Een ontwerp van niks? Wat een teleurstelling, ik heb hier al 7 jaar over gedaan. :oops:


Te weinig ruimte voor jezelf? denk je dat de 120 cm inderdaad te smal wordt?

De vaatwasser zou inderdaad kunnen ruilen met de oven.

Beperkte koelkast? Ik heb gekozen voor een lage koelkast om de keuken open en licht te houden, ik weet dat het klein is, maar een hoge kast zou ook werkbladruimte kosten....

Regaal planken met verborgen ophanging, komt op de lijst!

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

een ontwerp voor een keuken, zonder de openkeuken/woonkamerverbinding te tonen is niet echt mogelijk. Je mist hier een essentiele ruimte. Daarnaast zou je kunnen denken aan een hogere smalle kastenwand (30-35 cm diep, voor servies, bestek, pannen, voorraad), een hogere kastenwand voor een koelvriezer, de magnetron/ovencombi en daaronder de vaatwasser (140 cm hoog, zichtlijnen blijven. enz.)
Kortom meer informatie en een goede adviseur heb je hierbij nodig

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou het niet zo vol maken. Juist door heel veel kasten en aanrecht te nemen, houd je weinig sta-ruimte en weinig werkruimte op het aanrecht over. De stukken aanrecht in de hoeken zijn wel handig om dingen op te zetten, maar je kunt het niet echt gebruiken om op te werken. Dus veel aanrecht betekent niet altijd veel werkruimte en een ruimere keuken.

Ook zou ik die carouselkasten eruit gooien en in plaats daarvan twee 'lange' stukken aanrecht nemen. Juist als je weinig (kast-) ruimte hebt, is een carouselkast niet een ideale oplossing. Want, hoeveel ruimte geeft die kast?

Je hebt een kast van 90 cm. Daarin zit een 3/4 cirkel van, zeg, 40 cm doorsnede (90 min twee kastenwanden en wat 'bewegingsruimte' om de cirkel heen, houd je nog 80 cm over). Dan heb je per 'plank' ong. 3/8 m² ruimte. Voor twee kasten dus 3/4 m², zo'n 0,75.

Neem je in plaats daarvan een gewone plankenkast, of nog liever een ladenkast, dan geeft dat bij een kastdiepte van pak 'm beet ½ m een oppervlak van iets meer dan 0,4 m². Voor twee kasten dus bv. 0,85 m². Dus meer oppervlak. Dan heb ik het nog niet gehad over de verloren ruimte door het carousel-mechanisme, bv. onder de onderste 'plank', en de vaak wat minder bruikbare vorm van de carousel.

Je moet dan natuurlijk wel de gootsteen ergens anders kwijt, bv. in het rechter aanrechtdeel, waardoor je weer zo'n 60 cm kast kwijtraakt, dus ong. 0,25 m² opbergruimte. Daardoor zul je voor die drie kasten per 'plank' in totaal van ong. 1 m² naar 0,85 m² opbergruimte gaan. Maar voor die 15% minder bergruimte heb je wel veel meer loopruimte (1,20 bij 60 extra) en aan bruikbare werkruimte zul je er ook niet echt op achteruit gaan.

Bijkomend voordeel is dat je dan het kookdeel wat meer richting raam kunt doen, en dan wellicht links daarvan, tegen dat muurtje (?) een hoge kast kunt zetten. Daar kun je dan een hogere koelkast nemen, met daarboven een oven (naar keuze 60 cm hoog, zoals je nu onder het koken hebt, of 45 cm hoog). Dan heb je onder het kookdeel weer extra bergruimte erbij, zodat je uiteindelijk zelfs meer bergruimte overhoudt (maar dan natuurlijk wel weer iets minder werkruimte). En de oven op een betere werkhoogte. (Afhankelijk van hoe lang je bent en hoe hoog de over wordt kun je bv. kiezen voor een koelkast van 102, of wellicht zelfs van 122, ipv 88.) En eventueel kun je dan ook boven de oven nog bergruimte maken.

Dit is wat er nu zo even bij me opkomt. Het zal allemaal nog niet heel goed zijn, maar volgens mij kun je door het weglaten van carouselkasten en het verplaatsen van de gootsteen dus juist extra ruimte maken.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door zwartje »

Beste Luuknl

Ik heb even naar je keuken zitten kijken en ik heb bijna dezelfde opstelling (in spiegelbeeld) alleen bij 260 X 260 en hij is erg prettig en genoeg ruimte. Oke je moet niet met 6 man in de keuken staat maar het is te doen.

