LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door Radar »

Je hebt jaren geleden een uitvaartverzekering afgesloten om er voor te zorgen dat je nabestaanden je afscheid volgens je laatste wensen kunnen regelen, maar in de loop der jaren blijkt dat de maandelijkse premie met zo’n 110 procent is gestegen maar het verzekerde bedrag slechts met 47,5 procent.

Je wil er dan ook het liefste vanaf. Toch lijkt dit ook niet de beste oplossing, want wil je voortijdig stoppen met de verzekering dan krijg je nog niet eens de helft van de totaal betaalde premie uitgekeerd. De vraag is: hoe noodzakelijk is zo’n dure uitvaartverzekering?

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... 6-03-2017/

Maandag 6 maart 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Mucha

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is dan ook een verzekering, geen spaarrekening. Als je voortijdig komt te overlijden hebben je nabestaanden er 'voordeel' van. En dat moet inderdaad door 'iemand' opgebracht worden: degenen die niet voortijdig komen te overlijden.

Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk.

Noodzakelijk? Als je het geld op de plank hebt liggen misschien niet. Maar als je het geld niet hebt, kon het wel eens een verstandige keuze zijn, voor die paar euro per maand.

Buiten dat kun je van tevoren al aangeven hoe je dingen zelf geregeld wilt hebben. De uitvaartondernemer kan in feite voor de overledene spreken, mochten de nabestaanden dingen niet weten of heel andere dingen in de kop hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Leuke inkopper. Voor de mensen die jaren geleden zo'n polis hebben afgesloten was die polis niet zo noodzakelijk en was sparen handiger. Helaas is er ook een behoorlijke groep die niet meer zal kunnen reageren, omdat zij wel gebruik hebben moeten maken van de polis. Voor hen zal de polis dus erg nuttig zijn geweest...

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk.
Wat, het verdienmodel?

Met voordelige premie klanten binnenhalen, om later de premie onevenredig aan de uitkering te verhogen. Verzekerden zitten hierdoor in de tang. Of meer betalen dan voorheen bedoeld was, of de verzekering afkopen met fors verlies.

Dat de premie voor autoverzekering omhoog gaat is misschien nog goed te praten als aantal ongelukken stijgt. Maar ieder gaat maar 1 keer dood, en de huidige groeiende levensverwachting is juist in het voordeel van de verzekering.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vrij simpel. Bij veel verzekeringen betaal je en maximaal aantal jaren premie, bv 30 jaar. De premie die je betaalt bestaat daarin uit een stuk risicoafdekking en een stuk sparen. Na een tijd zit je 'spaarpot' half vol. De premie die je dan betaalt, is voor heet restant van het risico en het vullen van de spaarpot. Er zit bijvoorbeeld al 5.000 in de pot en er is nog een risicodekking voor 5.000, maakt samen 10.000 uitkering bij overlijden.

Wat als de dekking dan de helft hoger zou worden? Dan wordt er dus 15.000 uitgekeerd bij overlijden. En dan is de risicodekking dus 10.000 in plaats van 5.000 en moet er nog 10.000 in de spaarpot bijkomen in plaats van 5.000. Je zult dan dus twee keer zo veel premie moeten betalen.

Zo raar is het dus niet dat als in de loop der tijd de dekking de helft hoger wordt, de premie twee keer zo hoog wordt.

FransRos
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009 19:41

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door FransRos »

Die muts die er zat weet helemaal niet waar ze over praat. De meeste mensen hebben niet eens zeven duizend spaargeld, dan kan de gemeenschap er voor opdraaien.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat was een behoorlijk hysterisch typetje inderdaad, en veel inhoudelijks heb ik haar niet horen zeggen.

john 100
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2014 13:46

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door john 100 »

Hebben jullie wel geluisterd waarover het ging? Om te beginnen ging het vooral over het verdienmodel van Achmea en uitbuiten van vooral veel ouderen Wie het goedkeurt,zit zeker zelf in dit soort branches.Als ik een x bedrag voor mijn uitvaart betaal,wil ik niet dat de helft naar de verzekeraar gaat.Bij ondertekenen is gegarandeerd niet aan de mensen uitgelegd dat het zo werkt en daarom is het oplichting!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

john 100 schreef:Hebben jullie wel geluisterd waarover het ging? Om te beginnen ging het vooral over het verdienmodel van Achmea en uitbuiten van vooral veel ouderen Wie het goedkeurt,zit zeker zelf in dit soort branches.Als ik een x bedrag voor mijn uitvaart betaal,wil ik niet dat de helft naar de verzekeraar gaat.Bij ondertekenen is gegarandeerd niet aan de mensen uitgelegd dat het zo werkt en daarom is het oplichting!
Zucht. Lees je wel wat er geschreven wordt? Wie "keurt er hier iets goed"?

Michel*
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2013 09:52

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door Michel* »

Een geblokkeerde rekening afsluiten van 7 duizend euro belasting vrij voor de uitvaart wat ze op tv vertellen is leuk.
Dan moeten de banken wel zoon rekening aanbieden. Want ik kan het nergens vinden, want de banken verdienen daar te weinig aan.
Dus leveren ze ook geen geblokkeerde rekening.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Wat als de dekking dan de helft hoger zou worden?
De dekking wordt niet zomaar de helft hoger, dat komt voort uit inflatie. Lijkt me dat die spaarpot in dezelfde tijd door renteopbrengsten vrijwel evenredig groeit.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:Lijkt me dat die spaarpot in dezelfde tijd door renteopbrengsten vrijwel evenredig groeit.
Welke rente-inkomsten? We horen al jaren dat de pensioenfondsen steeds maar weer pensioenen moeten korten omdat ze weer eens onder de dekkingsgraad zakken. Die redden het ook niet met hun beleggingen en rente-inkomsten.

Je zou toch niet willen dat je straks in een halve kist komt te liggen omdat je noodgedwongen gekort wordt op je begrafenisverzekering? :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Die rente zat al in de premie verwerkt. Daarom hoeft er ook wat minder van de premie voor het 'spaarpotje' te worden gebruikt. Tenzij je natuurlijk het 'doelbedrag' van het spaarpotje verhoogt...

Het is trouwens inderdaad jammer dat er geen uitvaart-bankspaarrekeningen worden aangeboden. Het lijkt misschien maar een klein voordeel, maar het zou in al die jaren vele honderden euro's, misschien zelfs een paar duizend, aan vermogensrendementsheffing kunnen schelen. Aan de andere kant is dit voordeel er maar voor een klein deel van de mensen, de mensen die zonder veel problemen een paar duizend euro kunnen wegzetten zonder dat ze daar ooit meer aan zouden kunnen komen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is er wel een mogelijkheid om geld apart te zetten: bij de uitvaartverzekeraar. Je kunt in veel gevallen een bedrag ineens storten, zodat je verder geen premie meer hoeft te betalen. Dat zou inderdaad kunnen schelen in de vermogensrendementsheffing.

Hier wat info: https://www.uitvaartverzekeringen.nl/ve ... oCN83w_wcB

URNWINKEL.
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:57
Locatie: Lemmer
Contacteer:

Re: Een dure uitvaartverzekering: noodzakelijk?

Ongelezen bericht door URNWINKEL. »

In mijn ogen is een dure uitvaartverzekering niet nodig. Als je een beetje onderzoek doet op internet dan bieden er zicht al vrij snel uitvaarten vanaf 1250 Euro. Dit is dan natuurlijk de meest uitgeklede variant echter na een beetje surfen kun je een uitvaart best zelf regelen voor niet al te veel geld.
[Tekst verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2017 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link

Gesloten