LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk merk keukenapparatuur?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
aparaten
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 sep 2009 19:43

Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door aparaten »

Beste forumleden,

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar keukenapparatuur, inmiddels ben ik me daar al een tijdje in aan het verdiepen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat mij opvalt is dat het aanbod enorm is m.b.t. verschillende merken, typen en prijzen. Echter begin ik mij steeds meer af te vragen of er eigenlijk wel echt grote verschillen zijn. Ik baseer dit op het feit dat ik zo onderhand alle topics over keuken apparatuur op internet al gelezen heb en de meningen sterk uiteenlopen. De één vind bijvoorbeeld Siemens, Miele of Bosch helemaal top en de ander Pelgrim, Atag, Zanussi. Dit terwijl ik geconstateerd heb dat ook die zogenaamde "topkwaliteit" apparaten net zo vaak stuk kunnen gaan als de goedkopere varianten. Dan gaan er ook weer verhalen dat uiteindelijk de meeste apparaten uit dezelfde onderdelen bestaan en uit dezelfde fabrieken komen. Bijvoorbeeld Fagor en Brandt beweren weer dat ZIJ dé uitvinders van de inductiekookplaat zijn en vrijwel ieder bekend merk onderdelen bij hun inkoopt. Daarnaast hoor ik ook dat merken als Ariston, Candy, Fagor, Constructa, Etna etc. tot het B-segment behoren terwijl ik weer mensen ken die al meer als 10 jaar met volle tevredenheid en zonder problemen Ariston en Etna aparatuur gebruiken. In de ene keukenzaak adviseren ze weer Whirlpool, de ander zweert bij Bauknecht en ga zo maar door... (zal ook wel met provisie te maken hebben)

Tsja wat moet je nu wel en niet geloven.... Ik denk dat het misschien ook te maken heeft met het feit dat mensen graag voor de naam betalen... zo van "kijk eens wat een stoere Siemens apparatuur ik in mijn keuken heb"

Ik persoonlijk heb haast de neiging om te gaan geloven dat het allemaal dezelfde troep is... Of het nu A of B segment is of Whirlpool of Bosch heet.

Stel iemand koopt bijvoorbeeld een set aparaten van Siemens of Bosch en betaalt daar 5000,- voor. Je kan er ook voor kiezen om dezelfde set van Ariston of bijv. Whirlpool te kopen voor 3000,- (ik roep maar iets)
Nou stel dat er een apparaat stuk gaat net buiten de garantie periode, dan kan je dat apparaat toch vervangen voor laten we zeggen 500 euries en zo ben je 5 of 10 jaar verder en heb je alsnog 1500,- uitgespaard.

Maargoed ben wel eens benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken, wel puur afgaan op de apparaten zelf wat betreft prijs/kwaliteit verhouding! Dus niet van die merkenfreaks die bij voorbaat al een voorkeur hebben en roepen dat alles daarbuiten slecht is?

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

Het grote verschil zit hem, naast de levensduur, vooral in de functionaliteit en vormgeving.
Alhoewel smaken verschillen vind ik siemens, bosch en miele zeker de mooiere apparaten hebben t.o.v. zanussi, whirlpool etc. Ik moet bekennen dat de verschillen steeds kleiner worden, maar als ik een ariston oven open doe, en daarna een siemens "voel" ik nog steeds het kwaliteitsverschil.

Desalniettemin, als je lage eisen stelt aan je apparatuur (je combi hoeft geen rare dingetjes te kunnen, je wokbrander hoeft een niet enorm vermogen te heben etc.) en de vormgeving spreekt je aan/doet er niet toe dan kun je je zeker wagen aan één van de "B" merken.

Scces met je keuzes!

