LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervolg klachten slimme meters

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Radar »

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. Vreemd, want uit een enquête van Radar onder de klagers waar ruim 1400 mensen op gereageerd hebben zegt meer dan de helft dat zijn of haar probleem nog niet is verholpen. Wat is hier aan de hand?

Maandag 9 oktober in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over de uitzending

karel.naaktgeboren
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:19
Contacteer:

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door karel.naaktgeboren »

Het is mij na de uitzending niet duidelijk of het probleem zit in een onjuiste verbruik registratie of dat het door de geschatte waarden komt van energieleverancier

penaut
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2015 11:15

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door penaut »

N.a.v. de vele klachten over de slimme meter op Radar heb ik een klassieke Ferris meter er tussen geplaatst, waardoor ik altijd het werkelijke verbruik kan meten zonder allerlei dure elektronische meetapparatuur.
Deze meter is vrij verkrijgbaar en je kan een geijkte versie kopen.
Deze meter kan door iedere elektricien geplaats worden voor minder dan € 100, inclusief montage.
Op deze manier kan ik altijd controleren of de meterstand correct is.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Berteman »

Het feit dat verbruik wordt geschat omdat er geen gegevens uitgelezen kunnen worden of niet ontvangen worden is ook heel vreemd.

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2004 10:52

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ook wij hebben op de camping een slimme meter gekregen. Al 15 jaar verbruiken we hetzelfde aan electra. Nu hebben we bedacht dat het verbruik nog meer naar beneden kon. We hebben de twee elektrische kachels weggedaan en geïnvesteerd in een hout kachel. Daarnaast een nieuwe wasmachine en led TV aangeschaft plus twee led lampen voor aan het plafond. We mochten dit jaar 120 euro bijbetalen!!!!!!
Momenteel aan het bellen met Essent en de netbeheerder enexis. Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Fam. Zevenbergen

ger.van-gils
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:13
Contacteer:

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door ger.van-gils »

Ik heb sinds januari ook een slimme meter hij is in augustus alweer vervanging toe omdat ze hem niet konden uitlezen nu zie ik in de Eneco app dat ik 169 € moet bij betalen .ik heb hier bezwaar tegen gemaakt omdat mijn huis situatie niet veranderd is. Ze willen ook niet terug kijken naar de afgelopen jaren. Ze geven elkaar de schuld maar daar ben ik niet mee geholpen . Ik denk dat ik na 40 jaar Eneco maar op zoek ga naar een andere leverancier

joostwalter
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016 11:06

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door joostwalter »

Ik sluit me als 3001ste klager aan. Mijn verhaal lijkt als twee druppels water op het verhaal van de laatste man uit het publiek. Sinds een maand of drie heb ik zonnepanelen en zomaar van de ene op de andere dag (beginnend op 18 september) is het stroomverbruik ineens een factor 6 a 7 hoger dan normaal. Dit houdt aan gedurende t/m 29 september, waarna de registratie weer normaal lijkt te worden. Hoewel ik nu dus zonnepanelen heb, valt de door NUON geschatte jaarrekening hoger uit dan vorige jaren. Ik heb jarenlang mijn verbruik bijgehouden en het gemiddelde verbruik is eerder minder geworden dan meer. Ik heb geen straalkachels, geen vrieskisten, geen jacuzzi, geen hennepkwekerij. Ik heb NUON gebeld, ik heb Liander gebeld (3 keer 10 minuten in de wachtrij), ik heb de zonnepanelenleverancier gebeld. Niemand kon de stijging van het stroomverbruik verklaren. Ik heb op advies van NUON een installateur laten komen. Die heeft niets vreemds kunnen vinden, maar attendeerde me op het feit dat de slimme meter weleens het probleem zou kunnen zijn. Weer gebeld en gemaild naar Liander. Die willen best komen kijken of de meter inderdaad niet deugt, maar als die wel deugt, kost het me €100 (zoals de man in de uitzending ook vertelde). Een rapportage van een andere partij (bijvoorbeeld een installateur) wordt door Liander niet aanvaard. Kortom, je bent aan de spinnen overgeleverd. Ik heb kosten gemaakt voor de installateur die langs is geweest, ik heb enorm veel belkosten gemaakt, tijd die ik had kunnen besteden aan mijn eigen bedrijf (zzp'er), er wordt een belachelijke hoeveelheid stroom in rekening gebracht en ik heb er een paar slapeloze nachten van gehad. Men toont weliswaar begrip voor mijn verontwaardiging, maar niemand zegt ook daadwerkelijk te kunnen helpen en niemand heeft een verklaring voor de buitensporige stijging van mijn stroomverbruik. Jammer dat ik de grafiek die ik bij mijnnuon.nl heb gedownload niet kan meesturen. Die geeft aan dat in de genoemde periode enorm veel stroom is verbruikt, maar geen stroom is teruggeleverd. De app van Solaredge geeft echter aan dat in diezelfde periode wel degelijk dagelijks is teruggeleverd. En hoewel de medewerker van Liander beweert alles te doen wat in zijn vermogen ligt om me een oplossing te bieden, het enige wat hij kan doen is iemand sturen om de meter te testen (ad €100 dus). GRRR!!!

