LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door trudy81 »

Beste mensen,

graag zou ik uw ervaringen horen. Ik ben bezig me te orienteren op een nieuwe keuken. Ik ben een fanatieke koker dus ik wil graag een keuken waarin in flink kan rommelen. Maar nu komt de vraag wat voor blad zou ik nemen? Ik hoor bij elk soort blad heel veel nadelen:
laminaat + graniet: daar kun je niets warms opzetten want laminaat gaat stuk en graniet kristaliseerd
beton: is poreus dus alles maakt een vlek
hout: is niet waterbestendig en zal na een tijd scheuren vertonen
rvs: maakt krassen

Natuurlijk begrijp ik zelf wel dat er geen ideale oplossing is en dat een perfect aanrechtblad niet bestaat. Maar ik vraag me gewoon af: wat is in uw ervaring een goede investering?

groetjes en alvast bedankt!

Trudy

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

graniet kristaliseerd
Dat is al eens gebeurt daarom heet het graniet.....dit krijgt u echt niet voor elkaar met een heet pannetje hoor!
Natuurlijk begrijp ik zelf wel dat er geen ideale oplossing is en dat een perfect aanrechtblad niet bestaat
Ik denk dat keramiek hier aardig bij een perfect blad in de buurt komt, echter is er dan het prijskaartje ook naar!

Misschien een volkern blad!?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door trudy81 »

Beste Zelfstandigste

Dank je wel, ik ga meteen kijken. Ik ben opzich best bereid te betalen voor kwaliteit en een product dat op mijn wensen aansluit.

Ik wist niet dat het wel meeviel met graniet, mijn schoonmoeder heeft zo haar hele blad stukgemaakt maar dat was inderdaad niet met gewoon een pannetje

alvast bedankt

Trudy

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door tennis »

trudy81 schreef: graniet: daar kun je niets warms opzetten want laminaat gaat stuk en graniet kristaliseerd

Natuurlijk begrijp ik zelf wel dat er geen ideale oplossing is en dat een perfect aanrechtblad niet bestaat. Maar ik vraag me gewoon af: wat is in uw ervaring een goede investering?

groetjes en alvast bedankt!

Trudy
Waar heb je dit gelezen ?
Wij hebben al jaren een graniten blad, waar je gerust een heet pannetje kunt opzetten.
Dus laat je niet ongerust maken !
suc6

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door Thundercracker »

marmer :D

maar dan moet je wel even zitten voor je naar de prijs vraagt ff als tip :D

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

marmer
Ja natuurlijk! want dat is zachter als graniet en totaal niet zuurbestendig :? (vanwege de hoeveelheid kalk)

wat een wijsheid..... :?

ajdj
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2009 12:09

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door ajdj »

Ik heb 22 jaar laminaat gebruikt. Het is al die jaren mooi gebleven.

Je mag er inderdaad geen hete pannen op zetten maar als je je dat vanaf het begin aanwent is het geen probleem.

In mijn nieuwe keuken heb ik het weer genomen.

Redenen:'k Vind een hard aanrecht niet prettig om op te werken + dat het veel meer lawaai geeft met serviesgoed en bestek.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hallo

Dank voor jullie antwoorden,

@ tennis, dat is me verteld, maar ik zie nu inderdaad dat mensen dit gewoon doen en het helemaal geen probleem is. Ik ga dus even goed navragen hoe mijn schoonmoeder dit precies stuk gemaakt heeft en of ze wel echt graniet heeft of iets wat zijzelf gewoon graniet noemt. Zij had iets warms op het blad gezet (heel warm voor vrij lange tijd) en toen is de plek waar het stond helemaal wit geworden, er is dus echt iets veranderd in de steen zelf, (het wit zit er niet op maar in) Er was haar ook verteld dat ze er niets warms op mocht zetten omdat dit dan zou gebeuren.

Verder, ik vind zelf een hard aanrechtblad wel fijn, ik heb nu RVS met een relief erin, ik vind het niet mooi maar je kunt er alles mee, dus ik ben echt gewend om me een beetje uit te leven. Maar ik kan me inderdaad wel voorstellen dat als je in het begin een beetje je best doet je echt wel went aan onderzettertjes en dergelijke.

Ik ga me dus maar eens een paar weken uitleven bij keukenzaken en kijken wat er allemaal kan, mag en is. Iedereen die tips heeft: heel graag!

groetjes en alvast bedankt!

