LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keukenblad bij levering standaard te lang?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
rene868
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2009 20:41

keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door rene868 »

Beste forum lezers, hopelijk kunnen jullie mij helpen met een vraag over de lengte van het geleverde keukenblad.

Het keukenblad dat geleverd is, is 11 cm te lang. Op onze koopoverkomst staat dat er een blad van 259.3 cm lengte geleverd wordt, waarbij we zijn overeengekomen dat wij zelf een uitsparing voor een verspringend stukje muur aan de achterkant van het blad zouden zagen (dit staat ook zo in de koopovereenkomst beschreven en wij plaatsen de keuken zelf). Zoals ons nu wordt geadviseerd moeten wij ook het hele blad met 11 cm inkorten. Dit houdt ook in dat de afgewerkte rand aan 1 kant eraf gezaagd wordt, net als de versteviging die aan het eind van het blad is aangebracht. Ik denk dat we dit gaan zien en tevens heb ik liever dat een vakman met de juiste apparatuur een groot stuk van het blad afzaagd. Daarnaast vraag ik me af of er toch geen vocht in de niet afgewerkte rand kan komen (ondanks de kitlaag). We hebben vandaag van de keukenzaak te horen gekregen dat de bladen standaard te lang worden geleverd, maar dat lijkt mij vreemd als iemand de zijkanten van het blad aan 2 kanten vrij van een muur heeft. Dan zou er 1 onafgewerkte kant te zien zijn.

Aangezien we al vaker verkeerd voorgelicht zijn door de verkoper wil ik graag een bevestiging of dit nou wel of niet gebruikelijk is.

Alvest bedankt voor de antwoorden.

Hhaasje
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 feb 2007 21:01

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door Hhaasje »

beste rene

Gaat het hier om een kunststof keuken blad , zo ja zit er dan geen afwerkstrook bij die je na het zagen er kunt vastlijmen . Ik kan je niet helpen met de vraag hoe dit geregeld is normaal gesproken .
Maar je schrijft toch dat je de afgesproken lengte op papier hebt staan .
Als het niet aandurft om zelf af te zagen . zou ik met dit gegeven de leverancier hierover aanspreken .
Sterkte verder .

stofzuigertje

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelf zagen geeft meestal een matige rand, dus als 2 zijden zichtbaar blijven moet dit blad op lengte en netjes afgewerkt geleverd worden.

De uitsparing aan achterzijde zelf maken is voor uw risico.
Dus vocht of fout zagen op deze plek, breng het dus terug en laat het op lengte maken, voor je iets op de kopse kant kunt plakken moet je het eerst waterdicht maken met iets wat tussen verf en kit in zit.

Ze moeten leveren op maat en niet zomaar langer!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door maxx »

Eng he, zelf zo'n keuken plaatsen.....dat kan toch iedereen :?


Begrijp ik goed dat Rene de keuken zelf plaatst? Overlengte op een werkblad is toch geen probleem? Aangezien in sommige gevallen het inmeten niet mogelijk of moeilijk is kan het een uitkomst zijn om ter plaatse het werkblad aan te passen. Als ze het werkblad wel op lengte leveren maar er blijft een naad zichtbaar dan is het ook weer niet goed.

Morgen plaatsen wij een keuken die tussen 2 wanden staat maar waar het inmeten bemoeilijkt werd door een onbekende dikte tegels en specie. De monteur slijpt dus het werkblad op de goede lengte.

Hier zie je dus ook direct waarom een keukenmontage kost wat het kost. Een vakman met goed gereedschap draait hier zijn hand niet voor om.
Ze moeten leveren op maat en niet zomaar langer!
Tuurlijk, maar dan moeten de passtukken zeker ook al op maat worden geleverd. De stollenwanden in hoogte zijn aangepast naar die niet waterpasse vloer en de plafondaansluiting ook vooraf aangepast naar de ongelijk liggende plafondplaten.