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door 16again »

@joostwalter
Bij slimme meters kan het zijn dat teruggeleverde energie niet geteld wordt. Bij slimme meter altijd eerst informeren hiernaar alvorens zonnecellen te plaatsen
In jou geval lijkt het nog erger te zijn, en lijkt het alsof je moet bijbetalen voor teruggeleverde energie.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Opgelet!!!

Nu de regering heeft besloten de salderingsregeling toch in 2020 op te heffen ipv 2023, hierbij een oproep aan de zonnepanelenbezitters: HOUD UW FERRARISMETER!
Hiermee kunt u blijven salderen !!

wim hoogeveen
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:11
Locatie: DORDRECHT

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door wim hoogeveen »

stedin heeft in april 2017 toegezegd dat er op mijn kosten a 72.60 weer een nieuwe meter geplaatst zou worden omdat de eerdere naar mijn idee niet goed het gebruik weergaf . deze toezegging is begin oktober weer ingetrokken . wel kan ik gebruik maken van de mogelijkheid van her ijken op mijn kosten a 632.00

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:Opgelet!!!

Nu de regering heeft besloten de salderingsregeling toch in 2020 op te heffen ipv 2023, hierbij een oproep aan de zonnepanelenbezitters: HOUD UW FERRARISMETER!
Hiermee kunt u blijven salderen !!
Opgelet!!!

Deze bewering is onjuist. Zie dit topic.

Jil.
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2017 08:55

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Jil. »

Onze slimme meter doet het ook niet goed. Volgens Liander gebruiken we de hoeveelheid stroom voor 4-5 personen (zijn met twee personen). De meter geeft aan dat we zonnepanelen hebben. Volgens de nota's / overzichten leveren we ook terug aan het net. We hebben geen zonnepanelen. Liander gaat nu een administratief onderzoek doen om te zien of ze kunnen ontdekken wat er aan de hand is, als hier niets uit komt komen ze de meter controleren. Volgens leverancier Qurrent is de meter waarschijnlijk stuk. Liander geeft aan dat als ze langskomen en niks kunnen ontdekken aan de meter, wij honderd euro moeten betalen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
thecure schreef:Opgelet!!!

Nu de regering heeft besloten de salderingsregeling toch in 2020 op te heffen ipv 2023, hierbij een oproep aan de zonnepanelenbezitters: HOUD UW FERRARISMETER!
Hiermee kunt u blijven salderen !!
Opgelet!!!

Deze bewering is onjuist. Zie dit topic.
Hallo @Moneyman, toch klopt deze bewering. Het nieuwe kabinet wijzigt de huidige regeling al in 2020 in plaats van mogelijke wijzigingen in 2023.
Er wordt een terugleversubsidie ingevoerd in 2020, zo is hier https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren te lezen. Omdat er sprake is van aanzienlijke besparingen door de overheid op de salderingsregeling is het nog maar zeer de vraag hoe bezitters ervanaf komen met deze nieuwe regeling.

Verder geeft demissionair minister Kamp in dit interview aan https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gssubsidie dat de nieuwe subsidie alleen verstrekt gaat worden 'na verdere uitrol van de slimme meter'.

Het zit er dus dik in dat bezitters van zonnepanelen per 2020 ook over zullen gaan op de slimme meter om van de overheidsmaatregel te kunnen profiteren.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
Moneyman schreef:
thecure schreef:Opgelet!!!

Nu de regering heeft besloten de salderingsregeling toch in 2020 op te heffen ipv 2023, hierbij een oproep aan de zonnepanelenbezitters: HOUD UW FERRARISMETER!
Hiermee kunt u blijven salderen !!
Opgelet!!!

Deze bewering is onjuist. Zie dit topic.
Hallo @Moneyman, toch klopt deze bewering. Het nieuwe kabinet wijzigt de huidige regeling al in 2020 in plaats van mogelijke wijzigingen in 2023.
Er wordt een terugleversubsidie ingevoerd in 2020, zo is hier https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren te lezen. Omdat er sprake is van aanzienlijke besparingen door de overheid op de salderingsregeling is het nog maar zeer de vraag hoe bezitters ervanaf komen met deze nieuwe regeling.