De carroselkasten vindt ik erg prettig want je benut je hoek volledig.

Ik heb zelf een apothekerskast en die dingen zijn erg prettig puur op het punt dat je overal bij kan en zonder dat je helemaal achterin moet kruipen. (en erg veel ruimte)

Het is me niet helemaal duidelijk waar jij je koelkast hebt neergezet maar misschien een idee in te bouwen in een hoge kast en de ruimte daarboven kun je weer gebruiken voor eventueel de magnetron (gewoon achter een deurtje)
Ik zou het einde van het aanrecht waar je tegenaan kijkt dicht maken. Dit voorkomt dat er spullen vanaf vallen en je met schoonmaken water aan de zijkant van je kastje stroomt.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door keukenklepper »

Ik zou
Je mist
kun je
zou je
kun je
heb je
zou ik
volgens mij
Ik heb zelf
Je moet
...Ik zou verhuizen.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door maxx »

Nou Kleppert, ik weet niet hoeveel last je hebt van de huidige crisis maar zo'n verhuizing komt misschien sneller dan je denkt :lol:


Om het plaatje compleet te hebben moet je eigenlijk een plattegrond van de kamer+keuken hebben. Muurtjes zijn er om verplaatst te worden vooral in deze situatie. 60cm meer ruimte zou een hele andere situatie mogelijk maken...


MVG

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door kweenie »

Keukenklepper, waar slaat jou reactie op? Als er wordt gevraagd "hebben julllie andere ideeën?

Graag jullie mening!"
Dan is het toch logisch dat mensen reageren over wat kan, of wat anderen zouden doen?

LuukNL
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:36

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door LuukNL »

Op basis van jullie input heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. Hoewel ik nog wel het idee van kweenie heb uitgewerkt ( 2 lange stukken aanrecht, dit leverde echter te weinig ruimte op voor de spoelbak en de kookplaat) ben ik op het volgende uitgekomen.

Gisteren ook nog even een paar zaken bezocht, (zonder met iemand in gesprek te gaan): Mandemakers, Kvik, Brugman en Keukenmaxx, in Barendrecht.

Wij hebben eigenlijk nu al besloten alleen met een bedrijf in zee te gaan die ook de tegels, het schilderwerk enz. zelf kan doen, als we het zelf moeten afwerken kan dit wel enkele jaren gaan duren....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/url]

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door siemens »

op deze site staat ook een mooi progamma en en je krijgt gelijk een mooie prijs die je voor de keuken moet betalen, moet je allen een
'" zelfstandige"regelen die de plaatsing en afwerking doet ..
lijkt mij ook lastig om een keuken leverancier te vinden die ook schilder werk doet.zij werken met nobila of nolte. en mooie blok aanbiedingen.

http://www.marquardt-kuechen.de/Frameset_NL/

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hoi,

Zo'n carousselkast ziet er leuk uit in de winkel, maar als er een deksel achter is gevallen, wat zéker gaat gebeuren, dan moet je hem helemaal leegruimen om het weer te pakken te krijgen. Het is ecn een onding en nog duur ook. Ik zou minstens één caroussel vervangen door een gewone hoekkast. Achterin zet je dan je close-in boiler, daar hoef je toch bijna nooit bij te zijn.

Verder vind ik het tweede ontwerp wel beter dan het eerste.
Je zou nog kunnen overwegen om in plaats van twee half hoge kasten één hele hoge kast te nemen en dan de oven en de magnetron naast elkaar. De spoelbak onder het kleine raam en onder het grote raam leeg houden. Dan heb je helemaal geen carousselkast nodig. (is eigenlijk een beetje wat kweenie zegt.

Hartelijke groet en veel succes!

Mini7

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 13 feb 2010 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door pyotr »

Je propt er hoe langer hoe meer in, en het is al zo'n kleine ruimte...

