LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Radar »

Amnesty International voert momenteel hard campagne voor het initiatief van vijf studenten die een referendum willen over de Sleepwet. Met deze wet in handen mogen Nederlandse inlichtingendiensten vanaf 1 januari 2018 massaal online communicatie afluisteren. Ook als je niet verdacht bent.

Maandag 25 september in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over de uitzending

stofzuigertje

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

https://www.amnesty.nl/referendum-sleepnetwet

Waarom geen link hier boven gelijk naar hun site?
Verder is het gebruik van (de)codeer software toegestaan en als verzender en ontvanger die gebruiken moeten ze meer werk doen voor controle.
Als maar 1% dit zou doen kost dit zoveel tijd dat ze de echte criminelen die ze zoeken wegens tijdgebrek laten lopen.
Gecodeerd is nog geen strafbaar maar als je vreemd gaat en je partner niets mag weten.... of zo...of als Homo nog niet uit de kast bent....

Verder is er ook nog een programma dat belooft dat als iemand meekijkt dit signaal opleverde en dan gemeld word.
Ik zoek nog of dit werkelijk werkte en of er een gratis versie van is.
Ik ga geen $24,- betalen voor een twijfel programma te kunnen installeren.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Dieke83 »

ik ben geen fan van afluisteren enz maar ik ben nog minder fan van ontploffende bommen en dood en verderf.
Als ze hiermee terroristen kunnen pakken en veroordelen

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waar mensen zich al niet druk om kunnen maken. Men registreert gewoon de data die er rondgaat, om zo het juiste eruit te filteren. Liever dit dan overal te laat bij zijn, toch? En het is niet zo dat gegevens bekend worden.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Oblomova »

Fijn dat Amnesty International daarvoor de gelegenheid geeft te stemmen. Maar waarom moet juist die organisatie vragen naar geboortedatum en geboorteplaats bij het stemmen???? Lijkt me nergens voor nodig. Gaat het daarmee zelf niet te veel graven in de privacy van burgers?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dieke83 schreef:ik ben geen fan van afluisteren enz maar ik ben nog minder fan van ontploffende bommen en dood en verderf.
Als ze hiermee terroristen kunnen pakken en veroordelen
Dat kunnen ze niet. De daders van aanslagen zijn in verreweg de meeste gevallen bekent zij een aanslag plegen.Wat we nodig hebben is het analyseren van waar het misgaat en daar gericht op met verbeteringen komen. De sleepwet geeft de geheimen diensten een veel grote bevoegdheid tot afluisteren, maar deze maatregel is niet gericht op het geen wat misgaat, maar op het gevoel van onveiligheid. De geheime diensten zijn nu al opzoek naar een naald in een hooi berg. Wat de sleepwet eigenlijk doet is daar nog meer hooi opgooien.

De aangedragen argumenten door voorstanders van het referendum over de Europese grondwet waren "anders gaat het licht uit" en "breekt er oorlog uit in Europa". De argumenten door voorstanders van het referendum over Oekraïne was niet veel beter. Ik ben voor een referendum en hoop dat de regering deze keer met een betere argumenten komt.

Dit is de link naar de petitie.
https://teken.sleepwet.nl/

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:De aangedragen argumenten door voorstanders van het referendum over de Europese grondwet waren "anders gaat het licht uit" en "breekt er oorlog uit in Europa". De argumenten door voorstanders van het referendum over Oekraïne was niet veel beter. Ik ben voor een referendum en hoop dat de regering deze keer met een betere argumenten komt.
Ik ben er erg op tegen, zo'n Europese grondwet. Wat mij betreft is de EU ervoor om handel tussen landen te vergemakkelijken, maar niet om de regels en wetten in alle landen te bepalen. Echter kwamen beide kanten van de medaille met de meest idiote standpunten, die alleen maar inspeelden op onderbuikgevoelens.

Het Oekraine-referendum idemdito, maar in dit geval was ik voor, maar stond ik niet achter de reden van het verdrag. In plaats van de reden om het makkelijker te maken om met Oekraine te handelen, werd voornamelijk de Anti-Ruslandkaart getrokken. Dat terwijl in mijn ogen het Westen zich gigantisch hypocriet opgesteld heeft t.o.v. Rusland in het hele Oekraine-gebeuren door bijvoorbeeld de staatsgreep en het daaropvolgende referendum in de Krim af te keuren (want pro-Rusland), terwijl ze de staatsgreep een paar maanden ervoor in Oekraine wel goedkeurden (want pro-Europa). Dat men vervolgens de nieuwe regering van Oekraine wil paaien met een handelsverdrag vond ik erg hypocriet, maar aangezien ik makkelijkere handel graag zie, heb ik toch voor het verdrag gestemd.