Toolboy

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Toolboy »

@aparaten Is Asko geen optie dat is kwaliteit. T

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat bepaalde winkels bepaalde 'B'-merken sterker adviseren kan inderdaad met provisie te maken hebben. Ook is het van het soort apparaat afhankelijk welke merken beter zijn en welke minder. Verder kan de afwerking bij 'B'-merken minder zijn, wat je vaak pas merkt bij langer gebruiken. Dan zijn er merken, zoals bosch-siemens-neff, die het grootste deel van het assortiment technisch identieke apparaten hebben, zodat de kwaliteit van die drie in het algemeen gelijk is. Ook zijn er merken die apparaten aanleveren voor andere merken. Bv. Miele heeft ook koelkasten en vriezers die ze van Liebherr kopen, zodat je in de catalogi nagenoeg identieke apparaten kunt vinden. De prijs is dan overigens ook vaak ongeveer gelijk. Maar het kan dus zijn dat een bepaald merk voor de goedkopere series zelf dingen maakt, of het inkoopt bij een minder goed merk, terwijl de duurdere series van een goed merk komen.

Tenslotte, en niet onbelangrijk, is het ook afhankelijk van wat je zelf wilt en wat je belangrijk vindt en wat je er voor over hebt. Heb je een klein budget, dan kun je soms beter B-merk apparaten nemen die beter bij je wensen aansluiten dan A-merk apparaten die net-niet zijn wat je wilt.

Een paar voorbeelden. Ik ken iemand die in de nieuwe keuken een relatief goedkoop/eenvoudig gasstel heeft genomen. Die komt er nu achter dat de pitten eigenlijk niet zacht genoeg kunnen om vlees te laten sudderen. Eet je nooit suddervlees, dan is dat geen probleem, maar als je dat wel regelmatig wilt maken, dan moet je een andere oplossing daarvoor vinden en heb je in feite een miskoop gedaan. Goedkoop is dan duurkoop.
Aan de andere kant ken ik ook iemand met een uitgebreide zogenaamde B-merk combimagnetron , die het al 20 jaar perfect doet.

Bij een duur merk zoals Miele merk je dat over bepaalde dingen nét iets beter of langer is nagedacht. Zo kun je bij de ovens voor het schoonmaken de rails, aan de zijkanten, waarover de bakplaten schuiven er heel simpel uitklikken, terwijl je daarvoor bij andere merken soms iets moet losschroeven of zo. Dat is dan nét iets meer gebruiksgemak, waar je op de lange duur best veel plezier van hebt. Dat zijn natuurlijk niet de doorslaggevende dingen waarvoor je een veel duurder apparaat zou kopen, maar het geeft wel aan dat er bij zo'n merk meer over bepaalde dingen wordt nagedacht.

Maar als je een keuken hebt waarin je voor 3.000 euro aan 'kasten' hebt, zul je waarschijnlijk niet zo snel een oven van 3.000 euro nemen. Zou je een keuken van 30.000 euro aan 'kasten' hebben, dan zul je misschien makkelijker een paar honderd (of duizend) euro meer betalen aan apparatuur die nét wat beter bij je wensen aansluit.

aparaten
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 sep 2009 19:43

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door aparaten »

Ik zie bij Asko geen inbouwapparatuur... heb er verder ook nog nooit van gehoord.

Iemand bekent met Brandt en Fagor, die beweren ook tot de "betere" klasse te behoren en zeggen de uitvinders van de inductiekookplaat te zijn?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door maxx »

Wij verkopen de inductiekookplaten van Fagor die een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben bij vervanging maar ook steeds vaker bij nieuwe keukens. Komen ook geen klachten van klanten die de apparatuur gebruiken.

De aftersales is volgens mij ook in orde. Standaard 3 jaar all-in garantie op ieder apparaat .

MVG

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

, die beweren ook tot de "betere" klasse te behoren en zeggen de uitvinders van de inductiekookplaat te zijn?
De uitvinders niet, wel pioniers en tegenwoordig de grootste producent van de inductiekookplaten. Ook de vaatwassers zijn van uitstekende kwaliteit (product-innovatie i.s.m. Miele) maar qua prijs aantrekkelijker.

Fagor is zeker geen (zoals hier genoemd wordt) B-merk, ook wij verkopen regelmatig Fagor en hebben hier in vergelijking met andere merken zeer weinig service-reclamaties op. In spanje, waar Fagor vandaan komt, staan zij boven Miele in de verkoop-ranking.

babbel54
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2007 08:46

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door babbel54 »

Ik heb sinds 2 jaar een keuken met een Fagor inductiekookplaat, koelkast, afzuigkap en vaatwasser. Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Alleen de combi-oven heb ik van Siemens, omdat ik die van Fagor te klein vond.