Trudy

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Zij had iets warms op het blad gezet (heel warm voor vrij lange tijd) en toen is de plek waar het stond helemaal wit geworden, er is dus echt iets veranderd in de steen zelf, (het wit zit er niet op maar in)
Da's dan composiet of een granito....(waarschijnlijk met glasstukjes..)

Als het WEL een granietsoort betreft, heeft het impregneer gereageerd op de hitte en dat gaat er in de loop van de tijd of met radicale schoonmaakmiddelen wel uit....

ajdj
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2009 12:09

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door ajdj »

Daarvoor heb ik ook RVS met relief gehad. Maar dat is ook niet zo hard als graniet.

RVS is vrij dun, tenminste dat wat vroeger gebruikelijk was, en daar zat ook multiplex of i.d. onder.

Zet in de showroom maar eens een glas of een kopje op de verschillende materialen. Dan hoor en voel je het verschil.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door trudy81 »

@ zelfstandigste,

zou u mij het verschil tussen graniet en granito kunnen uitleggen? Ik heb op het web gezocht maar kan het verschil niet vinden (ik dacht dat het gewoon hetzelfde was voordat ik dit hoorde)

groetjes

Trudy

gagliardi
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2010 20:35

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door gagliardi »

Hoi, hier met Gerda ik heb pasgeleden ook een nieuwe keuken gekocht bij Superkeukens is me goed bevallen, je moet advies vragen bij degene waar je de keuken koopt, die hebben er meer verstand van.
Met vriendelijke groeten
Gerda :P

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door legoleek »

even terug komend op de eventuele keus van andere materialen.

Als je, je echt wilt uitleven op het aanrecht en niet willen omkijken naar hete (!) pannen, citroenen, rode wijn, creme brule branders, mega scherpe hara-kiri messen. Dan moet je eens kijken naar keramische bladen.
door meerdere fabrikanten aangeboden, maar Kemie heeft naar mijn mening het materiaal het beste onder de knie om te kunnen verwerken. Zijn noemen het Keramistone.
Het wordt aangeboden in 24 kleuren (2 prijsgroepen)
Ten opzichte van 4 cm composiet (cearstone genomen als ijkpunt) is het iets duuder, maar voor het resultaat wel overbrugbaar.
Dit is het enige werkblad in de show waar ik mensen gewoon op laat krassen met een spijker of met een aansteker mag proberen in te branden.

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door marole45 »

@legoleek. Zo'n Kemie keramisch werkblad, is dit ook leverbaar met een 6 cm dikke randafwerking? Ik begrijp uit je reactie dat dit wat betreft bestendigheid beter is als graniet (ook nero assoluto?). Hoe zit het met de breekbaarheid van zo'n blad ivm met op het aanrecht klimmen van kinderen en thermoshock van bijv. een hete pan?

Hoe zit het met de verkleuring van een dergelijk blad? Ik meen dat de meeste composietbladen naar verloop van tijd wat gelig worden.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Code: Selecteer alles

Zo'n Kemie keramisch werkblad, is dit ook leverbaar met een 6 cm dikke randafwerking? Ik begrijp uit je reactie dat dit wat betreft bestendigheid beter is als graniet (ook nero assoluto?). Hoe zit het met de breekbaarheid van zo'n blad ivm met op het aanrecht klimmen van kinderen en thermoshock van bijv. een hete pan?
Hoe zit het met de verkleuring van een dergelijk blad? Ik meen dat de meeste composietbladen naar verloop van tijd wat gelig worden.
Ik heb zo'n blad in de showroom liggen (net als legoleek) en de antwoorden op uw vragen zijn als volgt:

* Ja wordt in verstek gezet tot 10cm dus 6cm is mogelijk...
* Ja slagvaster als nero assoluto
* Kinderen krijgen zo'n blad zeker niet stuk, ik heb zelf op een monsterstuk gestaan en niet stuk gekregen (ik zit in de categorie 100+ Kg)
* Het blad kan absoluut de hitte van een pan weerstaan, zelfs van een wokbrander..
* Het blad verkleurt absoluut niet

U kan de oppervlakte van het blad vergelijken met een keramische vloertegel, dus ook enorm slijtvast.

zou u mij het verschil tussen graniet en granito kunnen uitleggen? Ik heb op het web gezocht maar kan het verschil niet vinden (ik dacht dat het gewoon hetzelfde was voordat ik dit hoorde)
In het italiaans is het ook hetzelfde :wink:

Hier bedoelen we met graniet een natuursteensoort. Met granito bedoelen we een cement aangevuld met grind en of glas en dat wordt in een mal gestort en dan tot een glad oppervlak geschuurd. (vroeger werden hier o.a. badkamervloeren en entreevloeren van gemaakt dan nog vaak in zwart/wit)

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door marole45 »

@ zelfstandigste Bedankt voor je reactie. Is zo'n blad alleen maar in mat zwart verkrijgbaar? Vraag mij even af of mat zwart wel staat met een SL909 magnolia hg.