Ideetje:
Linkerkant, van beneden naar boven:
1. koelkast met daarboven grote combinatieoven/magnetron (zoals de Siemens HB870570)
2. ladenblok 60cm, of kast, of onderbouw diepvries (als je dat _echt_ wilt)
3. ladenblok 120cm breed, met in het midden kookplaat
Eventueel hierboven kastjes van 30cm diep en een inbouw- of vlakscherm afzuiging, naast de extra ruimte die dit biedt kun je dan ook mooi de afvoer van de afzuiging uit het zicht werken (niet naar het plafond, maar horizontaal naar de buitenmuur).

Rechterkant, van boven naar beneden:
1. vaatwasser
2. kast 60cm met daarin spoelbak
3. ladenblok, 120cm breed
Dit gedeelte afsluiten met een dikke wang (of heet dat nu een stol?) die je een centimeter of 10 boven het werkblad uit laat steken zodat er geen dingen aflazeren. Erboven zou je

Laden van 120cm breed zijn erg efficient, ze bieden meer ruimte dan 2x 60cm en t.o.v. een kastje kun je de hele diepte effectief benutten. Kost wel $$$$ :(

Zo, nu mogen de deskundigen losbranden met waarom dit idee onzinnig/onmogelijk is :P Ik vraag me bijv. af of 30cm tussen kookplaat en muur wel genoeg is i.v.m. de hitte.

zwartje
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 aug 2008 10:45

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door zwartje »

Mini7

Ik weet niet wat je tegen carousselkasten hebt maar mijn caroussel is geen dichte plaat maar open (Ikea) De deksels van de pannen zet ik er recht op in. Nog nooit wat achter gevallen.
Maar ieder zijn mening

Pyotr
De keuken die Luuknl heeft is nu eenmaal klein en je zal er toch alles in moeten doen. Je kan natuurlijk alleen een blad met een paar kastjes nemen maar als je dan wat nodig hebt met koken zal je naar de kamer moeten lopen.
Ik ben het wel eens met de 2X hoge kast aan de rechterkant. Ik zou daar ook eentje van laten vallen en het aanrechtblad door trekken.

Luuknl
Is het niet mogelijk om een kast van 30cm diep tussen de afzuiger en de muur te plaatsen (zonder dat je met je raam in de problemen komt)
Voor de koelvriescombinatie zou ik een inbouw kleine koelkast nemen en daarboven een kast met een gewone magnetron achter een deurtje
De vriezer zou je ergens buiten de keuken kunnen plaatsen (schuur) want in de praktijk gebruik je (ik tenminste) toch niet zo vaak en neemt een hoop ruimte in.
Veel succes met eventueel verder ontwerpen

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@luuknl: zoals je misschien zelf al ziet heb je incl. kamer een veel completer beeld.

nog wat losse flodders:
-waarom is de keuken 260*260, het is natuurlijk ook mogelijk om een stukje de kamer in te gaan. Zeker met de hedendaagse keukens kan je kijken naar een overgang van keuken/kast, maar ook je keuken later afsluiten kan natuurlijk.
-hoe hard is dat kleine muurtje? lijkt mij geen draagmuur, dus kan eventueel weg, wat het zicht op de keuken ten goede komt.
-er zijn mooie oplossingen voor kleinere zwevende bovenkasten, die icm de afzuigkap een evenwichtig beeld kunnen geven.
-etc.
Deze punten komen niet vanuit een keukenervaring, voor een handige indeling moet je dus niet bij mij zijn.
Zoals eerder al gezegd, wees niet bang om naar een keukenadviseur te stappen, luister en neem in je op, een bezoek van 2 uur aan een goede zaak kan je veel verder helpen dan het hier op het forum gooien.

Combiwitch
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:36

Re: Wat vinden jullie van deze indeling?

Ongelezen bericht door Combiwitch »

Beste topicstarter.

Ik zou toch een paralelopstelling overwegen (2 losse kanten) ipv U-opstelling.
Zelf zou ik
1 hoge kast tbv koeler + combi. dan 2 keer ladeblok 90 met in het midden kookplaat en afzuigkap. andere zijde zou ik de vaatwasser doen aan de raamkant dan een spoelkast 120 met 2 deuren (kan ook lades) en nog een kast van 60. met allemaalhoge deuren en de spoelbak in het midden. Overweeg om eventueel een vriezertje in een berging te zetten. Anders zou je de hoge kast kunnen vervangen voor een koel vries en de laatste kast aan de andere zijde kunnen vervangen voor een halfhoge kast met daarin de oven/combi en of oven/magnetron.

Gesloten