LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door Radar »

Honderdduizenden huizenbezitters betalen mogelijk duizenden euro’s te veel hypotheekrente. De meeste banken verlagen namelijk niet automatisch de risico-opslag. Ook niet als het risico voor de bank afneemt. Wat kun je doen?

Maandag 20 november 2017 in Radar, om 20:30 uur op NPO 1

Meer over dit onderwerp: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... 0-11-2017/

rob.muller
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 20:59
Contacteer:

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door rob.muller »

Als je gaat trouwen moet je dus met terugwerkende kracht het hele jaar alsnog betalen. Nu vraag ik mij af:

Mijn vader is in oktober overleden. Krijgt mijn moeder nu ook het hele jaar met terugwerkende kracht terug?? Ze waren immers (al meer dan 50 jaar) getrouwd.

erik1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:13

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door erik1970 »

Wij hebben in 2006 een hypotheek afgesloten bij de rabobank met 0.2% risicoopslag. In de loop der jaren hebben wij afgelost en onze hypotheek bedraagt minder dan 68% van de vrije verkoopwaarde. Daarop heb ik de Rabobank gebeld. Eerst werd aangegeven dat we geen risicoopslag hebben en na veel aandringen werd het toch bevestigd. Ze wilden deze echter er niet afhalen. Daarop heb ik Arag ingeschakeld. Deze kreeg een zeer technisch antwoord op hun schrijven waaruit voornamelijk blijkt dat het wettelijk niet is toegestaan om tussentijds de risicoopslag te verwijderen. Klopt dit?

Hieronder een citaat uit de brief die ik van Arag heb ontvangen nav correspondentie met de Rabobank:

Met een verwijzing naar artikel 22 van de algemene voorwaarden voor particuliere geldleningen van de Rabobank 2005 en artikel 81a BGfo stelt de Rabobank dat contractueel en volgens de wet geen tussentijdse verlaging van de rente is toegestaan.
Een vergelijkbare zaak is voorgelegd aan het KiFiD en die heeft de vordering van een tussentijdse verlaging van de rente afgewezen.

Viggso
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2017 10:01

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door Viggso »

In 2016 heeft de Vereniging Eigen Huis dit onderwerp ook aangekaart bij de
banken. Omdat onze rentevaste periode net afliep en de restwaarde van onze
hypotheek < 50% was, hebben wij destijds ING verzocht de 0,3% risico-opslag
niet door te berekenen. Zij hebben dit geweigerd met het argument dat hun
kosten hoger zijn omdat er aan het einde van de looptijd van onze
Aflossingsvrije hypotheek een restschuld over kan blijven. Daar wij het
niet eens waren met deze argumentatie maar wel onder tijdsdruk stonden,
zijn wij nadrukkelijk onder protest de nieuwe rentevaste periode met ING
aangegaan. Na het zien van de Radar uitzending hopen wij alsnog iets aan
deze voor ons gevoel onrechtvaardige situatie te kunnen doen. Kan iemand
onsadvies geven, gezien de correspondentie die al tussen ING en ons gevoerd
is?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

erik1970 schreef:Wij hebben in 2006 een hypotheek afgesloten bij de rabobank met 0.2% risicoopslag. In de loop der jaren hebben wij afgelost en onze hypotheek bedraagt minder dan 68% van de vrije verkoopwaarde. Daarop heb ik de Rabobank gebeld. Eerst werd aangegeven dat we geen risicoopslag hebben en na veel aandringen werd het toch bevestigd. Ze wilden deze echter er niet afhalen. Daarop heb ik Arag ingeschakeld. Deze kreeg een zeer technisch antwoord op hun schrijven waaruit voornamelijk blijkt dat het wettelijk niet is toegestaan om tussentijds de risicoopslag te verwijderen. Klopt dit?