Maarja, de politiek is tegenwoordig voornamelijk onderbuikgevoel en het nieuws afhankelijk van het persbureau dat het brengt (want vele correspondenten worden gesponsord door bepaalde landen).

Verwijderd

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Dieke83 schreef:ik ben geen fan van afluisteren enz maar ik ben nog minder fan van ontploffende bommen en dood en verderf.
Als ze hiermee terroristen kunnen pakken en veroordelen
Het probleem is juist dat ze nu al te veel informatie hebben die ze moeilijk aan elkaar kunnen koppelen en kunnen verwerken. Bij zo'n beetje elke terroristische aanslag tot nu toe blijkt uit het nieuws dat "de dader al in beeld was". Ze hebben de informatie nu dus al, maar het is kennelijk allemaal zo versnipperd dat het ze niet lukt om de aanslag alsnog te verijdelen.
Tel daarbij op dat ook duidelijk is dat bij de laatste aanslagen de terroristen met elkaar communiceerden via pre-paid-telefoons en dat ze het internet juist oversloegen. Reken er dus maar op dat er niet meer terroristen gevangen gaan worden door deze sleepwetmethode, dus dat argument vervalt.

Daarnaast is het nog veel te onduidelijk wie al die informatie op gaat slaan,w aar ze dat gaan doen en hoe ze dat gaan beveiligen.

TransLink en de NS waren er ook altijd heel schimmig over hoe ze al die reisgegevens van reizigers gingen opslaan. Nu blijkt dat TransLink reisgegevens van studenten op aanvraag van DUO gewoon heeft doorgegeven, terwijl ze altijd zeiden dat ze dit niet zouden doen. Echt, de overheid en het bedrijsleven en ICT staan garant voor één grote mislukking. De eerste de beste hacker die in dit systeem binnen kan komen heeft al onze gegevens in handen. Dat vind ik een stuk schokkender dan een domme terrorist die via Whatsapp een aanslag probeert voor te proberen: dat gaat allemaal via sms en pre-paid-telefoonkaartjes. Daarom hebben ze in België al ingevoerd dat pre-paid-kaartjes alleen nog op naam gezet mogen worden en niet meer anoniem. Dat is óók een beperking van onze vrijheid, maar in ieder geval één die wél effectief is.

Arjen Lubach legt het hier helder uit:

https://www.youtube.com/watch?v=plLyjO0Qt7k

In Amerika hebben ze al een soortgelijk sleepwet. President Trump heeft bij een bepaalde website waar demonstraties georganiseerd werden alle gegevens opgevraagd van alle gebruikers van die website. Dat mag daar gewoon. Dat waren allemaal 'anti-Trump' mensen, en niet eens terroristen. Dát vind ik pas schokkend.

https://tweakers.net/nieuws/128763/host ... id-vs.html

stofzuigertje

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat vele twijfelachtige personen alles gaan coderen want daarmee word het voor de overheid erg duur om prive onzin geleuter en serieuze fraude te scheiden!
Elk bericht hier moeten ze in mijn geval ook controleren, ongeacht hoe serieus die inhoud is.
Er kan iets tussen zitten bedoeld voor ander persoon.

De overheid zal bij strenge controle en de mogelijkheid afgeluisterde of onderschepte berichten een melding te geven waardoor je weet dat ze controleren.
Alleen G mail lukt dan niet meer want die reclame scan of de overheid is niet traceerbaar helaas....
Dat betekend dat alle twijfelachtige personen op andere mail provider over gaan.

Je verplaatst het probleem door het zo open te publiceren en in te voeren en de gecodeerde telefoons zijn nu al aanwezig en niet verboden!
Deze oude Blackbarry is erg populair bij bepaalde groepen en kost veel tijd en geld voor uitluisteren.

Verwijderd

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Het lijkt erop dat het Sleepwet-referendum de 300.000 vereiste handtekeningen behaald heeft! Het referendum komt er mogelijk op 21 maart 2018, tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen:

https://tweakers.net/nieuws/130519/slee ... ingen.html

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Het probleem is niet zo zeer het afluisteren als wel het opslaan en het "wie kan daar dan bij".
Overal zitten mensen die geld willen/kunnen verdienen met informatie over anderen.
De overheid als geheel heeft niet echt een goede reputatie waar het automatisering betreft, noch waar het om veilig houden van informatie gaat.

Dat is de reden waarom ik zou zeggen, niet doen.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door harkja »

Totaal overbodig zo'n referendum, wordt toch aan de kant geschoven ! Bovendien worden we al jaren afgeluisterd door o.a. de Mossad etc.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door kokka »

we zitten massaal aan de facebook,google,snapchat, twitter en dat soort socialmedia,die weten veel meer van je als de inlichtingen diensten. Waarom is dit dan ineens een probleem? Ik heb niets te verbergen, dus ze luisteren maar raak.

stofzuigertje

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik mag hier van mezelf alle ziektes plaatsen maar mijn huisarts heeft geheimhoudingsplicht!