Iemand een idee van een richtprijs per meter uitgaande van een zwart keramischblad 65 cm diep en 6 cm hoog (frontzijde)?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

@ zelfstandigste Bedankt voor je reactie. Is zo'n blad alleen maar in mat zwart verkrijgbaar? Vraag mij even af of mat zwart wel staat met een SL909 magnolia hg. Wat denk je?
Hoppa weer een SieMatic greeploos.... :wink: zwart staat mooi echter zou ik (en m'n vrouw; die is beter met kleuren :wink: ) voor een Bruin- lever- of grijs-tint gaan. Let wel een keramiek blad is niet glanzend; altijd mat. Nu kan u al de conclusie trekken dat zo'n blad dus niet alleen maar in zwart verkrijgbaar is.
Bij http://www.bowitop.nl zo'n 5 kleuren
Bij http://www.grillo.nl zo'n 8 kleuren
Bij http://www.kemie.nl zo'n 24 kleuren, zij hebben wel een handige kleuren kiezer : http://www.kemie.nl/fileadmin/sitestuff ... kiezer.php

Bij Kemie op de site geven ze ook de meest duidelijke omschrijving van een keramiek blad......

succes......

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door trudy81 »

Bedankt allemaal!

Ik denk inderdaad dat ik voor een keramisch blad ga, ik heb nu ook gezien (in het echt) hoe het eruit ziet en ik vind dat matte erg mooi (kwestie van smaak natuurlijk)

Nu de rest van de keuken nog. (ik ga een compleet nieuwe keuken kopen en ook geen kleine)
Toch is dit wel echt moeilijk voor een leek, zo veel verschillende winkels, zoveel keuzes pffff. Ik vind het echt heel moeilijk om een goede prijs kwaliteit verhouding te vinden. Maar daar ben ik vast niet de enige in.

groetjes

Trudy

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door Thundercracker »

Zelfstandige is echt beetje simpel he


Marmer is keihard je heb vele soorten al dan niet bewerkt dus je kraamt onzin uit.
Hier hebben we toch echt een super mooi marmer blad al JAREN kras hitte zuur bestendig om in jou termen te blijven..

Daarom is het ook zo duur helder lampie.

Als je nou ergens GEEN verstand van heb of denkt te hebben ......juist zwijg dan..

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: aanrechtblad - hulp en advies gevraagd

Ongelezen bericht door legoleek »

@tunderkrekker.

kleine natuurkunde les:

Definitie:
We zeggen dat vaste stof A "harder" is dan vaste stof B als we B kunnen krassen met A.
Voorbeelden:

* Met een stalen passerpunt kunnen we krassen op een aluminiumplaatje, maar omgekeerd, met een scherp stuk aluminium kan ik geen zichtbare kras aanbrengen op een stalen plaat. Staal is dus harder dan aluminium.
* Zand op een marmeren vloer veroorzaakt gemakkelijk krassen, op een ge-emailleerde vloer zal je veel minder gemakkelijk krassen zien. Email is dus harder dan marmer.
De deeltjes van een harde stof zitten dus blijkbaar steviger met mekaar verbonden dan die van een zachte stof. De kohesie is er groter.

De hardste stof die we in de natuur vinden is diamant, de zachtste talk (gemalen geeft dit poeder voor babybilletjes). Met diamant kan je dus elke andere stof krassen, met talk geen enkele.
We kunnen zodoende wel stoffen in rangorde zetten volgens hun hardheid, maar we kunnen er nog geen getal opplakken. Een zekere meneer Friedrich Mohs (1773-1893) heeft daartoe een aantal stoffen die in de natuur vrij zuiver voorkomen (mineralen) als referentie genomen om daarmee een schaal te maken:
1. talk (babypoeder)
2. gips
3. kalciet : marmer
4. fluoriet : marmer
5. apatiet : belgisch hardsteen
6. orthoklaas
6.5 : Graniet
7. kwarts : Graniet (kwarts is tevens hoofdbestanddeel van composiet ca. 95%)
8. topaas
9. korund :saffier en robijn
10 diamant ;
Kalk (kalciet)(pH 12,4=basisch) is een hoofdbestand deel van marmer, Kalk reageert op zuur. bijv cola is pH 2.(zuur)
:mrgreen:

Gesloten