Hieronder een citaat uit de brief die ik van Arag heb ontvangen nav correspondentie met de Rabobank:

Met een verwijzing naar artikel 22 van de algemene voorwaarden voor particuliere geldleningen van de Rabobank 2005 en artikel 81a BGfo stelt de Rabobank dat contractueel en volgens de wet geen tussentijdse verlaging van de rente is toegestaan.
Een vergelijkbare zaak is voorgelegd aan het KiFiD en die heeft de vordering van een tussentijdse verlaging van de rente afgewezen.
Tijden veranderen en voorwaarden en wetgeving ook.
Als ik het goed heb zou je nu wel de toeslag tussentijds kunnen verlagen bij Rabo.

atlas1302

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat is wat Radar precies bedoeld, u heeft een paar duizendjes door risico toeslag teveel betaald, en u krijgt ook netjes antwoord 'Met een verwijzing naar artikel 22 van de algemene voorwaarden voor particuliere geldleningen van de Rabobank 2005 en artikel 81a BGfo stelt de Rabobank dat contractueel en volgens de wet geen tussentijdse verlaging van de rente is toegestaan.
Een vergelijkbare zaak is voorgelegd aan het KiFiD en die heeft de vordering van een tussentijdse verlaging van de rente afgewezen'

U wordt door de hond of de kat gebeten, het doet altijd pijn, maar wat kan je nu doen?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rob.muller schreef:Als je gaat trouwen moet je dus met terugwerkende kracht het hele jaar alsnog betalen. Nu vraag ik mij af:

Mijn vader is in oktober overleden. Krijgt mijn moeder nu ook het hele jaar met terugwerkende kracht terug?? Ze waren immers (al meer dan 50 jaar) getrouwd.
Zit u niet bij het verkeerde topic?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Verschillende geldverstrekkers hebben verschillende voorwaarden. Het is niet voor niets dat veel adviseurs al jarenlang zeggen dat je niet alleen naar de rente moet kijken. Bij sommige geldverstrekkers is wel contractueel opgenomen dat de rente lager kan worden als de verhouding tussen woningwaarde en lening verandert. In dat geval is het dus wel mogelijk om te vragen om renteverlaging.

Snuitje01
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2018 20:35

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door Snuitje01 »

Ik heb ongeveer twee jaar geleden bij de Rabobank geïnformeerd hoeveel risico-opslag berekend werd voor mijn aflossingsvrije hypotheek van €230000,00 voor een looptijd van nog 10 jaar met een rente van 4.5%. Het antwoord was 0.4%.
Na inmiddels €30000,00 boetevrij te hebben afgelost heb ik begin februari 2018 mijn huis laten taxeren. Kort hiervoor heb ik nogmaals geinformeerd en de risico-opslag was nog steeds 0.4%. Nadat ik het taxatierapport van mijn woning ad €400,00 met een waarde van €350000,00 bij de Rabobank had ingeleverd bleek maar 0.2% van mijn hypotheekrente af te gaan. Als reden werd verteld dat het feit dat ik geen NHG op mijn hypotheek had er een standaard risico-opslag berekend werd van 0.2%. Ongeacht de waarde van de woning blijft deze 0.2% risico-opslag altijd berekend worden. SCHANDALIG!!!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoezo schandalig? Is vrij helder. Dat je in een bepaalde situatie 0,4% opslag hebt, betekent niet automatisch dat je in een andere situatie geen opslag zou hebben.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Duizenden euro's te veel betaald door risico-opslag

Ongelezen bericht door jonis »

Opslag op de totale hypotheek



De totale hypotheek t.o.v. de marktwaarde van het huis Opslag op uw totale hypotheek
hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geen opslag
hypotheek is niet meer dan 67,5% van de marktwaarde van het huis geen opslag
hypotheek is meer dan 67,5%, maar niet meer dan 90% van de marktwaarde van het huis 0,40%
hypotheek is meer dan 90% van de marktwaarde van het huis 0,70%
Dit zijn de huidige opslagen en tariefklassen.
Nadat ik het taxatierapport van mijn woning ad €400,00 met een waarde van €350000,00 bij de Rabobank had ingeleverd bleek maar 0.2% van mijn hypotheekrente af te gaan. Als reden werd verteld dat het feit dat ik geen NHG op mijn hypotheek had er een standaard risico-opslag berekend werd van 0.2%. Ongeacht de waarde van de woning blijft deze 0.2% risico-opslag altijd berekend worden. SCHANDALIG!!!!

Als je op dit moment een aanvraag zou doen naar de tariefklasse <67,5% (indien van toepassing) zou je dus geen opslag krijgen.
Tariefklassen en opslagen kunnen altijd wijzigen, maar waarom jij het schandalig vind is me niet duidelijk; dit wordt toch al wat langer vrij duidelijk en open op de site en naar klanten gecommuniceerd.
Zelfs een taxatierapport á 400,- voor woningwaarde is niet nodig; recent woz waarde overzicht voldoet ook.

Gesloten