Kom nou toch, mensen kunnen wel een passtuk zagen met de decoupeerzaag maar slaan dicht als het om het werkblad gaat. 1 pot nat lijkt me, Pak een brede rol afplaktape, meet vanuit een vast punt, gebruik een goede scherpe zaag en kort het werkblad in. Het inkorten van het werkblad kost minder tijd als het opstarten van deze topic.

MVG

rene868
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2009 20:41

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door rene868 »

Het gaat in dit geval om een houten blad, met volgens mij een (geplakte) afwerkrand rondom. Het is ook niet een kwestie van niet durven zagen, maar als het kan dan vermijd ik liever een extra risico plus heb ik het idee dat ik niet helemaal netjes behandeld wordt door de keukenverkoper. Is deze manier van leveren nou echt standaard (dus 11 cm te lang met afgewerkte rand, en geen plakstrookjes om de rand weer zelf netjes af te werken) of is dit van hun kant gewoon het makkelijkste antwoord?

Over de passtukken en plinten hoor je mij niet klagen aangezien we hebben afgesproken dat we die zelf op maat maken. Zoiets is alleen nooit over het blad gezegd. Daarnaast heb je natuurlijk altijd het probleem dat we dit weekend over gaan en toch graag een werkende keuken willen hebben. Ook dit maakt het lastiger om met het blad terug te gaan.

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

@ Maxx,
Het blad komt vrij te staan, niks geneuzel met muren, je verhaal gaat hier niet op.

@rene868,
Als het blad vrij van muren (behalve de achterwand uiteraard) kom te staan dan wordt deze op maat geleverd (lees; dient op maat geleverd te worden). Ik ge er dus gemakshalve van uit dat er geen problemen waren met inmeten of maatopgaves.
Succes!!

striker009
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2008 13:47

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door striker009 »

Maak een mal van karton, als het goed is heb je er nog genoeg van liggen :) .

Op deze manier kan je rustig alles opmeten zonder dat je een zwaar blad in de handen hebt. Een nieuw blad op maat leveren gaat niet meer lukken voor het weekend lijkt me.

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Sorry maar lees ik hier iets verkeerd? Zelf de keuken plaatsen en naar ik lees wéten dat het blad te lang geleverd wordt en je zelf moet zagen? Dan weet je toch ook wat je moet doen of kun je de leverancier van ghet blad niet even bellen. raar verhaal, doet mij weer denken aan iemand die iets zelf verkeerd meet en een ander ervoor wil laten opdraaien. of ben ik nu met hoorntjes aan het denken?
Risico van zelfdoen zonder verstand van zaken?

Daarom laten we alles door vaklui doen, gaat het gegaradeerd goed.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door 16again »

Helpende hand,

Zoals ik het lees:
Topic starter wil gewoon volgens overeenkomst een blad van 259,3 cm.

Het was alleen de bedoeling van topic starter om zelf een rechthoek uit dit blad te verwijderen, niet om het hele blad zelf op lengte te maken.

De "vaklui" uit dit topic konden dus niet eens een blad met correcte lengte leveren.
(wellicht is het te verwijderen rechthoekje 11cm lang, de "vaklui" hebben voor de zekerheid het blad maar 11cm langer gehouden)

stofzuigertje

Re: keukenblad bij levering standaard te lang?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Goed lezende vermoed ik dat alleen de achterkant een stukje uit moet.

De lengte staat vast en de kopse kanten dienen afgewerkt en op lengte geleverd te worden.
Ik ga uit van een muur en een bobbel ergens in midden dus met kartonnen mal muur aftekenen en dan op werkblad op juiste plek.
Dit komt vooral bij oudere huizen vaker voor.

1 of 2 centimeter oversteek is normaal, maar 11 cm is teveel.
Hij zou dan 5½ cm extra oversteek krijgen.

Als de leverancier dit langer wilde leveren hadden ze eerst toestemming moeten vragen om van de gemaakte opdracht af te wijken.
259,3 Cm is zo duidelijk dat afwijken niet zomaar mag zonder iets te zeggen.

Gesloten