Verder geeft demissionair minister Kamp in dit interview aan https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gssubsidie dat de nieuwe subsidie alleen verstrekt gaat worden 'na verdere uitrol van de slimme meter'.

Het zit er dus dik in dat bezitters van zonnepanelen per 2020 ook over zullen gaan op de slimme meter om van de overheidsmaatregel te kunnen profiteren.
En daarmee blijft het verhaal van Thecure (salderingsregeling wordt opgeheven en dus moet je een draaischijfmeter houden) onjuist...

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:En daarmee blijft het verhaal van Thecure (salderingsregeling wordt opgeheven en dus moet je een draaischijfmeter houden) onjuist...
Ja, om de boekhouding even en detail op orde te brengen: de beweringen over het afschaffen van de salderingsregeling in 2020 kloppen.
De oude analoge meter behouden is dan inderdaad niet verstandig.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Niet verstandig? Want??
Met de draaischijfmeter blijft de opgewekte stroom evenveel waard als de afgenomen stroom. De meter draait immers eenvoudigweg terug.

Hoe de nieuwe regeling eruit gaat zien weet niemand. De terugleversubsidie zal waarschijnlijk minder zijn dan de afgenomen stroom. Anders zouden ze net zo goed de salderingsregeling door kunnen laten lopen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:
Klaas Jan schreef:
Hallo @Moneyman, toch klopt deze bewering. Het nieuwe kabinet wijzigt de huidige regeling al in 2020 in plaats van mogelijke wijzigingen in 2023.
Er wordt een terugleversubsidie ingevoerd in 2020, zo is hier https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren te lezen. Omdat er sprake is van aanzienlijke besparingen door de overheid op de salderingsregeling is het nog maar zeer de vraag hoe bezitters ervanaf komen met deze nieuwe regeling.

Verder geeft demissionair minister Kamp in dit interview aan https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gssubsidie dat de nieuwe subsidie alleen verstrekt gaat worden 'na verdere uitrol van de slimme meter'.

Het zit er dus dik in dat bezitters van zonnepanelen per 2020 ook over zullen gaan op de slimme meter om van de overheidsmaatregel te kunnen profiteren.
En daarmee blijft het verhaal van Thecure (salderingsregeling wordt opgeheven en dus moet je een draaischijfmeter houden) onjuist...
Waarom onjuist? Het betoog van Klaas Jan laat juist zien dat het slim is om de meter te behouden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nogmaals, de nieuwe subsidie wordt verstrekt als je een slimme meter hebt. Je kunt gerust de oude houden hoor. Maar als je dan de subsidie misloopt kun je dat toch echt als 'niet verstandig' betitelen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
Moneyman schreef:
Klaas Jan schreef:
Hallo @Moneyman, toch klopt deze bewering. Het nieuwe kabinet wijzigt de huidige regeling al in 2020 in plaats van mogelijke wijzigingen in 2023.
Er wordt een terugleversubsidie ingevoerd in 2020, zo is hier https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-invoeren te lezen. Omdat er sprake is van aanzienlijke besparingen door de overheid op de salderingsregeling is het nog maar zeer de vraag hoe bezitters ervanaf komen met deze nieuwe regeling.

Verder geeft demissionair minister Kamp in dit interview aan https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gssubsidie dat de nieuwe subsidie alleen verstrekt gaat worden 'na verdere uitrol van de slimme meter'.

Het zit er dus dik in dat bezitters van zonnepanelen per 2020 ook over zullen gaan op de slimme meter om van de overheidsmaatregel te kunnen profiteren.
En daarmee blijft het verhaal van Thecure (salderingsregeling wordt opgeheven en dus moet je een draaischijfmeter houden) onjuist...
Waarom onjuist? Het betoog van Klaas Jan laat juist zien dat het slim is om de meter te behouden.
Juist niet: de terugleversubsidie zal gekoppeld worden aan de slimme meter.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vervolg klachten slimme meters

Ongelezen bericht door thecure »

Klaas Jan schreef:Nogmaals, de nieuwe subsidie wordt verstrekt als je een slimme meter hebt. Je kunt gerust de oude houden hoor. Maar als je dan de subsidie misloopt kun je dat toch echt als 'niet verstandig' betitelen.
Snap ik, maar dan nogmaals mijn punt: de subsidie zal minder zijn dan de kWh prijs, het kabinet wil er immers op besparen.
Met de draaischijfmeter blijft je opwek evenveel waard.

Gesloten