LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fornuis kiezen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hallo allemaal,

Mijn ouders gaan dit jaar een nieuwe keuken plaatsen. Daarvoor zijn ze op zoek naar een mooi fornuis. Op dit forum kan ik weinig vinden over de kwaliteit van fornuizen, zijn er merken die ze moeten vermijden of merken die absoluut aan te raden zijn?

Het fornuis moet aan de volgende wensen voldoen:
Goede kwaliteit, makkelijk te bedienen
100 - 120 cm breed
6 pitten, waarvan 1 wokbrander
2 ovens
een lade helemaal onderin (hoeft niet persé)
Als het kan een emaille kookplaat, mijn moeder houdt niet van RVS

Er zit nogal wat prijsverschil in, is een fornuis van €7000 echt beter dan eentje van €2000?

Heeft iemand een idee?

Hartelijke groet,

Mini7

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mixie »

Nee hoor, de verkoper van het fornuis van 7000,- wil gewoon meer verdienen dat die van 2000,- net als de Mercedes dealer ook meer wil verdienen dan de Kia dealer.
:D

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door legoleek »

AGA 6x 4. ca.8 mille euro maar ook duurzaam, degelijk, eenvoudig en... emaille kookplaat !
6 = 6 gasbranders waarvan 1 wokbrander
4 - 4 ovens; 1 x hete lucht, 1 x dubbele grill, 1 x conventioneel, 1 x sudder. oven
afmeting: net geen meter.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

Dank je Legoleek!
Ik was helaas nog een detail vergeten: In de ovens liefst een raampje... en dat heeft Aga helaas niet. Al zijn ze wel héél mooi! Voor de zekerheid toch maar een brocure aangevraagd.

Hartelijke groet,

Mini7

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door legoleek »

een goeie kok weet wat er in de oven gebeurd.... :wink:

heb er zelf ook een 6x4 , wil nooit meer anders.
(dit in tegenstelling wat veel boretti -enzo gebruikers hier roepen over hun fornuizen)

en nog een bijkomend iets, waarde vast, zoek maar eens op marktplaats, ebay enzo, de aga's zelfs van 40 jaar oud worden nog voor fikse bedragen verkocht.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Rema »

Ik heb een Falcon Classic, 4 gewone pitten, een wokbrander, een grillplaat, 2 ovens waarvan de grootste met glazen deur, en een grill.
Komt uit de Aga fabriek, maar is een stuk betaalbaarder.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hallo Rema,

Dat klinkt interessant, bedankt voor je reactie! Hoe weet je dat Falcon uit de AGA fabriek komt?

Hartelijke groet, Mini7

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Rema »

Wij hebben anderhalf jaar geleden een keuken gekocht, en in die keukenzaak is ons verteld dat Falcon gemaakt wordt in de Aga fabriek.
Falcon heeft ook een duidelijke site op internet, met alle modellen die ze verkopen. Met google moet je hem wel kunnen vinden.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

Ja, gevonden! Ziet er goed uit, zo op het eerste gezicht is dit wel wat mijn ouders zoeken. Ik kan alleen niet goed zien hoe de roosters op de kookplaat eruit zien, zijn die een beetje degelijk?

Er wordt bij mijn ouders zeer intensief gekookt. Ze hebben nu een Boretti gasplaat, daarvan zijn de roosters na een jaar of 5 echt helemaal op, gewoon verbrand.

Zijn er ook nog andere mensen met goede of slechte ervaringen met Falcon?

Hartelijke groet,

Mini7

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Rema »

Wij hebben het fornuis nog niet zo lang, anderhalf jaar, maar de roosters zijn van zwaar gietijzer, en er mankeert nog niets aan.
We hebben alleen in het begin wat last met de gasbranders gehad, die gingen tijdens het koken nog weleens uit, maar dat probleem is opgelost.
Verder doen de ovens het prima, de grillplaat, ovenschaal etc. zijn ook van zeer zware kwaliteit.
Misschien kunt u eens op de site Kieskeurig kijken, daar staan produktvergelijkingen en recensies, ook van dit merk.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door legoleek »

Dan wil ik toch ff weer m'n 6x4 aga spammen...

de six-four heeft ook gietijzeren pannendragers maar dan wel geemaileerd en stelpootjes.

overigens heeft Aga ook een instapmodel, de masterchef (nee ook geen glasdeurtjes)

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

@ Legoleek: Zijn er naast de pannendragers nog belangrijke kwaliteitsverschillen?