Daarom mag hij me niet meer bellen of mailen.... en als hij dat toch doet is zij strafbaar!
Daar is totaal geen rekening mee gehouden.

Verder kun je bij mijn online verkeer ook ontdekken hoeveel Bitcoins ik heb, niet op te geven voor belastingen omdat er geen koers per 1 januari 2018 is,
en ook sterk kan schommelen op welke tijd ik de waarde ga vaststellen....

En wie was die klant voor 1 kopje koffie in het restaurant die een vrij hoge transactie uitvoerde?
Niet traceerbaar en de eigenaar weet niets eens hoeveel ik kocht of betaalde.

Ook in studentenhuizen, vaak snel internet van Ziggo, maar meer als 10 bewoners is normaal en soms ook ouders, broers en zussen of vrienden....

Air BNB?, in Amsterdam kun je ook buiten deze organisatie om de eigenaar vaak benaderen zonder provisie en een woning met modem.....
ja, elke terrorist kan via via ook niet meer meer te verhuren wegens de grens woning zo vinden die buiten deze organisatie om gaat...
Of ik huur 1 dag en blijf in overleg langer want Amsterdam heeft het op papier goed geregeld, maar zowel huurder als verhuurder kunnen creatief laten logeren zonder dat er iets op papier komt!

Sleepwet, je sleept veel onzin binnen en de echte slimme pak je toch niet omdat we weten hoe ze controleren!

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Ik mag hier van mezelf alle ziektes plaatsen maar mijn huisarts heeft geheimhoudingsplicht!
Daarom mag hij me niet meer bellen of mailen.... en als hij dat toch doet is zij strafbaar! Daar is totaal geen rekening mee gehouden.
Dat laatst klopt. Omdat het eerste weer complete onzin is.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 10 okt 2017 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Volksverlakker Buma geeft bij voorbaat vast aan de uitslag van het referendum te zullen negeren:

https://nos.nl/artikel/2200102-buma-ver ... geert.html

Een smerig politiek trucje van Buma. Als mensen het idee hebben dat het toch niet uitmaakt dat ze stemmen zullen er waarschijnlijk minder mensen gaan stemmen. Het kabinet kan dit dan weer als argument gebruiken dat de Sleepwet toch niet zo leeft onder het volk. Dit is één van de redenen waarom ik persoonlijk een pleurishekel heb aan de manier waarop tegenwoordig politiek bedreven wordt.
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 28 okt 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

kokka schreef:Ik heb niets te verbergen, dus ze luisteren maar raak.
Een drogredenering. En een gevaarlijke ook:

https://www.harriebaken.nl/pdf/Maurits- ... t-2016.pdf

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het feit dat iedereen zomaar mag stemmen zegt eigenlijk al genoeg over het feit dat ons politieke systeem idioot is. Een referendum waar dan vervolgens ook weer iedereen zomaar mag stemmen, dat is nog idioter. Goed dat ze er niet naar luisteren en het gaan afschaffen.

Verwijderd

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:Het feit dat iedereen zomaar mag stemmen zegt eigenlijk al genoeg over het feit dat ons politieke systeem idioot is. Een referendum waar dan vervolgens ook weer iedereen zomaar mag stemmen, dat is nog idioter. Goed dat ze er niet naar luisteren en het gaan afschaffen.
Dus jouw argument om vóór de Sleepwet te zijn is eigenlijk dat je een grenzeloos vertrouwen in de politiek hebt? Schattig hoor. Als je 12 bent. Gevaarlijk naïef als je een volwassene bent. Jij denkt zeker nog steeds dat Fred Teeven oprecht niet meer wist hoeveel geld hij aan Cees H. had betaald?

Verwijderd

Re: Sleepwet: niet verdacht, toch afgeluisterd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Dit zei Buma overigens in 2016 over referenda:

"De vraag die vorige week woensdag aan de Nederlandse kiezers werd voorgelegd was duidelijk.
Het antwoord ook.
Meer dan twee derde van de opgekomen kiezers stemde tegen.

Het gaat hierbij om een raadgevend referendum.
De Kamer kan het terzijde leggen:
Juridisch tenminste.
Maar democratisch kan het natuurlijk niet.
Je kunt niet miljoenen mensen naar de stembus laten gaan voor een referendum, om het dan bij een ‘ja’ wel, maar bij een ‘nee’ niet te volgen."


https://www.cda.nl/buma/nieuws/inbreng-referendumdebat/

Gesloten