Succes met zoeken.

Fiebie
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 sep 2009 10:54

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Fiebie »

Apparaten vind ik ook lastig onderdeel. Vandaag geïnformeerd door verkoper die veel met Neff doet. Voor mij ook totaal onbekend merk, maar beetje op dit forum en google opgepikt dat t bij Bosch Siemens "hoort". Die merken geven mij een vertrouwd gevoel, maar waarom??? Waarschijnlijk inderdaad de naam.

We hadden siemens inbouw vaatwasser en koelkast in vorige huis, prima bevallen. Maar nu als vrijstaand hebben we pelgrim (witte) kookplaat, edy vriezer, nordland koelkast, sharp combi, whirlpool droger en electrolux wasmachine. Sommige bevallen, zijn oud en werken prima. Anderen werken niet naar wens. Het is volgens mij persoonlijk. Ik kijk ook op kies keurig, maar ook daar verschillen de meningen. Waar de 1 bijvoorbeeld een 3 geeft omdat de glaskookplaat niet mooi schoon te houden is, jubelt de ander weer hoe mooi het glimt..

Ik denk dat ook op dit gebied, net als keukens, de prijs-kwaliteit ook wel overeen komt...
Gewoon kijken wat je aan wensen wilt, en bij de specificaties uitzoeken welk produkt dat heeft voor een mooie prijs.
En de zicht apparaten zoals oven moeten ook naar smaak zijn.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

aparaten schreef:Ik persoonlijk heb haast de neiging om te gaan geloven dat het allemaal dezelfde troep is... Of het nu A of B segment is of Whirlpool of Bosch heet.
Dit is beslist niet het geval.

Whirlpool/Bauknecht vaatwassers zijn pomptechnisch een ramp. Het circulatiepomp gedeelte is verkeerd ontworpen; na 5 jaar heb je daar vaak lekkage. Een Miele is met veel betere pomponderdelen in elkaar gezet. Ook de bouw van de RVS-kuip (neem nooit een kunststof kuip) is bij de duurdere merken, beter.

Kan je dat pomponderdeel zelf repareren en heb je 't geluk dat de printplaat (stuurelectronica) heel blijft, dan heb je met een Bauknecht/Whirlpool een prima wassende (wasresultaat vergelijkbaar of beter dan van de beste Miele) vaatwasser voor een scherpe prijs.

Laten repareren is vaak niet meer lonend, dan kan j e beter een nieuwe kopen.

Nog een tip: reinig de VW regelmatig door een heet programma met soda te draaien. Spoelt alle vet- en vuilresten uit het labyrinth, slangen en pompwaaiers weg.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Janny »

wokbrander hoeft een niet enorm vermogen te heben etc.)
Dit is nou juist één van de zaken waarom ik een bepaald merk zou kiezen.
Met een wokbrander met een laag vermogen kun je gewoon niet wokken. Tijden het "wokken"koelt de zaak zodanig af dat het meer koken wordt.
Dus een groot vermogen is essentieel voor goed kunnen wokken. Ik kies dan ook voor de wokbrander met 4500 watt. en die is maar in weinig fornuizen aanwezig.
Verder zal voor mij meespelen : kan ik de branders goed schoon houden ( met normaal gebruik) en de pannendragers. Zijn ze niet zo ruw dat je vaatdoek er aan blijft hangen.
En dan de fornuizen met één of twee ovens.
ëén oven is groter en daardoor kun je er veel in eenmaal verwarmen kwijt.
Twee ovens : dan kun je de kleinere voor kleine klusjes gebruiken, maar de grootste is te klein voor een forse kalkoen.
En wanneer heb je de meer kosten van twee aparte ovens terug verdiend als je de meerdere energie die voor één oven gebruikt?
Allemaal zaken die je vooraf moet uitzoeken.
Succes janny

m.vanLoon
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2009 13:28

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door m.vanLoon »