@ Rema: Is jullie storing opgelost door Falcon? Waren ze een beetje servicegericht?

Hartelijke groet,

Mini7

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Rema »

Ons probleem is opgelost, er is wel verschillende keren een monteur van Falcon langs geweest, maar er werd wel direct actie ondernomen als we belden. Om eerlijk te zijn, over de service van Falcon niets dan goeds, hiervoor had ik een Atag kookplaat, voor mijn gevoel werkten de gaspitten iets beter, bij Falcon heb je iets meer moeite om de pit aan te krijgen, de knop wat langer inhouden, en oppassen dat je bij het schoonmaken van het fornuis geen water onder de pitten morst, dus niet kletsnat schoonmaken.
Maar als ik het zo doe, gaat alles goed, en verder is het fornuis geweldig mooi en heb ik erg veel plezier van de ovens.

PaulMoeskops
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2007 18:36

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door PaulMoeskops »

Heb je wel eens gekeken naar een LaCanche? Overweeg er zelf ook een aan te schaffen. Vind hem er echt top uitzien maar zal zeker ook een prijskaartje aan zitten..

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

@Legoleek: Vandaag hebben mijn ouders een tripje gemaakt naar een Aga-dealer. En ja hoor, mijn moeder is nu straalverliefd op een Aga 4x6. Deze is ook nog in februari en maart in de aanbieding (ik geloof van 8200 voor 6900). Maar goed, zelfs met korting is het nog een flinke aanschaf, zeker omdat ze eerst naar Falcon keken.

@iedereen:
Is de Aga het prijssverschil waard?
Is een aga zó anders dat je opnieuw moet leren koken?

Hartelijke groet,

Mini7

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Is de Aga het prijssverschil waard?
Als u hem echt gebruikt wel

Is een aga zó anders dat je opnieuw moet leren koken?
Het is wel een andere manier van koken.
Hier over zou u een AGA gebruiker eens moeten spreken.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 13 feb 2010 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

@zelfstandigste: Mijn ouders zijn nog maar met zijn tweeen, maar hebben een paar keer per week een hok vol eters. Het is echt mijn moeders hobby om dan lekker uit te pakken. Ik denk zeker dat ze er dus gebruik van zal maken, als het tenminste niet heel ingewikkeld is.

@keukenklepper: De Aga die mijn ouders gezien hebben (4X6 S-line) heeft gewone gaspitten in plaats van die klassieke kookzones. Hoe het met de ovens zit weet ik niet, ik zal eens in de folder duiken...

@allemaal: Hoe verhoudt een Aga zich tot een Viking (nu het waarschijnlijk toch een dure gaat worden) Een vriend heeft namelijk een Viking en die is ook heel mooi...

Hartelijke groet
Mini7

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door legoleek »

@ mini7

zei ik toch de 6x4 is geweldig..
in tegenstelling tot de conventionele AGA staat de 6x4 niet de hele dag aan.
ovens:
links boven: een dubbele vlakgrill
rechts boven: conventionele oven
links onder: hetelucht oven
rechts onder: sudder oven.

Als je ouders inderdaad het huis vol hebben met eters en ze houden van koken, kun je echt ongekend uitpakken met deze aga.

pv3pz

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: fornuis kiezen

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hoi Legoleek! Krijg jij provisie? Het ziet er tot nu toe goed uit voor de Aga, ik denk dat die het gaat worden. Maar die Viking is nu ook in derace. Ik laat zeker weten wat het geworden is!


Hartelijke groet,

Mini7

Gesloten