In spanje, waar Fagor vandaan komt, staan zij boven Miele in de verkoop-ranking.
EDIT: Verkeerd begrepen.
Laatst gewijzigd door m.vanLoon op 24 sep 2009 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Das niet helemaal waar zelfstandige man. Het staat daar wel op hetzelfde level als Siemens.
Ik ben er vorige week geweest en heb zoals een keukofiel betaamd daar wat folders door gebladerd.. Waar een koelvrieskast van Siemens voor 986 eurie bij de Expert in de folder staat, staat die van Fagor ernaast voor 952 euro('os).
Ik bedoel ook de aantallen, niet de kwaliteits/prijs ranking. Spanjaarden zijn nou eenmaal flink chauvinistisch

murata
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2009 14:07

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door murata »

Hoe is Zanussi eigenlijk?

meerst
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 feb 2008 15:08

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door meerst »

Ik heb zelf ook Fagor. De prijs was bijna hetzelfde als ATAG, maar vond het er degelijker uitzien. Verder ook meer opties.

Heb een

koelvries combi van Fagor
Vaatwasser van Fagor
en een magnetron van Fagor. Bevalt super. Enkel een plastic einddopje van de vaatwasser kapot gegaan binnen een jaar. Direct gebeld met Fagor NL, en had binnen 2 dagen een nieuwe einddop in huis(zo'n dopje die zorgt dat je je lade er niet uitloopt. Iemand had erg hard getrokken :)). Heb via de keukenleverancier zelfs 5 jaar garantie, maar dacht bel direct, gaat het nog sneller:-)

Kortom nu 1,5 jaar later erg tevreden over de keuze

Fiebie
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 sep 2009 10:54

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Fiebie »

Ik wilde voor siemens gaan, alles al uitgezocht op kieskeurig, maar gaf de verkoper aan meer korting te kunnen krijgen op neff of bosch. en aangezien het in mijn ogen 1 pot nat is, hbben we nu gelijksoortig met merknaam bosch erop.
neff had wel erg leuke snufjes bij ovens.

ben blj dat we eruit zijn, want er is gewoon teveel keuze. en nu hopen dat t gaat bevallen!

murata
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2009 14:07

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door murata »

zelfde heb ik gisteren ook gehad, Siemens is duur bij de keukenzaken, verkoper kwam ook bij mij met Neff en Bosch alleen had ik geen tijd en inzicht welke modellen ik moest kiezen, toen hebben we maar Zanussi laten plaatsen.
kan je aangeven welke modellen je van Bosch hebt, misschien kan ik het dan overwegen om ook Bosch te nemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door kweenie »

murata schreef:verkoper kwam ook bij mij met Neff en Bosch alleen had ik geen tijd en inzicht welke modellen ik moest kiezen, toen hebben we maar Zanussi laten plaatsen.
Dat begrijp ik niet. Je bent een paar maanden op zoek naar een keuken, en dan kies je bij de apparatuur zomaar voor een merk, omdat je geen tijd zou hebben om te kijken wat beter bij je wensen past? Terwijl je duizenden euro's aan je keuken uitgeeft en dagelijks met de apparaten werkt, wil je niet de tijd/moeite nemen om even, al is het maar een dagje, uit te zoeken welke apparatuur je wilt? Raar...

Fiebie
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 sep 2009 10:54

Re: Welk merk keukenapparatuur?

Ongelezen bericht door Fiebie »

Ik snap t ook niet want Bosch en Siemens zijn echt bijna hetzelfde. Zie bijv vaatwasser en koelkast, en volgens mij ook eilandkap.

Dit zijn de art nummers van onze keuze:
Koelkast KIR24A60
Vaatwasser SMV50M00EU
Oven HBC33B550
Magnetron HMT35M653
Gasplaat PRS926F90e
Eilandschouw DIB093650

De gaskookplaat van Siemens vonden we mooier "losse" wokbrander, maar deze van bosch heeft kinderbeveiliging en aangezien ik gastouder ben ging de veiligheid voor.

Gesloten